Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden5327.02.20245
Stadsmiljönämnden6805.03.20243
Stadsmiljönämnden8119.03.20243
Stadsstyrelsen10725.03.202412
Stadsfullmäktige4515.04.20244

2701-2022 (10 02 03)

Förslag till detaljplaneändring och ändring av tomtindelning; Lyftkransgatan 2, Hamnen (adr. Lyftkransgatan 2) (12/2022)

Sammandrag:

Detaljplaneändringen grundar sig på ett initiativ där man föreslår bostadsbyggande och en detaljhandelsenhet i området. I förslaget till detaljplaneändring anvisas planområdet som ska delas upp i fyra olika tomter. Två av dessa är kvartersområden för flervåningshus AK som har anvisats för bostäder på totalt 12 000 v-m2. Det innebär uppskattningsvis 240 nya invånare i området. I mitten av kvarteret placeras ett kvartersområde för affärsbyggnader KL med en byggrätt på 3 100 v-m2 samt ett kvartersområde för bilplatser LPA-1 med en byggrätt på 4 200 v-m2. Genom planbestämmelser tillförs grönska i kanten av Stockholmsgatan i kvarteret med hjälp av planteringar och träd. De kommande ändringarna av Hamnspåret har beaktats i styrningen av gång- och cykeltrafiken.

Smn § 53

Stadsmiljö, planläggning, planläggningsarkitekt Iiris Talvitie 13.2.2024:

För planområdet på Lyftkransgatan har utarbetats ett förslag till detaljplaneändring daterat 28.8.2023 och ändrat 9.2.2024 med anledning av utlåtanden.

Nuläge och planeringsläge

Planområdet ligger i stadsdelen Hamnen. Området gränsar i norr till Stockholmsgatan, i väster till Lyftkransgatan, i söder till Hopmansgatan och i öster till Hamnspårsområdet. Markanvändningen i planeringsområdet begränsas av stamavlopps- och dagvattenledningarna samt utloppsröret i tomtens nordvästra hörn. Dessutom finns det förorenade jordmassor på tomten, vars saneringsbehov planerades i samband med detaljplanearbetet. Byggnaden på tomten har förstörts i en brand och det finns för närvarande ingen verksamhet på fastigheten.

Planmässigt är området en del av Hertigshörnets stora planområde där inga ändringar har anvisats för fastigheten på begäran av den dåvarande markägaren. I den gällande detaljplanen är området ett kvartersområde för industribyggnader TY-1. Exploateringstalet för tomten e = 1.00, dvs. området har för närvarande en byggrätt på 13 460 v-m2. Fastigheten ägs nuförtiden av staden.

Nuläget och plansituationen beskrivs närmare i punkt 3 i planbeskrivningen. Utgångspunkter

Målen med detaljplaneändringen

Målet med detaljplaneändringen är att skapa bostadsbyggande samt en urban detaljhandels- och serviceenhet i planeringskvarteret. Ändringen kompletterar på ett betydande sätt stadsstrukturen i Hertigshörnet samt servicenätet i stadsdelen Hamnen i sin helhet. Placeringen av bostadshus i kvarteret gör området mer aktivt och urbant, samtidigt som det ger boendemöjligheter i ett attraktivt läge.

Målet är att skapa en urban och grön kant längs Stockholmsgatan som förenar planområdets västra sida med det urbana bostadsområdet Hertigshörnet.

Planområdet har som mål att satsa på hållbar mobilitet. Planändringen stöder en eventuell framtida omvandling av spårområdet till en gång- och cykelväg genom planering av rutter för gång- och cykelförbindelser.

När området ligger i ett område med översvämningsrisk är det nödvändigt att fördröja dagvattnet och reservera grönområden i området. Samtidigt stöder grönområden den biologiska mångfalden.

I samband med detaljplaneändringen görs en bindande tomtindelning. Den nuvarande fastigheten delas upp i tomter och en del av gatuområdet för Stockholmsgatan blir en del av den nordligaste bostadstomten.

Planläggningsskeden

Stadsmiljönämnden godkände målen och antecknade programmet för deltagande och bedömning för kännedom 7.12.2022 § 457. Ett meddelande om anhängiggörandet av detaljplaneändringen skickades per brev till parterna 15.12.2022 och kungjordes 17.12.2022.

Utlåtandena och svaren har beskrivits närmare i punkt 4.4 i planbeskrivningen Planeringsskeden, alternativ och växelverkan.

Förslaget till detaljplan var offentligt framlagt 18.9–17.10.2023. Inga anmärkningar lämnades in om förslaget.

Förslaget till detaljplan behöver inte läggas fram på nytt med anledning av de små ändringar som gjordes utifrån utlåtandena.

Förslag till detaljplaneändring

Det nuvarande TY-1-kvartersområdet delas upp i fyra tomter för vilka det anvisas en byggrätt på totalt 19 300 v-m2. Två av tomterna (14-3 och -6) har sammanlagt tre flervåningshus med 9-12 våningar och de gårdsutrymmen som behövs för boende. Våningsytan är uppdelad så att 4 800 v-m2 har reserverats för det norra bostadshuset och 7 200 v-m2 för det södra. För boende har alltså anvisats sammanlagt 12 000 v-m2, vilket innebär uppskattningsvis 240 nya invånare.

På den mellanliggande tomten LPA (5) har bostadshusen en gemensam parkeringsbyggnad som i tillämpliga delar betjänar också butiksparkeringen. Parkeringsbyggnaden har anvisats en byggrätt på 4 200 v-m2. Parkeringshuset har inte anvisats ett våningstal, men en höjd på 16,0 m, eftersom det kan bli svårt att bestämma antalet våningar med möjliga lutande våningar.

På den tredje tomten (14.-4) finns en livsmedelsbutik och dess otäckta parkeringsplats. För detta ändamål har anvisats en byggnadsyta på 3 100 v-m2. Minimihöjden för yttertaket eller den övre kanten på fasaden i en byggnad där en detaljhandelsenhet placeras har fastställts till 6,0 meter.

Trädraderna som ska planteras är markerade längs Stockholmsgatan och vid kanten av Lyftkransgatan. Dessutom har man anvisat en del av området som ska planteras längs Stockholmsgatan för att stärka den planerade grönremsan. Det är också tillåtet att bygga bullerskydd på den del av området som ska planteras, så att gårdsområdet för det nordligaste bostadshuset kan skyddas från trafikbuller genom fortsatt planering. Ett otäckt parkeringsområde bör delas upp i mindre sektioner med grönremsor och planteringar på ett strukturerat sätt. Grönområden fungerar också vid hantering av dagvatten och förhindrar värmeöeffekten.

Via den södra bostadstomten bildas en högklassig cykel- och gångväg i riktning mot banan som i framtiden kommer att ansluta sig till den nya markanvändningen för banan. Huvudingången till detaljhandelsenheten har också placerats så att den kan öppnas även mot banan i framtiden.

Infrastrukturkostnader och planekonomi

På basis av riskbedömningen och saneringsutredningen uppskattas den förorenade marken i området uppgå till cirka 12 000 m3 (8 000 m2 x 1,5 m), dvs. 24 000 ton.

Fördelningen av kostnaderna för fastighetssanering mellan fastighetsägaren (Åbo stad) och hyresgästen (initiativtagaren) har uppskattats i en undersökning av skadliga ämnen i jorden på följande sätt:

- fastighetsägare 2 miljoner euro

- hyresgäst 160 000 euro

Utredningar och rapporter

Vid utarbetandet av planen har man utnyttjat de utredningar som gjorts i samband med detaljplanen för Hertigshörnet 27/2013:

- Kartläggning av väg- och spårtrafikbuller, Promethor 27.9.2017

- Vibrationsutredning, Promethor 22.6.2017

- Trafikutredning för detaljplanen för Hertigshörnet, Miljösektorn, 1.3.2016

- Allmän plan för sanering av förorenad mark, Ramboll, 21.4.2023

- Generalplan 2029 Utredning av högt byggande i Åbo , Åbo stads miljösektor, februari 2017

Följande fas

Förslaget till detaljplaneändring kan föreläggas stadsfullmäktige genast efter att stadsmiljönämnden har godkänt det, för förslaget har redan varit framlagt och det behövs inget markanvändningsavtal.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1​Karta Lyftkransgatan 2

Tilläggsmaterial 1​Redogörelse Lyftkransgatan 2 (på finska)

Tilläggsmaterial 2​Statistikblankett Lyftkransgatan 2 (på finska)

Tilläggsmaterial 3​Åsikter som lämnades in i samband med programmet för deltagande och bedömning (på finska)

Tilläggsmaterial 4​Utlåtandena om förslaget till detaljplan (på finska)

Utredningar och rapporter, www.turku.fi/sv/plansokning

Ställföreträdare för stadsmiljödirektören, markanvändningsdirektör Jyrki Lappi:

Förslag​Stadsmiljönämnden beslutar att föreslå för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för Lyftkransgatan 2, daterat 28.8.2023 och ändrat på basis av utlåtanden 9.2.2024, föreläggs stadsfullmäktige för godkännande. I samband med detaljplaneändringen godkänns de bindande ändringarna av tomtindelning: HAMNEN 14.-3, -4, -5 och -6.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Rantanen understödd av Manni.

Smn § 68

Bordlagt​ 27.2.2024 § 53

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Kallio understödd av Nieminen.

Smn § 81

Bordlagt​ 5.3.2024 § 68

BeslutFörslaget godkändes.

Innan beslut fattades röstades mellan fortsatt behandling av ärendet och Rantanens följande förslag om återremiss understödd av el-Khatib:

”Stadsmiljönämnden beslutar remittera det 28.2.2023 daterade och 9.2.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för Lyftkransgatan 2 för ny beredning så att man utökar rekreationsområdet på planområdet antingen genom att flytta gårdsparkeringen till taket på en affärsbyggnad och genom att ta en del av parkeringsområdet i rekreationsbruk eller genom att förutsätta att affärsbyggnadens gröna tak används som rekreationsområde."

I omröstning med namnupprop röstade Nieminen, Toivari, Kallio, Åland, Karjalainen, Kaarniharju, Perho, Vierimaa och Manni för fortsatt behandling av ärendet.

För Rantanens förslag till återremiss som understöddes av el-Khatib röstade förutom dessa personer även Funck och Ilmanen.

Behandlingen av ärendet fortsatte med rösterna 9-4.

Motiveringar till förslag till återremiss:

”Hertigshörnet är ett område med effektivt byggande där det behövs fler rekreationsområden. I förslaget till detaljplaneändring för Lyftkransgatan som daterats 28.8.2023 och ändrats 9.2.2024 på basis av utlåtanden har en betydande del av detaljplanens areal reserverats för parkering, vilket lämnar för lite utrymme för rekreation. Genom att utnyttja takytan på en affärsbyggnad är det möjligt att antingen flytta åtminstone en del av parkeringen på gårdsområdet till taket och använda gården för rekreationsbruk, eller att förutsätta att det ska vara obligatoriskt att placera gårds- och lekutrymmen på taket, vilket nu nämns som ett alternativ i planbestämmelserna."

Ssn § 107

Bilaga 1Karta Lyftkransgatan 2

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Lyftkransgatan 2 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Lyftkransgatan 2 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 28.8.2023 daterade och 9.2.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för Lyftkransgatan 2. I samband med detaljplaneändringen godkänns de bindande ändringarna av tomtindelning: HAMNEN 14.-3, -4, -5 och -6.

Beslut​Förslaget godkändes.

Före det egentliga beslutsfattandet fattades ett beslut om att fortsätta behandlingen av ärendet med rösterna 10–4.

I omröstning med namnupprop röstade Elo, Koivusalo, Lehtinen, Achrén, Lampi, Anttila, Aaltonen, Ruohonen, Euro och Arve för en fortsatt behandling av ärendet.

För Rantanens följande förslag till återremiss som understöddes av Uusitalo-Heikkinen röstade förutom dessa personer även Sultan och Weber:

”Stadsstyrelsen beslutar remittera det 28.2.2023 daterade och 9.2.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för Lyftkransgatan 2 för ny beredning så att man utökar rekreationsområdet på planområdet antingen genom att flytta gårdsparkeringen till taket på en affärsbyggnad och genom att ta en del av parkeringsområdet i rekreationsbruk eller genom att förutsätta att affärsbyggnadens gröna tak används som rekreationsområde.

Motiveringar:

Hertigshörnet är ett område med effektivt byggande där det behövs fler rekreationsområden. I förslaget till detaljplaneändring för Lyftkransgatan som daterats 28.8.2023 och ändrats 9.2.2024 på basis av utlåtanden har en betydande del av detaljplanens areal reserverats för parkering, vilket lämnar för lite utrymme för rekreation. Genom att utnyttja takytan på en affärsbyggnad är det möjligt att antingen flytta åtminstone en del av parkeringen på gårdsområdet till taket och använda gården för rekreationsbruk, eller att förutsätta att det ska vara obligatoriskt att placera gårds- och lekutrymmen på taket, vilket nu nämns som ett alternativ i planbestämmelserna."​

Sfm § 45

Bilaga 1Karta Lyftkransgatan 2

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Lyftkransgatan 2 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Lyftkransgatan 2 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 28.8.2023 daterade och 9.2.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för Lyftkransgatan 2. I samband med detaljplaneändringen godkänns de bindande ändringarna av tomtindelning: HAMNEN 14.-3, -4, -5 och -6.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt förslag till återremiss och dess behandling

​Engblom lämnade understödd av Koiranen följande förslag till återremiss:

​”Stadsfullmäktige beslutar återremittera det 28.2.2023 daterade och 9.2.2024 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för Lyftkransgatan 2 för ny beredning så att man utökar rekreationsområdet på planområdet antingen genom att flytta gårdsparkeringen till taket på en affärsbyggnad och genom att ta en del av parkeringsområdet i rekreationsbruk eller genom att förutsätta att affärsbyggnadens gröna tak används som rekreationsområde.

​Motiveringar:

​Hertigshörnet är ett område med effektivt byggande där det behövs fler rekreationsområden. I förslaget till detaljplaneändring för Lyftkransgatan som daterats 28.8.2023 och ändrats 9.2.2024 på basis av utlåtanden har en betydande del av detaljplanens areal reserverats för parkering, vilket lämnar för lite utrymme för rekreation. Genom att utnyttja takytan på en affärsbyggnad är det möjligt att antingen flytta åtminstone en del av parkeringen på gårdsområdet till taket och använda gården för rekreationsbruk, eller att förutsätta att det ska vara obligatoriskt att placera gårds- och lekutrymmen på taket, vilket nu nämns som ett alternativ i planbestämmelserna."​

Då diskussionen avbrutits framställde ordföranden följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Engbloms förslag till återremiss blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

​I den maskinella omröstningen understödde 46 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 20 fullmäktigeledamöter understödde Engbloms förslag till återremiss, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Bilaga 2​Omröstningsförteckning ​


Bilagor:

Sfm § 45
Bilaga 1:Kartta Nosturinkatu 2 / Karta Lyftkransgatan 2
Bilaga 2:Äänestyslista / Omröstningsförteckning