Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen40009.12.20244
Stadsfullmäktige18816.12.202412

8256-2024 (00 01 01)

Principiella riktlinjer för Det Nya Åbo under fullmäktigeperioden 2025-2029

Sammandrag:

Åbo stad har berett strukturen för den politiska organisationen och tjänsteorganisationen inför den kommande fullmäktigeperioden. För stadsstyrelsen föreslås ett beslut om riktlinjerna för strukturen, utifrån vilken förvaltningsstadgan kan utarbetas. Riktlinjerna tar ställning till strukturen hos stadens organ, beskrivningen av verksamhetssätt, helheten för programdokument och tjänsteorganisationen. Huvudprincipen är att stärka samverkande ledning som utgår från människan och ärendet samt att förbättra verktygen för politiskt ledarskap och stärka den strategiska verkställningsförmågan.

Ssn § 400

Kanslichef Tuomas Heikkinen och integrationsdirektör Minna Sartes 3.12.2024:

 

Bakgrund

 

Ändringsprocessen för Det Nya Åbo inleddes med stadsstyrelsens beslut 8.10.2018 § 378 att sätta igång en bedömning av Åbo stads system för beslutsfattande och ledning. Bedömningsrapporten behandlades av stadsfullmäktige 14.10.2019 § 151, och i den ställdes förmågan att allt bättre svara på invånarnas och företagens behov upp som ett mål. Ett annat mål var att ur perspektivet för organiseringsansvar möjliggöra ledningen av kundernas tjänster oberoende av produktionen samt ledning på ett sätt som framhäver att tjänsten utgår från kunden och invånaren.

 

Åbo stad övergick till borgmästarmodellen i början av fullmäktigeperioden 2021–2025. Beslutet om projektet Det Nya Åbo togs av stadsstyrelsen 23.6.2022 § 320, då även ordförandekommitténs roll i styrningen för det politiska beslutsfattandets del bekräftades. Ändringsberedskapen stärks och för att tydliggöra målen med ändringen ordnades en omfattande utbildningshelhet för stadens högsta ledning 2022. Utbildningens tema var människo- och företagscentrerat ledarskap och den ordnades av HAUS.

 

I och med bildandet av välfärdsområdet i början av 2023, beslutades att stadens politiska struktur och tjänsteorganisation bevaras sådan som den beslutades vara i början av fullmäktigeperioden med målet att bereda nödvändiga ändringar inför den följande fullmäktigeperioden.

 

För ändringarna som gäller Det Nya Åbo ställdes upp tre centrala mål:

 

Stärka lednings- och verksamhetssätt som är kundorienterade och där människan är i centrum:

àDen nya organisationen ska bättre kunna känna igen och förutse hur olika fenomen påverkar Åbo och Åbobornas vardag.

Förbättra verktygen för politiskt ledarskap och stärka den strategiska verkställningsförmågan:

àFärre strategiska mål – stadsstrategin och borgmästarprogrammet förenas.

àEtt ändamålsenligt antal nämnder och kommittéer samt en tjänstemannaorganisation som passar ihop med dessa på ett tillräckligt gott sätt (t.ex. nämnden för barn och unga och servicehelheten för barn och unga).

Övergång från en splittrad verksamhetsmodell till ett mer samverkande system:

àAnalyser och resurser för hantering av komplexa fenomen - samverkande ledning och årsplanering.

 

Ändringen har beretts under kanslichefens ledning och behandlats regelbundet i stadens ledningsgrupp som leds av borgmästaren, stadens tjänsteledningsgrupper, samarbetskommittéer 21.6.2022 § 53, 21.3.2023 § 15 och 26.11.2024 § 91. Ordförandekommittén har behandlat och tagit ställning till beredningen av modellen i alla centrala skeden i beredningsprocessen.

 

Beslutsfattandet för verksamhetsmodellen för Det Nya Åbo sker i två faser så att på stadsfullmäktiges sammanträdande i december 2024 görs ett riktgivande beslut om både den politiska strukturen och tjänsteledningens organisation. Förvaltningsstadgan som utarbetas enligt beslutet om riktlinjer kommer att behandlas av stadsfullmäktige i januari 2025.

 

Struktur för stadens organ

 

Utöver stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, revisionsnämnden, centralvalsnämnden, avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland, kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion samt nämnden för Åbo sysselsättningsområde, som alla är antingen lagstadgade organ eller organ som grundar sig på avtal, föreslås i strukturen av organ även ingå kulturnämnden, idrottsnämnden, nämnden för barn och unga, en svenskspråkig nämnd för barn och unga, stadsmiljönämnden samt byggnads- och tillståndsnämnden. Därtill föreslås att koncernsektionen och sektionen för byggande och lokaler blir sektioner vid stadsstyrelsen.

Målet är att antalet förtroendevalda inte ökar. Stadsfullmäktige föreslås bestå av 67 ledamöter. Då uppgifterna i huvudsak motsvarar den nuvarande verksamhetsmodellen och ansvaret för nämnderna gäller nämnden för barn och unga, nämnderna för idrott och kultur samt stadsmiljönämnden, föreslås att staden har tre biträdande borgmästare. Huvudlinjerna för de biträdande borgmästarnas uppgifter kommer att beskrivas i förvaltningsstadgan. För de andra organen i strukturen väljs ordförande separat.

Följande organ föreslås bildas enligt följande: 13 ledamöter i stadsstyrelsen, 13 ledamöter var i nämnden för barn och unga samt stadsmiljönämnden, 9 ledamöter i de övriga nämnderna, 7 medlemmar i sektionerna och 5 politiskt valda medlemmar i de samverkande ledningsgrupperna (kommittéerna). I organen för påverkan föreslås att enbart ordförande väljs som en politiskt valbar förtroendeperson och de övriga medlemmarna föreslås vara övriga företrädare som organisationerna utsett.

Som ett nytt element i beredningen och beslutsfattandet vad gäller särskilt komplicerade ärenden föreslås samverkande ledningsgrupper bildas som en struktur som för de beslutsfattande organen närmare varandra. Till de samverkande ledningsgrupperna hör förutom politiskt utsedda medlemmar även tjänsteinnehavare och sakkunniga. Den centrala uppgiften för de samverkande ledningsgrupperna är att skapa en gemensam lägesbild och uppfattning om de ärendehelheter som ligger på ledningsgruppens ansvar. Ledningsgrupperna bereder och tar ställning till vittomfattande ärenden som bereds för beslutsfattandet och sköter om ledningen av samverkande ärenden.

De samverkande ledningsgrupperna följer upp genomförandet av de politiskt bestämda tyngdpunkterna i borgmästarprogrammet samt ansvarar för uppföljning och bedömning av de strategiska program som ställts upp för dem samt följer upp hur de verkställs. Temana för ledningsgrupperna för samverkande ledarskap bestäms i borgmästarprogrammet dock så att arbetet med att främja välbefinnande och hälsa och samarbetet mellan välfärdsområden leds av en och samma ledningsgrupp.

Samverkande ledningsgrupper tillsätts som kommittéer på det sätt som avses i kommunallagen så att deras verksamhetsperiod är 2 år. Tillsättandet av en kommitté görs så att kommittéerna vid behov kan delegeras befogenheter att fatta beslut i t.ex. ärenden som gäller bidrag. I samband med tillsättandet av ledningsgrupperna utnämns 5 beslutsfattande ledamöter. Kommittéernas beslutsföra medlemmar är förtroendevalda. De övriga medlemmarna i styrgruppen kommer från stadens tjänstemannaledning så att sammansättningen blir bred och tväradministrativ.

Bedömningen av de samverkande ledningsgruppernas funktion och ett beslut om fortsättningen tas i mitten av fullmäktigeperioden år 2027.

Beskrivning av verksamhetssätt

I förvaltningsstadgan beskrivs strukturen och befogenheterna för den politiska ledningen och tjänsteledningen. Därtill utarbetas en beskrivning av Åbo stads verksamhetssätt. I denna beskrivs verksamhetssätten för samverkan, årsplanering och övriga verksamhetsmodeller i den mån som de inte beskrivs i förvaltningsstadgan. Som en del av beskrivningen av verksamhetssätt beskrivs det politiska systemets funktion och de olika forumens roller till den del som de inte behandlas i förvaltningsstadgan.

I den politiska beskrivningen av verksamhetssätt ska beskrivas åtminstone syftet med stadsfullmäktiges seminarier, infotillfällen och frågestunder, ordförandekommitténs uppgifter och roll, syftet med stadsstyrelsens seminarier och morgonskola, borgmästarens uppgifter och verksamhetssätt, nämndernas verksamhetssätt, de samverkande ledningsgruppernas uppgifter, kommunikation om beslutsfattandet samt de principer som organen ska följa i beslutsfattandet. Listan på ärenden som beskrivs noggrannare specificeras i och med att processen framskrider.

Helheten för styrdokument

Åbo stads mångfacetterade verksamhet styrs av den helhet av olika styrdokument som skapats upp årens lopp. Stadsstrategin skapar riktlinjer mot framtiden och borgmästarprogrammet konkretiserar huvudmålen för arbetet under fullmäktigeperioden. Borgmästarprogrammets mål konkretiseras i servicehelheternas verksamhetsplaner som årligt arbete där man även bestämmer de resurser som är tillgängliga för arbetet.

Utöver stadsstrategin, borgmästarprogrammet och veksamhetsplanerna som stadsfullmäktige beslutar om finns det en stort antal styrdokument på olika nivåer, av vilka en del styr de fenomen som överskrider mer omfattande serviceområden och servicehelheter (t.ex. SUMP, planen för hållbar stadsmobilitet) och en del har ett noggrannare avgränsat objekt för styrning (t.ex. dagvattenprogram). I nuläget är det svårt att greppa och leda helheten för styrdokumenten. Helheten för styrdokument och styrningsstrategin kommer att förbättras under ledning av den grundade strategifunktionen. Det är viktigt att det går att tydligt urskilja hur olika styrdokument är beroende av varandra och på det viset undvika motstridiga verkningar. Processen för bedömningen av uppdateringsbehovet av styrdokumenten samt behovet av nya styrdokument beskrivs som ett mål för att skapa färre, enklare och till sina verkningar bättre dokument med beaktande av styrbarhetens nivå, dvs. om det är frågan om styrning på en strategisk, taktisk eller operativ nivå och huruvida målet är en samverkande verkan eller en riktad verkan. Nivån av styrning och samverkan bestämmer i fortsättningen för sin del även beslutsfattandets nivå.

Tjänsteorganisation

Tjänsteorganisationen föreslås bestå av sju servicehelheter enligt följande: koncernförvaltningen, servicehelheten för barn och unga, servicehelheten för stadsmiljö, servicehelheten för byggande och lokaler, servicehelheten för kultur, servicehelheten för idrott och servicehelheten för livskraft och sysselsättning.

Under våren 2025 kommer följande helheter som anknyter till ledning och organisation att redas ut separat:

Därtill utarbetas ett program vars mål är att bestämma de centrala kraven för ledningen av organisationen samt en plan för utvecklingen av ledarskapet. Syftet är att förbättra ledningen på stadsnivån samt beskriva kraven som ställs på Åbo stads direktörer och de egenskaper som de kan förväntas ha.

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna de ovan föreslagna principiella riktlinjerna för Åbo för fullmäktigeperioden 2025–2029 och att förvaltningsstadgan som utarbetats utifrån dessa principiella riktlinjer behandlas av stadsfullmäktige i januari 2025.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 188

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna de ovan föreslagna principiella riktlinjerna för Åbo för fullmäktigeperioden 2025–2029 och att förvaltningsstadgan som utarbetats utifrån dessa principiella riktlinjer behandlas av stadsfullmäktige i januari 2025.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

​Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Sandelin lämnade understödd av Yrttiaho följande ändringsförslag:

​”Stadsfullmäktige beslutar att de ovannämnda principiella riktlinjerna för Nya Åbo för fullmäktigeperioden 2025–2029 godkänns med en ändring som gäller att antalet medlemmar i alla nämnder och sektioner förblir på den nuvarande nivån och att politiska företrädare för de samverkande ledningsgrupperna inte utses. Förvaltningsstadgan som utarbetats utifrån dessa principiella riktlinjer behandlas av stadsfullmäktige i januari 2025.

​Motivering:

Platserna i nämnderna fördelas till partierna enligt kommunalvalets resultat. Om antalet medlemmar i nämnderna och sektionerna skulle minskas skulle det försvaga den representativa demokratin. Nämnder med 13 medlemmar representerar på ett mer omfattande och mångsidigare sätt kommunens invånare än organ med nio medlemmar.

Enligt förslaget skulle fem s.k. nyckelbeslutare utses för de samverkande ledningsgrupperna. Modellen fördunklar gränsen mellan politiskt beslutsfattande och tjänsteberedningen som görs på tjänsteansvar, koncentrerar makten till en liten grupp beslutsfattare samt hotar att försvaga nämndernas och fullmäktiges roll. Den modell som nu föreslås möjliggör att makten fördelas på ett sätt som inte överensstämmer med kommunalvalets resultat.”

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Sandelins ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.​

I den maskinella omröstningen understödde 59 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 3 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins ändringsförslag, 5 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 1​Omröstningsförteckning ​


Bilagor:

Sfm § 188
Bilaga 1:Äänestyslista / Omröstningsförteckning