Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Stadsmiljönämnden | 157 | 23.04.2024 | 6 | |
Stadsstyrelsen | 144 | 29.04.2024 | 3 | |
Stadsfullmäktige | 67 | 13.05.2024 | 6 |
4635-2022 (10 02 03)
Förslag till detaljplaneändring; S:t Olofsskolan, III stadsdelen (adr. Klostergatan 11) (20/2022)
Sammandrag:
Syftet med detaljplaneändringen är att möjliggöra byggandet av en ny skola på den plats där den nuvarande S:t Olofsskolan ligger. Byggrätten kommer nästan att för-dubblas från nuvarande 4 477 v-m2 till 8 500 v-m2. I så fall gör det det möjligt för skolan att öka det antal elever som krävs till 600. Detaljplanen möjliggör en högklassig och arkitektoniskt modern skolbyggnad som uppfyller dagens krav, där funktionalitet och tillgänglighet beaktas i enlighet med den nya läroplanen samt det kulturhistoriskt värdefulla områdets värden.
Smn § 157
Stadsmiljö, planläggning, planläggningsarkitekt Iiris Talvitie 15.4.2024:
Förslaget till detaljplaneändring utarbetas för 3:e stadsdelen, på tomt 6 i kvarter 1, på adressen Klostergatan 11. Tomtens areal är 4 477 m2. Det har utarbetats ett förslag till detaljplaneändring, daterat 6.2.2024 och ändrat 10.4.2024 med anledning av utlåtanden.
I planområdet ligger den svenskspråkiga högstadieskolan S:t Olofsskolan. Skolan ligger mellan skolan Luostarivuoren koulu och daghemmet Kaskenkadun päiväkoti invid parken Samppalinnaberget.
Bakgrund
S:t Olofsskolan är den enda svenskspråkiga skolan med åk 7–9 i Åbo. Skolans elever kommer från både Åbo och grannkommuner. Under årens lopp har skolans elevantal ökat från lite över 300 till cirka 520 elever. Skolbyggnadens yta är 4 415 v-m2, lokalerna ligger på tre våningar från gatusidan och på två vånigar från gårdssidan.
Skolbyggnaden som blev färdig 1966 är i dåligt skick. Under årens lopp har man närmast genomfört tekniska reparationer och tillägg bl.a. för uppvärmning och luftkonditionering i byggnaden. Någon egentlig grundläggande renovering har inte tidigare gjorts i byggnaden. På basis av en utredning av inomhusluften och konstruktionerna samt en kartläggning av asbest och skadliga ämnen som utfördes sommaren 2021 visade sig byggnaden vara i så dåligt skick att skolan är tvungen att flytta till ersättande lokaler hösten 2022. Hyresavtalet för de ersättande lokalerna gäller fram till 30.6.2027.
Behovsutredning för S:t Olofsskolan
På grund av det ökade antalet elever och otillräckliga undervisningslokaler samt skicket på den nuvarande skolfastigheten utreddes skolans behov av tilläggslokaler. I behovsbedömningen granskades renoveringen och utbyggnaden av den nuvarande byggnaden och ersättandet av den nuvarande byggnaden med en nybyggnad.
Rapporterna för de olika undersökningarna visade att byggnaden kräver så omfattande och utmanande renoveringar att en grundläggande renovering inte kan anses vara ett ekonomiskt lönsamt alternativ. Dessutom är byggnadens våningshöjd i likhet med andra byggnader från samma tidsperiod rätt så låg, vilket innebär att det är svårt att placera modern husteknik i lokalerna. Efter att alla rekommenderade och krävda reparationsåtgärder har vidtagits och de funktionella problemen åtgärdats kommer kostnaderna att vara större jämfört med att bygga en helt ny byggnad. Dessutom behöver betydande delar i den nuvarande byggnaden rivas till så omfattande grad, att det är motiverat att ur arkitektonisk synvinkel överväga om det av den ursprungliga byggnaden blir kvar tillräckligt mycket för att det skulle vara motiverat att bevara den nuvarande byggnaden.
Nybyggnadens omfattning har uppskattats med hjälp av ett preliminärt rumsprogram. Dimensioneringen har uppskattats enligt ca 500 elever och 60-70 lärare. Den nuvarande idrottssalen på 400 m2 var liten för det ökade antalet elever, och placeringen av omklädningsrummen på en annan våning orsakar ett övervakningsproblem. Förutom skolan används idrottssalen även av kvällsanvändare. I behovsutredningen föreslogs en idrottssal på 760 m2 och ett gym i anslutning till den.
Lokalitetstjänsterna föreslår i behovsutredningen att S:t Olofsskolans nuvarande byggnad rivs och att en ny byggnad uppförs på tomten. Man föreslog att en mer detaljerad planering görs i projektplaneringsfasen.
Behovsutredningen för S:t Olofsskolan godkändes i stadsstyrelsen 4.4.2022 § 162 I beslutet konstateras att projektet genomförs på S:t Olofsskolans nuvarande tomt och att en ändring av detaljplanen inleds på adressen Klostergatan 11.
Antalet studenter och anställda i behovsutredningen ökade under projektplaneringsfasen. Skolorna med 8 parallellklasser och fem specialgrupper planeras att bli en skola med 9 parallellklasser med 27 undervisningsgrupper och sex specialgrupper. Som ett resultat av revideringen av lokalprogrammet minskade antalet undervisningslokaler genom att man reviderade lokalernas användningsgrad utifrån nya konceptenliga mål.
Den nya skolan byggs som en modern elevmiljö. Tillgänglighet, anpassningsbara utrymmen, säkerhet, trivsel i utomhus- och inomhusutrymmen samt klimatmål i enlighet med stadens strategi kommer att beaktas vid genomförandet av skolan och rivningen av den nuvarande byggnaden. För skolbyggnaden ansöks miljöklassificering RTS, nivå 4 stjärnor. Cirkulär ekonomi främjas under byggnadens hela livscykel. Som en del av processen för att dämpa klimatförändringen används bedömningskriterier i enlighet med EU:s taxonomi som styr planeringen och genomförandet.
Stadsfullmäktige beslutade 12.2.2024 § 21 godkänna projektplanen för S:t Olofsskolan i enlighet med lokalprogrammet för 600 elever. Samtidigt beslutade fullmäktige att rivningslov ansöks för S:t Olofsskolans nuvarande byggnad, att man övergår till genomförandefasen i projektet, ett kostnadsförslag på 34-36 miljoner euro godkänns, byggandet av den nya skolhelheten inleds först efter att detaljplanen har godkänts och att man i utvecklings- och genomförandefasen beaktar möjligheterna till mångsidig användning av byggnaden funktionellt och tekniskt även utanför tjänstetid för alla användargrupper, såsom klubbar, föreningar och motionärertt man i utvecklings- och genomförandefasen beaktar möjligheterna till mångsidig användning av byggnaden funktionellt och tekniskt även utanför tjänstetid för alla användargrupper, såsom klubbar, föreningar och motionärer. Tidigast beräknas projektet vara klart i slutet av 2027. Konkurrensutsättnings-, planerings- och genomförandefasen tar cirka 3–3,5 år för projektet.
Planeringsläge
I den gällande Åbo generalplan 2020 är planområdet ett område för offentlig service och förvaltning (PY). I Generalplan 2020 ingår objektet i ett kulturhistoriskt, stadsbildsmässigt, landskapsmässigt eller naturmässigt värdefullt område; ändringar ska göras så att områdets särdrag inte förstörs.
I Generalplan 2029 (godkänd Sfm 13.2.2023 § 27, ej vunnit laga kraft) har planområdet betecknats som ett område för centrumfunktioner (C): ”Området reserveras för centrumfunktioner som betjänar Åbo stadsområde. De huvudsakliga funktionerna i området är centrumaktigt boende, offentliga och privata tjänster, förvaltning och arbetsplatsfunktioner som lämpar sig för centrum och inte orsakar olägenheter för miljön.”
Planområdet ligger inom zonen för hållbar stadsstruktur och i verksamhetsområdet för vattenförsörjning. Nordväst om planområdet finns ett historiskt parkområde där miljön bevaras (VPH/s). Dessutom tangeras planområdet av en kvalitetskorridor för kollektivtrafiken, ett huvudnät för cykling, en friluftsrutt och ett område med bergsresurser som kan tas i bruk senare. Planområdet ligger också i det värdefulla landskapsområdet vid Aura å (ma-2) och i området med brandgrändsträd. Området är en del av fornlämningsområdet 1/1 Åbo stads gamla detaljplaneområde. Planområdet gränsar mot Åbo nationalstadspark.
Planområdet är en del av den värdefulla helheten för den byggda miljön 1/35 Klostergatans skolmiljö, arkitektoniskt, kulturhistoriskt och/eller stads- eller bybildsmässigt värdefullt objekt i den byggda miljön, vars särdrag ska bevaras. Beträffande åtgärder som kräver lov ska museimyndigheten höras.”
Dessutom innehåller generalplanen allmänna bestämmelser om C-områden, buller, dagvattenhantering och värdefulla objekt i den byggda miljön.
Planområdet ligger delvis på området för en fast fornlämning, men enligt Museicentralen behövs inga arkeologiska utgrävningar när man bygger på tomten. Om skoltomtens byggplats breder ut sig över daghemstomten intill, ska ärendet bedömas på nytt, eftersom daghemstomten ligger helt inom fornlämningens områdesgräns och eftersom det på tomten finns mer orört gårdsområde där fynd kan göras.
Målet med detaljplanen
Stadsmiljönämnden godkände målen för detaljplanen 31.5.2022 § 219.
Målet med planändringen är att möta S:t Olofsskolans ökade behov av lokaler och att utöka byggrätten på den nuvarande skoltomten i enlighet med utredningen av lokalbehov som stadsstyrelsen godkände 4.4.2022 § 162. Avsikten är att möjliggöra en ny skolbyggnad, i första hand genom nybyggnad eller alternativt genom en omfattande grundläggande renovering eller tillbyggnad.
Med planändringen eftersträvas ett stadsbildsmässigt högklassigt och ett för 2020-talet typiskt skikt i den värdefulla miljöhelheten av skolbyggnader. Målet är en högklassig och arkitektoniskt modern skolbyggnad som uppfyller dagens krav, där funktionalitet och tillgänglighet beaktas i enlighet med den nya läroplanen, det kulturhistoriskt värdefulla områdets värden beaktas och Klostergatans skolhelhet respekteras. Målet är dessutom att i så stor utsträckning som möjligt bevara lövträdssluttningen i kanten av Samppalinnabergets folkpark på grund av trädens goda skick och parkens framtoning.
Målen har preciserats i projektplaneringsfasen. Som ett resultat av en noggrannare utredning av lokalbehovet utökas byggrätten jämfört med den tidigare utredningen av lokalbehovet, och på grund av den smidiga placeringen av funktionerna utreds hela tomtområdet som en möjlig byggplats. Målet är att i samband med planändringen beakta service- och ledsagartrafiken på Klostergatan samt den trygga skol- och arbetsresetrafiken. Dessutom är målet att vid behov göra det möjligt att bygga ut rastgården till Samppalinnaberget för att uppfylla kravet på utrymme som uppställts av skolans rastgård. Detta område ska dock inte avgränsas från allmänt bruk och dess miljövärden ska respekteras.
Planeringsfaser och deltagande
Stadsmiljönämnden godkände målen för planen och antecknade programmet för deltagande och bedömning för kännedom 31.5.2022 § 219.
Detaljplanen anhängiggjordes i samband med en kungörelse 11.6.2022. Meddelandet om anhängiggörandet av detaljplanen samt det 9.5.2022 daterade programmet för deltagande och bedömning skickades per brev till parterna 8.6.2022.
Delaktiga ombads lämna in åsikter i inledningsfasen före 5.8.2022. Det lämnades två åsikter in.
Planutkastet som grundade sig på alternativet ”Ny park” i utkastet till projektplan godkändes i stadsstyrelsen 6.11.2023 § 408. Det föreslogs att den nuvarande skolfastigheten skulle ersättas med en nybyggnad på 8100 v-m2.
I utkastfasen utreddes olika alternativ för genomförandet, även möjligheten att bevara den gamla byggnaden.
Projektplanen godkändes i stadsfullmäktige 12.2.2024 § 21.
Förslaget till detaljplan var offentligt framlagt 26.2–26.3.2024. Fem utlåtanden lämnades in. Inga anmärkningar lämnades in. Miljöskyddet lämnade in en kommentar till planförslaget. Utlåtandena och svaren på dem har beskrivits närmare i punkt 4.4.8 Offentlig framläggning och utlåtanden.
Sammanfattning av utlåtanden och svar på dem
Åbo museicentral vädjar till byggnadens värden och det faktum att S:t Olofsskolans byggnad är en central del av objektavgränsningen av den värdefulla byggda miljön som definieras i Åbo generalplan 2029 och motsätter sig den detaljplaneändring som tillåter rivning av den gamla byggnaden. Enligt utlåtandet har byggnaden särskilda arkitektoniska, byggnadshistoriska och stadsbildsmässiga värden.
Svar av planläggningen:
Vid en jämförelse mellan alternativen i projektplaneringen och planutkastet utreddes ett alternativ där byggnaden skulle renoveras och byggas ut. Lokalprogrammet för den nya skolan skulle placeras på tomten och i den nuvarande byggnaden och anpassas till den gamla byggnaden. Detta resulterade i ogenomförbara alternativ där en stor del av byggnaden skulle ha behövt rivas och ändras, samtidigt som den nuvarande byggnadens estetik och grundläggande skulle ha gått förlorade. En mer detaljerad undersökning av reparationsalternativet resulterade alltså inte i någon fungerande lösning eller motsvarade de mål som ställts upp för funktionaliteten. I punkt 4.4.4 Grundläggande lösning och alternativ i planbeskrivningen har man lagt till ett stycke om detta planeringsalternativ. Planläggningen beslutade att förorda förslaget till en nybyggnad i planutkastet som godkändes av stadsstyrelsen 6.11.2023 § 408. Planförslaget följer planutkastet.
I NTM-centralens utlåtande kommenterades projektets stora klimatkonsekvenser, eftersom planen gör det möjligt att ersätta den nuvarande byggnaden med en nybyggnad. I utlåtandet krävs planbestämmelser för att minska koldioxidutsläppen och mer detaljerade utredningar om livscykelberäkningarna för nybyggnaden.
Svar av planläggningen:
Byggandet av skolan är stadens eget projekt så att det kan säkerställas att byggprojektet följer Åbos riktlinjer för att förbinda sig till klimatplanen 2029: Åbo stads hållbara klimat- och energiverksamhetsplan 2029 som godkänts i stadsfullmäktige 16.5.2022 § 103. Kraven på hållbart byggande ingår i projektplanen som godkänts i stadsfullmäktige 12.2.2024 § 21 (punkt 3.7. Målen för hållbar utveckling) och de har beskrivit i punkt 3.2.8. i planbeskrivningen. De planbestämmelser som skulle kunna utfärdas för objektet har färre effekter än vad Klimatplanen 2029 kräver. Innehållet i de planbestämmelser som föreslås i NTM-centralens utlåtande ingår i RTS-klimatcertifikatet (4 stjärnor).
Turku Energia Sähköverkot Oy påpekade behovet av att reservera en transformator på tomten. Den får byggas på en plats med direkt utgång och som kan nås med lastbil.
Turku Energia Kaukolämpö Oy begärde anmälan 3 månader innan den gamla byggnaden rivs, eftersom ledningarna måste pluggas.
Idrottstjänsterna konstaterade att projektet är förenligt med projektplanen för S:t Olofsskolan och verkställer stadsfullmäktiges beslut 11.4.2022 67 § Åbo lockar alla att röra på sig - framtida riktlinjer för utveckling av Åbos idrottsföreningsnätverk och idrottskultur samt stadsstyrelsens beslut 30.5.2022 246 § om verkställande av riktlinjerna för utveckling av idrottsplatsnätverket, enligt vilka inne- och uteidrottsförhållanden i anslutning till eller i närheten av skolor utvecklas som en helhet som lockar alla invånare att röra på sig.
Miljöskyddet föreslog en precisering av planbestämmelsen om skyddet av parken under byggnadsarbeten samt en planbestämmelse om inhemska växtarter på gröna tak. Båda de föreslagna planbestämmelserna lades till i planen.
Förslag till detaljplaneändring
Hela detaljplaneområdet har anvisats som kvartersområde för undervisningsbyggnader (YO). Kvarteret anvisas en byggrätt på 8 500 v-m² och tekniska lokaler (uppskattningsvis 8-10 procent av byggnadens yta) får byggas utöver den angivna byggrätten. I och med detaljplaneändringen ökar byggrätten med 4 023 v-m². Antalet våningar i det nya planförslaget är högst fem. Enligt planförslaget kommer byggnadens höjd att öka med cirka 10 meter med beaktande av hustekniken som placeras på taket. Det är också tillåtet att bygga en transformator på ca 15 v-m² i byggnaden.
I skolan placeras uppskattningsvis 600 elever och ca 100 anställda. I S:t Olofsskolans nybyggnad har man som mål att bygga en 760 m2 stor idrottssal som ska komplettera idrottsplatsnätet i centrum. Det är svårt att bedöma antalet kvällsanvändare.
För cykelparkering ska reserveras en plats per 3 elever och en plats per 4 anställda. Det innebär att skolan kommer att ha cirka 300 cykelparkeringsplatser som dimensioneras enligt livscykelklassificeringen RTS 4 i stället för Åbo stads dimensionering. En del av cykelplatserna ska placeras i källaren och en del på gården antingen längs gatan eller på takgården som vetter mot parken.
På tomten ska 3 parkeringsplatser för bilar placeras, av vilka en ska reserveras för rörelsehindrade och placeras i närheten av ingången.
Investeringsbehov som anknyter till planen
I planområdet ingår inte gatu- och parkområden. Förutom invånarna kommer det att finnas många skolelever och daghemsbesökare och deras ledsagare på Klostergatan samtidigt. Under planeringsarbetet utarbetades ett utkast till trafikplan som syftar till att öka säkerheten samt göra det tydligare och smidigare att ta sig fram på Klostergatan. Syftet med ändringarna är att det är säkert att ta sig till skolan både till fots och med cykel och att flytta den obligatoriska hämtnings- och lämningstrafiken till Kaskisgatan. På så sätt skulle skol- och daghemsområdena avlastas från onödig biltrafik.
För Klostergatan utarbetas gatu- och trafikstyrningsplaner som beslutas senare. Samtidigt fattar man beslut om kostnaderna för och genomförandet av planerna. Målet är att gatubygget ska vara färdigt samtidigt som skolan. Annars är skoleleverna tvungna att gå genom byggarbetsplatser, vilket inte är ändamålsenligt.
Trappornas skick i parken och eventuella förbättringsbehov samt eventuella behov av funktionella ändringar utreds senare. En eventuell parkplan bereds separat och kostnadsberäkningen och tidpunkten för genomförandet av den beslutas separat.
Följande fas
Förslaget till detaljplan behandlas för godkännande i stadsstyrelsen och vidare i stadsfullmäktige efter det att nämnden har godkänt detaljplanen.
Lagrum som tillämpas
Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.
Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.
Bilaga 1Karta S:t Olofsskolan
Tilläggsmaterial 1Redogörelse S:t Olofsskolan (på finska)
Tilläggsmaterial 2Statistikblankett S:t Olofsskolan (på finska)
Tilläggsmaterial 3Åsikt som lämnades in i samband med programmet för deltagande och bedömning och utlåtande av museet (på finska)
Tilläggsmaterial 4Utlåtandena om förslaget till detaljplan (på finska)
Tilläggsmaterial 5Projektplan för S:t Olofsskolan (Sfm 12.2.2024 bilaga till beslutet (på finska)
Utredningar och rapporter, www.turku.fi/sv/plansokning
Direktör för stadsmiljön Christina Hovi:
FörslagStadsmiljönämnden beslutar att föreslå för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för S:t Olofsskolan, daterat 6.2.2024 och ändrat på basis av utlåtanden 10.4.2024, föreläggs stadsfullmäktige för godkännande.
BeslutFörslaget godkändes.
Ssn § 144
Bilaga 1Karta S:t Olofsskolan
Tilläggsmaterial 1Redogörelse S:t Olofsskolan (på finska)
Tilläggsmaterial 2Statistikblankett S:t Olofsskolan (på finska)
Stadsstyrelsens förslag
Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 6.2.2024 daterade och 10.4.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för S:t Olofsskolan.
BeslutFörslaget godkändes.
Sfm § 67
Bilaga 1Karta S:t Olofsskolan
Tilläggsmaterial 1Redogörelse S:t Olofsskolan (på finska)
Tilläggsmaterial 2Statistikblankett S:t Olofsskolan (på finska)
Stadsstyrelsens förslag
Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 6.2.2024 daterade och 10.4.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för S:t Olofsskolan.
BeslutFörslaget godkändes.
Bilagor:
Sfm § 67
Bilaga 1:Kartta S:t Olofsskolan / Karta S:t Olofsskolan