Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta1119.01.201611

10390-2014 (065, 316)

Suun terveydenhuollon palvelusetelin käyttöönotto

Tiivistelmä:

Terveydenhuoltolaki (26 §) velvoittaa kunnan järjestämään palvelut suun terveydenhuollossa. Palveluseteli on yksi tapa järjestää palveluja kuntalaisille silloin kun hoitotakuun raja uhkaa ylittyä eivätkä suun terveydenhuollon omat henkilöstöresurssit riitä tarvittavia palveluja tuottamaan. Palvelusetelillä on tarkoitus lisätä suun terveydenhuollon potilaiden valinnan mahdollisuuksia, nopeuttaa hoitoon pääsyä ja vähentää ostopalveluiden kustannuksia.

Sosterla § 11

Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Katariina Korkeila, johtava ylihammaslääkäri Minna Kinnarinen, suunnittelija Tiina Tommola 19.1.2016:

 

Kaupunginjohtaja on 7.1.2013 § 1 tehnyt Palveluseteli- ja ostopalvelu (PSOP) – hankkeesta päätöksen. Kaupunginvaltuusto on 25.8.2014 § 123 kaupungin uudistamisohjelman hyväksymisen yhteydessä linjannut, että ”selvitetään uudenlaisen suun terveydenhuollon palvelusetelin luomista, jolla mahdollistetaan osittainen korvaus”.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta on käsitellyt suun terveydenhuollon palvelusetelin käyttöönoton etenemis 16.6.2015 § 122.

 

Sähköiseen PSOP–järjestelmään sisältyy koko suun terveydenhuollon palveluseteliprosessi: palveluntuottajan hakeutuminen palveluseteliyrittäjäksi, palvelusetelien luominen järjestelmään, potilaiden palvelutapahtumien kirjaaminen, tapahtumien katselu ja palveluntuottajien saama tilitys toteutuneista tapahtumista.

 

Kevään 2015 aikana suun terveydenhuollon osalta tehtiin valtakunnalliset, PSOP–järjestelmään kohdistuvat määritykset. Kesän ja syksyn aikana tarkentuivat kuntakohtaiset määritykset mm. siitä mitä palveluja palvelusetelillä ostetaan, miten mahdollisia palveluseteliin tulevia toimenpidemuutoksia palveluntuottaja voi itse muuttaa tai minkä arvoinen palveluseteli on. Samaan aikaan PSOP–järjestelmää testattiin suun terveydenhuollossa.

 

Palvelun järjestäminen

 

Terveyskeskus valitsee potilaat, joille tarjotaan palveluseteliä. Kun potilas on käynyt terveyskeskushammaslääkärin tutkimuksessa, hänelle voidaan tarjota palveluseteliä vaihtoehtona kunnan oman hammas­hoidon sijaan.

 

Tutkimuspalveluseteliä käytetään suun terveydenhuollon kiireettömän hoitojonon hallintaan tilanteessa, jossa oman tuotannon jonotilanne uhkaa ylittää hoitotakuun rajat. Jonossa oleva potilas saa tutkimussetelin ja ohjeet suoraan kotiin. Tutkimusseteli sisältää suun perustutkimuksen, tarvittavat rtg-kuvat, suppean hammaskiven poiston sekä ehkäisevän hoidon.

 

Suun terveydenhuollossa palveluseteliä voidaan käyttää myös terveyskeskushammaslääkärin tekemän hoitosuunnitelman mukaiseen suun perushoitoon, päivystyksen jatkohoitoon ja yleisterveyden kannalta välttämättömään infektiofokussaneeraukseen. Potilaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä palvelusetelistä ja valita kunnan suun terveydenhuolto.

 

Aikataulu

 

Ilmoitus palveluntuottajaksi hakeutumista oli turku.fi/psop–sivuilla 6.11.2015, Turun Sanomissa 7.11.2015 ja Suomen Hammaslääkärilehdessä 13.11.2015. Palveluntuottajille järjestettiin infotilaisuus 17.11.2015.

 

Parasta palvelua – järjestelmä otettiin käyttöön tuotannossa 9.11.2015, jolloin järjestelmä avautui palveluntuottajille hakeutumista varten. Palveluntuottajien hakuaika palvelusetelitoimintaan oli 9.11.–11.12.2015. Hakemuksia tuli määräaikaan mennessä 17.

 

Potilaille palveluseteleitä voidaan alkaa myöntää 20.1.2016. Potilailla on mahdollisuus henkilökohtaiseen ohjaukseen palvelusetelin käytössä. Ohjauspiste on käytössä kahtena päivänä viikossa 1-2 tuntia/päivä. Aukioloaikoja muutetaan tarpeen/kysynnän mukaan.

 

Suun terveydenhuollon palvelusetelipotilaan hoitotiedot siirretään manuaalisesti kunnasta palveluntuottajalle ja myös palveluntuottajalta kuntaan siihen saakka kunnes suun terveydenhuollon Kanta-palvelut ovat käytössä syksyllä 2016. Kunta on palvelusetelipotilaiden hoitotietojen rekisterinpitäjä.

 

Integraatiotyö kunnan potilastietojärjestelmän (WinHIT) ja PSOP-järjes­telmän välillä on vielä kesken. Kun näiden kahden järjestelmän integraatio saadaan valmiiksi, palvelusetelin tiedot siirtyvät automaattisesti kunnan potilastietojärjestelmästä PSOP-järjestelmään ja takaisin.

 

Voidaan arvioida, että manuaalinen tietojen siirto tulee sitomaan noin yhden suun terveydenhuollon hallinnon työntekijän työpanoksen, kunnes palvelusetelin sähköinen tiedonsiirto saadaan valmiiksi.

 

Palvelusetelin arvo

 

Palvelusetelin arvo määräytyy toimenpidekohtaisesti ja lasketaan THL:n Suun terveydenhuollon toimenpideluokituksen ja Suomen Hammaslääkäriliiton kertoimien avulla. Kullekin toimenpiteelle on määritelty potilaan tuloista riippumaton kiinteä arvo. Palveluseteliin sisältyvät kaikki potilaan tarvitsemat hoitotoimenpidekoodit. Potilas maksaa omavastuuosuuden, joka on yksityishammaslääkärin hinnan ja palvelusetelin arvon välinen erotus.

 

Suun terveydenhuollon vuoden 2014 kustannusten mukaan keskimääräisen yhden toimenpiteen (SFA10) laskennallinen arvo on 52,30 . Kun tästä vähennetään SFA10:een liittyvä asiakasmaksu 24,90, saadaan palvelusetelissä käytettävälle SFA10:lle arvo 27,40. Suun terveydenhuollon palvelusetelin ohjausryhmä päätti 8.6.2015 SFA10:n arvoksi 27,40 €, minkä sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 16.6.2015.

 

Kun palvelusetelin SFA10 (yhden pinnan paikka) arvo on 27,40 euroa voidaan yhdelle palvelusetelin hoitokäynnille laskea seuraavan esimerkin mukainen hinta. Esimerkkihoitokäyntiin sisältyy puudutus, yhden hampaan paikkaus ja hammaskiven poisto. Laskelma on tehty SFA10 arvolla (27.40) palveluseteliin ja kahden Helsingin yksityishammaslääkärin vastaavien toimenpiteiden hinnoilla.

 

 

Yllä olevan esimerkin mukaisilla hoitokäynneillä saataisiin esimerkiksi 100 000 eurolla hoidettua arviolta noin 520 potilasta ja 1400 hoitokäyntiä. Ostopalveluna vuonna 2014 hoidettiin 100 000 eurolla noin 320 potilasta ja 870 hoitokäyntiä (yhden käynnin hinta 114,27 euroa ja keskimäärin 2.7 käyntiä/potilas).

 

Suun terveydenhuollon palveluseteliin on vuodelle 2016 varattu noin 600 000 €. Kun SFA10:n arvo on 27,40 €, sillä saataisiin yllä olevan esimerkin mukaisesti laskennallisesti yhteensä noin 8 400 palvelusetelikäyntiä, ja hammashoitoa saisi noin 3000 potilasta edellyttäen, että jokainen potilas tarvitsee keskimäärin 2,7 hoitokäyntiä.

 

Asiakasmaksut

 

Suun terveydenhuollon palvelusetelin sääntökirjaan on kirjattu, että kunnalla on oikeus muuttaa palvelusetelin arvoa seuraavan kerran 1.6.2016 ja siitä eteenpäin vuosittain. Hinnanmuutoksesta ilmoitetaan palveluntuottajille välittömästi muutospäätöksen tekemisen jälkeen ja muutos tulee voimaan kahden kuukauden kuluttua ilmoituksesta.

 

1.1.2016 tulivat uudet asiakasmaksut voimaan. Tämä vaikuttaa palvelusetelin laskennalliseen arvoon. Uusi asiakasmaksu pienentää SFA10:n arvoa ja sitä kautta palvelusetelin arvoa. Potilaan maksama omavastuuosuus suurenee palvelusetelin arvon pienentyessä. Tämä tarkoittaa sitä, että palvelusetelitoiminnalla hoidetaan yllä olevia laskelmia enemmän potilaita vuonna 2016.

 

Palvelusetelin SFA10:n arvo pysyy vuonna 2015 lasketun arvon mukaisena, kunnes v. 2015 tilinpäätöstiedot saadaan ja SFA10:lle voidaan laskea uusi arvo. Laskelmissa huomioidaan 1.1.2016 voimaan tullut asiakasmaksumuutos.

 

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

 

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä suun terveydenhuollon palvelu­setelin käyttöönoton edellä esitetyllä tavalla.

PäätösSosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta hyväksyä suun terveydenhuollon palvelusetelin käyttöönoton edellä esitetyllä tavalla.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että lautakunnalle tuodaan puolivuotisraportin yhteydessä seurantaraportti seteleiden käytöstä.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin Lähteenmäen esityksestä Muukkosen kannattamana asian palautuksesta. Palautusesitys hylättiin äänin 10-2. Asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Harjanne, Beqiri, Alvesalo, Vänttinen, Haltsonen, Hölttä, Lampi, Majuri, Engdahl ja Rosenlöf.

Karlsson oli poissa kokouksesta.

Jakelu

tpvKinnarinen Minna
tiedKorkeila Katariina
tpvTommola Tiina