Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Stadsstyrelsen | 102 | 31.03.2025 | 14 | |
Stadsfullmäktige | 59 | 14.04.2025 | 7 |
6634-2024 (00 01 02, 02 08 00)
Svar på fullm. Janika Takatalos m.fl. motion om att minska sjuklighet på daghem med hjälp av luftrening
Sammandrag:
Fullmäktigeledamot Janika Takatalo m.fl. har väckt en motion gällande att minska sjuklighet på daghem med hjälp av luftrening. Det föreslås att stadsfullmäktige an-tecknar svaret på motionen för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.
Ssn § 102
Stf. lokalservicedirektör Leevi Luoto, inomhusluftschef Kati Kuosmanen och serviceområdesdirektör inom småbarnspedagogiken Vesa Kulmala 27.3.2025:
Bakgrund
Luftreningens nuläge i Åbo
Åbo stads nuvarande riktlinje för användningen av luftrenare är följande: Användningen av luftrenare kan övervägas som en åtgärd som säkerställer användningen av objektet i följande situationer:
1) I lokalen kommer reparationer att genomföras, och fram till det borde arbetet i lokalen kunna fortsättas
2) Det har hittats orenligheter i lokalen men källan söks fortfarande
3) Före flytten bort från lokalerna
4) Vid väntan på renoveringen eller under renoveringen med syftet att skydda lokalerna
5) Hjälper en person som blivit överkänslig att återgå till arbetet i den renoverade lokalen
6) I lokaler där det förekommer större luktbelastning än normalt.
Luftrenarna kan användas som en tillfällig lösning men aldrig för att undvika renoveringar eller ersätta bristfällig städning eller ventilation. Behovet ska alltid bedömas fallvis med beaktande av andra åtgärder som minskar risken för orenligheter. Användaren ska få anvisningar om hur hen använder luftrenaren på rätt sätt.
Efter upphandlingstävlingen är Åbo stads lokaltjänster som första serviceproducent Cramo Finland Oy, första reservleverantör Inspector Sec Oy och andra reservleverantör Lifa Air Oy. Beträffande avtalsperioderna pågår för tillfället det första optionsåret (2025) och efter det kommer ännu ett annat eventuellt optionsår (2026).
För tillfället används luftrenare i 16 olika objekt, av vilka 9 är daghem. I objektet finns ett varierande antal luftrenare (1–23 st. / objekt). Luftrenarna anskaffades i huvudsak som åtgärder som tryggar användningen av lokalerna fram till att användarna flyttar till ersättande lokaler, lokalerna renoveras eller för att hjälpa användarna återgå till den renoverade lokalen.
Projektet E3 Pandemic Response
Under projektet genomfördes en crossoverstudie i fyra daghem med syftet att definiera betydelsen av luftburna smittor i inomhuslokalerna och undersöka luftreningens verkningar i att minska sjuklighet i daghemmet. I de daghem som deltog i undersökningen var ventilationssystemen och inomhusluftens kvalitet allmänt sett på en god nivå. På basis av riskbedömningen valdes luftrenarnas placering, antal och effekt så att mängden ren luft i rummen i genomsnitt mer än fördubblades. Under interventionen följdes upp och analyserades luftkvaliteten och barnens sjukdomar. Uppgifterna om barnens sjukdomar samlades in i elektroniska dagböcker i november-april under vintern 2022–2023 och 2023–2024. I den slutliga analysen deltog 51 personer. I undersökningen observerades att antalet insjukningar betydligt minskade utan att andra strategier för att motarbeta smittor utöver luftreningen genomfördes. Fynden framhäver de ökande vetenskapliga bevisen på att allmänna luftvägsinfektioner sprids via luften. (Luftreningen minskar sjukdomar hos barnen i daghemmet).
Svar på motionen
Som ett svar på fullmäktigeledamöternas motion föreslås att ett pilotförsök med luftrenare inleds i fyra daghem tidigast från hösten 2025 och att försöket ska pågå i ett års tid. Före pilotförsöket ska följande saker redas ut:
1) daghem som lämpar sig för pilotprojektet ska väljas (4 st.). I pilotförsöket ska delta flera daghem och de ska vara daghem där det inte framkommit problem med inomhusluften under de senaste åren. Detta krav ställdes för att pilotförsökets verkningar ska kunnas bedömas på ett pålitligt sätt. Därtill ska daghemmens gruppstorlekar ha minst 6 barn per grupp, helst 8 barn per grupp. Detta för att bedömningen av luftrenarnas verkningar är mer pålitlig då antalet barn i grupperna är större.
2) man bör säkerställa att ventilationen är fungerande och justera den vid behov.
3) reda ut hurdana luftrenare som lämpar sig för pilotförsöket. Inom projektet E3 kunde man med hjälp av luftrenarna i genomsnitt fördubbla produktionen av ren luft i rummet. Produktionen av ren luft är en central sak att beakta vid anskaffningen av luftrenarna. Det bör även beaktas att luftrenare bör väljas enligt den typ av orenhet som förekommer i den ifrågavarande situationen. Beroende på hurdan teknik renarna använder kan antingen orenheter i gasform eller partikelform avlägsnas eller båda dessa former samtidigt. Luftrenarna bör antagligen konkurrensutsättas på grund av värdet på anskaffningen samt dess krav, eftersom de luftrenare som för tillfället är i bruk har konkurrensutsatts ur perspektivet för krav på inomhusluften.
4) i de daghem som väljs ska man kartlägga de platser där den huvudsakliga verksamheten/kontakten med andra sker, de s.k. ”hot spottarna”. Vid bestämmandet av dessa punkter ska man beakta läget för maskinerna för till- och frånluftsventilation, vistelsetid, antal människor i lokalen, lokalens användningssyfte. Med hjälp av denna kartläggning kan vi installera luftrenarna i lokalerna på ett sätt som är optimalt enligt kartläggningen av risker. I ett medelstort daghem behövs 20–25 luftrenare vilket innebär att den uppskattade totala kostnaden för pilotförsöket skulle bli ca33 600-42 000€/år.
För att pilotförsöket ska lyckas är det centralt att luftrenarna är rätt dimensionerade och att de är optimalt placerade med tanke på användningen av lokaler. Därtill är det viktigt att se efter att luftrenarna fungerar hela tiden.
Bedömning av pilotförsökets effektivitet
Effekterna av pilotförsöket ska kunna utvärderas så att vi kan bedöma om det är möjligt att utvidga användningen av luftrenare under de kommande åren så att de tas i bruk i flera daghem. Effekten av pilotförsöket mäts enligt antalet frånvaro bland barnen som deltar småbarnspedagogiken i daghemmet. Frånvarostatistiken jämförs med det genomsnittliga antalet frånvaron. Eftersom det är frågan om ett pilotförsök och inte en vetenskaplig studie, kan vi inte skilja åt sådan frånvaro som beror på sjukfrånvaro eller någon annan orsak. Uppgifter om hälsotillstånd är sekretessbelagda uppgifter. De kan alltså inte samlas in och utvärderas inom pilotförsöket. Detta ska beaktas vid bedömningen av pilotförsökets effekter. Personalens frånvaro bedöms inte heller, eftersom det är ganska vanligt att personalens växling i daghemmen är stor. På grund av detta kan inte frånvarons orsak redas ut och vi kan inte försäkra oss om att personalen inte påverkas av placeboeffekten. I slutresultaten av projektet E3 beaktades att placebo inte hade någon verkan på resultaten eftersom deltagarna är 1–6-åriga barn.
Fortsatt beredning av ärendet
Beredningen av pilotförsöket med luftrenare inleds som ett samarbete mellan servicehelheten för fostran och undervisning och lokaltjänsterna enligt de ovan beskrivna principerna. Utöver annat ska man i beredningen av ärendet hitta en lösning för finansieringen av pilotförsöket. Beslutet om inledningen av pilotförsöket kommer att tas upp för behandling i det lämpliga beslutsfattande organet.
Tilläggsmaterial 1Fullm. Janika Takatalos m.fl. motion: Mindre sjuklighet på daghem med hjälp av luftrening
Stadsstyrelsens förslag
Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.
BeslutFörslaget godkändes.
Sfm § 59
Tilläggsmaterial 1Fullm. Janika Takatalos m.fl. motion: Mindre sjuklighet på daghem med hjälp av luftrening (på finska)
Stadsstyrelsens förslag
Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.
BeslutFörslaget godkändes.