Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Stadsmiljönämnden | 191 | 21.05.2024 | 1 | |
Stadsstyrelsen | 178 | 27.05.2024 | 6 | |
Stadsfullmäktige | 101 | 17.06.2024 | 25 |
5101-2021 (10 02 03)
Förslag till detaljplaneändring; Littoisvägen, Österås, Svalberga (adr. Littoisvägen) (10/2021)
Sammandrag:
Målet med planändringen är att möjliggöra byggandet av en spårväg genom att anvisa en tillräcklig reservering, vars omfattning grundar sig på de preciseringar som gjorts i trafikplanerna för den allmänna planen för spårvägen och stadens trafikplanering. Den nya spårvägen är en del av den kvalitetskorridor för kollektivtrafik som förenar centrum och Kråkkärret.
Smn § 191
Stadsmiljön, planläggning, planläggningsarkitekt Christiane Eskolin 10.5.2024:
Planläggningen inom serviceområdet för stadsplanering och markegendom har utarbetat ett förslag till planändring för stadsdelarna Österås och Svalberga, daterat 12.12.2023 och ändrat 10.5.2024 på basis av utlåtanden.
Nuläget och de övriga planerna för närområdet
Laukkavuoriparken är ett grönområde på 3,65 hektar som avgränsas av Littoisvägen och korsningsområdet vid Jahnvägen och Sädesärlesgatan. Området är en obebyggd äng och genom området strömmar Jahndiket. I parken växer några träd och buskar. Till planområdet hör också en del av Jahnvägen, Littoisvägen och Sädesärlegatan. Jahnvägen och Littoisvägen är huvudleder med livlig trafik och fartbegränsningen på planeringsområdet är 40 km/h. Mellan Littoisvägen och Säderärlesgatan ligger Gransångarstigen som är menad för fotgängare och cyklister. I den södra delen av planeringsområdet finns Laukkavuoriparkens pulkbacke. I planen har ett område anvisats för en hundrastgård, vars parkplan stadsmiljönämnden godkände 21.11.2023 § 394. Byggandet pågår enligt planen och kommer att bli färdigt före slutet av juni 2024. Planändringsområdet ägs av Åbo stad.
Nuläget och plansituationen beskrivs närmare i punkt 3 i planbeskrivningen. Utgångspunkter.
Planområdet för Littoisvägen invid Jahnvägen avgränsas av planändringsområdet Kraftgatan i Österås (detaljplanebeteckning: 2/2020), där målet är att ändra Kraftgatan till en gata med betoning på kollektivtrafiken. Med planändringen för Littoisvägen skapar man förutsättningar för byggandet av en spårväg på Sädesärlesgatan, från vilken förbindelsen korsar Jahnvägen och fortsätter till Kraftgatan.
Målen med detaljplaneändringen
Syftet med detaljplaneändringen är att möjliggöra genomförandet av en kollektivtrafikförbindelse från Kraftgatan till Littoisvägen enligt stadsfullmäktiges beslut 20.4.2020 § 51. På området Laukkavuoriparken ska reserveras område för en gata och parkeringsplats med betoning på kollektivtrafik. Gransångarstigen som reserverats som ett område för allmän gång- och cykeltrafik och körförbindelsen till flervåningshusen invid Sädesärlesgatan bevaras.
Planläggningsfaser
Detaljplaneändringen utarbetas på initiativ av Åbo stad.
Planläggningen inleddes då stadsmiljönämnden godkände målen för detaljplaneändringen 28.9.2021 § 374. Om planändringens anhängighet informerades även genom en kungörelse.
Förslaget till detaljplan var offentligt framlagt och på remiss 15.1–13.2.2024. Inga anmärkningar lämnades in.
En diskussionstillfälle om planen ordnades 14.2.2024 i Kråkkärrets bibliotek.
Utlåtandena och svaren beskrivs närmare i punkt 4.4 i planbeskrivningen Planeringsskeden, alternativ och växelverkan. Utlåtanden lämnades sammanlagt fem stycken.
Efter att planändringen varit offentligt framlagd föreslog stadens trafikplanering 15.4.2024 ändringar i avgränsningarna av gatuområdena i plankartan.
Turku Energia har en saneringsduglig fjärrvärmeledning som går genom parkområdet. Den kommer att saneras genom att flytta den nya ledningen till Jahnvägen. I linjen mot Sädesärlesgatan behöver inga ändringar göras.
Räddningsverket förutsätter att man beaktar behovet av släckvatten vid planeringen av planläggningen och kommunaltekniken. Planen för släckvatten är utarbetad i samarbete med aktörerna i området. Brandposter och släckvattenstationer bevaras och beaktas i flyttningen av ledningar.
Åbo Vattenförsörjning Ab meddelade att bolaget inte deltar i kostnaderna för överföringen av nätverken.
I det utlåtande som närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland lämnade in, lyftes fram att Jahndiket är en ekologiskt värdefull bäck vars ekologiska korridor förminskas på planområdet. Byggandet av spårvägen nära bäcken är utmanande och grävningar ska undvikas. Det är viktigt att bevara dagvattnets infiltrationsförmåga med grönanläggningar. Planbeteckningen EV för att förbättra naturens tillstånd i strandzonen för Jahndiket ska stödas. På området ska planteras träd och växtligheten ska få växa fritt. Parkområdet ska vara tillräckligt omfattande och invånarna ska informeras om betydelsen av ett område som är i naturligare tillstånd. Att bygga en dagvattenbassäng är inte nödvändigt. Därtill ansåg NTM-centralen att de naturutredningar som tillämpats som grund för planen är föräldrade men enligt kartgranskningarna är ändringen liten i det nuvarande obebyggda området. Det väsentliga naturvärdet utgörs av Jahndiket och dess stränder och byggandet av spårvägen på dess område kan påverka området trots att planbestämmelserna utformats så att de tryggar naturvärdena på området. I planerna ska bevarandet av naturens mångfald beaktas och användningen av lokala naturliga växter ska beaktas vid byggandet av grönområden. De verkningar som den ändrade markanvändningen har på naturen ska avhjälpas och för att förebygga förlusten av diversitet krävs att naturvärden erkänns och att man hittar metoder för att förbättra dem.
Stadens trafikplanering konstaterade att bredden på gatuområdet vid Gulsparvsgatan och en del av Sädesärlesgatan var otillräcklig i planförslaget. Trafikplaneringen föreslog att gatuområdet ska göras bredare för att möta gatu- och genomförandeplaneringens behov. Avgränsningarna av gatuområdena i planförslaget grundade sig på den allmänna spårvägsplanen. De mest kritiska ställena gällde bron över Jahndiket och på spårvagnshållplatsen på Gulsparvsgatan, där konstruktionerna och ramperna för väntplatserna inte ryms inom de gränser som presenteras i den allmänna planen för spårvägen. Stadsplaneringens interna granskning resulterade i att gatuområdet kan breddas. Gulsparvsgatan blev 5 meter bredare från mittlinjen mot båda sidorna och nuvarande Sädesärlesgatan blev 5 meter bredare mot Laukkavuoriparken. Efter ändringen är bredden på Gulsparvsgatan 28,5 meter då den tidigare var 18,5 meter bred. Sädesärlesgatan blev ca 25,2 meter bred efter att tidigare varit 20,2 meter bred.
Förslaget till detaljplan behöver inte läggas fram på nytt med anledning av de små ändringar som gjordes utifrån utlåtandena och den tid som planen var offentligt framlagd.
Förslag till detaljplaneändring
Laukkavuoriparken som ligger runt det område som reserverats för den nya kollektivtrafikgatan anvisas som skyddsgrönområde och parkområde. Bevarandet av särdragen för Jahndiket som är värdefullt för naturens mångfald beaktades i planbeteckningarna och planbestämmelserna.
På Laukkavuoriparkens skyddsgrönområde reserveras ett område för en inhägnad hundrastplats som nås till fots. En körförbindelse för servicekörningen till parken ska anvisas till området från Jahnvägen.
I detaljplanens trafikplanering har man beaktat den ökade trafikens verkningar på trafiknätverkets funktion och på grund av detta har man inkluderat byggande av dubbelriktade cykelvägar och gångbanor, väntplatser för spårvagnshållplatserna samt nya trafikljus i planerna. I trafikplanen anvisades även områden som reserverats för cykelparkering och skiljremsor som möjliggör planteringar.
Infrastrukturkostnader och planekonomi
De kostnader som genomförandet av planen medför specificeras under genomförandeplaneringen för spårvägen. För genomförandeplaneringen ansvarar projektbolaget. Kostnadsförslagen för spårvägen behandlas av de beslutande organen som en helhet, enligt uppskattningen vid slutet av 2025.
Följande fas
Förslaget till detaljplan kan föreläggas stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige för behandling genast efter att stadsmiljönämnden har godkänt det, eftersom förslaget redan har varit framlagt och det behövs inget markanvändningsavtal.
Lagrum som tillämpas
Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 §.
Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.
Bilaga 1Karta Littoisvägen
Tilläggsmaterial 1Redogörelse Littoisvägen (på finska)
Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Littoisvägen (på finska)
Tilläggsmaterial 3Åsikter som lämnades in i samband med programmet för deltagande och bedömning (på finska)
Tilläggsmaterial 4Utlåtandena om förslaget till detaljplan (på finska)
Utredningar och rapporter, www.turku.fi/sv/plansokning
Direktör för stadsmiljö Christina Hovi:
FörslagStadsmiljönämnden beslutar föreslå för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för Littoisvägen daterat 12.12.2023 och ändrat med anledning av utlåtanden 10.5.2024, föreläggs stadsfullmäktige för godkännande.
BeslutFörslaget godkändes.
Ssn § 178
Bilaga 1Karta Littoisvägen
Tilläggsmaterial 1Redogörelse Littoisvägen (på finska)
Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Littoisvägen (på finska)
Stadsstyrelsens förslag
Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 12.12.2023 daterade och 10.5.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för Littoisvägen.
BeslutFörslaget godkändes.
Maaskola anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid som behandlingen av ärendet pågick.
Sfm § 101
Bilaga 1Karta Littoisvägen
Tilläggsmaterial 1Redogörelse Littoisvägen (på finska)
Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Littoisvägen (på finska)
Stadsstyrelsens förslag
Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 12.12.2023 daterade och 10.5.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för Littoisvägen.
BeslutFörslaget godkändes.
Bilagor:
Sfm § 101
Bilaga 1:Kartta Littoistentie / Karta Littoisvägen