Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen15407.05.20243
Stadsfullmäktige6513.05.20244

2239-2024 (02 02 02)

Delårsöversikt nr 1 för 2024

Sammandrag:

Enligt årets första delårsöversikt för 2024 försämras stadens ekonomi och kommer att uppvisa ett större underskott är väntat. De kraftigt ökande verksamhetsutgifterna, som överskrider budgeten med 26 miljoner euro, är fortfarande en utmaning för stadens ekonomi. Den allmänna konjunkturen har lett till att stadens skatteinkomster utvecklas långsammare och ligger enligt prognosen ca 8 miljoner euro från det uppställa målet. Budgeten för det gångna året uppvisade redan ett kraftigt underskott men prognosen för räkenskapsperioden pekar nu på ett underskott som ökat till 48 miljoner euro. För att förbättra stadens ekonomi kommer serviceproduktionen att fästa särskilt uppmärksamhet vid penninganvändningen och utan dröjsmål vidta åtgärder för att dämpa utvecklingen med de ökande verksamhetsutgifterna.

Ssn § 154

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola och koncernredovisningschef Merja Vuorinen 30.4.2024:

Prognosen för räkenskapsperiodens resultat

​Enligt årets första ekonomiprognos ska räkenskapsperiodens årsbidrag bli ca 9,2 miljoner euro. Prognosen underskrider budgeten med 22,6 miljoner euro. Det beräknade inflödet av verksamhetsintäkter och skattefinansiering räcker inte till att täcka verksamhetskostnaderna och avskrivningarna enligt plan. Med andra ord räcker årsbidraget inte enligt prognosen till att täcka avskrivningarna enligt plan som beräknas uppgå till 59,1 miljoner euro.

​Räkenskapsperiodens underskott ser ut att stiga till 48,0 miljoner euro, vilket är 24,3 miljoner euro mer än planerat. I budgeten godkändes ett underskott på 23,7 miljoner euro.

Utfallet av verksamhetsintäkterna och verksamhetsutgifterna

Verksamhetsbidraget som beskriver nettodriftskostnaderna på -565,5 miljoner euro skulle bli 17,8 miljoner euro (3,2%) mindre än budgeten (-535,6 miljoner euro) om prognosen utfaller. Jämfört med föregående år är det en ökning på 4,6 %.

Prognosen för verksamhetsintäkterna för hela året är 309,1 miljoner euro, vilket överskrider budgeten med 8,2 miljoner euro (2,5 %). Verksamhetsutgifterna som justerats för tillverkning för eget bruk uppgår enligt prognosen till 896,0 miljoner euro och skulle överskrida budgeten med 26,0 miljoner euro (3,0​ %).

​De största avvikelserna i verksamhetsbidraget (nettodriftskostnaderna) utgörs av nämnden för fostran och undervisning på -15,1 miljoner euro samt stadsstyrelsen på -4,4 miljoner euro.

​Verksamhetsintäkterna i budgeten för nämnden för fostran och undervisning överskrider budgeten med 3,7 miljoner euro och verksamhetsutgifterna med 18,7 miljoner euro. Den största överskridningen gällde köp av tjänster som överskreds med 8,8 miljoner euro (9,5​ %). Överskridningen av småbarnspedagogikens servicesedelutgifter var den största orsaken bakom detta och stod för en överskridning på totalt 5,2 miljoner euro. Därtill förväntas överskridningar ske i utgifterna för hemkommunersättningarna och skolskjutsarna. Personalkostnaderna överskrids med totalt 7,9 miljoner euro (3,6 %), vilket främst beror på en ökning på 143 årsverken samt en ökning av nybörjarplatser i gymnasiet. De anpassningsåtgärder som ingår i personalplanen har inte kunnat genomföras till sitt fulla belopp ännu. Köp av material, förnödenheter och varor uppskattas överskrida budgeten med 2,0 miljoner euro (16,2 %), vilket främst beror på köp av el.

​Situationen för servicehelheten för fostran och undervisning följdes under början av året och behandlades t.ex. av nämnden för fostran och undervisning 5.3.2024 § 34. Av servicehelheterna överskrider småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen mest sin budget. De givna anpassningsåtgärderna har inte ännu kunnat genomföras men på båda serviceområden har tagits i bruk åtgärder för att stävja kostnadsökningen.

​Inom småbarnspedagogiken vidtogs redan i november 2023 åtgärder för att balansera kostnadsökningen och försöka hålla sig inom budgeten. Daghemmens personalallokering följs varje månad genom bruks- och beläggningsgraderna, som påverkar personalkostnaderna. Genom att höja beläggningsgraden inverkar man också på utgifter för servicesedlarna då barnen placeras i egna daghem. Servicesedelkostnaderna har ökat betydligt under de senaste åren. Utöver användningen av sedlarna ligger orsakerna bl.a. i det ökade antalet 3-åringar i småbarnspedagogiken och de ökade kostnaderna för privata serviceproducenter. Dessa har stigit som en följd av bl.a. det i lagen bestämda ordnandet av stöd för barn samt den allmänt ökade kostnaderna.

​I den grundläggande utbildningen har man kontrollerat alla skolors personalresurser. Rektorerna har tilldelats åtgärder för sina respektive skolor med vilka man strävar efter att harmonisera skolornas resurser. Åtgärdernas verkningar följs under våren. För 2024 beviljas inte längre ny coronafinansiering och lönerna för den personal som anställts med tidigare coronabidrag borde minska i personalkostnaderna.

​Stadsstyrelsens överskridning av verksamhetsbidraget som uppgick till 4,4 miljoner euro berodde främst på överskridningen av lokaltjänsternas köp av material och förnödenheter på 2,0 miljoner euro över budgeten och överskridningen av lokalhyrorna som uppgick till 3,0 miljoner euro.

​Servicehelheternas budgetavvikelser reds ut i diarapporten i delen som gäller organens ekonomiska mål och utfallsprognoser.

Prognos för skattefinansieringen

Det sammanlagda inflödet av skatteinkomster och statsandelsinkomster beräknas uppgå till cirka 555,5 miljoner euro, vilket är cirka 5 miljoner euro mindre än budgetmålet.

​Prognosen för kommunens skatteinkomster på 309,1 miljooner euro torde överskridas med ca 2 miljoner euro (0,7 procent) och fastighetsskatten på 80,8 miljoonaa euro borde överskridas med ca 4 miljoner euro (4,0 %). Kommunernas ackumulering av samfundsskatt som enligt prognosen väntas bli 95 miljoner euro skulle däremot underskridas med ca 14 miljoner euro (13 %) jämfört med planen.

​Åbos tilldelade statsandelar på 70,6 miljoner euro skulle bli ca 3 miljoner euro (5,0%) mer än väntat.

​Prognos för finansieringen av verksamheten och investeringarna

​Kassaflödet för verksamheten och investeringarna uppvisar enligt prognosen ett underskott på 209,7 miljoner euro. Prognosen är 17,3 miljoner euro bättre än budgeten, vilket hjälper investeringarna underskrida budgeten.

Prognosen för utfallet av investeringsutgifter är 232,0 miljoner euro. Enligt prognosen underskrids budgeten för investeringsutgifterna på 272,4 miljoner euro med 40,4 miljoner euro då tidsplanerna för de planerade investeringarna skjuts fram. Överlåtelsevinsterna på 19,7 miljoner euro ser ut att utfalla som planerat. Finansieringsandelarna förväntas underskrida budgeten med 0,5 miljoner euro.

​Utlåningsbeståndet beräknas vara cirka 592,4 miljoner euro i slutet av året. Detta innebär en ökning med ca 39,8 miljoner euro jämfört med året innan. Under året beviljades nya lån enligt planen för ca 60 miljoner euro. Lånen betalas av med 20,2 miljoner euro enligt skuldebrevens villkor.

​Lånebeståndet dvs. den totala räntebelagda skulden, förväntas i slutet av året vara högst 1 059,2 miljoner euro, då det i bokslutet för 2023 var 863,2 miljoner euro. Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde och koncernsamfundens finansieringsbehov inverkar på ökningen av lånebeståndet under slutet av året. Av de långfristiga lånen förfaller 4 miljoner euro enligt villkoren i skuldebreven och nya lån lyfts enligt prognosen för 200 miljoner euro, vilket betyder att den långfristiga nettoskulden skulle öka med högst 196 miljoner euro.

​Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästarprogrammet

​Uppföljningen av servicehelheternas budgetklausuler och borgmästarprogrammets och anpassningsprogrammets åtgärder medföljer som tilläggsmaterial 2.

Korrigeringar i budgeten som stadsfullmäktige godkänt för 2024

Stadsfullmäktige godkände 13.11.2023 § 220 budgeten för 2024. Som bilaga 1 för det ifrågavarande beslutet bifogades budgetboken, i vilken ett tekniskt fel i systemet orsakade ett fel i kalkylen för finansieringsdelen i punkten med korrektivposter för internt tillförda medel. I de internt tillförda medlens korrektivposter var summan 16 384 euro, medan det korrekta talet är 18​ 384​ 000 euro. Detta bör i efterhand korrigeras så att det blir korrekt i budgetbokens kalkyler. För stadsfullmäktige föreslås att felet rättas. Korrigeringen har redan beaktats i prognosen för finansieringskalkylen. Efter korrigeringen är den totala summan för kassaflödet för budgetens finansieringsdel för verksamheten 13 432 633 euro, verksamhetens och investeringarnas kassaflöde -226 994 651 euro och ändringens inverkan då det gäller penningmedlen inverkar på likviditeten negativt -70 781 651 euro.

Anslagsändringar och anslagsöverföringar som föreläggs stadsstyrelsen

​Stadsmiljönämnden

​Överskridningar av finansieringen av lokal- och infrastrukturinvesteringar på årsnivå

​Ändringarna i kostnadsförslagen och tidtabellerna för de nödvändiga infrastruktur- och lokalinvesteringarna samt effekterna på finansieringen på årsnivå rapporteras och föreläggs stadsstyrelsen för godkännande i samband med delårsöversikten och bokslutet. Samtidigt meddelas för kännedom de investeringsprojekt som underskrider 3 miljoner euro och som tagits upp i eller strukits ur investeringsprogrammet genom beslut av direktören för stadsmiljösektorn eller lokalservicedirektören.

​Stadsmiljönämnden föreslår 23.4.2024 § 158 för stadsstyrelsen att de objektspecifika ändringarna och motiveringarna gällande kostnadsförslaget, projekten och tidsplanen samt den årliga penninganvändningen godkänns enligt bilaga 1 och 2.

​Budgetändringar som föreslås för fullmäktige

​Enligt anvisningarna gällande delårsöversikten behandlas de ändringar i budgeten som föreläggs för beslut av stadsfullmäktige av de beslutsfattande organen först vid den tredje delåsöversikten. För driftsekonomins del binds organen av verksamhetsbidraget. Organen fyller i en blankett i Excel för att säkerställa uppgifternas korrekthet beträffande ändringar i budgeten.

​Stadsmiljönämnden har 23.4.2024 § 158 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige de ändringar som beskrivs i bilaga 3,

​Koncernförvaltningens enhet för strategisk ekonomistyrning skickar den första delårsöversikten för 2024 till stadsstyrelsen för behandling.

Bilaga 1Byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringar 03 2024

Bilaga 2Byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringarna 03 2024

Bilaga 3Nämndernas förslag till ändringar i budgeten

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 1 2024 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästar- och anpassningsprogrammets åtgärder (på finska)

Kanslichef Tuomas Heikkinen:

Förslag​Stadsstyrelsen beslutar

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att föreslå stadsfullmäktige att stadsfullmäktige

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 65

Bilaga 1Nämndernas förslag till ändringar i budgeten

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 1 2024 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästar- och anpassningsprogrammets åtgärder (på finska)

Stadsstyrelsens förslag​​

Stadsfullmäktige

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 65
Bilaga 1:Lautakuntien esittämät talousarviomuutokset / Nämndernas förslag till ändringar i budgeten