Yhteispäivystyksen palvelusopimus
1
Sopijapuolet
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos ja Turun kaupungin hyvinvointitoimiala.
2
Sopimuksen tausta ja tarkoitus
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin valtuusto päätti 12.4.2011 § 5, että sairaanhoitopiiri voi ottaa hoitaakseen perusterveydenhuollon päivystyspalvelujen järjestämisen. Edellä mainitulla päätöksellä sairaanhoitopiiriin perustettiin myös ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos, jonka toiminnan tarkoituksena on lain edellyttämien ensihoitopalvelujen järjestämisen lisäksi huolehtia erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon päivystyspalvelujen tuottamisesta Turun yliopistollisen keskussairaalan ja sairaanhoitopiirin kuntien perusterveydenhuollon tarpeisiin sekä koordinoida ja ohjata päivystyspalvelujen tuotantoa koko sairaanhoitopiirissä.
Sosiaali- ja terveysministeriön asettamassa hankkeessa on tehty päivystyshoidolle yhtenäiset perusteet. Tämä palvelusopimus perustuu Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntien yhteisesti tekemään järjestämissuunnitelmaan. Sopimuksen tarkoituksena on varmistaa päivystyspotilaiden sujuva ja turvallinen hoito Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksessa. Palvelusopimuksessa tarkennetaan terveyskeskuksen ja liikelaitoksen yhteistyötä, osapuolten vastuita ja hoidon porrastusta. Sopimuksen avulla pyritään edistämään kustannustehokkuutta ja vaikuttavuutta.
Tällä sopimuksella sovitaan Turun kaupungin hyvinvointitoimialan perusterveydenhuollon päivystyspalvelun hankkimisesta sairaanhoitopiirin ensihoidon ja päivystyksen liikelaitokselta.
3
Päivystyspalveluiden tuottaminen
Sairaanhoitopiiri tuottaa tällä sopimuksella Turun kaupungin hyvinvointitoimialan perusterveydenhuollon keskitetyt päivystyspalvelut 26.3.2013 alkaen. Päivystyspalvelujen tuottamisesta huolehtii sairaanhoitopiiriin perustettu ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos.
Turun kaupungin hyvinvointitoimialan perusterveydenhuolto voi tämän sopimuksen estämättä tuottaa vastuullaan oleville kotihoidon ja laitosten sekä palveluasumispaikkojen väestölle päivystysluonteisia palveluja ja muitakin tarpeelliseksi katsomiaan perusterveydenhuollon päivystyspalveluja.
Perusterveydenhuollon päivystyspalvelujen hoitamiseen kuuluu terveydenhuoltolain 50 §:ssä mainitun ympärivuorokautisen päivystyksen hoitaminen kiireellisen sairaanhoidon antamista varten siten, että hoidon laatu ja potilasturvallisuus toteutuvat lain tarkoittamalla tavalla.
Kiireellisellä sairaanhoidolla tarkoitetaan tässä sopimuksessa äkillisen sairastumisen, vamman, pitkäaikaissairauden vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen edellyttämää välitöntä arviota ja hoitoa, jota ei voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista. Terveydenhuoltolain 50 §:n mukaan kiireellisen hoidon perusteista voidaan tarvittaessa säätää tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Tämä sopimus kattaa myös asetuksella mahdollisesti tarkennetun kiireellisen sairaanhoidon sekä mielenterveyshoidon, päihdehoidon ja psykososiaalisen tuen.
Kiireellisellä hoidolla ei tarkoiteta tässä sopimuksessa kiireellistä suun terveydenhuoltoa. Sen järjestämisestä on alueella erillinen suunnitelma.
Perusterveydenhuollon ympärivuorokautisessa päivystyksessä voi olla tarpeellista hoitaa tehtäviä, joiden osalta toimivalta on lainsäädännössä säädetty terveyskeskukselle / terveyskeskuksen vastaavalle lääkärille tai muulle terveyskeskuslääkärille. Edellä mainitun johdosta terveyskeskus antaa seuraavien muussa lainsäädännössä mainittujen tehtävien hoidon sekä niiden edellyttämän toimivallan perusterveydenhuollon virka-ajan ulkopuolisten päivystyspalvelujen osalta ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen ylilääkärille tai hänen valtuuttamanaan muille liikelaitoksen virassa toimiville lääkäreille:
1.Terveyskeskuksen tartuntataudeista vastaavalle lääkärille tartuntatautilain 18 §:ssä säädetyn toimivallan, jonka mukaan terveyskeskuksen tartuntataudeista vastaava lääkäri voi kiireellisessä tapauksessa päättää eristämisestä.
2.Mielenterveyslain 29 §:ssä säädetyn terveyskeskuslääkärin toimintavelvollisuuden, jonka mukaan tilanteessa, jossa on syytä epäillä, että edellytykset terveyskeskuksen toimialueella asuvan tai oleskelevan hoitoon määräämiseen hänen tahdostaan riippumatta ovat olemassa, terveyskeskuksen vastaavan lääkärin tai hänen määräämänsä lääkärin on tarvittaessa laadittava hänestä tarkkailulähete ja toimitettava hänet sairaalaan.
3.Terveydenhuoltolain 31 §:ssä säädetyn velvollisuuden antaa virka-apua poliisille, rajavartiolaitokselle sekä vankeinhoitoviranomaisille.
Palvelusopimuksen liitteessä (liite 1) on esitetty Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen sekä vastaavasti myös Turun kaupungin hyvinvointitoimialan perusterveydenhuollon velvoitteet ja vastuut päivystyspalveluiden tuottamisen osalta.
Virka-aikana omien terveysasemien ollessa auki noudatetaan hoitopaikanvalintaoppaan mukaista käytäntöä (liite 2).
Kahdesti vuodessa ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen ylilääkärit ja terveyskeskusten ylilääkärit tarkastelevat yhteisessä kokouksessa toiminnan sujuvuutta ja palvelujen saantia.
4
Palveluiden hinnoittelu
Vuonna 2013 palvelujen hinnoittelu perustuu liikelaitoksen johtokunnan hyväksymään talousarvioon ja tuotteistukseen. Hinnoittelu on sopimuksen liitteessä (liite 3).
Päivystyspalvelujen hinnoittelu tarkistetaan ja sovitaan vuosittain kuntien budjettikäsittelyn / kuntaneuvottelujen yhteydessä. Tässä yhteydessä on myös mahdollista tehdä päivystyksen perussopimukseen tarkennuksia/ muutoksia.
Päivystyksessä perittävät asiakasmaksut määräytyvät voimassa olevan asiakasmaksulain ja asetuksen mukaan.
Palvelujen laskutuksessa noudatetaan vastaavaa menettelyä ja aikataulua, kuin mitä käytetään sairaanhoitopiirin muussa laskutuksessa Turun kaupungin hyvinvointitoimialan kanssa.
5
Liikelaitoksen tuottamien päivystyspalveluiden laatu sekä toimintaa koskevat reklamaatiot
Liikelaitoksen tulee huolehtia tämän sopimuksen tarkoittamista päivystyspalveluista kustannustehokkaasti ja laajuudeltaan ja sisällöltään vähintään lain asettamien vaatimusten mukaisesti.
Liikelaitoksen toimitusjohtaja raportoi liikelaitoksen toiminnasta vuosikvartaaleittain johtokunnalle (henkilöstö, taloustilanne, asiakkuudet sekä prosessien sujuvuus), sekä erikseen kuukausittain sairaanhoitopiirin johtoryhmälle. Kuntakohtaiset yksityiskohtaiset tiedot käydään läpi tämän sopimuksen seurantakokouksissa. Liikelaitos toimittaa sovitut kuntakohtaiset raportit kuukausittain Turun kaupungin hyvinvointitoimialan terveyskeskuksen vastaavalle lääkärille.
Päivystystä koskevien reklamaatioiden käsittelyssä noudatetaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin voimassa oleva ohjeistusta niiden käsittelystä. Reklamaatioiden määrää kunnittain seurataan tämän sopimuksen seurantakokouksissa. Mikäli kuntalainen tekee muistutuksen tai kantelun terveyskeskuksen vastaavalle lääkärille päivystyksen toiminnasta tai siellä saamastaan hoidosta, liikelaitos antaa asiassa vastineen terveyskeskuksen vastaavalle lääkärille.
6
Arkistointi ja rekisterinpito
Sairaanhoitopiiri vastaa omalta osaltaan päivystystoimintaan liittyvien asiakirjojen ja tietojen arkistoinnista sekä toimii niiden osalta rekisterinpitäjänä. Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksella on käytettävissään Turun kaupungin hyvinvointitoimiala terveyskeskuksen potilastietojärjestelmän potilastiedot, jotka mahdollistavat potilasturvallisen päivystystoiminnan toteuttamisen. Tämä koskee myös laboratoriotutkimuksia ja kuvantamistietoja röntgenkuvineen.
Tietojärjestelmät ja tietoturva
Sopimusosapuolet kirjaavat päivystyskäynnit kukin osaltaan omaan asiakastietojärjestelmäänsä ja toimivat myös tältä osin henkilötietolain mukaisena rekisterinpitäjänä. Osapuolet vastaavat kukin osaltaan henkilötietolain mukaisista rekisterinpitäjälle kuuluvista velvoitteista.
Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksella on käytettävissään Turun kaupungin hyvinvointitoimialan terveyskeskuksen potilastietojärjestelmän potilastiedot, jotka mahdollistavat potilasturvallisen päivystystoiminnan toteuttamisen. Tämä koskee myös laboratoriotutkimuksia ja kuvantamistietoja röntgenkuvineen.
Terveydenhuoltolain 9 §:ssä (1326/2010) säädetään, että saman sairaanhoitopiirin alueella toimivien perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon sähköiset potilasrekisterit ja potilasasiakirja-arkistot muodostavat yhteisen potilastietorekisterin.
Potilasta hoitava henkilökunta voi käyttää yhteisessä potilastietorekisterissä olevia hoidon kannalta tarpeellisia potilastietoja ilman potilaan suostumusta. Käyttö edellyttää kuitenkin, että potilasta on informoitu yhteisen potilastietorekisterin käytöstä ja mahdollisuudesta kieltää potilastietojen yhteiskäyttö.
7
Sopimuksen käsittely, tarkistaminen ja erimielisyydet
Mahdolliset sopimukseen liittyvät erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti neuvottelemalla. Jos neuvotteluteitse ei voida ratkaista erimielisyyksiä, tätä sopimusta koskevat riidat ratkaistaan hallintoriitana Turun hallinto-oikeudessa siltä osin kun kysymys on julkisoikeudellinen. Yksityisoikeudelliset riita-asiat ratkaisee Turun käräjäoikeus ensi asteen tuomioistuimena.
8
Sopimuksen irtisanominen
Kumpikin osapuoli voi irtisanoa tämän sopimuksen ilmoittamalla siitä kirjallisesti viimeistään kuusi kuukautta ennen kalenterivuoden päättymistä, jolloin irtisanominen tulee voimaan irtisanomisilmoitusta seuraavan kalenterivuoden lopussa.
9
Sopimuksen voimaantulo
Tämä sopimus tulee voimaan allekirjoitusten jälkeen ja se on voimassa toistaiseksi. Samalla irtisanotaan 9.1.2012 solmittu sopimus perusterveydenhuollon päivystyspalveluiden hoitamisesta.
Tätä sopimusta on tehty kaksi samansisältöistä kappaletta, yksi kummallekin sopijaosapuolelle.
Turun kaupungin hyvinvointitoimiala
Turussa . huhtikuuta 2013
Riitta Liuksa Antti Perälä
toimialajohtaja hallintojohtaja
Turussa . huhtikuuta 2013
Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä
Päivi Lucenius Jarmo Lehtonen
toimitusjohtaja päivystyksen ylilääkäri
Liitteet1. Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen sekä Turun kaupungin hyvinvointitoimialan velvoitteet ja vastuut päivystyspalveluiden tuottamisen osalta
2. Hoitopaikan valintaopas
3. Päivystyksen tuotteistus ja hinnasto
Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen sekä Turun kaupungin hyvinvointitoimialan velvoitteet ja vastuut päivystyspalveluiden tuottamisen osalta
1. Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos huolehtii seuraavat vastuut ja velvollisuudet:
•Sitoutuu arvioimaan jokaisen päivystyspoliklinikalle hoitoon pyrkivän tai puhelinneuvontaan yhteyttä ottavan henkilön hoidon tarpeen ja ohjaamaan henkilön tarvittavien palvelujen piiriin joko liikelaitoksen päivystykseen, omalle terveysasemalle tai kotona tapahtuvaan hoitoon. Päivystyshoidon tarpeen arviointi perustuu STM:n päivystystyöryhmän tekemään raporttiin sekä kuntien kanssa yhdessä sovittuihin linjauksiin.
•T2-sairaalan päivystys toimii ympäri vuorokauden alueen päivystyspisteenä. Välitöntä hoitoa tarvitsevat potilaat tuodaan suoraan kyseiseen päivystyspisteeseen vuorokauden ympäri. Muuten virka-aikana omien terveysasemien ollessa auki kiireellistä ja päivystyksellistä hoitoa voidaan antaa myös niillä. Kiireellisessä hoidossa toimitaan liitteen 2 Hoitopaikan valintaoppaan mukaisesti.
•Huolehtii hyvinvointitoimialan sairaalaosastojen sekä ympärivuorokautisen tehostetun palveluasumisen yksiköiden, potilaiden ja ensihoidon puhelinkonsultaatioista virka-ajan ulkopuolella (kuntalaskutettava tuote).
•Sitoutuu hoitoonohjausta tehdessään ohjaamaan tarvittavan kotona tapahtuvan hoidon ja ohjaamaan potilaan ottamaan yhteyttä omalle terveysasemalle niissä tapauksissa, kun päivystyksellinen hoito ei ole tarpeen.
•Huomioi siirtäessään potilaita jatkohoitoon kaikki muutkin mahdolliset hoitopaikat kuin hyvinvointitoimialan sairaalaosastot, jotta potilaita ei lähetettäisi rutiininomaisesti jatkohoitoon vain sairaalaan.
•Ohjaa hyvinvointitoimialan sairaalaosastoille vain sairaalahoitoa tarvitsevat potilaat.
•Potilas voidaan siirtää suoraan entiseen hoitoyksikköön (palvelutalot, vanhainkodit), kun hoito ei vaadi sairaalahoitoa.
•Ohjaa päihdekatkaisuhoitoa tarvitsevat henkilöt asianmukaisiin hoitopaikkoihin.
•Vastaa siitä, että Hyvinvointitoimialan sairaalaosastoille siirtyvien potilaiden hoito-ohjeet ovat yksiselitteiset ja ajantasaiset. Sähköinen hoitopalaute on käytettävissä potilaan siirtyessä jatkohoitopaikkaan.
•Kotiin menevien potilaiden potilaskertomustekstit on kirjoitettu 1-3 vuorokauden sisällä käynnistä.
•Sitoutuu perusterveydenhuollon palveluprosessitoimintaan ja seuraa potilasvirtoja, tiedottaa niistä ja osallistuu pyydettäessä terveyskeskusten päivystyksiä sivuavien toimintaprosessien kehittämiseen
•toimittaa kunnille tarpeellista käyttöraporttitietoa toiminnan suunnittelua ja tilastointia varten. Käyntiraporttiin tulee sisältyä perusterveydenhuoltotasoisten potilaiden diagnoositiedot ja tunnisteelliset käyntimäärät kuukausittain ja hoidonsaatavuus sekä puhelintavoitettavuus neljän kuukauden välein ( terveydenhuoltolaki 55§ ja STM:n ohje puhelintavoitettavuudesta). Epidemiaseurantaa varten toimittaa tarpeellisia diagnoositietoja Turun tartuntataudeista vastaavalle lääkärille.
•Sitoutuu päivystyksellisten hoitoprosessien laadun ja läpinäkyvyyden parantamiseen, hoitaa päivystystä koskevien valitusten ja muistutusten vastaamisen.
•Tekee terveydenhuoltolain mukaisen potilasturvallisuussuunnitelman.
•Ylläpitää jatkuvaa asiakaspalautejärjestelmää ja toteuttaa potilastyytyväisyyskyselyn vähintään kerran vuodessa ja raportoi siitä päivystystä käyttäville kunnille.
•Toteuttaa sosiaalipäivystyksen yhteistyössä Turun sosiaalityön kanssa ja hoitaa muut varsinaisessa sopimuksessa määrätyt virkalääkärien tehtävät.
•vastaa lakisääteisestä valmiussuunnittelusta ja varautumisesta erityistilanteisiin, kuten suuronnettomuuksiin ja pandemiaan
•huolehtii erityistilanteissa päivystysyhteistyöstä kunnan perusterveydenhuollon ja sosiaalipäivystyksen kanssa
•huolehtii kuoleman toteamisesta virka-ajan ulkopuolella
2. Turun kaupungin hyvinvointitoimiala huolehtii seuraavat vastuut ja velvollisuudet:
•Hyvinvointitoimialan sairaalaosastojen potilailla on lääkärin tekemä ajantasainen hoidon suunnitelma.
•Hyvinvointitoimialan sairaalaosastoilla tai muussa ympäri vuorokautista hoitoa antavassa laitoksessa hoidettavana olevasta potilaasta soitetaan EPLL:n päivystykseen aina ennen potilaan päivystyksellistä lähettämistä ja konsultoidaan vastaanottavan lääkärin kanssa tilanteesta. Päivystävän lääkärin niin päättäessä, hoitoa voidaan joko jatkaa hoitopaikassa tai potilas siirretään hoitoon ja tutkimuksiin päivystysyksikköön.
•Päivystykseen lähetettävien potilaiden ajantasainen lääkitys on kartoitettu ja tieto on käytettävissä potilaan saapuessa päivystyspoliklinikalle.
•Terveyskeskukset ohjeistavat kuntalaisia soittamaan päivystyksen puhelinneuvontaan virka-ajan ulkopuolella ennen päivystykseen lähtemistä.
•Terveysasemilta EPLL:n päivystykseen ohjattavista potilaista tehdään asianmukaiset sairauskertomusmerkinnät potilastietojärjestelmiin.
•Hyvinvointitoimialan sairaalaosastot sitoutuvat ottamaan sovitun hoidonporrastuksen mukaisesti vastaan päivystyksestä sairaalatasoista jatkohoitoa tarvitsevat potilaat. Pitkäaikaissairaanhoidossa olevien potilaiden hoito voidaan toteuttaa virka-ajan ulkopuolella myös hoitosuunnitelman mukaisesti niin, ettei potilasta siirretä päivystysyksikköön. Siirto terveyskeskuksen muuhun yksikköön voidaan toteuttaa konsultoimalla päivystyksen lääkäriä.
•Hyvinvointitoimialalla on nimetty yhteys- tai kotiutushoitaja, joka tuntee hyvinvointitoimialan sairaalatoiminnan, ympärivuorokautisen laitoshoidon, kotihoidon ja palveluasumisen toiminnan ja mahdollisuuden potilaan sijoittamiseen eri palveluihin.
•Terveyskeskus tiedottaa ja neuvottelee suunnittelemistaan toiminnan supistuksista ja muista päivystyspalvelujen käyttöön vaikuttavista seikoista EPLL:n päivystyksen kanssa.
Liite 3
Päivystyksen tuotteistus ja hinnasto
HINNASTO 2013
Koodi Nimi Hinta
EPAVO-1 Konsultaatiopuhelu 32€
EPAVO-2 Sairaanhoitajan vastaanottokäynti 48 €
EPAVO-3 Nopean hoitolinjan lääkärin vastaanottokäynti 154 €
EPAVO-4 Hoitoryhmässä hoidettu potilas 264 €
EPAVO-5 Tarkkailussa hoidettu potilas 374 €
EPAVO-6 Akuuttihoitohuoneessa hoidettu potilas 418 €
EPAVO-7 Akuuttihoitohuoneessa hoidettu hälytyspotilas 682 €
Lisälaskutettavat:
ER Eristyshoito 120 €
TU Tulkin käyttö 60 €
ZY000 Päivystyksestä valmis jatkohoitopaikkaa odottava potilas 320 €
Piirikohtaiset hinnat:
L1 Kallis lääke 200 €
L2 Kallis lääke 500 €
L3 Kallis lääke 1 000 €
L4 Kallis lääke 1 500 €
L5 Kallis lääke 2 000 €
L6 Kallis lääke