Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta19318.10.20163

10629-2016 (652)

Lastenkoteja koskeva tilatarveselvitys

Tiivistelmä: -

Sosterla § 193

Vs. tilajohtaja Tuomas Koskiniemi, tilacontroller Johanna Aarnio, palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen, toimistopäällikkö Eira Virolainen 10.10.2016:

 

Lastensuojelun palvelurakennemuutos on yksi hyvinvointitoimialan strategisista tavoitteista ja se on mukana myös uudistamisohjelman toimenpiteissä. Pitkän tähtäimen tavoitteena on vähentää erityisesti kalleimpia laitospaikkaostoja ja niiden kustannuksia. Näin mahdollistetaan panostukset varhaisen tuen ja avohuollon lastensuojelun palveluihin, joilla voidaan vähentää lastensuojelun ja erityisesti sijaishuollon tarvetta. Rakennemuutoksen toteutumiseen tähdätään myös kaupungin omien sijaishuollon palvelujen kehittämisellä sekä lastenkotien ajanmukaisilla ja toimintaa hyvin tukevilla tiloilla. Näillä toimin kaupungin omia sijaishuollon palveluja voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti ja samalla lapsen etu huomioiden.

 

Myös lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolain muutokset asettavat uusia vaatimuksia Turun lastensuojelun palvelurakenteelle. Lastensuojelulain mukaan lapsen yksin sijoittamisen sijaan kunnilla tulisi olla mahdollisuus tarjota perheille lapsen ja vanhemman yhteissijoituksia ja perheitä kuntouttavaa työtä sekä akuutteja avohuollon perheen kotiin vietäviä tukitoimenpiteitä. Ennen ympärivuorokautista lapsen tai koko perheen sijoittamista tulee kuntien kyetä tarjoamaan erilaisia tukipalveluja myös perheen kotiin avohuollon kiireellisenä tukitoimena. Näiden lisäksi vastaanottokotien toimintaa tulee arvioida uudelleen.

 

Perhehoidolla tarkoitetaan lapsen sijoittamista sijaisperheeseen. Sijoitus voidaan tehdä akuuttina kriisisijoituksena tai pitkäaikaisesti. Perhe- ja sosiaalipalveluiden strategisessa sopimuksessa perhehoidon kasvun tavoitteeksi on asetettu 4 % vuosittainen kasvu vuosille 20172019. Strategiseksi tavoitteeksi on myös asetettu se, että lapsi sijoitetaan ensisijaisesti perheisiin ja myös näin vähentää ostopalveluiden käyttöä. Päivystysperheiden käytön lisääntyessä tarve laitosmuotoiselle ympärivuorokautiselle vastaanottotoiminnalle vähenee.

 

Edellä esitetyistä syistä lastenkotiyksiköissä on käynnissä toiminnallisia muutoksia. Osassa kaupungin nykyisistä lastenkodeista tilat eivät anna mahdollisuuksia toiminnan muuttamiselle, eivätkä ne esimerkiksi turvallisuusnäkökulmasta täytä nykyaikaisen sijaishuollon vaatimuksia. Koska laitoshoitoon sijoitetaan tulevaisuudessa yhä vaativahoitoisempia lapsia, asettaa se uusia vaatimuksia Turun omille lastenkodeille mm. tilaratkaisuille, henkilöstörakenteelle (nimikemuutokset) ja henkilöstön määrälle.

 

Edellä esitetyn pohjalta on tehty lastenkoteja koskeva tilatarveselvitys. Selvitys on valmisteltu yhteistyössä konsernihallinnon strateginen tilojen ohjaus -vastuualueen, hyvinvointitoimialan ja kiinteistöliikelaitoksen tilapalvelun kanssa ja on valmistunut 5.10.2016.

 

Turun kaupungilla on 9 kaupungin omaa lastenkotia, joista seitsemän on pitkäaikaisyksikköä ja kaksi vastaanottoyksikköä.

-Mäntymäen perhekeskus. Luolavuorentie 1

-Pienten lasten vastaanottokoti, Vähä-Heikkiläntie 5

-Lakkatien erityislastenkoti, Lakkatie 11

-Puolukkatien lastenkoti, Puolukkatie 9

-Luostarinkadun lastenkoti, Luostarinkatu 5

-Makslankadun lastenkoti, Makslankatu 4

-Moikoisten lastenkoti, Moikoistenkatu 7

-Vakka-Suomentien lastenkoti, Vakka-Suomentie 28

-Virusmäentien lastenkoti, Virusmäentie 8

 

Perheitä kuntouttava yksikkö

Turku hankkii tällä hetkellä kaiken ympärivuorokautisen perheitä kuntouttavan palvelun ostopalveluna. Vuosikustannukset palvelusta ovat n. 3,4 M€. Huostaan otettujen lasten ja nuorten kokonaismäärän väheneminen, perhehoidon osuuden kasvaminen sijoituksissa, omien laitosten käytön tehostaminen ja ostopalveluiden käytön vähentäminen ovat keskeiset sijaishuollon sosiaalityön strategiset tavoitteet seuraaville vuosille. Tarve asiakkaan palvelutarpeesta lähtevien palveluiden kehittämiselle on olemassa, jotta kyetään vähentämään lastensuojelun avohuollon ostopalveluita. Tavoitteena on, että oikea-aikaisten ja vaikuttavien lähipalveluiden avulla lastensuojelun asiakkaana olevien lasten määrä vähenee ja lapsia, nuoria ja lapsiperheitä kyetään tukemaan riittävän ajoissa, jotta vältytään raskailta ja kalliilta korjaavilta toimenpiteiltä.

 

Koko perheen kuntouttaminen on oleellinen avohuollon sosiaalityössä käytettävä tukitoimi. Perhekuntoutukseen päädytään usein silloin, kun perheen omaan kotiin tarjotut tukitoimet on arvioitu riittämättömiksi. Tavoitteena on, että osa perhekuntoutuksesta kyetään jatkossa tuottamaan omana toimintana, jolloin perheen lähiverkostot ja lasten ja vanhempien hoitavat tahot ja lasten koulut kyettäisiin ottamaan mukaan kuntoutuksen aikaiseen työskentelyyn. Lisäksi työskentely tulee aloittaa riittävän ajoissa, jotta kuntoutuksella saadaan aikaan vaikuttavuutta perheen tilanteeseen.

 

Mikäli kaupunki tuottaa perheitä kuntouttavan palvelun omana toimintana on säästö ostopalvelusta vuositasolla n. 800 000 € (perhekuntoutuksen hoitovuorokausihinta n. 600 €, laskettu 8 perheelle 6 kk kuntoutuksesta).

 

Luostarinkadun lastenkodin osasto 2 on kehittänyt perheitä kuntouttavaa työtapaa syksystä 2015 alkaen. Jotta yksikössä kyetään tuottamaan perhekuntoutusta yhtäaikaisesti neljälle perheelle seitsemänä päivänä viikossa, tarvitaan muutoksia henkilöstöön, 3 lastenhoitajan vakanssin muutokset ohjaajaksi ja uusina vakansseina 2 ohjaajaa ja yksi toimintaterapeutti. Perheitä seitsemänä päivänä viikossa kuntouttavan tiimin henkilöstökustannukset ovat 334 435 €/vuodessa.

 

Perheitä kuntouttavan yksikön toiminta on tarkoitus aloittaa vielä vuoden 2016 aikana siten, että perheitä kuntoutetaan toiminnan alkuvaiheessa heidän omissa kodeissaan. Henkilökunnan tarvitsema tukikohta sijoittuu Mäntymäen perhekeskuksen yhteyteen. Kun työryhmä on sisäistänyt uudet toimintatavat, on tarkoituksenmukaista vuokrata toiminnalle 2–3 perhekuntoutusasuntoa. Hyvinvointitoimiala on neuvotellut asuntojen mahdollisesta vuokraamisesta TVT Asunnot oy:n kanssa ns. Tovi-kodeista. Asuntojen vuokra on noin 1 000 €/kk/asunto eli noin 24 000–36 000 €/vuosi. Myöhemmin voi tulla ajankohtaiseksi tehdä yhteistyötä myös esim. kumppanuussopimuksella paikallisen toimijan kanssa.

 

Vaihtoehtona on tutkittu myös uudisrakennusta perheitä kuntouttavalle yksikölle. Se olisi luontevaa rakentaa pienten lasten vastaanottokodin yhteyteen omana rakennuksena, sillä Lounais-Suomen aluehallintoviraston antaman ohjeen mukaan yksikkö ei voi sijaita pitkäaikaishoidon laitoksen yhteydessä. Uudisrakennuksessa olisi neljä 50 m2 asuntoa (kaksio) sekä henkilökunnan työtiloja. Arvoitu huoneistoala alustavan tilaohjelman mukaan on 356 m2. Hankkeen arvioitu kustannusarvio on noin 1 287 000 € (alv 0 %) ja hyvinvointitoimialalle aiheutuva vuokra on noin 113 000 €/vuosi.

 

Perheitä kuntouttavan työryhmän toiminta kyetään aloittamaan nykyisellä henkilöstöllä. Toiminta tarvitsee lisäksi toimintaterapeutin ja sosiaalityöntekijän. Mikäli perheitä kuntouttava työryhmä työskentelee perheiden kanssa ympärivuorokautisesti seitsemänä päivänä viikossa, tulee työryhmää vahvistaa kahdella ohjaajavakanssilla. Lisävakanssien arvioitu kustannus on 162 200 €/vuosi.

 

 

Vastaanottokodit

Tavoitteena on, että päivystysperheiden käytön lisääntymisen myötä tarve ympärivuorokautiselle laitosmuotoiselle sijaishuollon vastaanotto/kriisisijoituksille vähenee. Tarkoituksenmukaista on kehittää vastaanottokotitoimintaa siten, että Turussa toimisi jatkossa yksi vastaanottokoti, joka vastaa lasten tai nuorten ympärivuorokautisista sijoituksista, jotka on tehty kiireellisesti tai avohuollon tukitoimena (Mäntymäen perhekeskus). Tällöin toinen vastaanottokoti voi keskittyä koko perheen tai vanhempi – lapsi sijoituksiin ja päivystysperheisiin ja myöhemmin mahdollisesti myös perheiden kuntouttamiseen (Pienten lasten vastaanottokoti).

 

Pienten lasten vastaanottokoti keskittyy jatkossa koko perheen tai vanhempi – lapsi sijoituksiin sekä päivystysperheisiin siten, että vanhempi – lapsi sijoitukset toimivat vastaanottokodin Tähtelä -osastolla ja Päivölä -osastolla toimii päivystysperheet.

 

Tähtelä ja Päivölä –osastoilla työskentelisi henkilöstömuutosten jälkeen vastaavan ohjaajan lisäksi kahdeksan ohjaajaa ja laitosapulainen. Yhden osaston henkilöstökustannukset ovat 364 759€/vuosi.

 

Päivölä -osastolla on pieniä lastenhuoneita, jotka eivät sellaisenaan vastaa tarkoitustaan. Jotta tiloihin saadaan tarkoituksenmukaisia vastaanottotiloja, tiloihin on tarpeen tehdä muutostöitä. Muutostyön alustava kustannusarvio on 48 000 € (alv 0 %). Tästä aiheutuu noin 585 €/kuukausi lisäkustannus hyvinvointitoimialan vuokraan. Näin ollen muutostyön jälkeen pienten lasten vastaanottokodin vuokra on 12 273,76 €/kk vuoden 2016 vuokratason mukaan.

 

Pienten lasten vastaanottokodin toiminnan muutosten myötä tulee arvioitavaksi tarve yksikön valmistuskeittiölle. Mikäli yksikön valmistuskeittiöstä luovuttaisiin, mahdollistaisi se kokin ja laitosapulaisen vakanssin lakkauttamisen. Samalla voidaan arvioida mielekkyyttä muuttaa keittiötila asuntokäyttöön perheitä kuntouttavalle yksikölle.

 

Tavoitteena on, että Mäntymäen perhekeskus kykenisi jatkossa hoitamaan kaikkien alle 17-vuotiaiden lasten ympärivuorokautisen laitosmuotoisen vastaanottotoiminnan. Vastaanotto-osastoina toimisi jatkossa kolme osastoa (18 paikkaa). Neljännellä osastolla työskennellään vastaanottokotiin sijoitettujen lasten ja heidän perheidensä kanssa pääsääntöisesti näiden kotona (nk. jalkautuva työryhmä). Muutos tulee kuitenkin suunnitella siten, että vastaanottokotipaikat tulevat jatkossa riittämään. Pienten lasten vastaanottokodin ja Mäntymäen perhekeskuksen toiminnalliset muutokset suunnitellaan yhteistyössä avohuollon sosiaalityön ja päivystysperheyksikön kanssa.

 

Luostarinkadun lastenkoti

Mikäli Luostarinkadun lastenkodin os. 2 toiminnallinen muutos sijaishuollon ympärivuorokautista hoitoa antavasta yksiköstä koko perhettä kuntouttavaksi yksiköksi toteutuu, tulee tarkastella myös lastenkodin os. 1 tilannetta. Osaston toimiminen yksin kiinteistössä, jossa ei ole käytettävissä toisen ympärivuorokautisen osaston tukea, ei ole tarkoituksenmukaista. Lisäksi tilat ovat toiminnallisesti sekä työntekijöiden että lasten näkökulmasta epätarkoituksenmukaiset ja vaativat isoja kunnostustöitä.

 

Lastenkodin osastolle on tällä hetkellä sijoitettuna 6 lasta, jotka ovat iältään 11–17 -vuotiaita. Lapset on tarkoitus siirtää muihin kaupungin omiin ympärivuorokautisiin laitoksiin yhdessä lapselle läheisen aikuisen kanssa. Alustava suunnitelma lasten siirtymisestä Makslankadun lastenkotiin on tehty. Järjestely mahdollistaa sen, että hyvinvointitoimiala pystyy luopumaan Luostarinkadun tiloista kokonaan kiinteistökehitykseen kevään 2017 aikana.

 

Ympärivuorokautinen laitoshoito

Vakka-Suomentien lastenkodin ja Virusmäentien lastenkodin tilat eivät sovellu vaikeahoitoisten lasten ja heidän perheidensä kanssa työskentelyyn. Työtilat eivät ole turvallisia työntekijöiden kannalta, eivätkä tilat mahdollista lasten riittävää valvontaa.

 

Kahden erillään toimivan pienen yksikön yhdistäminen yhdeksi yksiköksi mahdollistaa osastojen välisen yhteistyön. Erityisesti lastenkotitoimintaan suunnitellut tilat mahdollistavat turvalliset olosuhteet sekä laitoksen työntekijöille että sijoitetuille lapsille.

 

Uuden ympärivuorokautisen laitoshoidon yksikön ensisijaiseksi sijoituspaikaksi on esitetty Moikoisten lastenkodin tonttia, Moikoistenkatu 7. Toinen vaihtoehto on Puolukkatien lastenkodin viereistä tontti, Puolukkatie 11. Huoneistoala alustavan tilaohjelman mukaan on 2 021 m2. Hankeen arvioitu kustannusarvio on noin 3 148 000 € (alv 0) ja vuokra-arvio hyvinvointitoimialalle on 281 000 €/vuosi. Kustannusarvio on laskettu Moikoisten lastenkodin tontille. Puolukkatie 11 sijaitsee Vasaramäenpuistossa, jossa maaperä vaatinee puhdistamista. Nämä kustannukset tulee arvioida tarkemmin hankesuunnitteluvaiheessa.

 

Moikoisten ja Makslankadun lastenkodit

Moikoisten ja Makslankadun lastenkodeissa paikkaluku on tällä hetkellä 14 ja huoneiden lukumäärä 12. Molempien yksiköiden hoitomitoitus on sellainen, että kyseisellä henkilöstömäärällä kyetään vastaamaan 12 lapsen hoidosta. Mikäli huoneluku kasvaa 2/yksikkö, tarvitaan 1–2 lisävakanssia kumpaankin yksikköön. Koska kustannukset lisähuoneiden rakentamisesta ovat arvioitu isoiksi ja koska lisähuoneiden rakentaminen edellyttää yksikköön lisävakanssien perustamista, on tarkoituksenmukaista muuttaa nämä lastenkodit 12 -paikkaisiksi.

 

Tilatarvesuunnitelmassa esitettyjen toiminnallisten muutosten henkilöstöä koskevat muutos- ja lisäystarpeet on huomioitu perhe- ja sosiaalipalvelujen palvelualueen vuoden 2017 henkilöstösuunnitelmaesityksessä ja osin suunnitelmassa vuodelle 2018.

 

Liite 1                                  Lastenkoteja koskeva tilatarveselvitys

 

Laki kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta (548/2016)

 

Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen laista kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta sosiaali-, ja terveyshuollossa. Laki astui voimaan 1.7.2016 ja se esittää yli 5 M€:n sosiaali- ja terveyshuollon hankkeet vuoteen 2019 loppuun asti. Rakennusinvestointeja koskeva rajoitus ei kuitenkaan koske pienempiä investointeja, eikä normaaleja vuosihuoltoon liittyviä investointeja. Rajoituksen ulkopuolella ovat myös sellaiset, jotka ovat välttämättömiä valvovan viranomaisen tarkastusten johdosta esimerkiksi käyttäjien turvallisuuden tai terveyden vuoksi.

Laissa sanotaan, että sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuussa olevalla on oikeus irtisanoa tilojen vuokrasopimus vuoden 2019 aikana päättymään 12 kuukauden kuluttua irtisanomisesta. Jos palvelun järjestämisvastuussa oleva ei ole tänä aikana irtisanonut sopimusta, jatkuisi sopimuksen voimassaolo sopimuksen mukaisesti.

 

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 11.10.2016:

 

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää osaltaan hyväksyä Turun kaupungin lastenkoteja koskevan tilatarveselvityksen ja päättää lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle käsiteltäväksi.

 

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää

hyväksyä Luostarinkadun lastenkodin toiminnan muutoksen tilatarvesuun-nitelmassa esitetyn mukaisesti

että Luostarinkadun lastenkodin tilojen vuokrasopimus irtisanotaan siten, että vuokrasopimus päättyy 31.5.2017.

PäätösAsia pantiin pöydälle Lähteenmäen ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Sosterla § 193
Liite 1:Lastenkoteja koskeva tilatarveselvitys