Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen34028.10.202411
Stadsfullmäktige16911.11.20249

1588-2023 (10 03 02)

Projektplan för skolan Luolavuoren koulu

Sammandrag:

Det föreslås att skolan Luolavuoren koulu byggs på den plats där den gammal rivna skolbyggnaden har funnits. Skolbyggnaden skulle fungera som närskola i området med en lågstadieskola i två parallellklasser och cirka 300 elever. I lokalerna placeras också småklasser med centraliserade tjänster med tre parallellklasser för cirka 144 elever som är i behov av särskilt stöd samt två grupper för 42 barn i förskoleundervisningen. Verksamheten i byggnaden ska inledas år 2028.

Ssn § 340

Lokalchef Pauliina Karjalainen och byggherreingenjör Marko Koskinen 23.10.2024:

På grund av talrika rapporter om inomhusluftens kvalitet genomfördes flera olika undersökningar i Luolavuori skolbyggnad, såsom en fukt- och inomhusluftteknisk konditionsbedömning samt en bedömning av exponeringsförhållandena. På basis av utredningarna stängdes skolbyggnaden i Luolavuori våren 2020 på grund av problem med inomhusluften, och skolans verksamhet flyttades till ersättande lokaler på campuset på Råggatan.

De elever med särskilt grav funktionsnedsättning som deltar i undervisningen enligt verksamhetsområde vid skolan Luolavuoren koulu är för närvarande placerade i ersättande lokaler på tomten till skolan Lausteen koulu och delvis på campuset på Råggatan. Dessförinnan har det ordnats verksamhet i skolorna Pääskyvuoren koulu och Hepokullan koulu samt i ersättande lokaler på Inkilägatan.

Skolprojektet för Luolavuoren koulu möjliggör permanenta lokaler för lågstadieelever och två förskolegrupper som för närvarande är verksamma i ersättande lokaler samt ökar skolkapaciteten för de centraliserade tjänsterna.

Specialklasserna i högstadieskolan Luolavuoren yläkoulu har inte haft högstadieklasser i den allmänna undervisningen som kamratgrupper. I samband med behovsutredningen för Slottsstadens allaktivitetshus beslutade (stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion 1.2.2021 § 9) man flytta specialundervisningen vid högstadieskolan Luolavuoren yläkoulu till högstadieskolan Topeliuksen yläkoulu som i sin tur flyttades till Slottsstadens allaktivitetshus.

Stadsstyrelsen beslutade 3.4.2023 § 139 att skolbyggnaden i Luolavuori skulle rivas och att behovsutredningen för Luolavuoren koulu skulle godkännas.

Det planerade och föreslagna antalet personer i skolorna är kalkylmässiga. Dimensioneringen baserar sig på många begränsande faktorer. Det maximala antalet personer i en enskild lokal beror på t.ex. ventilationen och ytan. På grund av barnens olika åldersgrupper och behov varierar storleken och påverkar även gruppstorlekarna.

Funktioner och omfattning

I projektplanen föreslås att det på den plats där den rivna skolan i Luolavuori fanns uppförs en nybyggnad med lokaler för en lågstadieskola med två parallellklasser (300 elever) samt för småklasser med centraliserade tjänster och tre parallellklasser för elever i behov av särkilt stöd (144 elever). Det maximala antalet elever i lågstadieskolan skulle vara 444.​

I skolan ordnas också förskoleundervisning, vars utrymmesbehov är dimensionerat enligt två grupper om 21 barn, totalt 42 platser.

Skolan Luolavuoren koulu är en närskola för lågstadieelever (årskurs 1–6) i Luolavuoriområdet. Utöver detta är Luolavuoren koulu en skola med centraliserade tjänster som erbjuder undervisning för elever i behov av krävande särskilt stöd runt om i Åbo.

Elever i behov av särskilt stöd har många olika stödbehov. Behovet av stöd i studierna kan ta sig uttryck i inlärningssvårigheter som beror på utvecklingsförsening eller funktionsnedsättning, begränsningar i sociala och kommunikativa färdigheter som beror på autismspektrumtillstånd eller multidisciplinära begränsningar på grund av svår funktionsnedsättning. Eleverna med särkilt grav funktionsnedsättning har på grund av fysiska begränsningar omfattande stödbehov under skoldagen och behöver ofta olika hjälpmedel (t.ex. rullstolar, ståstöd) för att klara skoldagen. Alla elever i behov av särskilt stöd behöver också mycket stöd från de vuxna i sin skoldag.

Elever i behov av särskilt stöd behöver också tydliga strukturer och gränser. Rum och passager ska vara tydliga och ge upphov till så få yttre stimuli som möjligt. Övergångarna ska vara korta och tydliga. Lokalerna ska vara tillgängliga och sensoriskt tillgängliga. Både inomhus- och utomhuslokalerna ska vara trygga och sådana som har så få gömställen eller rymningsmöjligheter som möjligt.

Utrymmesbehovet för morgon- och eftermiddagsverksamheten bestäms av antalet barn som deltar i verksamheten. Antalet barn är cirka 80 elever inom den allmänna undervisningen i årskurserna 1–2 och cirka 60 elever i särskilt behov av stöd i årskurserna 1–6, sammanlagt cirka 140 elever.

Lokalprogrammets dimensioner baserar sig på skolans nuläge och den grundläggande utbildningens dimensioneringsprinciper. Lokalprogrammen har gåtts igenom och preciserats i samarbete med skolpersonalen.

Verksamheten i skolan pågår mellan klockan 8 och 16. Skolan är dimensionerad som en lågstadieskola med 5 parallellklasser. I skolbyggnaden placeras också lokaler för elevvården samt ett tillredningskök med 2 000 portioner.

Lokallösningen som sammanställts i projektplanen genomför lösningen i enlighet med stadsstyrelsens ovan nämnda beslut och motsvarar också den tidigare utarbetade behovsutredningen av skolan Luolavuoren koulu (stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion 1.2.2021 § 9).

Idrottsförhållanden, stadsplanering och miljö

Målet med idrottslokalerna som planerats i Luolavuoren koulus nybyggnad är att svara på de behov som det växande elevantalet har samt att utveckla stadens nätverk av idrottsplatser. Enligt de riktlinjer för utvecklingen av idrottsplatsnätverket som stadsstyrelsen beslutat (30.5.2022 § 246) ska inne- och uteidrottsförhållanden i anslutning till eller i närheten av skolor utvecklas som en helhet som lockar alla invånare att röra på sig. I sanerings- och nybyggnadsprojekt beaktar man idrottsplatsnätverket och dess områdesspecifika utvecklingsbehov.

I skolbyggnaden har man som mål att bygga en 760 m2 stor idrottssal som ska komplettera idrottsplatsnätet i storområdet Skansen-Uittamo. Den medelstora idrottshallen på 760 m2 betjänar daghemmet, skolan, morgon- och eftermiddagsverksamhet samt fritidsanvändare.

I anslutning till skolan har man som mål att anlägga ett gårdsområde som aktiverar lågstadieelever och fungerar också samtidigt som näridrottsplats för kommuninvånarna. I behovsbedömningen har man lyft fram tomtens terrängformer med stora höjdskillnader, vilket gör det omöjligt att placera en stor bollplan på gården. Skolgården bör dock planeras så att den är ett aktiverande och trivsamt område. Gårdsområdet ska innehålla funktioner som möjliggör att eleverna får öva en del av t.ex. följande motoriska färdigheter som grundar sig på forskningsdata: att balansera, att falla, att kämpa, att röra sig från en plats till en annan, att hoppa, att komma ned, att rulla, att kasta, att fånga, att slå, att sikta, att sparka, att klättra, att hänga, att svinga, att röra sig i takt med musik eller att skapa rymt genom rörelse.

I stället för en platt asfaltplan stöder en mångsidig och naturlig miljö barnens fysiska utveckling genom att erbjuda varierade ytor. Gården ska inrymma fysiska element såsom funktionella lekredskap och till exempel en allaktivitetsplan. Vid planeringen av gårdsområdet ska man beakta möjligheten för specialgrupper att ha ett eget tillgängligt gårdsområde med lämpliga funktionella motions- och lekredskap.

Genomförandet och anpassningen av byggnaden till miljön bör respektera den vackra och naturliga miljön i området och andan i den redan rivna skolfas-tigheten, och anpassa den nya skolhelheten till sin byggplats på ett miljövänligt sätt, utan att glömma de andra målen och kraven som ställs på projektet.

Ytan för nybyggnaden som omfattas av projektplanen beräknas uppgå till 9.037 v-m2 och överskrider byggrätten enligt den nuvarande detaljplanen (9.000 v-m2) med endast cirka 37 v-m2. Därför kan bygglov sökas för en ny byggnad i enlighet med den gamla, gällande detaljplanen, och det finns ingen anledning att vänta på att den nya detaljplanen ska vinna laga kraft.

Trafik och säkerhet

I den fortsatta planeringen och genomförandet av projektet fästs särskild uppmärksamhet vid planering av transportlogistiken på tomten och ett effektivt genomförande av den. Mängderna av hämtnings- och lämningstrafik är stora och man bör fästa särskild uppmärksamhet vid att trafiken är smidig, funktionell och säker så att barnen i behov av särskilt stöd kan röra sig i området.

Genomförandesätt och kostnadsförslag

Genomförandet av skolan Luolavuoren koulu sker som en delad entreprenad som omfattar en utvecklingsfas.

Projektplaneringsskedet genomfördes i enlighet med stadsstyrelsens beslut 3.4.2023 § 139 Projektets planer preciseras i utvecklingsfasen och samtidigt preciseras kostnadsförslaget.

Kostnadsförslaget uppgår till 33,9–35,9 miljoner euro.

I kostnadsförslaget ingår en projektreservering på 15 % och en reservering på 150.000 € för konstanskaffningar. I kostnadsförslaget har man beaktat ett kostnadsförslag på 75 000 € för utrustning för hårt hantverk som genomförs som en del av entreprenaden.

I kostnadsförslaget har man ännu inte kunnat beakta de förhållanden som kommer fram under de byggnader som ska rivas och till exempel eventuella dolda skadeämnen. En markundersökning för dessa görs omedelbart efter rivningsåtgärderna.

Investeringen omfattar inte upphandling av möbler och apparater.

Projektet genomförs i balansräkningen för stadens dotterbolag (Kiinteistö Oy Turun Monitoimitilat). Under den tid fastigheten används svarar Åbo stads lokalitetstjänster för underhållet.

Enligt uppskattningen av byggkostnaderna är de preliminära uppskattningarna av hyreskostnaderna per sektor följande:

Fostran och undervisning​

222.774 €/mån​

2.733.289 €/år​

Varha​

5,307 €/mån​

63,687 €/år​

Begäran om utlåtande

Nämnden för fostran och undervisning gav vid sitt möte 11.9.2024 § 117 följande utlåtande:​

”Representanter för fostran och undervisning har aktivt deltagit i planeringen av den nya skolbyggnaden. Det är viktigt att delaktigheten fortsätter även i samband med genomförandet av byggandet.

Nämnden för fostran och undervisning anser att det är viktigt att särskild uppmärksamhet fästs vid trafiksäkerheten i området. Det finns en del skolunderhållstrafik i området, elevtrafik till fots, med cyklar och i det här fallet även med taxibilar. Dessutom brukar vårdnadshavarna skjutsa eleverna till skolan med bil, och en stor del av personalen åker ofta bil. Därför är det motiverat att rutterna för de olika färdsätten övervägs noggrant och genomförs på ett sådant sätt att de olika riskerna kan minimeras. Det är också nödvändigt att ta hänsyn till läget uppe på backen som en speciell egenskap när man planerar trafikrutter.

Det är också motiverat att ta hänsyn till lek och motion när man planerar gårdsområdet. Eftersom skolan har motionärer på många olika nivåer bör man också ta hänsyn till elevunderlaget särskilt noggrant när man planerar gårdsområden.

I Åbo pågår projektet Skolan som plattform. Syftet med projektet är att möjliggöra en mångsidig användning av skolbyggnaden utanför skoltiden. När det gäller idrottstjänster har samarbetet fungerat mycket bra i årtionden, men genom att använda olika låssystem kan användningen av lokalerna begränsas, så att utomstående användare kan använda de begränsade lokalerna utanför skolans öppettider.

Klimat- och beredskapsaspekterna talar för att skolbyggnaden åtminstone delvis har egen energiproduktion. På så sätt kan man åtminstone i viss mån säkerställa kontinuiteten i verksamheten i händelse av ett elavbrott.

Man var tvungen att riva den gamla skolbyggnaden, eftersom inomhuslokalerna inte längre var trygga och hälsosamma. Dessutom hade de nyaste delarna av byggnaden färdigställts för bara en kort tid sedan. Med tanke på skolans verksamhet och stadens ekonomi skulle det vara högst motiverat att planera och genomföra en ny skolbyggnad med lång livscykel."

Idrottsnämnden konstaterar följande i slutsatserna i sitt utlåtande 17.9.2024 § 83:

”Idrottsnämnden godkänner för sin del projektplanen för skolan Luolavuoren koulu med ovannämnda observationer. Efter att projektet färdigställts är målet att lokalerna används så effektivt som möjligt både under skoldagar och efter att skoldagen är över.

Dessutom ska man vid genomförandet av de aktiverande förhållandena beakta riktlinjerna för utveckling av idrottsplatsnätet. Idrottstjänsterna ska även i fortsättningen vara delaktiga i skolprojektets planerings- och byggnadsfas. Utöver en tillräcklig investeringsbudget förutsätter de idrottsförhållanden som föreslagits i projektplanen dessutom resurser för underhåll i idrottstjänsternas budget så att förhållandena kan upprätthållas och erbjudas kommuninvånarna med hög användningsgrad året runt.

​Idrottsnämnden godkänner projektplanen för skolan Luolavuoren koulu.”

Tidtabell

Avsikten är att godkänna projektet och gå in i anbudsfasen under 2024 samt att färdigställa och ta i bruk nybyggnadsprojektet under 2028.

Kanslichef Tuomas Heikkinen 28.10.2024:

Vid genomförandet av projektplaneringen av skolan Luolavuoren koulu och skolan Linnakaupungin koulu ska man se till att placeringen av de elevgrupper som kräver särskilda behov och speciallokaler genomförs så att dyra lokallösningar inte behöver genomföras i onödan på båda objekten. Dessutom ska det innan skolorna tas i bruk läggas fram en plan för placeringen av skolan Luolavuoren koulus olika enheter i den skola som håller på att byggas, så att det säkerställs att de olika enheterna placeras på ett ändamålsenligt sätt.

Bilaga 1Projektplan för skolan Luolavuoren koulu

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 169

Bilaga 1Projektplan för skolan Luolavuoren koulu

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 169
Bilaga 1:Luolavuoren koulun hankesuunnitelma / Projektplan för skolan Luolavuoren koulu