Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Stadsstyrelsen | 17 | 20.01.2025 | 6 | |
Stadsfullmäktige | 6 | 27.01.2025 | 5 |
445-2025 (00 01 01)
Ändringar i förvaltningsstadgan från 1.6.2025
Sammandrag:
Förvaltningsstadgan som utarbetats utifrån de principiella riktlinjerna för Nya Åbo enligt stadsfullmäktiges beslut 16.12.2024 (§ 188) behandlas i januari 2025 fullmäktiges tidigare beslut. Förvaltningsstadgan omfattar ändringar i både stadens institutionella struktur och förvaltningsstruktur.
Ssn § 17
Direktören för juridiska tjänster Pauliina Ahlas, ledande stadssekreterare Ari-Pekka Korhonen, stadssekreterare Merja Jokela, stadssekreterare Pia Bergström och integrationsdirektör Minna Sartes 9.1.2025:
Bakgrund och tidigare beslut
Förvaltningsstadgan är ett obligatoriskt regelverk som styr kommunens verksamhet och vars minimiinnehåll föreskrivs i 90 § i kommunallagen (410/2015). Genom förvaltningsstadgan delegerar fullmäktige sina befogenheter till kommunens andra myndigheter och fullmäktige beslutar om ändringen av förvaltningsstadgan.
Den gällande förvaltningsstadgan godkändes av Åbo stadsfullmäktige 16.12.2024 (§ 190). I förvaltningsstadgan gjordes då de ändringar som reformen av bygglagen kräver samt därtill ändringar i organisationen för servicehelheten för kultur.
Åbo stadsfullmäktige beslutade 16.12.2024 (§ 188) vid sitt sammanträde om principiella riktlinjer för Nya Åbo under fullmäktigeperioden 2025–2029. I beslutet konstaterades att beslutsfattandet för verksamhetsmodellen för Nya Åbo sker i två faser. På stadsfullmäktiges sammanträdande i december 2024 görs ett riktgivande beslut om både den politiska strukturen och tjänsteledningens organisation. I den andra fasen bereds och behandlas förvaltningsstadgan, som utarbetats enligt beslutet om riktlinjer, av stadsfullmäktige i januari 2025.
Den beredda förvaltningsstadgan motsvarar linjerna i stadsfullmäktiges beslut 16.12.2024 § 188. Av dessa ändringar beskrivs de mest centrala i denna föredragningstext.
Institutionell struktur
Enligt stadsfullmäktiges beslut 16.12.2024 är den institutionella strukturen följande. Lagstadgade organ är stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, revisionsnämnden och centralvalsnämnden. Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland, kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion samt nämnden för Åbo sysselsättningsområde är organ som grundar sig på avtal. Utöver dessa föreslås även kulturnämnden, idrottsnämnden, nämnden för tjänster för barn och unga, en svenskspråkig nämnd för barn och unga, stadsmiljönämnden samt byggnads- och tillståndsnämnden ingå i strukturen. Därtill föreslås att koncernsektionen och den nya sektionen för byggande och lokaler bli sektioner vid stadsstyrelsen.
Som ett nytt element föreslås att samverkande ledningsgrupper tillsätts. Grupperna bereder och tar ställning till de omfattande ärenden som ska beredas för beslutsfattande samt sköter om ledningen av samverkande ärenden. Till ledningsgrupperna hör utöver politiskt utsedda ledamöter även tjänsteinnehavare och sakkunniga.
Ledningsgrupperna tillsätts som kommittéer enligt 30 § i kommunallagen, så att befogenheter att fatta beslut i ärenden som gäller t.ex. bidrag, kan delegeras till dem. Enligt 30 § i kommunallagen kan kommunstyrelsen, och med stöd av ett fullmäktigebeslut också andra organ, tillsätta en kommitté för att sköta en viss uppgift.
Förvaltningsstruktur
Den administrativa organisationen föreslås bestå av sju servicehelheter enligt följande: koncernförvaltningen, servicehelheten för barn och unga, servicehelheten för stadsmiljö, servicehelheten för stadsbyggande och lokaler, servicehelheten för kultur, servicehelheten för idrott och servicehelheten för livskraft och sysselsättning.
Till den nya servicehelheten för stadsbyggande och lokaler överförs serviceområdet för stadsbyggande från servicehelheten för stadsmiljö och lokalitetstjänsternas ansvarsområde från koncernförvaltningen.
Koncernförvaltningens organisation kommer att ändras så att koncernförvaltningen i fortsättningen består av tre serviceområden: strategistyrning, samverkande styrning och resursstyrning.
Trots den nya strukturen kommer stödtjänsterna i fortsättningen att genomföras centrerat på hela stadens nivå.
Det är meningen att ändringarna i den administrativa organisationen ska genomföras genom interna arrangemang utan att antalet årsverken ökar.
Övriga ändringar
Vissa små ändringar gjordes i förvaltningsstadgan enligt det som framgår i tilläggsmaterial 1.
Övergångsbestämmelse
I 197 § i förvaltningsstadgan finns en ikraftträdelse- och övergångsbestämmelse. På grund av den nya fullmäktigeperioden som börjar i år, har i bestämmelsen bestämts att vissa paragrafer, såsom de paragrafer som rör organ och organs befogenheter tillämpas först från början av fullmäktigeperioden för den fullmäktige som väljs 2025. Före detta tillämpas den gällande förvaltningsstadgan på organen och de förtroendevalda.
Den nya förvaltningsstadgan och samarbetskommittén
Den nya förvaltningsstadgan finns bifogad i bilaga 1 och ändringarna syns i tilläggsmaterial 1.
Utkastet till förvaltningsstadgan behandlas 20.1.2025 på samarbetskommitténs möte som hålls innan stadsstyrelsens möte.
Bilaga 1Förvaltningsstadgan
Tilläggsmaterial 1Förvaltningsstadgan med ändringarna märkta (på finska)
Stadsstyrelsens förslag
Stadsfullmäktige beslutar godkänna förvaltningsstadgan i bilaga 1 och beslutar att förvaltningsstadgan träder i kraft 1.6.2025. Samtidigt hävs den förvaltningsstadga som stadsfullmäktige godkänt 16.12.2024 § 190.
BeslutFörslaget godkändes.
Sfm § 6
Bilaga 1Förvaltningsstadgan
Tilläggsmaterial 1Förvaltningsstadgan med ändringarna märkta (på finska)
Stadsstyrelsens förslag
Stadsfullmäktige beslutar godkänna förvaltningsstadgan i bilaga 1 och beslutar att förvaltningsstadgan träder i kraft 1.6.2025. Samtidigt hävs den förvaltningsstadga som stadsfullmäktige godkänt 16.12.2024 § 190.
BeslutFörslaget godkändes.
Behandling av ärendet vid sammanträdet
Framlagda ändringsförslag och deras behandling
Med beaktande av innehållen i de framlagda ändringsförslagen konstaterade ordförande Maaskola att båda ändringsförslagen ställs mot stadsstyrelsens förslag.
Omröstning 1
Laivoranta lämnade understödd av Yrttiaho följande ändringsförslag:
”Stället i 157 § i förvaltningsstadgan ´Ledamöterna i stadsstyrelsen har rätt att vara närvarande vid fullmäktiges sammanträden ´ändras till ”Ledamöterna i stadsstyrelsen har yttrande- och närvarorätt vid fullmäktiges sammanträden. ´
Motivering:
Det är allmän praxis och har också ingått i Åbo stads förvaltningsstadgan. Den avskaffades efter mitten av senaste fullmäktigeperioden. Jag kontrollerade inte de officiella grunder som angavs för avskaffandet, men det fanns en underliggande önskan om att begränsa yttrandefriheten."
Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Laivorantas ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.
I den maskinella omröstningen understödde 58 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 9 fullmäktigeledamöter understödde Laivorantas ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.
Omröstning 2
Laivoranta lämnade understödd av Yrttiaho följande ändringsförslag:
”Stället i 183 § i förvaltningsstadgan ´Till ledamöterna i ordförandekommittén betalas ett årsarvode. Storleken på årsarvodet är 200 euro/fullmäktigeledamot. Arvodet bestäms utifrån de fullmäktigeledamöter som tillhör respektive fullmäktigegrupp på basis av konstitueringen efter kommunalvalet. ´ ändras till ´Till ledamöterna i ordförandekommittén betalas ett årsarvode på 600 euro.´
Motivering:
Arbetsbelastningen för en ledamot i ordförandekommittén är sakligt uppgiftsrelaterad. Om principerna om jämställdhet och likabehandling iakttas betalas samma ersättning för samma uppgift. Gruppens storlek har ingen sådan betydelse att den kan motivera förslaget sakligt. Att motivera arbetsbelastningen med gruppens storlek försvagas också av det faktum att grupperna får stöd på 2 400 euro per fullmäktigeledamot. Detta ger stora grupper möjlighet att anställa en medarbetare. Utgångspunkten för ett årsarvode på 600 euro är det belopp som nu betalas till ordföranden för en grupp med tre fullmäktigeledamöter.”
Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Laivorantas ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.
I den maskinella omröstningen understödde 57 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 10 fullmäktigeledamöter understödde Laivorantas ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.
Bilaga 2Omröstningsförteckningar
Bilagor:
Sfm § 6
Bilaga 1:Hallintosääntö / Förvaltningsstadgan
Bilaga 2:Äänestyslistat / Omröstningsförteckningarna