SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNTA

 

 

Tilivelvollisen viranhaltijan arvio talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta


Toiminnan painopisteet ja keskeiset toimintaympäristön muutostekijät
:

Lastensuojelun tarpeen kasvu näyttäisi taittuneen. Lastensuojelun rakennemuutos on käynnissä ja sitä vauhditetaan sosiaalityön organisaatio- ja toimintatapamuutoksilla. Perhesijoitukset ovat lisääntyneet aikaisempia vuosia enemmän, mutta ei vielä tavoitetta vastaavasti. Nuorten osuus uusissa huostaanotoissa on poikkeuksellisen suuri, mikä osaltaan vaikeuttaa perhehoidon laajenemista. Heikko yleinen työllisyystilanne on lisännyt nopeasti nuorten työttömyyttä. Nuorisotakuun mukaiset toimenpiteet ovat käynnissä, mutta työttömyyden kasvu syö niiden vaikutuksia. Nuorten tuetusta asumisesta saadut kokemukset ovat erittäin lupaavia. Heikko taloustilanne näkyy myös työikäisten työllisyysasteen laskuna. Työllisyystilanne näkyy sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä tarpeen kasvuna, mutta toistaiseksi tilanteen heikkeneminen ei ole aiheuttanut toimeentulotukimenojen kasvua. Palvelumuotoiluhanke on käynnissä ja sen alustavat tulokset ovat lupaavia. Palvelumuotoilulla on löydetty kustannustehokkaita toimintatapoja paljon palveluita käyttävien mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden hoidossa. Ikäihmisten osalta palvelurakenteen muutos etenee aikataulussaan ja samalla +75-vuotiaiden kotona asumista on tuettu siten, että tavoitearvot ollaan saavuttamassa. Ympärivuorokautiseen hoitoon siirtymisen keski-iässä on saavutettu hyvä taso. Suurten lainsäädäntömuutosten lausuntokierrokset ovat meneillään.


Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat: Työvoiman käyttö tammi-heinäkuussa 2014 on jonkin verran korkeammalla tasolla kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Henkilöstömenot ovat kuitenkin kokonaisuutena arvioiden alittamassa budjetoidun. Palveluiden ostojen osalta kustannukset ylittävät selvästi talousarvion. Asiakaspalveluiden ostot ylittävät talousarvion 15,7M€ ja suurimmat poikkeamat ovat erikoissairaanhoidon ostopalveluissa (Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri +7,5M€, josta talousarvioiden ero on 4,8M€ ja lisääntynyt käyttö ja siirtoviive- ja sakkomaksut 2,7M€), erikoissairaanhoidon muissa ostopalveluissa (mm. valtion mielisairaalat +1,5M€), sosiaalityön ostopalveluissa ja (+5,5M€, avohuollon sekä huostaan otettujen ostopalvelut), sekä suun terveydenhuollon ostopalveluissa. Työmarkkinatuen kuntaosuuden asiakasmäärä kasvaa edelleen ja euromääräinen ennuste vuodelle 2014 on 14,9M€, joka ylittää talousarvion noin 3M€. Perustoimeentulotuen kustannukset laskevat Turussa edelleen. Talousarvion nettopoikkeama on noin 8,8M€.

 

 

 

Lauseke

Toimenpideselvitys

Uudistamisohjelman toimeenpanon hankkeistaminen
Kotihoidon toimintamallin uudistaminen (kh/ltk)

Kotihoidon tehokkuutta lisätään kasvattamalla kotihoidon työntekijöiden asiakastyöajan osuutta.

Toimeenpano on hankkeistettu ja seuraavat osahankkeet ovat käynnissä:

ruuhkahuippujen purku

työnaloituksen terävöittäminen

mobiliratkaisujen hyödyntäminen

työnjärjestelijöiden määrän vähentäminen ja kouluttaminen (1.10.2014 mennessä)

Hilkka –toiminnanohjausjärjestelmän ja optimointijärjestelmän käyttöönoton valmistelu (käyttöönotto 2015)

logistiikan tehostaminen mm. autojen hankinta ja satelliittiautojen käyttöönotto (syksy 2014 – 2015)

RAI –arviointijärjestelmä (syksy 2014 – 2015)

palvelusetelit kevyemmissä palveluissa vaihtoehtona (käynnissä)

Tuotoksena laadukkaampi ja tehokkaampi kotihoito, joka pystyy aikaisempaa paremmin tarjoamaan palveluita erityisesti raskaampien palveluluokkien asiakkaille.

Hankintatoimen uudelleenorganisointi SAP-SRM mahdollisuuksia hyödyntäen siten, että työnjako sekä tehtävänkuvat keskitettyjen toimintojen/toimialojen/tulosyksiköiden välillä selvitetään.

SAP-SRM-järjestelmän käyttöä on tehostettu toimialalla mutta työ jatkuu edelleen. Varsinaista hankintatoimen uudelleenorganisointia suunnitellaan hyvinvointitoimialan organisaatiomuutoksen yhteydessä. Toimialalla ei vielä v. 2014 aikana pystytä siirtämään riittävässä määrin ostamista ERP-järjestelmään, jotta kustannustaso laskisi ja toisaalta asiakastietojärjestelmien yhteydet ostotoimintaan ovat vielä puutteellisia. Tavoitteena on edelleen, että ostotoimintaa keskitetään ja taloushallinnon kokonaisprosessit (hankinta, tilaaminen, ostolaskujen käsittely, maksatus, seuranta jne.) tehostuvat. Asian kehittämiseen liittyy myös vahvasti SAP-SIPS-ostolaskujen käsittelyjärjestelmä ja Rondon korvaaminen.

Palvelutoiminnan vaatimien tilojen toiminnallinen kokonaistarkastelu kustannustehokkuuden ja palvelukyvyn varmistamiseksi pitkällä aikavälillä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt vanhustenhuollon tilaratkaisuja koskevan pitkän aikavälin suunnitelman. VSSHP ja Turun kaupunki ovat asettaneet yhteisen työryhmän selvittämään psykiatrian yhteisten tilojen ja mahdollisesti osittain yhteisten organisaatioiden vaikutuksen. Lisäksi uudistamisohjelma 2:een on merkitty tilatehokkuutta koskevia tavoitteita mm. suun terveydenhuoltoon, terveysasematoimintaan, sosiaalityöhön. Hyvinvointitoimiala on lisäksi suunnitellut tilatehokkuuden nostamista useiden toimipisteiden osalta mutta hankkeen onnistuminen edellyttää pitkän tilaketjutuksen kaikkien osien etenemistä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin palveluiden, investointien ja laskutuksen läpinäkyvyyden parantaminen sekä konserniohjauksen selkeyttäminen sekä piiritason että liikelaitosten osalta

Konserniohjauksen ja taloudellisen ohjauksen vahvistaminen

Toiminnallista muutosta suunnitellaan osana hyvinvointitoimialan organisaatiouudistusta. Muutostyössä tullaan huomioimaan konserniohjauksen vaatimat resurssit ja ohjauskeinot. Taloudellinen ohjaus vaatii tiiviimpää yhteistyötä sairaanhoitopiirin kanssa sekä myös hinnoittelutapojen tarkastelua. Lisäksi liikelaitosten sopimuskäytäntöjä ja palveluita tulee arvioida muutostyön yhteydessä.

 

 


 

Toiminnan kehittämiseen/muutokseen liittyvät tavoitteet

 

Toimialan kehittämistoimenpiteet ja tulokset strategisiin ohjelmiin ja toimialan kehittämiseen pohjautuen

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet

Lapset, nuoret ja lapsiperheet saavat tarvitsemaansa tukea riittävän aikaisin

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Toteutunut

2013

TA 2014

Toteutunut 31.7.2014

Ennuste
31.12.2014

 

Lastensuojelun tarve: Lastensuojelun asiakkaana olevien alle 18-vuotiaiden määrä ja %-osuus ikäryhmästä, tavoitteena tarpeen väheneminen 4 vuoden kuluessa

 

 

7,8%/ 2008

 

10,3 %

 

10,5 %

 

-0,5 %

 

vuositason seuranta

 

Kasvu taittuu mahdollisesti pientä laskua

 

 

 

 

Toimenpide:

Lapsiperheiden kotiin annettavaa apua lisätään. Ehkäisevän työn työnjako, vastuut ja prosessit selkiytetään. Ehkäisevää työtä tehdään yhteistyössä varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten kanssa.

 

 

Lastensuojelun palvelurakenne uudistetaan avohuoltoon ja perhehoitoon painottuvaksi

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Toteutunut

2013

TA 2014

Toteutunut 31.7.2014

Ennuste
31.12.2014

 

Entistä suurempi osuus lastensuojeluasiakkaista tulee autetuksi avohuollon keinoin.

 

Lastensuojelun asiakkaana olleiden lasten kokonaismäärä sekä avohuollon asiakkaana ja sijoitettuna olleet lapset 0-17 v (sis. vuoden aikana 18 täyttäneet).

Tavoitteena avohuollon suhteellisen osuuden kasvu.

 

 

 

 

 

 

2008:

6,1 % avo-huolto, 1,7 % sijaishuolto,

suhteelliset osuudet

78,2 % / 21,8%

 

 

 

9,0 % avo-huolto; 2,1 % sijaishuolto

Lastensuojelun asiakkaana 2888, avohuollossa 2505, sijoitettuna 585, joista huostassa 440

 

 

 

 

8,7 % avohuolto; 2,2 % sijaishuolto

Lastensuojelun asiakkaana 2942, avohuollossa 2427, sijoitettuna 613, joista huostassa 436

 

 

avohuollon osuus kasvaa

 

 

 

vuositason seuranta

 

 

 

Avohuollon asiakasmäärä laskee. Sijaishuollon korkean asiakasmäärän vuoksi avohuollon suhteellinen osuus ei kasva.

 

 

 

 

Toimenpide:

Avohuollon toimintaedellytyksiä parannetaan.

 

 

Perhehoidon osuus huostaan otettujen sijoituksista kasvaa

 

 

32,9 % /2008

 

 

41,6 %

 

 

40,1 %

+ 5 % -yksikköä 31.12.2013 tilanteeseen nähden

 

 

41,1 %

 

 

Lisääntyy, mutta tavoitetta hitaammin

 

 

 

Toimenpide:

Perhehoidon osuutta huostaan otettujen sijoituksista lisätään. Oman palvelutuotannon rakenteen ja laajuuden arviointi.

 

 

 


Nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Toteutunut

2013

TA 2014

Toteutunut 31.7.2014

Ennuste
31.12.2014

 

Nuorisotakuun toteutuminen

 

 

Turkulaisen nuoren ohjausmalli kehitetty ja vastuutettu

2011

 

Toiminta mallin mukaista

 

 

 

Nuorisotakuuta edistävät hyton toimenpiteet toteutuneet

 

Toimenpiteet käynnissä

 

Heikko työllisyystilanne heikentää toimenpiteiden vaikuttavuutta

 

 

 

 

Toimenpide:

Hyto toteuttaa omilla toimenpiteillään nuorisotakuuta

 

 

Nuorten TALK-mallin mukainen tuettu asuminen lisääntyy.

 

selvitys asunnottomien nuorten määrästehty (lkm. n. 100) 2011

 

Solmittu aie-sopimus valtion kanssa asian eteen-päinviemisestä

 

50 nuorta tuetun asumisen piirissä, 25 TVT:n TALK-tukiasuntoa

 

40 uutta tukiasuntoa

 

52 nuorta tuetun asumisen piirissä, joista 31 TVT:n TALK-tukiasuntoa

 

Toteutuu tavoitteen mukaisesti tai laajempana

 

 

 

 

Toimenpide:

Vähennetään nuorten asunnottomuutta, keinona TALK-mallin tukiasuminen.

 

 

Edistetään hyvinvointia ja terveyttä, kavennetaan hyvinvointi- ja terveyseroja

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Toteutunut

2013

TA 2014

Toteutunut 31.7.2014

Ennuste
31.12.2014

 

Väestön koettu hyvinvointi: Elämänlaatunsa (WHOQOL 8) keskimääräistä paremmaksi kokevien osuus (%)

(yli 20 vuotiaat, ATH-tutkimus)

 

54,4 %/ 2010

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

 

52%

 

kasvaa (%)

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

..

 

 

 

 

Hyvinvointierojen kaventuminen eri väestöryhmien välillä (Elämänlaatunsa keskimääräistä paremmaksi kokevien prosenttiosuuksien ero korkean ja matalan koulutusryhmien välillä) tavoitteena eron pieneneminen

(yli 20-vuotiaat, ATH-tutkimus)

 

 

14,4 %/ 2010

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

 

15,7%

 

Ero kapenee (%)

 

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

 

..

 

 

 

 

 

Toimenpide: Tehostetaan työllistämistä, vähennetään erityisesti pitkäaikaistyöttömyyttä luomalla pysyvät toimintamallit eri kohderyhmille (työkyvyttömät, tulottomat, nuorisotakuu piirissä olevat). Otetaan käyttöön sosiaalinen luototus, tavoitteena ehkäistä taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä edistää henkilön ja perheen itsenäistä suoriutumista. Edistetään maahanmuuttajien kotoutumista.

 

 

 

 

 

 

 


Kehitetään erityisryhmien palveluita palvelutarpeiden mukaisesti (päihde- ja mielenterveyspalvelut)

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Toteutunut

2013

TA 2014

Toteutunut 31.7.2014

Ennuste
31.12.2014

 

Päihde- ja mielenterveyspalveluiden välittömät kokonaiskustannukset M€ (Erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon, sosiaalityön ja kuntoutumispalveluiden päihde- ja mielenterveyspalveluiden kustannukset)

 

40,6M€

40,7M€

 

..

45,3M€

 

..

 

..

 

 

 

 

 

Niiden osuus, joilla on itse raportoitua masennusta (%) laskee

(yli 20-vuotiaat, ATH-tutkimus)

 

 

12,8 %

2010

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

 

11,8%

 

osuus ( %) laskee

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

..

 

 

 

Toimenpide: Palveluita paljon tarvitsevien palveluiden kehittäminen (KASTE-hanke). Mielenterveyskuntoutujien palveluasumisen kehittäminen. Palveluketjun tehostaminen, kuntouttavan otteen lisääminen. Selvitetään asumisen tuen tuottaminen omana toimintana (kustannusvaikutukset). Järjestöjen tuen lisääminen kuntouttavassa toiminnassa. Korvaushoitoketjun parantamisen toteuttaminen. Päihde- ja mielenterveyspalveluiden yhdistämisen selvitys

 

 

Lisätään hyvinvointia ja terveyttä tukemalla terveitä elämäntapoja ja tarjoamalla ehkäiseviä palveluita

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Toteutunut

2013

TA 2014

Toteutunut 31.7.2014

Ennuste
31.12.2014

 

Diabetesta sairastavien 25-64 vuotiaiden %-osuus pysyy ennallaan tai vähenee (Sotkanet)

 

3,4%/ 2011

 

3,54 %

 

3,74 %

 

3,54 %

 

Vuoden 2014 tiedot saadaan v. 2015

 

Tieto saadaan v 2015

 

 

 

 

Väestön painoindeksi BMI (lihavien osuus laskee tai pysyy samana)

(yli 20-vuotiaat, ATH-tutkimus)

 

15,7%/ 2010

 

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

 

17,4%

 

14 %

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

 

..

 

 

 

 

Turkulaisten tupakointi (päivittäin tupakoivien %-osuus vähenee, yli 20 –vuotiaat, ATH-tutkimus)

 

24,1% /2010

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

 

13,8%

 

23 %

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

 

..

 

 

 

 

Turkulaisten miesten ja naisten alkoholin liikakäyttö vähenee (yli 20-vuotiaat, AUDIT-C, ATH-tutkimus)

 

M 49,2%/

N 28,5%/

2010

 

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

M 41,6%/

N 24,7%

 

M 48 %/

N 26 %/

 

ATH-tutkimusta ei ole tehty

 

 

..

 

 

 

 

Toimenpide: Lisätään sähköistä asiointia kaikilla tulosalueilla. Huolehditaan asianmukaisen ja ajantasaisen terveystiedon välittämisestä hyvinvointitoimialan toimipisteissä ja internetissä.

 

 

 

 

 


Muutetaan ikäihmisten hoidon palvelurakenne avopalvelupainotteisemmaksi

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Toteutunut

2013

TA 2014

Toteutunut 31.7.2014

Ennuste
31.12.2014

 

75 vuotta täyttäneiden säännöllisen kotihoidon piirissä olevien osuus laskee

 

13,2 % 2008

 

13,9 %

 

13,9 %

 

 

13.5 %

 

13,9 %

 

13,5%

 

 

 

Toimenpide: Nostetaan kotihoidon intensiteettiä.

 

 

 

Omaishoidontukea saavien 75 vuotta täyttäneiden osuus kasvaa

 

2,8 % 2008

 

2,8 %

 

3,0 %

 

2,9 %

 

3,0 %

 

2,9%

 

 

 

Toimenpide: Edesautetaan omaishoidontuella ikäihmisten kotona asumista.

 

 

 

Ympärivuorokautisen hoidon piirissä olevien 75 vuotta täyttäneiden tavoiteosuus laskee

 

11,1 % 2008

 

10,4 %

 

 

10,3 %

 

10 %

 

10,2 %

 

10,0%

 

 

 

Toimenpide: Nostetaan kotihoidon intensiteettiä. Edesautetaan omaishoidontuella ikäihmisten kotona asumista. Ympärivuorokautisen hoidon palvelurakenteen muuttaminen.

 

Osavuosikatsauksen väestöosuuksien laskennassa käytetty kesäkuun 2014 väestöennustetta.

 

Turvataan aktiivinen elämä toimintakykyä ylläpitävillä palveluilla

Mittari ja toimenpide

 

Lähtötaso/ vuosi

 

Toteutunut 2012

 

Toteutunut

2013

TA 2014

Toteutunut 31.7.2014

Ennuste
31.12.2014

 

Ympärivuorokautiseen hoitoon siirtyvien keski-ikä myöhentyy strategiakauden aikana

 

83 v/ 2008

 

83v 10kk

 

84v 8kk

 

 

84v 5kk

 

84v 2kk

 

84v 5kk

 

 

 

Toimenpide: Kehitetään laaja-alaista palveluohjausta ja vanhusneuvolatoimintaa. Hyödynnetään ja kehitetään muiden toimijoiden kanssa toimintakykyä, elämänlaatua ja terveyttä ylläpitäviä toimintoja.

 

 

 

Kotona asuvien +75-vuotiaiden määrä kasvaa

 

88,9%/ 2008

 

89,6%

 

89,7 %

 

90%

 

89,8 %

 

90,0%

 

 

 

Toimenpide: Kehitetään laaja-alaista palveluohjausta ja vanhusneuvolatoimintaa. Hyödynnetään ja kehitetään muiden toimijoiden kanssa toimintakykyä, elämänlaatua ja terveyttä ylläpitäviä toimintoja.

 

Osavuosikatsauksen väestöosuuksien laskennassa käytetty kesäkuun 2014 väestöennustetta.

 


 Uudistamisohjelman mukaisten toimenpiteiden sitovat kokonaisvaikutukset

 

 

 

Toimielin

TA 2014

Toteutunut/Arvio 31.7.2014

Ennuste
31.12.2014

Sosiaali- ja terveyslautakunta

5,810 Milj €

1,75M€

3M€

 

 

Toimielinkohtaiset tiedoksi annettavat tunnusluvut

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

Toteutunut 31.7.2014

Ennuste 31.12.2014

65 vuotta täyttäneiden ikävakioidut deflatoidut kustannukset väestöä kohti vuodessa

7 557

7 154

6 995

7157 €

..

..

..

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus (M€)

147,6M€

150,7M€

158,1M€

174,4M€

177,3M€

..

+ 6% 184,8M€

Terveysasemien peittävyys

..

45 %

40,5 %

40,5 %

41 %

41,5 %

42 %

Yli 500 pv työttömyysetuutta saaneet (ns. Kela-lista)

..

2503

2 521

2 995

2500

3548

..

Toimeentulotuen piirissä olevat kotitaloudet

9 347

9 056

9 506

9500

9500

..

..

Terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset/asukas (perusth ja erikoissh) € (Suurten kaupunkien vertailu)

2070

2135

2168

2 306

..

..

..

Perusterveydenhuollon kustannukset / 0-6 vuotias lapsi

471

499

517

492

..

..

..

 

 

 

Toimielimen määrärahat

 

 

 

TP= Tilinpäätös/TAM= Talousarvio muutoksin/ SL = Suunnitteluluku / HKE = Hallintokuntien ehdotus / TA = Kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvio / *Luvut ovat vertailukelpoistettu organisaatiomuutoksista sekä sisältävät talousarviomuutokset vuoden 2013 aikana

 

Määrärahat tulos-/palvelualueittain 1 000 €

 

TP 2013

TAM 2014

Toteutunut 31.7.2014

Ennuste

31.12.2014

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Toimintakate

 

-601 789

-348 532

-610 612

 

Menot

 

675 947

390 488

688 169

 

Tulot

 

74 158

41 956

77 557

Erikoissairaanhoidon palvelut

Toimintakate

 

-217 336

-129 925

-226 850

 

Menot

 

221 130

131 651

230 494

 

Tulot

 

3 794

1 726

3 644

Kuntoutumispalvelut

Toimintakate

 

-72 615

-42 302

-75 465

 

Menot

 

77 024

45 771

80 833

 

Tulot

 

4 409

3 470

5 368

Perusterveydenhuollon palvelut

Toimintakate

 

-38 655

-21 406

-38 652

 

Menot

 

48 976

27 463

49 071

 

Tulot

 

10 321

6 057

10 418

Sosiaalityönpalvelut

Toimintakate

 

-78 989

-48 342

-80 906

 

Menot

 

99 400

57 936

101 516

 

Tulot

 

20 411

9 594

20 611

Toimialan hallinto

Toimintakate

 

-70 387

-36 665

-66 386

 

Menot

 

71 062

38 638

69 196

 

Tulot

 

675

1 973

2 810

Vanhuspalvelut

Toimintakate

 

-123 807

-69 854

-122 352

 

Menot

 

158 356

89 028

157 059

 

Tulot

 

34 549

19 175

34 707