Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen14829.04.20247
Stadsfullmäktige7113.05.202410

697-2024 (00 00 01, 02 05 05)

Godkännande av den uppdaterade aktietilldelningen och teckningslistan gällande riktad vederlagsfri emission av Turun Seudun Vesi Oy:s aktier i F-serien samt beviljande av borgen för Turun Seudun Vesi

Sammandrag: -

Ssn § 148

Ägarstyrningsdirektör Jarkko Virtanen 23.4.2024:

Godkännande av den uppdaterade aktietilldelningen och teckningslistan gällande riktad vederlagsfri emission av Turun Seudun Vesi Oy:s aktier i F-serien

Turun Seudun Vesi Oy är ett bolag som i Åbo stads koncernanvisning har fastställts som ett strategiskt bolag som Åbo stad äger till 64,4 %.

Styrelsen för Turun Seudun Vesi Oy ("Bolaget") föreslog 30.3.2023 för bolagets bolagsstämma att bolagsstämman fattar ett investeringsbeslut gällande byggandet av en reservanläggning, godkänner kostnadsberäkningen för projektet som uppgjorts av en konsult och beslutar om fördelningen av kostnaderna för genomförandet av projektet mellan alla bolagets delägarkommuner i enlighet med punkt 7 i aktieägaravtalet i proportion till vattenreserverna, om inte aktieägarna senare beslutar något annat om grunderna för kostnadsfördelningen. Vid den fortsatta stämman som ordnades 11.5.2023 i anslutning till den ordinarie bolagsstämman 20.4.2023 har bolagsstämman enhälligt godkänt styrelsens förslag och förpliktat bolagets styrelse att samtidigt inleda en uppdatering av bolagsordningen så att kostnaderna för de aktieserier som bildas för de nya investeringsprojekten fördelas i proportion till användningen av tjänsten.

​Vid delägarmötet 19.6.2023 beslutade bolagets delägare att främja investeringen i en reservanläggning i Hallis enligt den så kallade "minimimodellen" så att bolagets aktieägare står för kostnaderna för investeringen i reservanläggningen i Hallis i proportion till hur mycket de förbrukar av det vatten som företaget producerar. Bolagets styrelse beredde de handlingar som behövdes för att skapa en F-aktieserie gällande reservanläggningen i Hallis. Stadsstyrelsens koncernsektion har i egenskap av behörigt organ beslutat 18.12.2023 § 74 att godkänna handlingarna som hänför sig till denna F-aktieserie (det tredje kompletterande avtalet till bolagets aktieägaravtal, ändringen av bolagsordningen vad gäller F-aktieserien samt aktieägarnas beslut jämte bilagor om en vederlagsfri riktad aktieemission samt ändring av bolagsordningen).

Antalet aktier i bilagan gällande fördelningen av F-aktier som bifogats till aktieägarnas beslut som behandlats av stadsstyrelsens koncernsektion baserade sig på aktieägarnas vattenförbrukning år 2022. Såsom framgår av bilagan och det godkända kompletterande avtalet till aktieägaravtalet sker tilldelningen av F-aktier mellan bolagets aktieägare på basis av vattenförbrukningen under hela det verksamhetsår som föregår det år då aktien tecknas. På grund av det som nämns ovan och på grund av att genomförandet av emissionen av aktier i F-serien har skjutits upp till 2024 har bilagan till bolagets aktieägares beslut om tilldelning av F-aktier (Bilaga 1 Aktier i F-serien som emitteras i aktieemissionen) uppdaterats för att motsvara vattenförbrukningen 2023 i enlighet med det kompletterande avtalet till aktieägaravtalet.

Beviljande av borgen för Turun Seudun Vesi Oy

Turun Seudun Vesi Oy har ansökt om borgen för lån på sammanlagt högst 68 500 000,00 euro av sina ägarkommuner. Avsikten är att använda lånen för att täcka byggkostnaderna för reservvattenanläggningen i Hallis och endast det lånebelopp som behövs för att genomföra projektet kommer att lyftas. Avsikten är att de aktieägare som tecknar aktier i F-serien i det bolag som bildas för reservanläggningsinvesteringen ska bevilja borgen för lånen i proportion till ägarandelarna i F-aktieserien.

Bolaget har ännu inte ansökt om lån eller förhandlat om villkoren för dem, därför finns det ännu inga exakta uppgifter om de exakta lånevillkoren. Det sammanlagda lånebeloppet kommer dock att uppgå till högst 68 500 000,00 euro, lånetiderna är högst 50 år och räntan 3, 6 eller 12 månaders Euribor med en marginal på högst 1,00 % eller fast ränta på högst 5,00 %.

När staden beviljar borgen ska den beakta de juridiska ramvillkoren i kommunallagen och EU:s bestämmelser om statligt stöd.

Enligt 129 § i kommunallagen får lån, borgen eller annan säkerhet som beviljats av kommunen inte äventyra kommunens förmåga att svara för sina lagstadgade uppgifter. Kommunen får inte bevilja lån, borgen eller annan säkerhet om de är förenade med en betydande ekonomisk risk. Kommunens intressen ska tillgodoses med tillräckliga säkerheter eller motsäkerheter. Det som bestäms om säkerheter ovan i detta moment tillämpas inte på sådant kapitallån som avses i 12 kap. i aktiebolagslagen eller 12 kap. i lagen om andelslag. Dessutom får kommunen bevilja en sammanslutning som bedriver verksamhet i ett konkurrensläge på marknaden borgen eller annan säkerhet för en skuld eller annan förbindelse endast om sammanslutningen hör till kommunkoncernen eller om det kontrolleras av kommunerna eller av kommunerna och staten tillsammans.

Borgen som föreslås uppfyller de förutsättningar som föreskrivs i 129 § i kommunallagen.

Definitionen av förbjudet statligt stöd grundar sig på artikel 107 punkt 1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, där statligt stöd definieras som stöd som ges av en medlemsstat eller med hjälp av statliga medel, av vilket slag det än är, som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, i den utsträckning det påverkar handeln mellan medlemsstaterna. Alla ovanstående kriterier måste vara uppfyllda för att verksamheten ska omfattas av EU:s regler om statligt stöd.

I 126 § i kommunallagen definieras på nationell nivå sådan verksamhet som åtminstone inte anses som verksamhet som omfattas av EU:s regler om statligt stöd. Enligt 126.2 § 5 mom. i kommunallagen sköter kommunen inte en uppgift i ett konkurrensläge på marknaden åtminstone när verksamheten grundar sig på ett lagstadgat monopol eller utgör ett naturligt monopol eller tillhandahåller tjänster i direkt anslutning till dessa. I lagmotiveringarna (RP 268/2014 rd s 45) konstateras att en lagstadgad monopolställning eller en naturlig monopolställning och verksamhet som direkt anknyter till sådan verksamhet inte anses skötas i ett konkurrensläge på marknaden, även om verksamheten i övrigt uppfyller kraven för till exempel näringsverksamhet. Lagstadgade monopol är bland annat vattenförsörjningen inom verkets verksamhetsområde.

Till bolagets uppgifter hör att äga, planera och bygga vattenrenings- och vattendistributionsanläggningar och producera, överföra, distribuera och sälja hushållsvatten samt utöva övrig verksamhet som hör till branschen. De kommuner som äger bolaget bildar ett avgränsat marknadsområde där hushållsvattnet som invånarna använder produceras av Turun Seudun Vesi Oy. Turun Seudun Vesi Oy har ett naturligt monopol inom distributionsområdet. Enligt lagen om vattentjänster (119/2001) får det inte finnas konkurrerande verksamhet inom bolagets verksamhetsområde och dess verksamhet bildar ett naturligt monopol på detta område. Verksamheten omfattas därmed inte av EU:s regler om statligt stöd, såsom EU-kommissionens s.k. tillkännagivande om garantier (EUVL 2008/C155/10), som bland annat förutsätter att en provision ska tas ut för borgen och att borgen ska begränsas till 80 procent av lånebeloppet.

När det gäller borgen måste man dock säkerställa att det stöd som följer av borgen inte kanaliseras till någon eventuell verksamhet som omfattas av EU:s regler om statligt stöd. Enligt 14 § i kommunallagen beslutar stadsfullmäktige om ingående av borgensförbindelse.

I Åbo stads koncerndirektiv anges att då finansiering eller borgen beviljas ska bestämmelserna i kommunallagen om tryggandet av stadens intresse iakttas genom tillräckliga säkerheter och motsäkerheter, om detta krävs enligt lagen. Mot bakgrund av ovanstående förutsätter kommunallagen inte detta av borgen som beviljas för Turun Seudun Vesis investeringslån.

Åbo stad har tidigare bedömt uppbärandet av provision för borgen från fall till fall och har krävt det åtminstone då borgensansvaret i bolag som ägs av flera kommuner inte fördelas mellan alla delägare. När det gäller Turun Seudun Vesi fördelas borgensansvaret mellan alla delägare, vilket innebär att det inte är nödvändigt att kräva provision för borgen.

Dessutom överförs användningen av provisionen som en finansieringspost direkt till det partipris på vatten som Turun Seudun Vesi tar ut. Turun Vesihuolto Oy har däremot inte förutsättningar att täcka de höjda kostnaderna för partivatten med bolagets interna poster, vilket innebär att uppbärandet av provisionen i praktiken överförs direkt till konsumentkundernas och vattenförbrukande företags taxor.

Bilaga 1Aktier i F-serien som emitteras i aktieemissionen

Kanslichef Tuomas Heikkinen:

Förslag​Stadsstyrelsen beslutar att godkänna riktandet av Turun Seudun Vesi Oy:s aktier i F-serien genom en vederlagsfri aktieemission till bolagets aktieägare i enlighet med bilaga 1, teckna 14 669 516 av Turun Seudun Vesi Oy:s aktier i F-serien i en vederlagsfri riktad aktieemission och befullmäktiga ägarstyrningsdirektören att underteckna en uppdaterad teckningslista med vilken Åbo stad tecknar aktierna i F-serien i fråga.​

Stadsstyrelsen föreslår att stadsfullmäktige beviljar en borgen på basis av teckningsrelationerna för aktier i F-serien för lån på högst 68 500 000,00 euro som förhandlats fram av Turun Seudun Vesi Oy och som behövs för investeringen i reservvattenanläggningen i Hallis så att lånetiderna är högst 50 år och räntan 3, 6 eller 12 månader Euribor med en marginal på högst 1,00 % eller med en fast ränta på högst 5,00 %.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 71

Bilaga 1Aktier i F-serien som emitteras i aktieemissionen

Stadsstyrelsens förslag​​

Stadsfullmäktige beviljar en borgen på basis av teckningsrelationerna för aktier i F-serien för lån på högst 68 500 000,00 euro som förhandlats fram av Turun Seudun Vesi Oy och som behövs för investeringen i reservvattenanläggningen i Hallis så att lånetiderna är högst 50 år och räntan 3, 6 eller 12 månader Euribor med en marginal på högst 1,00 % eller med en fast ränta på högst 5,00 %.

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 71
Bilaga 1:Osakeannissa annettavat F-sarjan osakkeet / Aktier i F-serien som emitteras i aktieemissionen