Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen1215.01.20245
Stadsfullmäktige922.01.20248

3675-2023 (00 01 01)

Godkännande av byggnadsordningen

Sammandrag:

Byggnadsordningen uppdaterades eftersom stadsfullmäktige i samband med godkännandet av principerna för bostads- och markpolitiken beslutade att kravet som gäller familjebostäder ska läggas till i byggnadsordningen. Byggnadsordningen har varit framlagd och på remissrunda. Förslaget som varit framlagt föreläggs för stadsfullmäktige för godkännande med den ändringen att paragrafen gällande antalet familjebostäder träder i kraft först 1.1.2025. I övrigt träder byggnadsordningen i kraft 1.2.2024.

Ssn § 12

Koncernförvaltningen, miljöjurist Nina Mattila 10.1.2024:

Beredning av ärendet

I servicehelheten för stadsmiljön bereddes ett förslag till byggnadsordning, i vilket inkluderades ett direktiv om familjebostäder i linje med stadsfullmäktiges beslut om principerna för bostads- och markpolitiken (sfm 13.2.2023 § 29). Samtidigt föreslås andra små ändringar göras i byggnadsordningen. I detta skede föreslås inga andra ändringar i byggnadsordningen. Den nya bygglagen som träder i kraft 1.1.2025 kommer att kräva en mer omfattande revidering av byggnadsordningen. I byggnadslagen görs dock ännu korrigeringar i enlighet med regeringsprogrammet. Miljöministeriet ordnar en remissrunda gällande lagen i januari-februari. Målet är att lagändringarna träder i kraft i början av 2025.

Anhängiggörandet om revideringen av byggnadsordningen kungjordes 13.5.2023. Parterna fick möjlighet att lämna in sin åsikt om beredningen av revideringen av byggnadsordningen före 16.6.2023. Inte en enda åsikt lämnades in inom den angivna tidsfristen.

Byggnadsordningen behandlades av stadsstyrelsen i september och efter det lades förslaget fram och skickades på remissrunda 21.9–20.10.2023 (ssn 11.9.2023 § 335).

Förslag och feedback

I byggnadsordningen meddelas sådana föreskrifter som förutsätts av de lokala förhållandena och som är nödvändiga med tanke på ett planmässigt och lämpligt byggande och för att kultur- och naturvärden skall kunna beaktas samt för att en bra livsmiljö skall kunna skapas och bevaras (markanvändnings- och bygglagen, 14 §).

De centrala ändringarna i byggnadsordningen anknyter till kravet på familjebostäder som läggs till i byggnadsordningen enligt det mål som fullmäktige ställt upp. I samband med godkännandet av principerna för bostads- och markpolitiken konstaterades att kravet på familjebostäder är nödvändigt eftersom det allt ensidigare bostadbeståndet och särskilt den väldigt stora andelen små bostäder av hela bostadsproduktionen väckte särskild oro. I handlingen för principerna har redan tidigare funnits en bestämmelse om att 20 % av den totala bostadsproduktionen i byggprojekten ska vara familjebostäder. Skyldigheten har i vissa fall lett till att väldigt små bostäder med två sovrum byggs för att möta det ifrågavarande kravet. För att hindra detta krävs i de godkända principerna för bostads- och markpolitik att lägenhetsytan för en familjebostad ska vara minst 63 m2.Genom ett krav på minsta tillåtna lägenhetsyta tryggas att de bostäder som byggs är tillräckligt rymliga för att vara verkliga familjebostäder. Dessutom höjdes målet för antalet familjebostäder avvikande från de tidigare principiella riktlinjerna från 20 % till 25 %. Gällande detta har anteckningen preciserats så att den entydigt avser antalet bostäder, inte deras andel av lägenhetsytan.

Ändringar föreslås också i 3 § som gäller befrielse från åtgärdstillstånd i byggnadsordningen. Rubriken ändras så att den bättre motsvarar innehållet i paragrafen och beskrivningen av paragrafens tillämpningsområde ändras så att den blir lättare att läsa. Punkten rörande affärslokalernas terasser föreslås avlägsnas helt. I fortsättningen kommer affärslokalernas terasser att behandlas likadant som de övriga konstruktionerna. Dessutom har man avlägsnat anteckningen om att konstruktionen inte får användas som ett sopskjul eller ett skärmtaksgarage och en del av fasadändringarna för småhusen på detaljplaneområdet har frigjorts från kravet på åtgärdstillstånd. För tydlighetens skull ska den nuvarande paragrafen 3A § som gäller anvisningar avlägsnas från byggnadsordningen. Anvisningar kan vid behov ges med t.ex. separata anvisningskort som är lättare att uppdatera.

Följande aktörer lämnade in ett utlåtande eller en anmärkning gällande förslaget.

Egentliga Finlands räddningsverk, Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi, Kirveen Omakotiyhdistys ry, äldrerådet, museicentralen, NTM-centralen i Egentliga Finland, handikapprådet, Turun pientalojen keskusjärjestö och Takakirveen Omakotiyhdistys ry.

Dessutom lämnade Byggindustrin RT ett utlåtande för sent. Trots det besvarades utlåtandet.

Följande aktörer meddelade att de inte har någonting att anmärka på byggnadsordningen:

Centralvalnämnden, kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion, Reso stad, Masko kommun, Rusko kommun och Egentliga Finlands förbund.

Responsen som tagits emot och svaren på den är bifogade som tilläggsmaterial (tilläggsmaterial 1–3).

I förslaget till byggnadsordning som varit framlagt föreslås en ändring av ikraftträdandet av paragrafen gällande antalet familjebostäder. På grund av konjunkturläget i byggbranschen och responsen som tagits emot föreslås att § 3A gällande kravet på familjebostäder träder i kraft först 1.1.2025. I övrigt träder byggnadsordningen som beretts i kraft 1.2.2024.

Bygglagen kommer att förutsätta en övergripande uppdatering av Åbo stads byggnadsordning. I samband med den mer omfattande uppdateringen kan även innehållet i kravet på familjebostäder och tidpunkten för när paragrafen träder i kraft ses över då mer information finns tillgänglig om konjunkturerna i byggbranschen. Meningen är att den mer omfattande revideringen av byggnadsordningen som förutsätts av bygglagen bereds under 2024. Målet är att det mer omfattande reviderade förslaget till byggnadsordning läggs fram offentligt hösten 2024 och föreläggs för godkännande ännu under 2024.

Åtgärder som genomförs efter godkännandet

Beslutet om godkännande av byggnadsordningen ska ges för kännedom för allmänheten efter att beslutet vunnit laga kraft på det sätt som kommunala meddelanden meddelas i kommunen.

Beslutet om godkännande av byggnadsordningen och byggnadsordningen ska skickas för kännedom till NTM-centralen i Egentliga Finland. Därtill ska skickas en kopia av de utlåtanden och anmärkningar som lämnats in om de inte har redogjorts tillräckligt i beslutet om godkännande.

Beslutet om godkännande av byggnadsordningen ska dessutom utan dröjsmål meddelas till sådana myndigheter, kommunmedlemmar och parter som lämnat anmärkningar som har bett om detta under den tid som byggnadsordningen är framlagd.

Byggnadsordningen ska skickas för kännedom till lantmäteriverket, landskapsförbundet, kommunens byggnadstillsynsmyndigheter, grannkommunerna och vid behov till andra myndigheter. NTM-centralen i Egentliga Finland ska meddelas om ikraftträdandet av byggnadsordningen.

I ett beslut som gäller godkännande av byggnadsordningen kan enligt 202 § i markanvändnings- och bygglagen bestämmas att beslutet träder i kraft innan det har vunnit laga kraft. Besvärsmyndigheten kan förbjuda verkställigheten av beslutet. Byggnadsordningen träder i kraft genom en separat kungörelse.

Bilaga 1Åbo stads förslag till ny byggnadsordning med bilagor

Tilläggsmaterial 1Utlåtanden och anmärkningar som lämnats in

Tilläggsmaterial 2Svar på utlåtanden och anmärkningar

Tilläggsmaterial 3Försenat utlåtande och svaret på det

Tilläggsmaterial 4De ändrade punkterna i byggnadsordningen

Stadsstyrelsens förslag

​Stadsfullmäktige godkänner den nya byggnadsordningen i bilaga 1.

Samtidigt beslutar stadsfullmäktige att § 3A gällande antalet familjebostäder träder i kraft först 1.1.2025. I övrigt träder byggnadsordningen i kraft 1.2.2024.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 9

Bilaga 1Åbo stads förslag till ny byggnadsordning med bilagor

Tilläggsmaterial 1Utlåtanden och anmärkningar som lämnats in (på finska)

Tilläggsmaterial 2Svar på utlåtanden och anmärkningar​ (på finska)

Tilläggsmaterial 3Försenat utlåtande och svaret på det​ (på finska)

Tilläggsmaterial 4De ändrade punkterna i byggnadsordningen​ (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

​Stadsfullmäktige godkänner den nya byggnadsordningen i bilaga 1.

Samtidigt beslutar stadsfullmäktige att § 3A gällande antalet familjebostäder träder i kraft först 1.1.2025. I övrigt träder byggnadsordningen i kraft 1.2.2024.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

​Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Laivoranta lämnade understödd av Toivari följande ändringsförslag:

​"Beslutet fattas utan en paragraf där man konstaterar att: "Samtidigt beslutar stadsfullmäktige att 3 a § i byggnadsordningen gällande antalet familjebostäder träder i kraft först 1.1.2025." Dessutom ändras den sista meningen till: "Den nya byggnadsordningen träder i kraft 1.2.2024."

Det är också skäl att beakta:

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Laivorantas ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.​

I den maskinella omröstningen understödde 58 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 8 fullmäktigeledamöter understödde Laivorantas ändringsförslag, 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 2​Omröstningsförteckning ​


Bilagor:

Sfm § 9
Bilaga 1:Turun kaupungin uusi rakennusjärjestysehdotus liitteineen / Åbo stads förslag till ny byggnadsordning med bilagor
Bilaga 2:Äänestyslista / Omröstningsförteckning