Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Stadsstyrelsen | 405 | 06.11.2023 | 7 | |
Stadsfullmäktige | 219 | 13.11.2023 | 7 |
2181-2023 (02 02 02)
Delårsöversikt nr 3 för 2023
Sammandrag: -
Ssn § 405
Ekonomidirektör Valtteri Mikkola och koncernredovisningschef Merja Vuorinen 1.11.2023:
Prognosen för räkenskapsperiodens resultat
Enligt årets tredje ekonomiprognos blir årsbidraget 74,9 miljoner euro. Prognosen överskrider budgeten med 5,5 miljoner euro. Om verksamhetsintäkterna och skattefinansieringen utfaller enligt prognosen, skulle det räcka till att täcka verksamhetskostnaderna och avskrivningarna enligt plan. Med andra ord räcker årsbidraget enligt prognosen till att täcka avskrivningarna enligt plan som beräknas uppgå till 58,9 miljoner euro.
Överskottet för räkenskapsperioden skulle bli 18,0 miljoner euro, vilket utfaller 2,7 miljoner euro högre än planerats. I den ändrade budgeten godkändes ett överskott på 15,3 miljoner euro. Prognosen är inte jämförbar med året innan beroende till väsentliga delar på att de funktioner som överfördes till Egentliga Finlands välfärdsområde 1.1.2023 påverkar innevarande års utfalls- och prognossiffror i budgeten.
Utfallet av verksamhetsintäkterna och verksamhetsutgifterna
Verksamhetsbidraget som beskriver nettodriftsutgifterna på -555,5 miljoner euro skulle utfalla 19,9 miljoner euro (3,7%) svagare jämfört med den ändrade budgeten (-535,6 miljoner euro) om prognosen utfaller.
Prognosen för verksamhetsintäkterna för hela året är 305,8 miljoner euro, vilket överskrider budgeten med 10,3 miljoner euro (3,5 procent). Verksamhetsutgifterna som justerats för tillverkning för eget bruk uppgår enligt prognosen till 861,3 miljoner euro och skulle överskrida budgeten med 30,2 miljoner euro (3,6 %).
De största avvikelserna i verksamhetsbidraget (nettodriftsutgifterna) är avvikelserna för nämnden för fostran och undervisning på -26,5 miljoner euro, stadsstyrelsens avvikelse på + 3,1 miljoner euro och avvikelsen för kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion på +3,0 miljoner euro.
Prognosen för överskridningen på 26,5 miljoner (7,7 %) euro gällande verksamhetsbidraget i budgeten för nämnden för fostran och undervisning, motsvarar nivån i en annan prognos. Verksamhetsintäkterna överskrider budgeten med 2,0 miljoner euro och verksamhetsutgifterna med 28,5 miljoner euro. Den största överskridningen skedde i personalkostnaderna, där den uppgick till 12,0 miljoner euro (5,8 %). I årets andra delårsöversikt fördelades ur stadsstyrelsens anslag för buffertfonden 3,65 miljoner euro för att täcka överskridningen av personalkostnaderna. Köp av tjänster överskreds med 10,6 miljoner euro (13,0 %). Överskridningarna av småbarnspedagogikens servicesedelutgifter och kostnaderna för att hyra in personal var de största orsakerna och stod för en överskridning på totalt 7,9 miljoner euro. Köp av material, förnödenheter och varor uppskattas överskrida budgeten med 2,2 miljoner euro (20,0 %) och av detta belopp står köp av el för 1,6 miljoner euro. Inflationens inverkan på material och förnödenheter samt anskaffning av tjänster beaktades inte enligt anvisningen i budgeten för nämnden för fostran och undervisning, utan trycket på stigande priser beaktas centraliserat i stadens budget. Lokalhyrorna överskreds med 2,8 miljoner euro.
Servicehelheternas redogörelser över budgetavvikelser ingår i delen Axplock ur servicehelheterna i PowerPoint-rapporten.
Prognos för skattefinansieringen
Det sammanlagda inflödet av skatteinkomster och statsandelsinkomster beräknas uppgå till cirka 600 miljoner euro, vilket är cirka 26 miljoner euro mer än målet i budgeten.
Kommunens prognos över inkomstskatter på 324 miljoner euro är nästan 15 miljoner euro större än planerat. Kommunernas inkomster från samfundsskatten förväntas öka till 120 miljoner euro. Prognosen överskrider budgetmålet med cirka 9 miljoner euro. Fastighetsskatten som uppgår till 74 miljoner euro, vilket är 4 miljoner euro mer än budgeterat.
De statsandelar på 79,6 miljoner euro som Åbo mottagit, verkar utfalla aningen lägre än i prognosen (-1,9 %).
Prognos för finansieringen av verksamheten och investeringarna
Prognosen för verksamhetens och investeringarnas kassaflöde är negativ med 119,8 miljoner euro. Prognosen är 31,1 miljoner euro högre än budgeten, vilket beror på att investeringarna underskred budgeten.
Prognosen över utfallet av investeringsutgifter är 205,5 miljoner euro. Enligt prognosen underskrids den ändrade budgeten för investeringsutgifterna på 234,4 miljoner euro med 28,9 miljoner euro då tidpunkterna för genomförande av de planerade investeringarna skjuts fram. Överlåtelseinkomsterna som förväntas bli 23,6 miljoner euro är 1,6 miljoner euro mindre än planerat.
Utlåningsbeståndet beräknas vara cirka 574 miljoner euro i slutet av året. Detta innebär en ökning med ca 10,6 miljoner euro jämfört med året innan. Under året beviljas nya lån för ca 40 miljoner euro. Amorteringar görs enligt planen för 29,4 miljoner euro enligt skuldebrevens villkor.
Lånebeståndet dvs. den totala räntebelagda skulden, förväntas i slutet av året vara högst 812 miljoner euro, då det i bokslutet för 2022 var 716,4 miljoner euro. Prognosen påverkas i väsentliga delar av koncernens kassamedel som under höstens lopp minskat betydligt samt av att investeringarna genomförs enligt tidsplanen såsom nämnts ovan. Lånebeståndets ökning, ca 95,8 miljoner euro jämfört med året innan, beror på finansieringen av stadens och dottersammanslutningarnas investeringar. Av de långfristiga lånen förfaller 54 miljoner euro enligt villkoren i skuldebreven och nya lån lyfts för 120 miljoner euro enligt prognosen, vilket betyder att den långfristiga nettoskulden skulle öka med högst 66 miljoner euro.
Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästarprogrammet
Uppföljningen av servicehelheternas budgetklausuler och borgmästarprogrammets åtgärder medföljer som tilläggsmaterial 2.
Anslagsändringar och -överföringar som föreläggs stadsstyrelsen
Stadsmiljönämnden
Överskridningar av finansieringen av lokal- och infrastrukturinvesteringar på årsnivå
Ändringarna i kostnadsförslagen och tidtabellerna för de nödvändiga infrastruktur- och lokalinvesteringarna samt effekterna på finansieringen på årsnivå rapporteras och föreläggs stadsstyrelsen för godkännande i samband med delårsöversikten och bokslutet. Samtidigt meddelas för kännedom de investeringsprojekt som underskrider 3 miljoner euro och som tagits upp i eller strukits ur investeringsprogrammet genom beslut av direktören för stadsmiljösektorn eller lokalservicedirektören.
Stadsmiljönämnden 24.10.2023 § 341 framlägger stadsfullmäktige för godkännande de objektspecifika ändringarna och motiveringarna gällande kostnadsförslaget, projektet och tidsplanen och den årliga penninganvändningen enligt bilaga 1 och 2.
Budgetändringar som föreslås för fullmäktige
Nämnderna har föreslagit kommande ändringar i anslagen och inkomstposterna för att tas i beaktande i budgeten.
Stadsmiljönämnden beslutar 24.10.2023 § 341 föreslå för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att ett tillägg på 0,2 miljoner euro allokeras till kostnadsstället 40126 Ssn/Lastning och borttransportering av snö, huvudbokföringskonto 442100 Övriga transporttjänster.
Stadsmiljönämnden har 24.10.2023 § 105 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att utgiftsanslaget för idrottsnämnden ökas med 177 351 euro. Enligt prognosen överskrids inkomsterna med 39 696 euro och utgifterna med 217 047 euro. I nämndens föredragningstext konstateras att ”Elkostnaderna för idrottstjänsterna enligt prognosen överskrider budgeten med 504 311 euro. Buffertfonden har budgeterats i stadens gemensamma kostnader. Fondens syfte är att kompensera för kraftiga ändringar i priserna under året. Det är motiverat att idrottsnämnden i samband med delårsöversikten anhåller om tilläggsanslag för att täcka de ökade elkostnaderna. I förslaget om tilläggsanslag ska beloppet presenteras som nettobelopp”.
Nämnden för fostran och undervisning föreslår 31.10.2023 § 124 för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att
- ansvarsområdet för nämnden för fostran och undervisning i enlighet med fullmäktiges riktlinjer allokeras sammanlagt 21 050 000 euro för att täcka utgifterna enligt följande:
- utgiftsanslaget för nämnden för fostran och undervisning ökas med 1 610 000 euro. Staden har förberett sig på de ökade elkostnaderna genom en gemensam buffertfond som efter att utfallet specificerats föreslås fördelas och flyttas till servicehelheterna.
Koncernförvaltningens finansieringstjänster föreslår för stadsstyrelsen och stadsfullmäktige att ränteintäkterna från lånen (604000) sänks med 700 000 euro eftersom de lyfta lånen underskrider den budgeterade summan och andra finansieringsintäkter (610000) sänks med 500 000 euro, eftersom skadefondens intäkter utfaller lägre än förväntat.
Koncernförvaltningens enhet för strategisk ekonomistyrning skickar den andra delårsöversikten för 2023 till stadsstyrelsen för behandling.
Bilaga 1Byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringar 09 2023 (på finska)
Bilaga 2Byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringarna 09 2023 (på finska)
Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 3 2023 rapport (på finska)
Tilläggsmaterial 2Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästarprogrammets åtgärder (på finska)
Tilläggsmaterial 3Länkbibliotek till beslut av de nämnder som föreslagit ändringar i budgeten (på finska)
Kanslichef Tuomas Heikkinen:
FörslagStadsstyrelsen beslutar
Dessutom beslutar stadsstyrelsen att föreslå stadsfullmäktige att stadsfullmäktige
BeslutFörslaget godkändes.
Sfm § 219
Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 3 2023 rapport (på finska)
Tilläggsmaterial 2Uppföljning av budgetklausulerna och borgmästarprogrammets åtgärder (på finska)
Tilläggsmaterial 3Länkbibliotek till beslut av de nämnder som föreslagit ändringar i budgeten (på finska)
Stadsstyrelsens förslag
Sstadsfullmäktige beslutar
BeslutFörslaget godkändes.