Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen28109.09.20245
Stadsfullmäktige23.09.202413

2040-2024 (00 01 02, 12 00 01, 05.11)

Svar på fullmäktigeledamot Muhis Azizis m. fl. motion om ett "elevutbytesprogram" mellan skolorna i Åbo för att stöda ömsesidig interaktion

Sammandrag:

Svar på fullmäktigeledamot Muhis Azizis m. fl. motion om ett "elevutbytesprogram" mellan skolorna i Åbo för att stöda ömsesidig interaktion (Sfm). Det föreslås för stadsfullmäktige att den antecknar svaret på motionen för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

Ssn § 281

Projektkoordinator Emil Kusnetsoff och planerare för mångkulturell undervisning Annika Rae 6.6.2024:

Fullmäktigeledamot Muhis Azizis m.fl. har väckt motion om att starta ett ”elevutbytesprogram” som en del av arbetet att stöda ömsesidig interaktion mellan skolorna i Åbo. Programmet skulle vara ett internt program inom staden. Motionen gäller temat att minska skolsegregation. Det har upptäckts att skolsegregation förekommer i Åbo och åtgärder för att motverka skolsegregationen har redan genomförts och genomförs som bäst. Arbetet för att förebygga skolsegregation fortsätter även i framtiden.

Som det konstateras i motionen, har antalet flerspråkiga elever i Åbo ökat under de senaste åren och segregationen mellan områden har blivit allt kraftigare. För tillfället är andelen barn med invandrarbakgrund (i denna text flerspråkig elev) ca 20 % av alla elever inom den grundläggande utbildningen i Åbo.

Utgångspunkter

I Åbo har vi redan länge riktat resurser till att stöda flerspråkiga elevers skolgång. Det har skett med stadens egna resurser, finansiering i form av statsbidrag och åtgärder inom projektverksamheten. Som exempel kan lyftas fram t.ex. stöd på elevens eget språk i ett visst läroämne, språkligt stödd undervisning, statsbidrag för jämlikhetspeng, åtgärder inom spetsprojektet för kompetens samt projektet ALUSTA som finansieras av UBS (2022–2025). Projektet har med omfattande åtgärder lyckats göra flerspråkiga elevers skolstig smidigare samt utvecklat dessa elevers grundläggande färdigheter.

Som ett exempel på en konkret metod som ökar interaktion mellan olika skolor kan t.ex. nämnas evenemanget Stop Racism som ordnas under Åbo stads vecka mot rasism. Evenemanget är riktat till elever i årskurs 7 och alla elever i årskurs 7 i Åbo stads skolor samlas för att ta del av temat i Kuppis idrottshall.

Arbetet för att förebygga skolsegregation i Åbo

Projektet Minskande av skolsegregationen i Åbo har pågått i Åbo stad i cirka två år. De åtgärder som samlats och skapats inom projektet riktas direkt till de mål som nämns i denna motion. Åtgärderna som sammanställts har samlats in av bl.a. invånarrådet, genom ordnandet av ett nationellt seminarium om skolsegregation, genom intervjuer med rektorer och daghemsföreståndare, olika workshoppar samt genom att ordna Erätaukosamtal och Skididialoger.

Inom projektet skapades en vägkarta för att minska skolsegregation, som samlar olika åtgärder under temana lärande av finska språket, gruppbildning och mötande av individen samt satsningar på välbefinnande och delaktighet. En av de möjliga åtgärderna är en arbetsrotation för skolornas personal. Eleverna lyfte fram en liknande önskan i Skididialogerna (för barn anpassade Erätaukosamtal) om att samarbete mellan skolorna och olika evenemang skulle ordnas oftare för att skapa möjligheter för barnen att bekanta sig med varandra och stärka gemenskap. Elevutbytesprogrammet skulle förverkliga denna önskan.

Det är viktigt att lyfta fram elevers olika erfarenheter och bakgrund på ett positivt sätt. På det viset ökar vi kännedom om olika människor och kulturer. Barns och ungas språkinlärning som peer learning ska möjliggöras genom mångsidiga metoder. För att minska skolsegregation har en helhet med åtgärdsförslag samlats i vägkartan. Dessa behandlas nu av de beslutsfattande organen och åtgärderna genomförs på olika områden enligt de ifrågavarande områdenas behov.

Arbetet som görs i Åbo för att förebygga segregation uppmärksammades även i Europeiska kommissionens rapport Intercultural Cities Index (12/2023) och i EU-projektledningens analys nämns Åbo: ”Turku shows a good experience in education, promoting an education system that emphasizes equality, high standards, and student-centred learning. Turku is working to increase interculturalism in their city, combat segregation and support an intercultural educational environment for students.”

Eventuella andra metoder för att minska skolsegregation

Utöver de åtgärder som samlats in inom projektet för minskande av skolsegregationen i Åbo, kan följande åtgärder för att minska segregationen föreslås, vilka skolorna enligt möjlighet kan genomföra:

Elevutbytesprogrammet

I de enkäter som eleverna och personalen fick delta i som en del av projektet Minskande av skolsegregationen i Åbo, lyftes ett elevutbytesprogram inte fram i den speficika form som det beskrivs i denna motion.

Att eventuellt genomföra ett elevutbytesprogram skulle kräva omfattande beredning och planering vad gäller olika arrangemang i anknytning till elevernas behov och vardagen i skolorna. Sådana är bl.a. stödarrangemang för elever och de eventuella skjutsbehov som anknyter till dessa, genomförandet av elevernas specialdieter, utmaningar i anknytning till lokalerna (bl.a. många skolors ersättande lokaler och trängsel p.g.a. dessa), ärenden som gäller genomförandet av läroplanen, ansvarsfrågor och skjutsarrangemang som programmet skulle kräva och de kostnader som skulle föranledas av dessa. Genomförande av elevutbytesprogrammet skulle kräva både ekonomiska resurser och tid och det konkreta genomförandet skulle orsaka utmaningar.

Med beaktande av stadens ekonomiska situation och de sparmål som ställts upp för de kommande åren, anses att staden inte i detta skede på grund av de ovannämnda orsakerna kan genomföra ett elevutbytesprogram som ett arrangemang som omfattar hela staden.

Avslutningsvis

Åbo stad följer, och kommer även i fortsättningen att följa, de riktlinjer som ingår i den nationella läroplanen, där den bärande tanken är att styra eleverna att lära känna och uppskatta sin livsmiljö och dess kulturarv samt sin egen sociala, kulturella, religiösa, åskådningsmässiga och språkliga bakgrund (Grunderna för läroplanen för grundläggande utbildning 2014, kapitel 3.3).

I Åbo görs högklassigt arbete för att minska skolsegregation genom att delaktiggöra elever och undervisningspersonal (bl.a. den omfattande enkäten Maan parhaan oppimispolun laaja kysely år 2024), och detta arbete fortsätter även inom projektet Kaikil hyvä opintie, som startade i maj 2024. Projektet fortsätter arbetet för att minska skolsegregation efter att det första projektet för att minska skolsegregation tog slut. Projektet Kaikil hyvä opintie fortsätter till slutet av 2025.

Skolsegregation kan förebyggas på många olika sätt. Att skapa möjligheter där elever som bor i olika områden i Åbo och går i olika skolor kan mötas skulle öka förståelsen för andra och minska polarisation, och således är det en metod för att minska skolsegregationen.

Tilläggsmaterial 1Fullmäktigeledamot Muhis Azizis m. fl. motion om ett ”elevutbytesprogram” mellan skolorna i Åbo för att stöda ömsesidig interaktion​

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm §

Tilläggsmaterial 1Fullmäktigeledamot Muhis Azizis m. fl. motion om ett ”elevutbytesprogram” mellan skolorna i Åbo för att stöda ömsesidig interaktion​

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.


Bilagor och tilläggsmaterial:

Sfm § 13
Tilläggsmaterial 1:Valtuutettu Muhis Azizi ym. aloite: Turun sisäinen koulujen välinen "vaihto-oppilas -ohjelma" molemminsuuntaisen vuorovaikutuksen tueksi