Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden13516.04.20245
Stadsstyrelsen14529.04.20244
Stadsfullmäktige6813.05.20247

4297-2020 (10 02 03)

Förslag till detaljplan och ändring av detaljplan samt förslag till tomtindelning och änd-ring av tomtindelning; Planskild korsning i Svalas (adr. Taltrastvägen, Ungrargatan och Svalasvägen) (7/2020)

Sammandrag:

Detaljplanen möjliggör byggandet av en planskild korsning som den snabba tågförbindelsen kräver och utvidgningen av banområdet för byggandet av ett andra huvudspår. Ändringar av outnyttjade gatuområden förbättrar livsmiljön för rekreation samt för gång- och cykelnäten och dessutom skapas lite mer tomtmark för företagsverksamheten. Variationsintervallet för infrastrukturkostnaderna som genomförandet av planen medför uppskattas uppgå till 9-15 M€ (moms 0%). Kostnadsförslaget föreläggs fullmäktige för godkännande i samband med godkännandet av detaljplanen.

Smn § 135

Stadsmiljö, planläggning, planläggningsarkitekt Jani Eteläkoski 2.4.2024:

Vid planläggningsenheten har utarbetats ett förslag till detaljplan och ändring av detaljplan daterat 8.11.2023 och ändrat 13.2.2024 med anledning av utlåtanden.

Nuläge och planeringsläge

Detaljplanen och detaljplaneändringen utarbetas för stadsdelarna Laustis, Svalberga, Svalas och Kråkkärret.

Planområdet är varierande till utseendet. Där finns bland annat skogsbevuxna backområden, bebyggda fastigheter samt platta åker- och ängsområden som ställvis har förbuskats. Hela området korsas av järnvägen Åbo-Karis. Svalasvägen korsar för tillfället järnvägsspåret på samma nivå.

Markområdena i planområdet ägs till största delen av Åbo stad. Järnvägsområdet är i statens ägo och en del av bostads- och industritomterna ägs också av privata markägare. Planområdets areal är cirka 25 hektar.

I planområdet finns en lövskog längs Korpgatan, men i övrigt är naturvärdena inte betydande.

Det finns inga kända fornlämningar i planområdet och det finns inga objekt av arkitektoniskt eller kulturhistoriskt värde.

Planområdet har ca 100 invånare och ca 200 arbetsplatser.

Nuläget och plansituationen beskrivs närmare i punkt 3 Utgångspunkter i planbeskrivningen.

Målen för detaljplanen och detaljplaneändringen

Det viktigaste målet med detaljplanen är att möjliggöra en snabb tågförbindelse mellan Åbo och Helsingfors. En förutsättning för att en snabb tågförbindelse ska kunna genomföras är att den nuvarande plankorsningen ersätts med en planskild korsning och att ett andra huvudspår byggs. Dessutom är järnvägsplanen för Västbanan under beredning och kan inte godkännas i strid med gällande detaljplan. Byggandet av en planskild korsning är också förknippat med förbättrandet av den allmänna trafiksäkerheten.

I Egentliga Finland har man som mål att inleda nårtågstrafiken på tre olika banavsnitt. Närtågstrafiken mellan Åbo och Salo är i praktiken också beroende av åtgärderna för att utveckla spårkapaciteten dvs. ändringarna i den snabba tågförbindelsen skulle också gynna närtågstrafiken.

Ett annat väsentligt mål är att avskaffa de omfattande och obyggda gatuområdena Östra bågen och Taltrastvägen. I och med att gatuområdet Östra bågen avskaffas kan Magistratsparken göras till ett planmässigt enhetligt rekreationsområde och samtidigt kan en del av området som frigörs ändras så att det möter småindustrins behov. Det område som frigörs i samband med avskaffandet av gatuområdet Taltrastvägen kan anvisas bland annat för ett gårdsområde för radhusfastigheterna längs Korpgatan samt ett skyddsgrönområde parallellt med banan där gång- och cykelbanan mellan Trastvägen och Taltrastvägen har beaktats.

Utöver huvudmålen knyter planen permanent samman områdena i enlighet med deras tidigare avtal om nyttjanderätt med tomterna till de egnahemsfastigheter som ligger intill Taltrastvägen.

Planläggningsskeden

Utarbetandet av detaljplanen och detaljplaneändringen grundar sig på stadens eget initiativ, även om det så kallade Entimmeståget har satt fart på beredningen samt de ändringar som det kräver bland annat i detaljplanen och trafiknätet.

Stadsmiljönämnden godkände målen för planen och antecknade programmet för deltagande och bedömning för kännedom 17.11.2020 § 395.

Anhängiggörandet av planprojektet har kungjorts 28.11.2020. Ett meddelande om anhängiggörandet och programmet för deltagande och bedömning som daterats 26.10.2020 skickades per brev och e-post till de parter som nämns i programmet för deltagande och bedömning 30.11.2020.

I samband med hörandet i inledningsfasen lämnades nio åsikter in. Dessutom ordnades ett möte för allmänheten som då ordnades via Teams på grund av coronasituationen.

Planområdet utvidgades 2022 och därigenom uppdaterades programmet för deltagande och bedömning. Det uppdaterade programmet för deltagande och bedömning skickades till den utvidgade deltagargruppen 20.10.2022. I detta sammanhang lämnades fyra åsikter in.

Entimmeståget till Åbo Ab (numera Västbanan Ab) ordnade flera möten för allmänheten i anslutning till banplaneringsarbetet under 2023. Beredaren deltog i möten gällande avsnittet mellan Nunna och Kuppis.

I och med att banplanerna preciserades också uppgifterna om det järnvägsområde som behövs, vilket ledde till att planområdet utvidgades 2023. Till sin omfattning och betydelse var det utvidgade området så litet att det uppdaterade programmet för deltagande och bedömning inte skickades till parterna.

I de åsikter som lämnades in i olika skeden var de största farhågorna tillgången till bullerskydd i takt med att tågtrafiken utvecklas och placeringen av det andra huvudspåret intill bebyggelsen. I planen har inkluderats en skyldighet att genomföra bullerskydd som skyddar närliggande bebyggelse på järnvägsområdet. Det finns inga alternativ till huvudspårets placering, men bullerskyddet förbättrar situationen avsevärt jämfört med nuläget, och när det nya spåret kräver grundförstärkningar kommer det att minska eventuella vibrationsolägenheter från tågtrafiken.

Åsikterna och svaren på dem finns i stycken 4.4.4 Hörande i inledningsfasen och 4.4.6 Utvidgning av planområdet och uppdatering av programmet för deltagande och bedömning 2022.

Förslaget till detaljplan var offentligt framlagt 11.12.2023-22.1.2024. Under denna tid lämnades en anmärkning in. Anmärkningen av Turun polkupyöräilijät ry innehåller främst olika förbättringsförslag och frågor om vad som ska beaktas.

Samtidigt med framläggningen begärdes utlåtanden om planförslaget. Utlåtanden lämnades in från S:t Karins stad, Idrottstjänsterna, Museitjänsterna, Turku Energia Kaukolämpö, Turku Energia Sähköverkot, Entimmeståget till Åbo Ab, Åbo Vattenförsörjning Ab, Äldrerådet, Egentliga Finlands räddningsverk, NTM-centralen i Egentliga Finland, Trafikledsverket och stadens miljöskydd.

De viktigaste frågorna som lyftes fram i utlåtandena var beaktandet av kommunaltekniken och elnäten, ädellövskogen vid Korpgatan samt beaktandet av bullret från spårtrafiken.

Infrastrukturen i området kommer att ha olika flyttningsbehov, men det största av dessa gäller genomförandet av Västbanan, och därför är det inte direkt stadens ansvar att ta hand om dem.

Lösningar för att trygga bevarandet av ädellövträdsbeståndet har lagts till i planen. En viss försämring av skogen är naturligtvis oundviklig, eftersom gatuavsnittet i anslutning till den nya planskilda korsningen måste dras genom skogen.

På basis av Trafikledsverkets utlåtande har texten i föreskriften om bullerskydd i banområdet ändrats så att det i banplanen fastställs ett mer detaljerat sätt att genomföra och lokalisera skyddet på banområdet.

Utlåtandena med svaren finns i stycket 4.4.10 Utlåtanden i planbeskrivningen.

På basis av utlåtandena har flera mindre ändringar och preciseringar gjorts i detaljplanen. Till dessa hörde bland annat förtydliganden om beaktande av eldistributionsnätet och tillägg i anslutning till naturvärden. Ändringarna är dock så små att förslaget till detaljplan inte behöver läggas fram på nytt.

Förslag till detaljplan och ändring av detaljplan

De viktigaste ändringarna i planlösningen jämfört med nuläget är den planskilda korsningen som krävs för den snabba tågförbindelsen och utvidgningen av järnvägsområdet för genomförandet av ett andra huvudspår. För den planskilda korsningen har man anvisat de gatuområden som behövs i båda ändarna av bron och en områdesreservering för själva bron. Områden enligt banplanen har anvisats för ett järnvägsområde. De gatuområden som inte behövs har anslutits till intilliggande kvartersområden längs Korpgatan och Ungrargatan. En del av gatuområdet för Taltrastvägen har anvisats för ett skyddsgrönområde där en gång- och cykelförbindelse parallellt med spåret placeras och i och med att förlängningen av Östra bågen avskaffas görs Magistratsparken till ett enhetligt rekreationsområde. De områden som anvisats för byggande förblir i huvudsak oförändrade.

Genom den nya planskilda korsningen kan man fortfarande upprätthålla trafikförbindelsen mellan Laustis/Svalas och Svalberga/Kråkkärret. De gång- och cykelbanor som ingår i planen förbättrar avsevärt förhållandena för fotgängare och cyklister i området.

Till följd av planändringen sker inga förändringar i antalet invånare, men antalet arbetsplatser kan öka något på grund av den effektivare markanvändningen på Ungrargatan.

Området beviljas en byggrätt på sammanlagt 24165 v-m². Ökningen jämfört med tidigare är 2​ 863 v-m². För ytornas del överförs kvadratmetrar från ett användningsändamål till ett annat. Boytan minskar med ca 3800 m². Ett gatuområde på nästan tre hektar avskaffas och mängden skyddsgrönområden minskar med ca 4600 m². Området kommer att öka med cirka 6700 m² för industrins del och med nästan en hektar för rekreationsområden. Järnvägsområdet ökar med drygt två hektar.

Infrastrukturkostnader och planekonomi

Kostnadsintervallet för genomförandet av planen har uppskattats till sammanlagt 9–15 M€. Detta innehåller följande objekt::

1.​ ​Den nya Svalasbron och den nya gatan Svalasbågen samt ändringarna på Hintza Knaps gata.

2.​​ Saneringen av ändan av Värmlandsgränden och genomförandet av Främdespråksstigen till Svalasbågen.

3.​ Taltraststigen mellan Trastvägen och Taltrastvägen samt Korpstigen som leder från Korpgatan till Taltraststigen.

Kostnaderna för Svalasbron i punkt 1 och de ändringar som hänför sig till dem ingår för närvarande i banplanen mellan Nunna-Kuppis och kostnaderna skulle således betalas via Västbanan Ab. Om detta förfarande genomförs kommer punkterna 2 och 3 att betalas direkt av staden. Kostnaderna för dessa uppskattas till 0,4–0,8 M€. Kostnadskalkylen har gjorts enligt prisnivån 1/2024 och kostnadsindexet är 130,49 (2015-100).

Enligt 34 § i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om kostnadsförslaget för byggandet av infrastrukturen i planområdet i samband med godkännandet av detaljplanen om kostnadsförslaget eller genomsnittet för dess variationsintervall överskrider 10 miljoner euro.

Följande fas

Förslaget till detaljplan kan föreläggas stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige för behandling genast efter att stadsmiljönämnden har godkänt det, eftersom förslaget redan har varit framlagt och det behövs inget markanvändningsavtal.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1​Karta Planskild korsning i Svalas

Bilaga 2​Svar på anmärkningen

Tilläggsmaterial 1​Redogörelse Planskild korsning i Svalas (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Statistikblankett Planskild korsning i Svalas (på finska)

Tilläggsmaterial 3​Åsikter som lämnades in i samband med programmet för deltagande och bedömning (på finska)

Tilläggsmaterial 4​Utlåtandena om förslaget till detaljplan (på finska)

Utredningar och rapporter, www.turku.fi/sv/plansokning

Direktör för stadsmiljön Christina Hovi:

Förslag​Stadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaret på anmärkningen (bilaga 2) och föreslår för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplan och detaljplaneändring för den planskilda korsningen i Svalas, daterat 8.11.2023 och ändrat med anledning av utlåtanden 13.2.2024, föreläggs stadsfullmäktige för godkännande. I samband med detaljplanen och detaljplaneändringen godkänns följande bindande tomtindelningar och ändringar av tomtindelningar: SVALBERGA 70.-11-12, 71.-11-12, 72.-11-12, 73.-11-12, 74.-5, 75.-4-6 och 76.-3-4, KRÅKKÄRRET 45.-12, SVALAS 5.-23, 36.-1 och 37.-1.

Därtill föreslår stadsmiljönämnden för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att kostnadsintervallet för genomförandet av de allmänna områdena på planområdet för den planskilda korsningen i Svalas godkänns vara 9–15 miljoner euro (moms 0 %).

BeslutFörslaget godkändes.

Ssn § 145

Kanslichef Tuomas Heikkinen 25.4.2024:

Stadsmiljönämnden har 16.4.2024 § 135 föreslagit att variationsintervallet för infrastrukturkostnaderna som genomförandet av planen medför ska uppgå till 9-15 miljoner euro (moms 0 %). På det sätt som framgår av föredragningstexten skulle största delen av kostnaderna bestå av den nya Svalasbron och tillhörande ändringsarbeten. Infrastrukturkostnaderna i punkt 1 (den nya Svalasbron och den nya gatan Svalasbågen samt ändringarna på Hintza Knaps gata) har inkluderats i banplanen mellan Nunna och Kuppis och kostnaderna skulle således betalas via Västbanan Ab. I det här skedet föreslås dock för stadsfullmäktige att kostnadsförslaget godkänns i sin helhet i samband med godkännandet av detaljplanen.

Det bör observeras att om kostnaderna för punkt 1 inte skulle riktas till Västbanan Ab som planerat, skulle staden bli tvungen att på nytt överväga behovet av och sättet att genomföra planinfrastrukturen.​

Bilaga 1Karta Planskild korsning i Svalas

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Planskild korsning i Svalas (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Planskild korsning i Svalas (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna det 8.11.2023 daterade och 13.2.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplan och detaljplaneändring för den planskilda korsningen i Svalas. I samband med detaljplanen och detaljplaneändringen godkänns följande bindande tomtindelningar och ändringar av tomtindelningar: SVALBERGA 70.-11-12, 71.-11-12, 72.-11-12, 73.-11-12, 74.-5, 75.-4-6 och 76.-3-4, KRÅKKÄRRET 45.-12, SVALAS 5.-23, 36.-1 och 37.-1.

Därtill beslutar stadsfullmäktige att godkänna kostnadsintervallet på 9–15 miljoner euro (moms 0 %) för genomförandet av de allmänna områdena på planområdet för den planskilda korsningen i Svalas.

BeslutFörslaget godkändes.

Maaskola​ anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid som behandlingen av ärendet pågick.

Sfm § 68

Bilaga 1Karta Planskild korsning i Svalas

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Planskild korsning i Svalas (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Planskild korsning i Svalas (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna det 8.11.2023 daterade och 13.2.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplan och detaljplaneändring för den planskilda korsningen i Svalas. I samband med detaljplanen och detaljplaneändringen godkänns följande bindande tomtindelningar och ändringar av tomtindelningar: SVALBERGA 70.-11-12, 71.-11-12, 72.-11-12, 73.-11-12, 74.-5, 75.-4-6 och 76.-3-4, KRÅKKÄRRET 45.-12, SVALAS 5.-23, 36.-1 och 37.-1.

Därtill beslutar stadsfullmäktige att godkänna kostnadsintervallet på 9–15 miljoner euro (moms 0 %) för genomförandet av de allmänna områdena på planområdet för den planskilda korsningen i Svalas.

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 68
Bilaga 1:Kartta Vaalan eritasoristeys / Karta Planskild korsning i Svalas