Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen20510.06.20249
Stadsfullmäktige9917.06.202423

283-2023 (02 05 01, 10 00 02)

Uppdatering av arrendeavtalet med Åbo Hamn Ab

Sammandrag:

Det föreslås att stadsfullmäktige godkänner det uppdaterade arrendeavtalet med Åbo hamn och avsätter 7,08 miljoner euro av investeringskostnaderna för hamnens infrastruktur till stadens investeringsprogram som en ny ickeindexerad post som ska inkluderas i arrendeavtalet mellan bolaget och staden.

Ssn § 205

​Ägarstyrningsdirektör Jarkko Virtanen, direktör för juridiska tjänster Pauliina Ahlas och tomtchef Essi Korpela 6.6.2024:

Tidigare beslut

Stadsfullmäktige har 14.6.2021 § 151 och 13.2.2023 § 28 beslutat att godkänna projektet Ferry Terminal Turku och de därmed förknippade finansieringsarrangemangen samt har berättigat Turun Satama Oy att fortsätta genomförandet av projektet.​ Enligt tidigare beslut fördelas 77,2 miljoner euro av projektets investeringskostnader via moderstadens investeringsprogram och denna andel inkluderas som en ny icke-indexerad post i arrendeavtalet mellan bolaget och staden genom att använda en avskrivningstid på 30 år och en årlig kalkylerad ränta på 2,69 procent.

Stadsstyrelsen har 18.3.2024 § 86 beslutat att föreslå för stadsfullmäktige att man utöver det tidigare beloppet på 77,2 miljoner euro avsätter 8,8 miljoner euro av investeringskostnaderna för hamninfrastrukturen till stadens investeringsprogram som en ny icke-indexerad post och inkluderar detta belopp i arrendeavtalet mellan bolaget och staden med en avskrivningstid på 30 år och en årlig kalkylerad ränta på 2,69 procent.

I detta sammanhang bör beslutet i fråga justeras så att investeringen i hamnens infrastruktur genomförs som ett gemensamt projekt så att stadsstyrelsen föreslår att endast 7,08 miljoner euro läggs till i investeringsprogrammet och Åbo hamn står för 1,72 miljoner euro ur sitt kassamedel.

Projektets kostnadskalkyl ändras inte trots justeringen av den finansiella strukturen som föreslås i detta sammanhang. Dessutom förblir stadsfullmäktiges tidigare beslut om de centrala villkoren i arrendeavtalet oförändrade.

Arrendeavtalet

På grundval av tidigare beslut låter Åbo stad bygga hamninfrastrukturen i sin balansräkning och hyr den till Åbo Hamn Ab med den investeringsersättning som ingår i arrendeavtalet. Åbo stad och Åbo Hamn Ab har förhandlat fram ett samarbetsavtal om genomförandet av investeringen.

Dessutom har Åbo stad och Åbo Hamn Ab förhandlat om att dela Åbo Hamn Ab:s långfristiga arrendeavtal som undertecknades 9.1.2013 och vars avtalsperiod är 1.1.2013–31.12.2062 i två delar.

Den ena delen kommer att omfatta gällande avtal som inte rör det område där hamninfrastrukturen byggs och vars villkor inte kommer att ändras. Den andra delen, som gäller markområden som är föremål för hamnens infrastrukturinvesteringar, uppdateras gällande de områden som omfattas av avtalet och grundarrendet justeras för att motsvara ändringen.

Utöver markarrendet kommer arrendatorn att debiteras en investeringskostnad motsvarande kostnaderna för den hamninfrastruktur som ska byggas fördelad över en period på 30 år, så att den årliga räntan på de faktiska investeringskostnaderna är 2,69 procent i enlighet med stadsfullmäktiges beslut av den 13.2.2023 § 28.

Räntan som betalas på investeringskostnaden ligger under det marknadsmässiga täckningsbidraget och innehåller därför statligt stöd. Det statliga stödet består av en investeringskostnad som är lägre än marknadspriset, dvs. skillnaden mellan räntan på 5 procent på det avtalade arrendet och den årliga beräknade räntan på 2,69 procent på investeringen.

Uppdelningen av avtalet och villkoren i det uppdaterade arrendeavtalet enligt bilaga 2 träder i kraft när arrendeområdet kan tas i bruk för trafik och området har frigjorts för att användas så att alla andra eventuella ändringar som gäller arrendeområdet har gjorts i arrendeavtalen.

Utredning av det statliga stödet

Enligt artikel 107 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF) föreskrivs att stöd som ges av en medlemsstat eller med hjälp av statliga medel, av vilket slag det än är, som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, är oförenligt med den inre marknaden i den utsträckning det påverkar handeln mellan medlemsstaterna. Sådan offentlig finansiering utgör statligt stöd och måste anmälas till kommissionen innan den beviljas i enlighet med punkt 3 i artikel 108 i EUF.

Kommissionen har utfärdat en så kallad gruppundantagsförordning (2014/651; nedan även GUF), som förklarar vissa kategorier av stöd förenliga med den inre marknaden och undantar medlemsstaterna från skyldigheten att anmäla statligt stöd till kommissionen innan de beviljar stödet.

Kommissionen har dessutom utfärdat förordning 2017/1084 om ändring av gruppundantagsförordningen, där man fastställer villkoren för att bevilja stöd för vissa specifika funktioner, bland annat hamninfrastrukturen. Enligt artikel 56b i förordningen ska stöd till kusthamnar anses vara förenligt med den inre marknaden i den mening som avses i punkt 3 i artikel 107 i fördraget och ska undantas från anmälningsskyldigheten enligt punkt 3 i artikel 108 i fördraget, om villkoren i den artikeln och på andra ställen i förordningen är uppfyllda.

Dessa villkor omfattar:

Åbo stad har utrett huruvida bestämmelserna om statligt stöd kan tillämpas på investeringsprojektet i hamninfrastrukturen. I detta syfte har stadens representanter fört förhandlingar om statligt stöd och dess behandling med representanter för arbets- och näringsministeriet samt fått ett utlåtande om förfarandet av en advokatbyrå som är specialiserad på konkurrensrätt och statligt stöd.

Den högsta tillåtna stödnivån enligt gruppundantagsförordningen är 60 procent då de stödberättigande kostnaderna ligger mellan 55 och 143 miljoner euro. I detta skede uppgår de stödberättigande kostnaderna för hamninfrastrukturprojektet som behandlas till 84,28 miljoner euro.

Det planerade stödet består av ett arrende (2,69 procent) som understiger marknadspriset (5 procent). Stödbeloppet är skillnaden mellan marknadspriset och det avtalade arrendet och är högst 23 736 705 euro. Det planerade stödet överskrider därmed inte gränsvärdena i gruppundantagsförordningen eftersom den beräknade stödnivån uppgår till 49,53 procent. Stödbeloppet överstiger inte heller skillnaden mellan de stödberättigande kostnaderna och rörelsevinsten för investeringen. Rörelsevinsterna ska dras av från de stödberättigande kostnaderna på förhand, på grundval av rimliga beräkningar eller genom en återvinningsmekanism.

Dessutom kommer den hamninfrastruktur som ska byggas att vara tillgänglig för alla intresserade användare på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt och på marknadsvillkor. Eventuella koncessioner till en tredje part att bygga, uppgradera, driva eller hyra understödd hamninfrastruktur tilldelas på ett konkurrensutsatt, transparent och icke-diskriminerande sätt.

Enligt de utredningar och utlåtanden som inkommit utgör stödet som ingår i projektet för byggande av hamninfrastrukturen ett stöd som enligt GUF är förenligt med den inre marknaden.

Efter stadsfullmäktiges beslut ska lösningen som innehåller statligt stöd som är tillåtet enligt GUF anmälas i kommissionens portal inom 20 dagar efter fullmäktiges beslut i enlighet med artikel 11 i gruppundantagsförordningen. Dessutom ska en öppenhetsannons enligt artikel 9 göras om samma beslut i kommissionens portal inom sex månader. Annonsen gäller fram till utgången av 2026, varefter annonsen ska antecknas som förnyad och utfallet av det statliga stödet ska årligen rapporteras i kommissionens portal under hela den 30-åriga stödperioden.

Bilaga 1Uppdaterat arrendeavtal med bilagor

Tilläggsmaterial 1Borenius, Utlåtande om berättighet till statligt stöd (sekretessbelagt, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § punkt 20) (på finska)

Tilläggsmaterial 2ANM:s förhandlingspromemoria om statligt stöd (sekretessbelagt, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § punkt 20) (på finska) ​

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna det uppdaterade arrendeavtalet i enlighet med bilaga 1 och befullmäktigar markanvändningsdirektören att godkänna eventuella preciseringar i det.

Grundarrendet i arrendeavtalet fastställs till 333 798 euro per år plus den mervärdesskatt som gäller vid den tidpunkten. Utöver arrendet förbinder sig arrendatorn att betala den faktiska investeringskostnaden för hamninfrastrukturen inom 30 år från avtalets början så en årlig beräknad ränta på 2,69 procent beräknas på investeringen.​

Dessutom beslutar stadsfullmäktige att man utöver det tidigare beloppet på 77,2 miljoner euro avsätter 7,08 miljoner euro av investeringskostnaderna för hamninfrastrukturen till stadens investeringsprogram som en ny icke-indexerad post och inkluderar detta belopp i arrendeavtalet mellan bolaget och staden med en avskrivningstid på 30 år och en årlig beräknad ränta på 2,69 procent, och investeringskostnaderna för hamninfrastrukturen binds till markbyggnadskostnadsindexet (MAKU 130, 2010= 100).

BeslutFörslaget godkändes.

Miikkola anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid som behandlingen av ärendet pågick.​

Sfm § 99

Bilaga 1Uppdaterat arrendeavtal med bilagor (under beredning)

Tilläggsmaterial 1Borenius, Utlåtande om berättighet till statligt stöd (sekretessbelagt, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § punkt 20) (på finska)

Tilläggsmaterial 2ANM:s förhandlingspromemoria om statligt stöd (sekretessbelagt, Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet, 24 § punkt 20) (på finska) ​

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna det uppdaterade arrendeavtalet i enlighet med bilaga 1 och befullmäktigar markanvändningsdirektören att godkänna eventuella preciseringar i det.

Grundarrendet i arrendeavtalet fastställs till 333 798 euro per år plus den mervärdesskatt som gäller vid den tidpunkten. Utöver arrendet förbinder sig arrendatorn att betala den faktiska investeringskostnaden för hamninfrastrukturen inom 30 år från avtalets början så en årlig beräknad ränta på 2,69 procent beräknas på investeringen.​

Dessutom beslutar stadsfullmäktige att man utöver det tidigare beloppet på 77,2 miljoner euro avsätter 7,08 miljoner euro av investeringskostnaderna för hamninfrastrukturen till stadens investeringsprogram som en ny icke-indexerad post och inkluderar detta belopp i arrendeavtalet mellan bolaget och staden med en avskrivningstid på 30 år och en årlig beräknad ränta på 2,69 procent, och investeringskostnaderna för hamninfrastrukturen binds till markbyggnadskostnadsindexet (MAKU 130, 2010= 100).

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Bergström​ anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid som behandlingen av ärendet pågick.


Bilagor:

Sfm § 99
Bilaga 1:Päivitetty maanvuokrasopimus liitteineen / Uppdaterat arrendeavtal med bilagor