Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden37911.10.20224
Stadsstyrelsen44931.10.202220
Stadsfullmäktige23414.11.20229

5222-2019 (10 02 03)

Förslag till detaljplaneändring; Kulturflotten, III stadsdelen (adr. Östra Strandgatan) (7/2019)

Sammandrag:

Genom detaljplaneändring möjliggörs byggandet av en flytande flotte på högst 1 500 kvadratmeter våningsyta som erbjuder badinrättnings-, kultur- och rekreationstjänster i Aura ås vattenområde året runt. Högst 30 procent av våningsytan får användas för restaurangtjänster. Tjänsterna kommer att erbjuda uppskattningsvis 40 arbetsplatser och därtill behövs tilläggspersonal medan olika evenemang pågår. Det årliga besökarantalet uppskattas uppgå till 300.000 - 400.000 personer. Kostnadsförslaget för byggandet av infrastrukturen i detaljplaneområdet föreläggs separat för beslut som en del av projetplanen för reparation av Östra strandbryggan mellan Kvarnbron - Teaterbron, för sättningar i strandbanken som upptäckts mellan Teaterbron - Kvarnbron sommaren 2022 har gett fingervisning om att strandmurens stabilitet möjligen har försvagats i området som är större än detaljplaneområdet för Kulturflotten.

Smn § 379

Stadsmiljö, planläggning, planläggningsarkitekt Katja Tyni-Kylliö, planeringsingenjör Mika Laine 30.9.2022:

Planläggningsenheten vid stadsmiljön har tillsammans med Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson och Töölö Urban Oy (nuv. Nordic Urban Oy) / OOPEAA Office for Peripheral Architecture Oy utarbetat det 18.3.2022 daterade och det 27.9.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar ändrade förslaget till detaljplaneändring för Kulturflotten i III stadsdelen, i Aura å.

Områdets areal är ca 2,4 hektar. Nuläget och plansituationen beskrivs i punkt 3 i planbeskrivningen. Utgångspunkter.

Målet med detaljplaneändringen är att möjliggöra placeringen av en pontonflotte som erbjuder rekreations- och kulturtjänster i Aura å framför Wäinö Aaltonens museum.

Projektet grundar sig på de allmänna principerna för användning av Aura å och dess stränder som stadsstyrelsen godkände 5.2.2018 § 47 samt överlåtelsetävlingen om affärsplatsen som ordnades 2018 utifrån dessa principer. Syftet med tävlingen var att hitta en innovativ, arkitektoniskt högklassig och genomförbar plan som anpassar sig till miljön. Planförslaget har utarbetats utifrån det vidareutvecklade vinnarbidraget som skapats av Töölö Urban/ OOPEAA Office for Peripheral Architecture Oy. 

Målet är att utveckla området genom att värna om kulturhistoriska och stadsbildmässiga värden för Åbo nationella stadspark. Målen i underlaget beskrivs i punkt 4.3.1 i planbeskrivningen.

Beskrivning av detaljplanen

För Aura ås vattenområde har avgränsats ett delområde som omfattar planändringsområdet där man får placera en flytande flotte på högst 1 500 kvadratmeter våningsyta som erbjuder badinrättnings-, kultur- och rekreationstjänster. Badinrättningen som drivs året runt kompletterar tjänsterna i intilliggande Samppalinna utebad som har öppet endast sommartid. Högst 30 procent av våningsytan får användas för restaurangtjänster. Flotten som evenemangsplats erbjuder en ny estrad för kulturaktörer. För verksamheten på flotten svarar en privat företagare som ska utveckla och driva verksamheten. Fördelningen mellan tjänster och funktioner preciseras i genomförandeplanen.

Minst hälften av inomhuslokalerna ska genomföras i en våning, delområdet som avgränsats till flottens nordostliga gavel kan också genomföras i två våningar. Byggnadsytorna utan våningstal i mitten av flotten reserveras för badinrättningsfunktioner utan tak. I detta område är det tillåttet att bygga endast lätta läktarkonstruktioner, ett skärmtak på högst 50 m2 och en estrad.  Utanför byggnadsytan i riktning mot åns huvudled får inga konstruktioner eller funktioner utsträckas.

Flottens högsta tillåtna höjd från vattenytan för flottens byggnadsdelar och täckta uterum har begränsats till 11 meter på tvåvåningsdelen och till 6,5 meter på envåningsdelen. Ovanför det högsta höjdläget får placeras endast ringa frånluftsrör och tekniska konstruktioner som till sitt utseende är lätta. På envåningsdelen kan också placeras lätta räckkonstruktioner.

Flotten bör till sin arkitektur och sitt  byggnadssätt förverkligas högklassigt samt anpassas med särskild hänsyn till miljön. Som fasadmaterial bör användas högklassiga material som lämpar sig för miljön och tål klimatförhållandena för ån, såsom trä, koppar och glas. Däckmaterialet på flotten ska i huvudsak bestå av trä.

Ankomst till flotten, parkering av cyklar, samt service- och räddningstrafik från Östra Strandgatan bör ordnas på ett sätt som inte förorsakar störningar för övrig trafik och som inte skadar trädbeståndet vid gatan. De funktioner som placeras i gatuområdet och stöder användningen av flotten anpassas till gatuplanen som är under beredning och föreslås bli godkända separat som en del av gatuplanen som är under beredning. En fri och tillgänglig passage till en vattenbussbrygga som byggs i flottens nordostliga gavel ska ordnas via flotten enligt detaljplanebestämmelsen.

I fråga om byggnads-, räddnings- och serviceåtgärder samt vid fastsättning av flotten bör strandbankens bärförmåga beaktas. Vid tekniska lösningar bör variationer i vattenståndet samt infrysning beaktas.

Om byggandets verkningar, t.ex. muddringen, sträcker sig utanför planområdet bör verkningarna på det arkeologiska undervattenskulturarvet utredas före byggandet.

Badinrättnings-, restaurang- och rekreationstjänsterna kommer att erbjuda ca 40 arbetsplatser och därtill behövs tilläggspersonal medan olika evenemang pågår. Utifrån erfarenheter av motsvarande projekt uppskattar Nordic Urban Oy att det årliga besökarantalet uppgår till 300.000 – 400.000.

Bedömningar om planens verkningar finns i punkt 5.2  i planbeskrivningen.

Utredningen Itäisen Rantakadun ympäristön hankkeet, Turun kaupunki, Maija Norava, liikennesuunnitteluinsinööri, 4.5.2022 (diarienr 6028-2022) behandlas också i stadsmiljönämnden 11.10.2022.

Planläggningsskeden

Stadsmiljönämnden godkände målen för detaljplaneändringen 21.5.2019 § 207.

Ett meddelande om anhängiggörandet av detaljplaneändringen skickades per brev till parterna (inkl. program för deltagande och bedömning, daterat 22.5.2019). Ett möte för allmänheten ordnades i auditoriet i Statens ämbetshus 13.6.2019. Beträffande programmet för deltagande och bedömning lämnades 11 åsikter in. Ett inledande möte om detaljplanearbetet hölls 30.9.2019.

Färdigställandet av byggbarhetsutredningarna med tillhörande kostnadsbeslut har försenat beredningen av planförslaget. Planeringen har också påverkats av den allmänna planeringen för Östra Strandgatan.

I augusti 2021 godkände stadsfullmäktige projektplanen och den allmänna planen för Östra Strandgatan där rutterna för gång- och cykeltrafik invid flotten avgjordes och reserveringarna gällande trafik och teknisk försörjning för flotten togs i beaktande.

Byggbarhetsutredningen som innehöll en utredning om strandbankens bärkraft, en markundersökning, ett utlåtande om grundläggningssättet och en preliminär kostnadskalkyl färdigställdes i mars 2021. I ekonomiplanen för 2022-2025 som godkändes av stadsfullmäktige i december 2021 inkluderades förstärknings- och reparationskostnaderna för strandmuren. Beredningen av detaljplanen kunde fortsätta.

Om planförslaget som daterats 18.3.2022 begärdes utlåtanden samtidigt som det framlades offentligt under tiden 28.3–26.4.2022. Mot förslaget lämnades tre anmärkningar in.

I den framlagda versionen av planbeskrivningen har det årliga besökarantalet uppskattats till 300 - 400. Planbeskrivningen innehöll ett skrivfel, enligt företagaren är det uppskattade antalet besökare 300 000 - 400 000 om året. Omnämnandet om besökarantalet i anmärkningen gällde aspekten på lönsamheten för företagsverksamheten. Enligt tilläggsuppgifter har den som lämnat in anmärkningen förstått att siffran är felaktig, men å andra sidan tror hen inte heller på stora besökarmängder. Ett skrivfel i planbeskrivningen påverkar inte innehållet i anmärkningen enligt den som lämnat in anmärkningen.

Anmärkningarna med svar har beskrivits närmare i bilaga 2 samt utlåtandena med svar i punkt 4, Utåtanden om planförslaget  i rapporten om växelverkan. Ändringarna i detaljplanekartan med anledning av utlåtanden och anmärkningar har beskrivits i punkt 4.4.7. i planbeskrivningen. Förslaget till detaljplan behöver inte läggas fram på nytt på grund av de små ändringar som gjordes på basis av utlåtandena och anmärkningarna.

Infrastrukturkostnader och planekonomi

Enheten för genomförandeplanering inom stadsmiljön har 16.3.2021 bedömt vilka reparationsbehov som riktas mot strandmuren. En teknisk förutsättning för byggandet av kulturflotten är förnyandet av stödpålningen i trä, borrpålningen av flottens fästpunkter i muren samt placeringen av förankringspunkterna (med pålningar och lastförflyttningskonstruktioner) på grönremsan. I praktiken kräver placeringen av ovannämnda konstruktioner i området för kulturflotten att hela strandleden rivs och byggs om.

De sättningar i strandbanken som upptäckts mellan Teaterbron - Kvarnbron sommaren 2022 har gett fingervisning om att strandmurens stabilitet möjligen har försvagats i området som är större än detaljplaneområdet för Kulturflotten. Således är det sannolikt att rivningen av strandmuren visar sig mer arbetskrävande än vad som tidigare framförts. Om rivningen av strandmuren kräver stöd under den tid arbetet pågår påverkas kostnaderna av bl.a. Kulturflottens djupgående och villkoren för vattentillståndet. Handläggningstiden för ett vattentillstånd är i allmänhet cirka ett år.

Enheten för genomförandeplanering inom stadsmiljön har inlett ett planeringsarbete för reparaton och utrustning av strandbryggan i september 2022. Projektplanen blir färdig i slutet av december 2022 och byggnadsplanerna i slutet av juni 2023. I planeringsarbetet försöker man ta fram sådana tekniska lösningar som gör det möjligt att genomföra projektet så ekonomiskt som möjligt med beaktande av hela livscykeln.

Kostnadsförslaget för byggandet av infrastrukturen i detaljplaneområdet föreläggs separat för beslut som en del av projetplanen för reparation av Östra strandbryggan mellan Kvarnbron - Teaterbron, för sättningar i strandbanken som upptäckts mellan Teaterbron - Kvarnbron sommaren 2022 har gett fingervisning om att strandmurens stabilitet möjligen har försvagats i området som är större än detaljplaneområdet för Kulturflotten.

Följande skede

Förslaget till detaljplaneändring kan föreläggas stadsfullmäktige genast efter att stadsmiljönämnden har godkänt det, för förslaget har redan varit framlagt och det behövs inget markanvändningsavtal.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1Karta Kulturflotte

Bilaga 2Svaren på anmärkningarna

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Kulturflotte (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Kulturflotte (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan (på finska)

Tilläggsmaterial 4Åsikter som lämnades in i samband med programmet för deltagande och bedömning (på finska)

Tilläggsmaterial 5Utlåtanden om förslaget till detaljplan (på finska)

Tilläggsmaterial 6Keskikaupunkiseura Tälpual jokke ry:s anmärkning, 25.4.2022 (på finska)

Tilläggsmaterial 7Anmärkning av Asunto Oy Borenranta, 26.4.2022 (på finska)

Tilläggsmaterial 8Martinrantaseura ry:s anmärkning, 26.4.2022 (på finska)

Planer och utredningar, www.turku.fi/sv/plansokning

Stadsmiljödirektör Christina Hovi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaren på anmärkningarna (bilaga 2) och föreslår för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för Kulturflotten, daterat 18.3.2022 och ändrat på basis av utlåtanden och anmärkningar 27.9.2022 föreläggs fullmäktige för godkännande. Kostnadsförslaget för byggandet av infrastrukturen i detaljplaneområdet föreläggs separat för beslut som en del av projetplanen för reparation av Östra strandbryggan mellan Kvarnbron - Teaterbron.

BeslutFörslaget godkändes.

Ssn § 449

Bilaga 1Karta Kulturflotte

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Kulturflotte (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Kulturflotte (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 18.3.2022 daterade och 27.9.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar ändrade förslaget till detaljplaneändring för Kulturflotten.

Dessutom beslutar stadsfullmäktige godkänna att Kostnadsförslaget för byggandet av infrastrukturen i detaljplaneområdet föreläggs separat för beslut som en del av projetplanen för reparation av Östra strandbryggan mellan Kvarnbron - Teaterbron.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12–2.

I omröstning med namnupprop röstade Elo, Koivusalo, Rosenlöf, Achrén, Niinivirta, Anttila, Weber, Rantanen, Aaltonen, Ruohonen, Pälve och Arve för föredragandens beslutsförslag.

För Muukkonens förslag till förkastande med följande innehåll röstade förutom henne även Jormalainen som understödde henne:

”Stadsstyrelsen beslutar att förkasta förslaget till ändring av detaljplanen Kulturflotten.

Motiveringar:

Kulturflottens omgivning har betydligt ändrats under beredningens gång. Trafikens smidighet vid Östra Strandgatan utgör en utmaning. Bullerstörningarna från flotten stöder inte kulturstrandens verksamhet. En ny plats ska sökas för kulturflotten.”

Sfm § 234

Bilaga 1Karta Kulturflotte

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Kulturflotte (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Kulturflotte (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 18.3.2022 daterade och 27.9.2022 på basis av utlåtanden och anmärkningar ändrade förslaget till detaljplaneändring för Kulturflotten.

Dessutom beslutar stadsfullmäktige godkänna att Kostnadsförslaget för byggandet av infrastrukturen i detaljplaneområdet föreläggs separat för beslut som en del av projetplanen för reparation av Östra strandbryggan mellan Kvarnbron - Teaterbron.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Mika Maaskola att han med stöd av 151 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.

Framlagt förslag till förkastande och dess behandling

El-Khatib lämnade understödd av Yrttiaho följande förslag till förkastande:

”Stadsfullmäktige beslutar att förkasta förslaget till ändring av detaljplanen Kulturflotten.

Motiveringar:

Kulturflottens omgivning har betydligt ändrats under beredningens gång. Trafikens smidighet vid Östra Strandgatan utgör en utmaning. Bullerstörningarna från flotten stöder inte kulturstrandens verksamhet. En ny plats ska sökas för kulturflotten.”

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har el-Khatibs förslag till förkastande blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 54 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 12 fullmäktigeledamöter understödde el-Khatibs förslag till förkastande, 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.  

Bilaga 2Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 234
Bilaga 1:Kartta Kulttuurijokilautta / Karta Kulturflotte
Bilaga 2:Äänestyslista / Omröstningsförteckning