Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen15306.05.20255
Stadsfullmäktige6512.05.20254

2149-2025 (02 02 02)

Delårsöversikt nr 1 för 2025

Sammandrag:

Enligt årets första delårsöversikt ska stadens finansiella ställning vara bättre än det underskott på 17,7 miljoner euro som planerats i budgeten. Enligt prognosen beräknas underskottet för räkenskapsperioden vara 0,5 miljoner euro. Den positiva utvecklingen beror delvis på tekniska faktorer och uppskjutningen av investeringar. Skattefinansieringen som helhet kommer sannolikt att utfalla enligt planen. Det är viktigt att vidta anpassningsåtgärder för att förbättra stadens ekonomiska ställning och de bidrar till att föra stadens ekonomi närmare en hållbar baslinje.

Ssn § 153

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola och koncernredovisningschef Merja Vuorinen 29.4.2025:

Prognosen för räkenskapsperiodens resultat

Enligt årets första prognos ser räkenskapsperiodens utskott att bli 0,5 miljoner euro, vilket är 17,3 miljoner euro bättre än planerat. I budgeten godkändes ett underskott på 17,7 miljoner euro.

​Årsbidraget som uppgår till 56,9 miljoner euro är 18,2 miljoner euro bättre än planerat. Det beräknade inflödet av verksamhetsintäkter och skattefinansiering räcker ändå inte till att täcka verksamhetskostnaderna och avskrivningarna enligt plan. Med andra ord räcker årsbidraget inte enligt prognosen till att täcka avskrivningarna enligt plan som beräknas uppgå till 59,1 miljoner euro.

Prognos om utfallet av verksamhetsintäkterna och verksamhetsutgifterna

Verksamhetsbidraget på -584,6 miljoner euro, som beskriver nettodriftskostnaderna, skulle vara 15,3 miljoner euro (2,5 procent) bättre än budgeterat, om prognosen förverkligas. Ökningen jämfört med året innan är 51,9 miljoner euro (9,7 procent).

Prognosen för verksamhetsintäkterna för hela året är 240,9 miljoner euro, vilket överskrider budgeten med 9,4 miljoner euro (4,1 procent). Ökningen jämfört med året innan är 6,6 procent. Verksamhetsutgifterna som justerats för tillverkning för eget bruk uppgår enligt prognosen till 825,5 miljoner euro och överskrider budgeten med 5,9 miljoner euro (0,7​ procent). Ökningen jämfört med året innan är 8,8 procent.

De största positiva avvikelserna i verksamhetsbidraget (nettodriftskostnaderna) berodde på att stadsstyrelsen underskred budgeten med 11,8 miljoner euro, nämnden för sysselsättningsområdet underskred budgeten med 2,7 miljoner euro och stadsmiljönämnden med 1,1 miljoner euro. Enligt prognosen utfaller verksamhetsbidraget för nämnden för fostran och undervisning nästan enligt budgeten, avvikelsen är - 0,6 miljoner euro.

Avvikelsen i stadsstyrelsens verksamhetsbidrag från budgeten påverkas i väsentlig grad av ökningen av inkomstberäkningen för kommunersättningar enligt lagen om främjande av integration med 4,0 miljoner euro samt minskningen av rengöringskostnaderna för markegendom med 2 miljoner euro, hyreskostnaderna för byggnader och lägenheter med 4,6 miljoner euro samt minskningen av pensionskostnaderna med 1,5 miljoner euro.

​Servicehelheternas budgetavvikelser utreds i diarapporten i delen som gäller organens ekonomiska mål och utfallsprognoser.

Prognos för skattefinansieringen

De totala skatte- och statsandelsinkomsterna beräknas uppgå till 610,2 miljoner euro i enlighet med budgeten. Enligt prognosen blir skatteinkomsterna sannolikt 5,5 miljoner euro mindre än i budgeten, och statsandelarna till kommunerna blir 5,4 miljoner euro mer än i budgeten.

Prognos för finansieringen av verksamheten och investeringarna

Kassaflödet för verksamheten och investeringarna uppvisar ett underskott på 120,4 miljoner euro enligt prognosen. Prognosen är 119,4 miljoner euro bättre än budgeten, vilket underlättas av att investeringarna underskrider budgeten.

Prognosen för utfallet av stadens investeringsutgifter är 229,8 miljoner euro. Enligt prognosen underskrids budgeten för investeringsutgifterna som uppgår till 331,6 miljoner euro med 101,8 miljoner euro då tidsplanerna för de planerade investeringarna skjuts fram. Överlåtelseinkomster på 76,4 miljoner euro och finansieringsandelar för investeringsutgifter beräknas utfalla enligt planen.

Utlåningsbeståndet beräknas vara cirka 603,6 miljoner euro i slutet av året. Detta innebär en ökning med ca 52,3 miljoner euro jämfört med året innan. Under året planerar man att bevilja nya lån till ett belopp om cirka 70 miljoner euro. Genomförandet av detta beror på tidpunkten för koncernbolagens investeringar och behovet av lån. Lånen betalas av med 17,7 miljoner euro enligt skuldebrevens villkor.

Lånebeståndet dvs. den totala räntebelagda skulden, förväntas i slutet av året vara 1​ 135,3 miljoner euro, då det i bokslutet för 2024 var 925,9 miljoner euro. Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde och koncernsamfundens finansieringsbehov inverkar på ökningen av lånebeståndet under slutet av året. Enligt skuldebrevens villkor förfaller 46.6 miljoner euro i långfristiga lån och nytt långfristigt lån upptas med 180 miljoner euro. Kortfristigt lån ökar uppskattningsvis med 76,1 miljoner euro.

Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästarprogrammet

Uppföljningen av borgmästarprogrammets och anpassningsprogrammets åtgärder för servicehelheternas del medföljer som tilläggsmaterial 2.

Anslagsändringar och anslagsöverföringar som föreläggs stadsstyrelsen

Koncernförvaltningen

I samband med budgeten för 2025 budgeterades i stadsstyrelsens budget ett anpassningsmål på 2​ 500​ 000​ euro som riktas till personalkostnaderna. Till följd av de samarbetsförhandlingar som inleddes genom stadsstyrelsens beslut 18.11.2024 §​ 366 och på basis av stadsstyrelsens beslut 28.1.2025 § 26 är det nödvändigt att dela upp personalsparmålen i servicehelheternas budgetar i enlighet med bilaga 4.

Stadsmiljönämnden

Överskridningar av finansieringen av lokal- och infrastrukturinvesteringar på årsnivå

Ändringarna i kostnadsförslagen och tidtabellerna för de nödvändiga infrastruktur- och lokalinvesteringarna samt effekterna på finansieringen på årsnivå rapporteras och föreläggs stadsstyrelsen för godkännande i samband med delårsöversikten och bokslutet. Samtidigt meddelas för kännedom de investeringsprojekt som underskrider 3 miljoner euro och som tagits upp i eller strukits ur investeringsprogrammet genom beslut av direktören för stadsmiljösektorn eller lokalservicedirektören.

Stadsmiljönämnden föreslår 22.4.2025 § 150 för stadsstyrelsen att de objektspecifika ändringarna och motiveringarna gällande kostnadsförslaget, projekten och tidsplanen samt den årliga penninganvändningen godkänns enligt bilaga 1 och 2.

Budgetändringar som föreslås för fullmäktige

​Enligt anvisningarna för delårsöversikten föreläggs de budgetändringar som stadsfullmäktige ska besluta om för beslut i huvudsak först i den tredje delårsöversikten. För driftsekonomins del binds organen av verksamhetsbidraget.

​Stödet för lärande inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen reformeras från och med 1.8.2025. De åtgärder som lagändringen förutsätter kan genomföras omedelbart. De budgetändringar som nämnden för fostran och undervisning berett i anslutning till detta föreläggs för beslut i samband med den tredje delårsöversikten.

​Stadsmiljönämnden har 22.4.2025 § 150 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige de budgetändringar på sammanlagt 99,0 miljoner euro som riktas till investeringsdelen i enlighet med bilaga 3.

Det föreslås att investeringsanslaget för 2025 som ingår i investeringsprogrammet för infrastrukturen skärs ned med sammanlagt 64,0 miljoner euro för följande budgetprojekt

Det föreslås att investeringsanslaget för 2025 som ingår i lokalinvesteringsprogrammet skärs ned med sammanlagt 35,0 miljoner euro för följande budgetprojekt

​Koncernförvaltningens enhet för strategisk ekonomistyrning skickar den första delårsöversikten för 2025 till stadsstyrelsen för behandling.

Bilaga 1Byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringarna 03 2025 (på finska)

Bilaga 2Byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringarna 03 2025 (på finska)

Bilaga 3Stadsmiljönämndens förslag till budgetändringar

Bilaga 4Allokering av anpassningsmålet för personalkostnader till servicehelheterna (på finska)

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 1 2025 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Uppföljning av borgmästar- och anpassningsprogrammets åtgärder (på finska)

Kanslichef Tuomas Heikkinen:

FörslagStadsstyrelsen beslutar

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att föreslå för stadsfullmäktige att stadsfullmäktige

Beslut​Förslaget godkändes med den ändringen att det förslag som föreläggs stadsfullmäktige beaktar stadsstyrelsens beslut 6.5.2025 § 146 om granskning av värdet på servicesedeln inom småbarnspedagogiken.

​Beslutet fattades enhälligt på förslag av föredragandens ändrade beslutsförslag.

Sfm § 65

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola 7.5.2025:

​Budgeten som stadsfullmäktige godkände 11.11.2024 § 167 innehåller följande budgetklausul gällande nämnden för fostran och undervisning: ”Indexfrysning av servicesedeln”.

​Stadsstyrelsen har 6.5.2025 § 146 beslutat föreslå stadsfullmäktige att värdet på servicesedeln inom småbarnspedagogiken justeras i enlighet med det halverade indexet från och med 1.8.2025.

​Stadsfullmäktige bör precisera ovan nämnda budgetklausul som godkändes 11.11.2024 § 167 så att den gör det möjligt att justera värdet på servicesedeln inom småbarnspedagogiken i enlighet med det halverade indexet från och med 1.8.2025.

Bilaga 1​Stadsmiljönämndens förslag till budgetändringar

Tilläggsmaterial 1​Delårsöversikt 1 2025 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Uppföljning av borgmästar- och anpassningsprogrammets åtgärder (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige:

​Därtill beslutar stadsfullmäktige att ändra budgetklausulen för nämnden för fostran och undervisning gällande indexfrysning av servicesedeln som stadsfullmäktige godkände 11.11.2024 § 167, så att den lyder enligt följande:

​"Indexfrysning av servicesedlar så att värdet på servicesedeln inom småbarnspedagogiken kan justeras i enlighet med det halverade indexet från och med 1.8.2025."

BeslutFörslaget godkändes.

Dessutom beslutade man underrätta stadsstyrelsen i enlighet med 171 § i förvaltningsstadgan om de kläm som Sultan understödd av Koiranen och Hartiala understödd av Ruohonen lämnade under diskussionen.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Kläm som framställdes

Sultan understödd av Koiranen framställde följande kläm:

​”Värdet på servicesedeln inom småbarnspedagogiken kan justeras i enlighet med det halverade indexet från och med 1.8.2025 så att förhöjningsdelen täcks genom en höjning av anslaget för fostran och undervisning."

Hartiala understödd av Ruohonen framställde följande kläm:

​"De privata daghemmen är viktiga samarbetspartner för Åbo. Det avgiftstak som staden fastställt säkerställer att familjernas kostnader inte överskrider en viss gräns. Det är nödvändigt att i fortsättningen binda servicesedeln till indexet för att trygga förutsättningarna för den starkt normerade daghemsverksamheten och för att säkerställa att förändringarna är förutsägbara.

​De privata tjänsteproducenternas ekonomiska situation ska följas upp och situationen ska rapporteras till nämnden. Vid behov ska man vidta åtgärder för att se över priset på servicesedeln i samband med den andra eller tredje delårsöversikten.”


Bilagor:

Sfm § 65
Bilaga 1:Kaupunkiympäristölautakunnan esittämät talousarviomuutokset / Stadsmiljönämndens förslag till budgetändringar