Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta10810.05.20163

10209-2015 (065, 315)

Pansio-Pernon terveysasemapalvelut 1.8.2016 - 31.7.2019

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Pansio-Pernon terveysasemapalveluista on pyydetty tarjoukset ajalle 1.8.2016 - 31.7.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä vuodella, ajalle 1.8.2019 - 31.7.2020 (optio). Tarjoukset on saatu kolmelta palveluntarjoajalta. Puitesopimus esitetään solmittavaksi Mehiläinen Ter-veyspalvelut Oy:n kanssa. Terveysasemapalveluja ostetaan sopimuskaudella noin 1 800 000 eurolla.

Sosterla § 108

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Katariina Korkeila, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen ja hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus hankinta-asiantuntija Mia Oksa 29.4.2016:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi Pansio-Pernon terveysasemapalvelujen kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 16.2.2016 § 36. Hankinnan kohteena ovat Pansio-Pernon terveysasemalla toteutettavat väestön tarpeisiin perustuvat perusterveydenhuollon avosairaanhoidon ja terveydenhoidon palvelut Terveydenhuoltolain mukaisesti.

Hankinta- ja logistiikkakeskus on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Pansio-Pernon terveysasemapalveluista ajalle 1.8.2016–31.7.2019, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.8.2019–31.7.2020 (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.8.2016.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen B mukaisena toissijaisena palveluhankintana julkaistiin 3.3.2016 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Samalla sivustolla julkaistiin 7.3.2016 hankintaa koskeva kysymys ja siihen annettu vastaus. Tämä ei aiheuttanut muutoksia tarjouspyyntöön.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 5.4.2016 klo 14.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta: Attendo Terveyspalvelut Oy, Coronaria Hoitoketju Oy, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjousta ei oteta huomioon eikä vaihtoehtoisia tarjouksia hyväksytä.

Palveluntuottajan tuli tarjota palveluja suomen ja ruotsin kielellä.

Palvelulle ilmoitettiin tarjouspyynnössä veroton kiinteä vuosihinta 103,76 € / palvelun valinnut asukas. Kiinteä vuosihinta / asukas vastaa terveysasematoiminnan hintaa vuonna 2015. Palvelu on mahdollista toteuttaa kyseisellä hinnalla vähintään vaaditun minimilaadun mukaisena. Palvelun hinnan tarkistus voidaan tehdä yhden kerran sopimuskauden aikana. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin 4 lisälaatukriteeriä, joista voi maksimissaan saada 100 pistettä.

Palvelun valinneeksi asukkaaksi katsotaan ns. passiivisesti palvelun valinneet; kartta-pohjan mukaiset Pansio-Pernon alueen asukkaat, jotka eivät ole vaihtaneet terveysasemaa sekä aktiivisesti Pansio-Pernon terveysaseman valinneet asukkaat (Terveydenhuoltolain määrittelemä terveysaseman valinnanvapaus). Palvelun valinneiden asukkaiden määrän tarkistus tehdään kahden kuukauden välein.

Hankinnasta tehdään kirjallinen puitesopimus valitun palveluntuottajan kanssa. Tilaaja ei takaa Palveluntuottajalle sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten hintavertailuun.

Tarjousten laadun vertailu ja tarjouksen valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan se, joka on kokonaistaloudellisesti edullisin. Palvelulle ilmoitettiin kiinteä veroton vuosihinta / palvelun valinnut asukas, joten vertailu suoritettiin tarjotun lisälaadun perusteella, jonka palveluntarjoaja sitoutuu tuottamaan kyseisellä vuosihinnalla.

Liite 1Laadun vertailu

Esitämme Pansio-Perno terveysasemapalvelujen palveluntuottajaksi kokonaistaloudellisesti edullisinta Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:tä palvelun verottomalla vuosihinnalla 103,76 € / palvelun valinnut asukas sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Sopimuskaudella vuosittaiset kustannukset ovat noin 600 000 euroa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 2.5.2016:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että Pansio-Pernon terveysasemapalvelujen puitesopimus solmitaan ajalle 1.8.2016 - 31.7.2019 Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n kanssa palvelun vuosihinnalla 103,76 € (veroton) / palvelun valinnut asukas sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmasianosaiset
tpvHonkinen Päivi-Leena
ilmKorkeila Katariina
tpvLindberg Merja
tiedLindström Fredrik
tiedOksa Mia
tiedVuorinen Elisa


Liitteet:

Sosterla § 108
Liite 1:Laadun vertailu