Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta10010.05.20166

3400-2016 (045)

Vuoden 2016 ensimmäinen osavuosikatsauksen perusteella esitettävät sopeuttamistoimenpiteet

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunnan v. 2016 talousarvion ylitysuhka on noin 6M€ netto. Talouden sopeuttamiseksi lautakunnalle esitetään toimenpiteitä, joilla koko ylitysuhka voidaan kattaa. Osana sopeuttamistoimenpiteitä myös asiakasmaksuja esitetään korotettavaksi 1.6.2016 lukien valtioneuvoston päätöksen enimmäismäärien mukaisiksi.

Sosterla § 100

Toimialajohtaja Riitta Liuksa, talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist, palvelualuejohtajat Sari Ahonen, Katariina Korkeila ja Sirpa Kuronen sekä asiantuntijalääkäri Hilkka Virtanen 4.5.2016:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 19.4.2016 § 92 merkitä osavuosikatsauksen ja ennusteen tiedoksi ja, että tarkennetut selvitykset ja kustannuslaskelmat esitellään seminaarissa 3.5.2016.

Liite 1Osavuosikatsaus I ja sen johdosta suoritettavat sopeuttamistoimenpiteet

Hyvinvointitoimialan talousarvioennusteen mukaan näyttää siltä, että koko toimialan määrärahat ovat ylittymässä noin 5,4M€ ja tulokertymä jää noin 0,5M€ vajaaksi. Nettopoikkeama on siis noin 5,9M€. Poikkeama syntyy terveyspalveluiden ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin määrärahojen ylittymisestä. Terveyspalveluiden osalta on todettava, että vuoden 2015 toteutumaan sisältyi aikaisempien tilikausien valtionkorvauksia pakolaisten ja paluumuuttajien terveydenhuoltopalveluista eikä tällaisia oikaisueriä ole tiedossa v. 2016. Palvelualueen menot näyttäisivät kuitenkin jäävän noin 1,3M€ pienemmiksi kuin v. 2015, mutta nettomenoa kasvattaa erityisesti satunnaisten tulojen väheneminen.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus on arvioitu siten, että sairaanhoitopiiri pysyy omassa talousarviossaan. Lähtökohtaisesti sairaanhoitopiirin ja Turun kaupungin maksuosuudessa on 4,6M€:n ero koska sairaanhoitopiirin kasvu on ollut kaupungin hyväksymää linjausta suurempi. Aikaisempina vuosina siirtoviive- ja sakkomaksut ovat lisäksi kasvattaneet eroa mutta alkuvuoden tietojen perusteella nämä kustannukset ovat laskeneet merkittävästi ja koko vuoden kustannukseksi arvioidaan noin 0,7M€. Esim. vuonna 2014 siirtoviive- ja sakkomaksujen osuus oli lähes 4,8M€.

Vuoden 2016 määrärahat ovat noin 1,8M€ pienemmät kuin vuoden 2015 toteutuma. Lisäksi esim. sisäiset veloitukset (esim. vuokra) ovat nousseet. Talousarviopoikkeaman kuromiseksi tulee vähentää henkilöstökuluja siten, että ne vastaavat henkilöstön määrän kehitystä (säästötavoite noin 1,5M€ suhteessa ennusteeseen). Kaupunginhallitus on 4.4.2016 § 149 käsitellessään vuosien 2017 – 2020 kehyslukuja päättänyt, että lautakuntien tulee käynnistää tarvittavat toimenpiteet kehyslukujen riittävyyden varmistamiseksi. Edellä mainitun johdosta toimialan hallinto on käynnistänyt 3.5.2016 neuvottelut Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa maksuosuuden laskemiseksi esimerkiksi kokonaiskuluja vähentämällä tai alentamalla hintoja mutta asian jatkoselvittely on vielä kesken. Tavoitteena on kuitenkin kustannusten vähentäminen yhteensä 1,5M€ ennusteesta jo vuonna 2016 ja kunnan talouden kannalta kestävän taloudenpidon varmistaminen tulevina vuosina.

Edelleen vuoden 2016 talousarvion ylitysuhan torjumiseksi tulee varmistaa operatiivisin toimenpitein (kehittämismallin mukaisesti), että valmistelussa olevien tehostamistoimenpiteiden (työaikajärjestelyt, toiminnan ulkoistaminen, tukipalveluiden selvittäminen jne) säästövaikutukseksi muodostuu vähintään 1,5M€ netto vuodelle 2016.

Ennusteen mukaan myös asiakasmaksut ovat jäämässä alle budjetoidun ja lautakunnalle esitetään lisäksi päätettäväksi, että asiakasmaksuja (Valtioneuvoston 19.11.2015 asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen muuttamisesta (1350/2015)) korotetaan enimmäismäärien mukaiseksi 1.6.2016 lukien. Maksujen korottamisen tuottoarvio vuodelle 2016 on jo tehtyjen päätösten lisäksi noin 1,5M€. Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksista vähennettiin vuodelle 2016 yhteensä 150M€ ja Turun osuus siitä on noin 4,5M€. Valtiovallan tavoitteena on ollut ohjausvaikutuksen vahvistaminen yleiskatteisista valtionosuuksista suoraan sosiaali- ja terveydenhuollon tuloksi. Suurista kaupungeista Tampere on ottanut pääsääntöisesti enimmäismaksut käyttöön. Turun naapurikunnista ainakin Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alue, Kaarina, Parainen sekä Lieto ovat korottaneet asiakasmaksuja enimmäismäärien mukaisiksi. Käytännössä esimerkiksi terveyskeskusmaksu nousisi 2,20€/kerta ja olisi jatkossa 20,90€/krt enintään kolmelta käyntikerralta per vuosi. Terveyskeskuskäynnin tuottamiskustannus vuonna 2015 oli 102,40€ netto.

Liite 2Voimassa olevat asiakasmaksut ja asiakasmaksujen enimmäismäärät

Sosiaali- ja terveyslautakunnan kehysluvut tuleville vuosille ovat erittäin tiukat eikä kasvuvaraa ole ja kustannuskasvu tulee kattaa toiminnan tehokkuutta ja tuottavuutta kasvattamalla. Täydellinen rekrytointikielto, koulutusten ja matkustamisen kielto tai laajamittaiset toiminnan sulut eivät tue kokonaisuuden hallintaa, lisäävät kustannuksia muualla (esim. erikoissairaanhoidossa ja päivystyksessä) ja vaarantavat tulevien vuosien hyvän talouskehityksen. Tiukasta taloustilanteesta huolimatta tulee myös huolehtia työnantajaimagosta, työhyvinvoinnista ja hyvästä johtamisesta.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 10.5.2016:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä edellä mainitut linjaukset talousarvion tasapainottamiseksi. Lisäksi lautakunta päättää, että asiakasmaksuissa noudatetaan oheisen liitteen mukaisia enimmäismääriä 1.6.2016 lukien.

PäätösSosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä edellä mainitut linjaukset talousarvion tasapainottamiseksi.

Lisäksi lautakunta päätti Rosenlöfin ehdotuksesta yksimielisesti hylätä asiakasmaksujen korotusesityksen. Lisäksi lautakunta päätti, että asia valmistellaan käsiteltäväksi vuoden 2017 talousarviokäsittelyn yhteydessä elokuussa siltä osin kuin se koskee valtioneuvoston 19.11.2015 antamaa asetusta asiakasmaksujen enimmäismääristä ja sosiaali- ja terveyslautakunnan 15.12.2015 tekemää päätöstä. Mikäli valtioneuvosto muuttaa asiakasmaksujen enimmäismääriä tai valtionosuuksia joulukuussa 2016 vuoden 2017 osalta niin asia käsitellään erikseen.

Ennen päätöksentekoa asiassa äänestettiin Rosenlöfin Harjanteen kannattamana tekemän päätökseksi tulleen ehdotuksen ja Lähteenmäen Mäkipään kannattamana tekemän ehdotuksen välillä. Rosenlöfin ehdotus voitti äänin 11-2.

Päätökseksi tulleen Rosenlöfin Harjanteen kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Harjanne, Beqiri, Savunen, Vänttinen, Haltsonen, Lehtinen, Hölttä, Lampi, Majuri, Engdahl ja Rosenlöf.

Lähteenmäen Mäkipään kannattamana tekemän seuraavan ehdotuksen puolesta äänestivät Lähteenmäki ja Mäkipää:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää - olla vähentämättä henkilöstökuluja (esittelytekstin säästötavoite n. 1.5 ME suhteessa ennusteeseen) - jatkaa neuvotteluja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa maksuosuuden laskemiseksi - ettei se korota asiakasmaksuja nykytilasta - että uudistamisohjelman toimenpiteet tuodaan yksittäin erikseen päätettäväksi lautakunnalle.

Jakelu

tpvAhonen Sari
tpvKorkeila Katariina
tpvKuronen Sirpa
tiedLiuksa Riitta
tpvLönnqvist Max
tpvVirtanen Hilkka


Liitteet:

Sosterla § 100
Liite 1:Osavuosikatsaus I ja sen johdosta suoritettavat sopeuttamistoimenpiteet
Liite 2:Voimassa olevat asiakasmaksut ja asiakasmaksujen enimmäismäärät