Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen26602.09.20244
Stadsfullmäktige23.09.202410

1665-2024 (00 00 01)

Beviljande av proprieborgen till Turun seudun puhdistamo Oy för bolagets återfinansiering

Sammandrag:

Det föreslås att stadsfullmäktige beviljar Turun seudun puhdistamo Oy proprieborgen för bolagets återfinansiering. Åbo stads andel av det återstående kapitalet, räntorna, övriga kostnader och eventuella tilläggskostnader för det ansökta lånet är 71,9 % och uppgår till sammanlagt cirka 25 165 000 euro.

Ssn § 266

Ssnks § 56

Ägarstyrningsdirektör Jarkko Virtanen, chef för koncernstyrning Sanna Lounaja 15.8.2024:

Turun seudun puhdistamo Oy är ett bolag som i Åbo stads koncernanvisning har fastställts som ett strategiskt bolag som Åbo stad äger till 62,09 %. Turun seudun puhdistamo Oy:s extra bolagsstämma hålls 27.9.2024.

Återfinnansieringsobjekt som föreslås av bolaget

I punkt 7 på föredragningslistan som ingår i kallelsen till bolagsstämman behandlas bolagets återfinansieringsbehov.​

Under åren 2025–2026 kommer bolaget att ha finansieringsbehov som det är motiverat att täcka med en proprieborgen som beviljas av de fyra största delägarkommunerna och lån från finansinstitut som lyfts mot den. Modellen är densamma som använts bland annat för att finansiera företagets utloppsrörsprojekt. Som motsäkerhet för proprieborgen är bolaget skyldigt att utfärda pantbrev för en företagsinteckning till ett belopp som motsvarar 50 % av lånets kapitalbelopp. Det ansökta beloppet av borgen är sammanlagt 35 miljoner euro som består av de föreslagna finansieringsbehoven enligt följande:​

1. Bolaget har ett bulletlån på 10 miljoner euro från Kommunfinans som förfaller 5.1.2025, vilket måste återfinansieras med ett nytt långfristigt lån. Den nuvarande räntan på lånet som förfaller är 4,17 % och under den prognostiserade räntenivån är det sannolikt att räntan på det nya lånet som ska tas upp kommer att vara lägre än räntan på det gamla lånet. Lånet i fråga har en giltig ägarborgen.​

2. Den sista optionsperioden i bolagets finansieringsavtal för leasing av maskiner och inventarier som finansieras av Svenska Handelsbanken löper ut 30.1.2026. Leasingavtalets restvärde är cirka 15 miljoner euro. Bolaget är skyldigt att lösa in objektet åt sig själv till restvärdet eller att utse en tredje part som köpare. Bolaget har analyserat alternativen och kommit fram till att genom att lösa in objektet åt sig själv uppnås det bästa totalresultatet med tanke på ekonomin. Finansieringsavtalet i fråga har en giltig ägarborgen.​

3. Bolaget har en kontolimit på bankkontot som anslutits till stadens koncernkonto varav cirka 7,6 miljoner euro var i bruk. Vid utgången av 2024 beräknas kontokrediten bli cirka 10 miljoner euro negativ. Saldot består av bolagets ofinansierade lånerester under byggtiden och budgeterade projekt för vilka bolaget inte separat har tagit lån (förvärv av nyttjanderätt till det underjordiska utrymmet 2017, beläggning av eftersedimenteringsbassängerna på grund av koldioxidkorrosion 2021–2026 och utveckling av förvaltningsbyggnaden 2023–2024). Åbo stads kontolimit är inte avsedd för investeringar i balansräkningen eller långfristig skuldsättning, och därför är det motiverat att omvandla det negativa saldot i limiten till bolagets långfristiga skulder.​

Genomförandet av återfinansieringen förutsätter att man ansöker om finansiering hos finansinstitut så att beviljandet av lån och en skälig marginal för dem kräver en borgen av ägarna. Åbo stad har deltagit i beredningen av de finansieringsarrangemang som bolaget föreslagit. ​

Borgen och motsäkerheter

Enligt 129 § i kommunallagen (410/2015) får lån, borgen eller annan säkerhet som beviljats av kommunen inte äventyra kommunens förmåga att svara för sina lagstadgade uppgifter. Kommunen får inte bevilja lån, borgen eller annan säkerhet om de är förenade med en betydande ekonomisk risk. Kommunens intressen ska tillgodoses med tillräckliga motsäkerheter. Enligt regeringens proposition (RP 268/2014) kan man som en betydande ekonomisk risk t.ex. betrakta en situation där en realisering av borgensansvaret äventyrar kommunens hela verksamhet eller borgensansvaret i övrigt motsvarar en betydande del av kommunens budget. Bedömningen av om villkoren är uppfyllda ska göras separat för varje åtgärd. Kommunens intressen ska tillgodoses med tillräckliga motsäkerheter när åtgärder vidtas. Med detta avses att de motsäkerheter som krävs inte behöver täcka hela risken som förknippas med borgen, utan en del som är tillräcklig ur kommunens riskhanteringsperspektiv.

​Kommunen ska själv fastställa motsäkerheternas storlek med beaktande av den befintliga riskens sannolikhet och storlek. Dessutom ska kommunen från fall till fall överväga om åtgärden hör till den kommunala verksamheten.

​Verksamheten i fråga kan anses grunda sig på kommunens skyldigheter och naturliga monopolställning på marknaden. Enlig regeringens proposition med förslag till kommunallag 268/2014 ingår det i kommunens verksamhet i ett konkurrensläge på marknaden inte sådana uppgifter i vilka verksamheten grundar sig på en lagstadgad monopolställning eller en naturlig monopolställning och tjänster i direkt anslutning till sådan verksamhet, trots att verksamheten i övrigt skulle uppfylla kriterierna för till exempel näringsverksamhet. Lagstadgade monopol är enligt regeringspropositionen bland annat vattenförsörjningen inom verkets verksamhetsområde. Mot bakgrund av ovanstående kan tecknandet av borgen anses höra till den kommunala sektorn och det finns ingen anledning att anse att tecknande av borgen under dessa villkor skulle orsaka problem med tanke på EU:s bestämmelser om statligt stöd.

Delägarnas beslutsfattande

​Finansieringsbesluten för bolagets utloppsrörsprojekt 2018 genomfördes i enlighet med den modell som nu presenteras med borgen från bolagets fyra största delägare (Åbo, S:t Karins, Reso, Nådendal). I det senaste finansieringsbeslutet för utloppsrörsprojektet uppgick motsäkerheterna till 50 % av finansieringens kapitalbelopp och borgensprovisionen till 0,20 % av det beviljade borgensbeloppet per år.

​För att man ska kunna gå vidare med återfinansieringen i fråga bör ärendet tas upp till behandling i kommunernas beslutande organ så snart som möjligt. Städerna Åbo, S:t Karins, Reso och Nådendal bör ta beviljandet av en borgen för den finansiering som bolaget behöver upp till behandling i beslutande organ före den ordinarie bolagsstämman 27.9.2024. Att behandlingen av ärendet är brådskande beror på att återfinansieringen kan konkurrensutsättas först när besluten om borgen har fattats och vunnit laga kraft.

Bolagets förslag

​Bolagets styrelse föreslår för bolagsstämman att en återfinansiering på 35.000.000 euro ansöks hos finansinstitut under förutsättning att kostnaderna för återfinansiering fördelas enligt aktieägaravtalet, men att borgensansvaret för återfinansiering fördelas mellan de fyra största aktieägarna enligt följande: Åbo stad 71,9 %, S:t Karins stad 12,0 %, Reso stad 9,3 % och Nådendals stad 6,8 %. Återfinansieringen i sin helhet är villkorlig för att städerna Åbo, S:t Karins, Reso och Nådendal tecknar till förmån för Turun seudun puhdistamo Oy:s kreditgivare som senare väljs på basis av en anbudsförfrågan en proprieborgen på 100 % för bolagets lån på högst 35.000.000 euro för bolagets återfinansieringsbehov enligt följande villkor:

Inverkan på stadens ekonomiska ställning

​De återfinansieringsbehov som föreslås för bolagsstämman innebär inga betydande förändringar i stadens finansiella ansvar gentemot Turun seudun puhdistamo Oy, utan gäller i huvudsak omorganisering av stadens befintliga ansvar.

​Ett bulletlån på 10 M€ som beviljats av Kommunfinans och som förfaller 5.1.2025 ingår för närvarande en motsvarande borgen från staden som förnyas i samband med återfinansieringen.

​På motsvarande sätt har restvärdet på cirka 15 miljoner euro i Svenska Handelsbankens finansieringsavtal för leasing av maskiner och inventarier inkluderats i den totala borgen som staden beviljat för den ursprungliga investeringen i reningsverket

​Konvertering av den till stadens koncernkonto anslutna kontolimiten till långfristig finansiering gör det inte möjligt för staden att i fortsättningen få en årlig ränta på kontolimiten, vilket ersätts av en motsvarande borgensprovision som intäktsförs till staden. Räntan på kreditlimiten är 1 månads euriborränta plus en marginal på 0,2 %, medan den framtida borgensprovisionen är 0,2 % för den del av lånet som staden går i borgen för.​

Arrangemanget kommer inte att ha några betydande ekonomiska effekter, eftersom räntenettot för den nuvarande kreditlimiten har varit mycket lågt på grund av de ökade kostnaderna för stadens upplåning. I och med arrangemanget minskar stadens lånestock med cirka 10 miljoner euro både när det gäller inlåning och utlåning.​

Efter finansieringsarrangemangen uppgår den borgensskuld i euro som antecknats i noterna till bokslutet till cirka 25 165 000 euro för Åbo stads del.

Tilläggsmaterial 1Föredragningslista till extra bolagsstämma med bilagor (på finska)

​Kanslichef Tuomas Heikkinen:

Förslag​​​Stadsstyrelsens koncernsektion beslutar att Turun seudun puhdistamo Oy kan ansöka om en återfinansiering på 35.000.000 euro av finansinstitut för de objekt som beskrivs i föredragningstexten på följande villkor:

​I övrigt antecknas föredragningslistan för den extra bolagsstämman för kännedom och att det inte finns behov av att ge ett koncerndirektiv.

Dessutom beslutar stadsstyrelsens koncernsektion att föreslå för stadsstyrelsen och för vidare för stadsfullmäktige att stadsfullmäktige beslutar att bevilja en proprieborgen på 100 % till förmån för den kreditgivare som Turun seudun puhdistamo Oy senare väljer, vars andel för Åbo stads del är 71,9 % av det återstående kapitalet på det lån som ansöks, räntan samt övriga kostnader enligt kreditavtalet och eventuella tilläggskostnader i enlighet med de villkor som presenterats.

​Borgen är ovillkorlig och gäller fullt ut för borgenstagaren till dess att gäldenärens skulder enligt huvudförpliktelsen slutgiltigt och oåterkalleligen har återbetalats till kreditgivaren.

Motsäkerheten ska vara en motsäkerhet på upp till 50 % av det kapital som ska återfinansieras.

​Kanslichefen befullmäktigas att underteckna och godkänna borgensförbindelsen samt ta emot bolagets motsäkerhet.

Beslut​Förslaget godkändes.

Verkställande direktör för Turun seudun puhdistamo Oy Mirva Levomäki deltog i mötet för att redogöra för ärendet.​

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att bevilja en proprieborgen på 100 % till förmån för den långivare som Turun seudun puhdistamo Oy senare väljer, och vars belopp för Åbo stad är 71,9 % av det återstående kapitalet, räntan, övriga kostnader och eventuella tilläggskostnader för det ansökta lånet i enlighet med de villkor som presenterats.

​Borgen är ovillkorlig och gäller fullt ut för borgenstagaren till dess att gäldenärens skulder enligt huvudförpliktelsen slutgiltigt och oåterkalleligen har återbetalats till kreditgivaren.

Motsäkerheten ska vara en motsäkerhet på upp till 50 % av det kapital som ska återfinansieras.

​Kanslichefen befullmäktigas att underteckna och godkänna borgensförbindelsen samt ta emot bolagets motsäkerhet.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm §

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att bevilja en proprieborgen på 100 % till förmån för den långivare som Turun seudun puhdistamo Oy senare väljer, och vars belopp för Åbo stad är 71,9 % av det återstående kapitalet, räntan, övriga kostnader och eventuella tilläggskostnader för det ansökta lånet i enlighet med de villkor som presenterats.

​Borgen är ovillkorlig och gäller fullt ut för borgenstagaren till dess att gäldenärens skulder enligt huvudförpliktelsen slutgiltigt och oåterkalleligen har återbetalats till kreditgivaren.

Motsäkerheten ska vara en motsäkerhet på upp till 50 % av det kapital som ska återfinansieras.

​Kanslichefen befullmäktigas att underteckna och godkänna borgensförbindelsen samt ta emot bolagets motsäkerhet.