Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen10825.03.202413
Stadsfullmäktige4615.04.20245

2083-2024 (01 00 02)

Åbo stads strategirapport och personalrapport 2023

Sammandrag:

Genomförandet av strategin ska följas upp regelbundet. Uppföljningen är en viktig del av den årliga rapporteringen av verksamheten och ekonomin. I uppföljningen av strategin för 2023 granskas hur de strategiska målen uppnås under året. Som en del av uppföljningen av strategin utarbetas en personalrapport där man kartlägger hur personalstrategin har genomförts. Av personalrapporten framgår också närmare uppgifter om nyckeltal som gäller personalen och deras utveckling.

Ssn § 108

Strategi- och utvecklingsdirektör Rami Savila:

Strategirapporten 2023.

Stadens långsiktiga mål fastställs i stadsstrategin. Under denna fullmäktigeperiod övergick Åbo till borgmästarmodellen. Strategins innehåll och struktur har omarbetats för att motsvara stadens nya ledningsmodell. Stadsfullmäktige godkände den nya uppdaterade stadsstrategin 14.2.2022.​

Den nya stadsstrategin leder Åbo in på 2030-talet. Där anges vilka som är stadens mål och hur Åbo ser ut under nästa årtionde. Strategin innehåller åtta tyngdpunkter: hållbar framtid, smidig vardag, välmående invånare, en livskraftig och växande stad, Naturstaden Åbo, högklassig utbildning, en aktiv kulturstad och Det internationella Åbo. För varje tyngdpunkt har det fastställts egna mål. Sammanlagt 20 mål har uppställts.

Bild 1: De åtta tyngdpunkterna i strategin

Hur målen har uppfyllts bedöms och följs upp årligen i samband med rapporteringen av verksamheten och ekonomin. För varje mål har det uppställts egna mätare och uppföljningen sker med hjälp av dessa mätare. Mätarna berättar huruvida vi håller på att uppnå de långsiktiga målen i strategin. De har samlats in i ett elektroniskt verktyg för uppföljning av strategin. Verktyget finns på stadens webbplats, adressen är www.turku.fi/strategia/seuranta. För att stöda uppföljningen har en kort presentation utarbetats med en sammanfattning av utfallet av målen. Sammanfattningen har fogats till detta förslag som tilläggsmaterial.

År 2023 var det första verksamhetsåret då ansvaret för social- och hälsovården och räddningsväsendet överfördes till Egentliga Finlands välfärdsområde. Förändringen lyckades ganska bra utan betydande avbrott i tjänster. Stadens huvuduppgift är fortfarande att främja stadsbornas välfärd och hälsa och utveckla stadens livskraft. Staden består av servicehelheterna för fostran och undervisning, stadsmiljö, kultur, idrott, barn och unga och livskraft.

Stadens ekonomi fortsatte att uppvisa ett överskott i fjol. Framtiden ser oroväckande ut. Staden har vidtagit åtgärder för att balansera ekonomin på lång sikt. De ekonomiska konsekvenserna av social- och hälsovårdsreformen syntes ännu inte fullt ut i den kommunala ekonomin 2023. Räkenskapsperiodens överskott uppgick till 32,5​ miljoner euro, vilket återspeglar ju delvis denna snedvridning. Den allt stramare helhetsbilden av de offentliga finanserna under de kommande åren skapar också tryck på den kommunala ekonomins framtid. Efter social- och hälsovårdsreformen är stadens ekonomi i allt högre grad beroende av kommunal- och samfundsskatteintäkter. Att stadens ekonomi i allt högre grad är kopplad till den allmänna konjunkturutvecklingen är en utmaning för den långsiktiga ekonomiska planeringen.

Åbo är en växande och attraktiv stad vars befolkningstillväxt steg till en rekordnivå år 2023. Invånarantalet i staden översteg 200 000 invånare och Åbo fick en befolkningsökning på cirka 4 000 invånare. Invandringens andel av befolkningsökningen var nästan 70 procent. Utöver befolkningstillväxten i Åbo var arbetsplats- och företagsökningen på ett starkt positivt spår.

Konjunkturerna är för närvarande mycket osäkra och svåra att förutsäga. Till exempel byggandet har haft en nedåtgående trend under hela 2023, och situationen är särskilt svår inom husbyggandet. Detta återspeglas också i antalet färdigställda bostäder som började minska efter rekordåret 2022.

Arbetsplatssufficiensen i Åbo har sjunkit jämfört med året innan, men är fortfarande högre än genomsnittet i de sex största städerna. Enligt de senast tillgängliga uppgifterna var sysselsättningsgraden i Åbo något högre under den första halvan av 2023 än året innan. Samma nedåtgående trend syns också i arbetslöshetsgraden, som dock började stiga i oktober 2023 och var något högre i slutet av 2023 än året innan. Bland arbetslösa arbetssökande har antalet unga och långtidsarbetslösa utvecklats positivt, men antalet arbetslösa utländska medborgare har ökat.

Åbos internationellt ambitiösa miljömål och systematiska miljöarbete siktar på en hållbar framtid. Etappmålet för minskning av växthusgasutsläppen uppnåddes redan 2021 och enligt preliminära uppgifter var utsläppsminskningen 2022 över 55 procent. Åbo är på god väg att uppnå eller har redan uppnått några av FN:s mål för hållbar utveckling.

Med tanke på invånarnas välbefinnande är segregationen av områden en särskild utmaning för Åbo. Det finns en tydlig områdesvis segregering när det gäller socioekonomisk välfärd, och skillnaderna mellan de bästa och de sämsta områdena har bevarats.

I fjol genomfördes en halvtidsöversyn av strategin som behandlades vid stadsfullmäktiges seminarium i oktober 2023. I översikten bedömdes om Åbo fortfarande är på den väg som fastställts i strategin. Granskningen gjordes med tanke på förändringarna i omvärlden. Betydande förändringar i stadens omvärld är bland annat tiden efter coronapandemin, Rysslands anfallskrig mot Ukraina, förändringar i trygghetskänslan, den ekonomiska recessionen, det ökade psykiska ohälsan, den minskade tillgången på arbetskraft, utvecklingen av digitaliseringen och nya teknologier samt den rekordstora befolkningstillväxten i Åbo. Utifrån halvtidsöversynen kan man konstatera att målen i stadsstrategin för tillfället motsvarar förändringarna i omvärlden.

I den strategirapport som nu publiceras framstår fjolåret som positivt i fråga om de flesta av målen. Tjugo mål följs upp med hjälp av totalt 46 mätare. I fråga om 17 mätare har situationen förbättrats och mätarna som beskriver målen har utvecklats i rätt riktning. För 23 indikatorer har utvecklingen varit neutral eller så finns det inga uppföljningsdata tillgängliga. För sex mätare har situationen försämrats. Mer detaljerad information ingår i mätarverktyget som nämns ovan. När det gäller strategirapporten för 2023 kan det konstateras att Åbo stad är på den väg som stakats ut i strategin.

Personaldirektör Sinikka Valtonen:

Åbo stads personalrapport 2023

Då Åbo stads personalrapport för 2023 utarbetades beaktades personalstrategin 2022–2025 och de rekommendationer som Kommunarbetsgivarna gett för rapportering. I personalrapporten granskar man utöver genomförandet av personalstrategin också utfallet och utvecklingen av de viktigaste nyckeltalen för personalen.

Personalstrategin är en av stadens strategiska styrdokument som stöder genomförandet av hela stadens strategi och vision. Stadsfullmäktige godkände 11.4.2022 personalstrategin för 2022–2025. Avsikten med personalstrategin är att förtydliga arbetsgivarens och hela personalens mål och ansvar för hurdan arbetsplats Åbo stad är.

Visionen för personalstrategin är: Åbo är en attraktiv arbetsgivare. Strategin genomför denna vision med hjälp av tre tyngdpunkter:

1. Arbetet ökar välbefinnandet

2.​​ Kompetens och förnyelse

3. Bättre ledarskap

För varje tyngdpunkt har fastställts mål och för målen har fastställts mätare. Flera av mätarna är vartannat år bundna till Kommun10-enkäten och stadens egen halvtidsenkät för arbetshälsa. År 2023 genomfördes en halvtidsenkät om arbetshälsan som bland annat visade att arbetets meningsfullhet fortfarande är en resurs för vår organisation – cirka 90 procent av de svarande upplevde att de utförde ett meningsfullt arbete. Arbetsmängden upplevdes fortfarande som hög, även om en liten minskning kan observeras utifrån resultaten av halvtidsenkäten. Bland indikatorerna på bättre ledarskap har upplevelsen av rättvist ledarskap minskat. När det gäller andra mätare uppnåddes målen helt eller delvis.

På stadsnivå har antalet årsverken ökat jämfört med året innan, då organisationsförändringar har beaktats i jämförelsetalet. Användningen av arbetskraft har ökat särskilt inom servicehelheten för fostran och undervisning, där användningen av arbetskraft har påverkats av den lagändring som trädde i kraft inom småbarnspedagogiken sommaren 2022, ökningen av antalet barn under 3 år och den ökade efterfrågan på tjänster inom den grundläggande utbildningen. Användningen av arbetskraft 2022 uppgick till sammanlagt 5 781 årsverken (årsverken utan sysselsatta och praktikanter). För hela personalens del utfördes sammanlagt 6 191,5 årsverken år 2022. ​

Antalet sjukfrånvarodagar minskade jämfört med 2022. År 2023 uppgick sjukfrånvaron i genomsnitt till 16,5 dagar per årsverke, medan motsvarande siffra för 2022 var 17,6 dagar per årsverke. Antalet personer utan hälsorelaterade frånvarodagar hade också ökat jämfört med år 2022.

År 2023 ökade rekryteringarna med cirka 11 procent även om antalet lediga arbetsplatser minskade med cirka 3,7 procent jämfört med året innan. Det fanns stora skillnader i antalet ansökningar per arbetsplats beroende på uppgiften.

Den ordinarie personalens genomsnittsålder 2023 var 47,5 år. I pension som beviljats tills vidare gick sammanlagt 136 personer år 2023. Genomsnittsåldern för dem som gick i pension 2023 var 63,9 år.

Tilläggsmaterial 1Strategirapporten 2023 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Personalrapporten 2023 (på finska) ​

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige antecknar strategirapporten 2023 och personalrapporten 2023 för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 46

Tilläggsmaterial 1Strategirapporten 2023 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Personalrapporten 2023 (på finska) ​

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige antecknar strategirapporten 2023 och personalrapporten 2023 för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.