Pansio-Pernon terveysasemapalvelut 1.8.2016 – 31.7.2019

Hankinnan kuvaus

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala (myöh. Tilaaja) ostaa terveysasemapalveluja Pansion ja sen lähialueen asukkaille sekä terveysaseman hoitopaikakseen valinneille henkilöille. Palvelut tuotetaan Pansion terveysasemalla. Tällä hetkellä palveluja tuottaa yksityinen palveluntuottaja.

 

Terveysaseman alueella asuu tai aseman on hoitopaikakseen valinnut tällä hetkellä noin 6300 henkilöä. Vuoden 2014 aikana terveysasemapalveluja on ostettu noin 600 000 eurolla.

 

Hankinnan kohteena ovat Pansio-Pernon terveysasemalla toteutettavat väestön tarpeisiin perustuvat perusterveydenhuollon avosairaanhoidon ja terveydenhoidon palvelut Terveydenhuoltolain mukaisesti. Palvelut voidaan toteuttaa lääkärien, sairaanhoitajien tai terveydenhoitajien vastaanottoina, puhelinpalveluna, sähköisen asioinnin kautta, ryhmävastaanottoina, muuna ryhmätoimintana tai muulla tavalla, joka on väestön ja potilaiden hyvän hoidon kannalta perusteltua.

 

Palveluja hankitaan suomenkielisille ja ruotsinkielisille potilaille. Palveluja tulee olla saatavilla ympärivuotisesti.

 

Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään.

 

 

1. Arvioitu sopimuskauden pituus eli millä aikavälillä hankinnalla on vaikutuksia yrityksiin

 

 

1.8.2016 – 31.12.2018, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2019 - 31.12.2019 (optio).

 

2. Taloudellisen vaikutuksen suuruusluokka eli mikä on hankinnan ennakoitu arvo sisältäen mahdolliset optiokaudet

Enintään 2 300 000 euroa (alv 0 %)

 

 

3. Onko hankintayksikön/tilaajan kannalta tarkoituksenmukaista jakaa hankinta osiin (sallitaanko osatarjoukset)

 

 

Kyllä

Ei

Perustelut

Hankinnan luonteen vuoksi hankintaa ei voida osiin, sillä palveluntuottajia voidaan valita vain yksi.

 

 

4. Arvio valituksi tulevien toimittajien/palveluntuottajien määrästä ja valitaanko varatoimittajia

 

 

Sopimus tehdään yhden palveluntuottajan kanssa. Sopimuksella ei taata ostettavien palvelujen määrää. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

 

 

 

5. Saattaako hankinnalla olla vaikutuksia toimialan markkinarakenteeseen

 

 

Kyllä

Ei

Minkälaisia vaikutuksia

 

 

 

 

 

6. Onko hankinnassa paikallisia (Turun seutu) tarjoajia

 

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

7. Potentiaalisten tarjoajien lukumäärä

 

alle 10 yritystä

10–20 yritystä

yli 20 yritystä

 

 

8. Onko suunnitteilla markkinavuoropuhelu potentiaalisten tarjoajien kanssa

 

 

Kyllä, pidetty 13.1.2016

Ei

 

 

9. Voidaanko hankinnalla edistää innovaatioita

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

10. Voidaanko hankinnalla edistää seudullisen elinkeinoelämän kilpailukykyä

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

20.1.2016

 

Lausuntopyynnön valmistelija(t):

 

 

Katariina Korkeila

 

 

Päivi-Leena Honkinen

palvelualuejohtaja

avosairaanhoidon ylilääkäri

 

Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:n lausunto 3.2.2016:

 

 

Kyseessä oleva sote-hankinta linjaa tulevaisuuden käytäntöjä, jossa yksityinen palveluntuottaja tuottaa yhteiskunnan järjestämisvastuulla olevaa sote-palvelua. Nyt olisi tärkeätä niin hankintayksikön kuin sille palveluitaan tarjoavien tahojen saada kokemusta eri toimintamalleista tulevaisuuden tarpeita silmällä pitäen.

Käsityksemme mukaan tämä hankinta voidaan jakaa osiin siten, että mukana on päävastuullinen toimija joka järjestää palvelun ja tuottaa osan siinä mukana olevista elementeistä / osa-alueista.

Useat terveysasemakäynnit ovat luonteeltaan sen tyyppisiä, että niitä voidaan tuottaa pienten palveluntuottajien toimesta. Pienten yritysten mukanaolo voidaan järjestää kahdella eri tavalla:

-Alihankintana päätoimijan tilauksesta – ei kovin suosittu toimintamalli yritysten kannalta

-Suora sopimus (osatarjous) tilaajan kanssa – selvitysten mukaan noin ¾ osaa yrityksistä haluaa tehdä julkisiin hankintoihin liittyvää yhteistyötä suoraan hankintayksikön, eli siis julkisen ostajan kanssa

Yksi mahdollisuus edellisten lisäksi on se, että palvelut tuotetaan usean yrityksen voimin hyödyntäen hankintasäännösten ryhmittymäkäytäntöjä. Nyt esillä oleva hankinta toteutetaan niin nopealla aikataululla että ryhmittymien muodostaminen tämän hankinnan tarpeisiin ei onnistu. Tulevaisuudessa hankinnat tulisikin ilmoittaa niin aikaisin että ryhmittymämahdollisuus myös käytännössä voisi onnistua. Tämä voidaan toteuttaa esim. riittävän aikaisessa vaiheessa annetulla ennakkoilmoituksella johon sisältyy markkinoiden kartoittaminen ja vuoropuhelumahdollisuus. Tarvittava valmistautumisaika on 6 – 12 kk ennen sopimuskauden alkua.

Tieto markkinavuoropuhelun järjestämisestä on erittäin tervetullut hankinta-asiamiehelle, joka voi sitten omalta osaltaan aktivoida yrittäjiä tarjoamaan palveluitaan hankintayksikölle. Toivomme jatkossa saavamme tiedot järjestettävistä markkinavuoropuhelutilaisuuksista.

Hankinnalla on käsityksemme mukaan markkinavaikutuksia, eli jos ja kun hankinnat tehdään suurina kokonaisuuksina, tarjoajien määrä on hyvin rajallinen ja markkinat keskittyvät muutamalle suurelle toimijalle. Tämän tyyppinen markkinoiden keskittyminen ei ole toivottavaa eikä palvelun rahoittajien eli veronmaksajien etujen mukaista.

Oikein toteutettuna hankinnalla voidaan edistää seudullisen elinkeinoelämän kilpailukykyä ja uskomme myös, että paikallista tarjontaa löytyy, jos hankinta jaetaan tarkoituksenmukaisiin osiin.

 

 

Turun kauppakamarin lausunto pvm:

 

 

     

 

 

 

 

Tämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö, vaan kyse on ainoastaan mahdollisen hankinnan yritysvaikutusten arvioinnista.

 

Pyydämme laatimaan lausunnot siten, etteivät ne sisällä salassa pidettäviä liike- tai ammattisalaisuuksia.

 

Lomake palautetaan täydennettynä osoitteeseen hankinnat@turku.fi

Aihe-kenttään merkintä ”yrva, hankinnan nimi”