Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen45707.11.20223
Stadsfullmäktige23114.11.20226

3490-2022 (02 02 02)

Den tredje delårsöversikten för 2022

Sammandrag: -

Ssn § 457

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola och koncernredovisningschef Merja Vuorinen 2.11.2022:

I statsrådets förordning SHM/2021/194 som fastställdes i början av oktober i fjol fastställdes att ersättningsnivån i anslutning till behandlingen av pandemin i sin helhet täcker kommunernas och samkommunernas kostnader på riksnivå till fullt belopp under tiden 11.10.2021-31.12.2022. Statsrådet har genom förordning 6.10.2022 beslutat att de kostnader som coronapandemin orsakat kommunerna för hela 2022 ersätts med en ansökan om statsunderstöd 7.10 –4.11.2022. Understödet följer i stora drag ersättningsprinciperna för 2021. Understödet för testning, vårdkostnader och andra direkta kostnader för kostnader som orsakas mellan den 1 september och den 31 december 2022 bestäms utifrån statsbidragsmyndighetens uppskattning. För Åbos del uppskattar Servicehelheten för välfärd att ersättningarna utgående från den nuvarande situationen kommer att bli cirka 1,3 miljoner euro under de utgifter som realiseras i bokföringen.

Staten ersätter också kostnader för tjänster för personer som flyr kriget i Ukraina, såsom kostnader i anslutning till småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, sysselsättningstjänster och boende.

Räkenskapsperiodens resultatprognos

Den kommunala ekonomin är utsatt för exceptionell osäkerhet. Rysslands attack mot Ukraina har ökat osäkerheten om den ekonomiska utvecklingen och orsakat en kraftig ökning i priserna på energi, råvaror och mat. Även kommunsektorns nya kollektivavtal har höjt personalkostnaderna. Den negativa resultateffekten kompenseras av den överraskande goda utvecklingen av skatteinkomsterna i årets tredje prognos.

Effekterna av coronapandemin och löneförhöjningarna ingick inte i den ursprungliga budgeten för 2022.

Enligt prognosen uppgår årsbidraget till 55,5 miljoner euro, vilket överskrider budgeten med cirka 23,0 miljoner euro. De prognostiserade ackumulerade verksamhetsintäkterna och skattefinansieringen räcker enligt prognosen inte till för att täcka verksamhetskostnaderna och avskrivningarna enligt plan. Med andra ord räcker inte årsbidraget till för de planenliga avskrivningarna på 60,2 miljoner euro enligt prognosen.

Räkenskapsperiodens underskott skulle bli 3,5 miljoner euro, vilket skulle realiseras 25,3 miljoner euro bättre än den reviderade budgeten. I den reviderade budgeten har ett underskott på 28,9 miljoner euro godkänts. Ett över-/underskott som är jämförbart med föregående år skulle realiseras cirka 41,0 miljoner euro bättre, när man tar hänsyn till effekten av Arbetshälsogården i Åbo som bolagiserades 1.1.2022.

Prognos för utfall av verksamhetsintäkter och -kostnader

Enligt prognosen skulle verksamhetsbidraget som beskriver nettodriftsutgifterna, -1 233,0 miljoner euro, ackumuleras cirka 49,0 miljoner euro (4,1 %) sämre än den reviderade budgeten. Det jämförbara verksamhetsbidraget från året innan skulle försämras med cirka 101,0 miljoner euro (8,9 %) .

Prognosen för verksamhetsintäkterna för hela året är 466,3 miljoner euro, vilket är 41,3 miljoner euro (8,1 %) mindre än utfallet av bokslutet för 2021. Enligt prognosen skulle budgeten överskridas med 13,1 miljoner euro (2,9 %).

Verksamhetskostnaderna justerade med tillverkning för eget bruk är enligt prognosen 1 699,3 miljoner euro. Den jämförbara tillväxten från föregående år är 59,6 miljoner euro (3,6 %). Budgeten skulle överskridas med 62,0 miljoner euro (3,8 %).

De största avvikelserna i verksamhetsbidraget (nettodriftsutgifterna) per organ (budget/prognos 3/2022):

 Utfallsprognos miljoner euroNettoavvikelse miljoner euro
Social- och hälsovårdsnämnden-721,0-31,6
Nämnden för fostran och undervisning-337,3 -13,4
Koncernförvaltningen, ss-23,3 5,0
Stadens gemensamma funktioner, ss -7,8-10,0

Utredningar om servicehelheter för budgetavvikelser finns i diarapporten under Servicehelheter.

Användning av arbetskraft och utfall av personalkostnader

Personalkostnaderna för alla tjänsteförhållanden för hela året kommer enligt prognosen att vara ca 565,5 miljoner euro och löner och arvoden 455,6 miljoner euro, justerat med justeringsposter för sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring och andra personalutgifter sammanlagt 448,6 miljoner euro. Personalkostnaderna skulle stiga sammanlagt med ca 4,0 miljoner euro jämfört med budgeten.

Användningen av arbetskraft utan sysselsatta och praktikanter förutspås vid årets slut uppgå till 10 379,5 årsverken. Den jämförbara förändringen från året innan är -25,1 årsverken. Utmaningarna i tillgången på personal har en minskande inverkan på användningen av arbetskraft i servicehelheten för välfärd. I fråga om övriga servicehelheter återspeglas dock i användningen av arbetskraft att verksamheten återgått till den normala servicenivån samt den ökade efterfrågan.

Kostnadseffekten av den kommunala sektorns löneökningar för avtalsperioden 1.4.2020–28.2.2022 för 2022 är +0,43 % jämfört med år 2021. Den nya avtalslösningen är treårig för perioden 1.5.2022–30.4.2025, vars kostnadseffekt för 2022 är +1,76 %, dvs. 7,9 miljoner euro och inklusive lönebikostnader sammanlagt 9,6 miljoner euro.

Prognos över skatte- och statsandelsintäkter

Det totala inflödet från skatter och statsandelar har uppskattats till 1 260,0 miljoner euro, vilket är 72,6 miljoner euro (6,1 %) bättre än målet i budgeten. Skatteintäkterna överskrider budgeten med 71,4 miljoner euro, vilket huvudsakligen beror på det positiva förväntade utfallet av samfundsskatteinkomsterna. Kommunens inkomstskatt och fastighetsskatter beräknas uppgå till sammanlagt 7,1 miljoner euro mer än budgeterat.

Utvecklingen av förskottsbeskattningen av kommunalskatten under skatteåret har varit stark i och med den goda sysselsättningsutvecklingen. Utvecklingen avtar dock redan från och med nästa år.

Samfundsskatten fortsätter sin starka utveckling. Enligt förhandsuppgifterna om den slutförda beskattningen skulle den samfundsskatt som debiteras kommunerna öka med över 40 % från 2020.

Statsandelsintäkterna har uppskattats till 318,0 miljoner euro, vilket är 1,2 miljoner euro (0,4 %) bättre än budgeten.

Finansiering av verksamhet och investeringar

Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde är enligt prognosen 54,9 milj. euro negativt. Prognosen är 69,4 miljoner euro bättre än budgeten, vilket beror på att investeringarna är under budgeten och årsbidraget har utvecklats bättre än budgeten.

Stadens investeringsutgifters utfallsprognos är 131,5 miljoner euro. Enligt prognosen underskrids den reviderade budgeten för investeringsutgifter på 176,0 miljoner euro med 44,5 miljoner euro när investeringsobjektens planerade förläggning flyttas framåt. Överlåtelseinkomsterna på 38,4 miljoner euro skulle realiseras nästan i enlighet med den reviderade budgeten.

Prognosen för utlåningen vid årets slut på 561 miljoner euro skulle minska med 8,3 miljoner euro jämfört med året innan. Utlåningen ökas mindre än planerat, sammanlagt 24,0 miljoner euro och amorteras mer än planerat, sammanlagt 32,3 miljoner euro.

Lånestocken, dvs. den sammanlagda räntebelagda skulden, beräknas i slutet av året vara cirka 832 miljoner euro, medan den i bokslutet för 2021 var 796 miljoner euro.  Ökningen jämfört med året innan beror på finansieringen av stadens och dotterbolagens investeringar. På grund av den ökade kortfristiga finansieringen beräknas det behövas 90 miljoner euro mindre i långfristig finansiering, dvs. högst 130,0 miljoner euro. Långfristiga lån kommer att amorteras enligt planen med cirka 124 miljoner euro.

Budgetklausulernas och anpassningsprogrammets framskridande samt uppföljningen av borgmästarprogrammet

Sammanslagningen av anpassningsprogrammets och budgetklausulernas rapportering behandlades i stadsstyrelsen 28.3.2022 § 129. I årets uppföljning har man till samma rapport om klausulerna också kombinerat anpassningsprogrammet, som tidigare följdes upp i ett separat dokument.

Uppföljningsrapporterna för servicehelheternas budgetklausuler och anpassningsprogrammet samt åtgärderna i borgmästarprogrammet har bifogats som tilläggsmaterial 2.

Anslagsändringar och -överföringar som föreslås stadsstyrelsen

Överskridanden av finansieringen på årsnivå för investeringar i lokaler och infrastruktur

I samband med delårsöversikterna och bokslutet rapporteras och lämnas till stadsstyrelsen för godkännande nödvändiga ändringar i kostnadsberäkningar och tidtabeller för infrainvesterings- och lokalinvesteringsprojekt samt deras effekter på finansieringen på årsnivå. Samtidigt ges till kännedom tillägg och borttagningar av investeringsprojekt under en miljon euro från investeringsprogrammet som direktören för stadsmiljösektorn och direktören för lokalitetstjänster fattat beslut om. Stadsmiljönämnden 25.10.2022 § 398 föreslår objektspecifika ändringar i kostnadsberäkningar, projekt och tidtabeller samt ändringar i den årliga användningen av medel jämte motiveringar för stadsstyrelsens godkännande i enlighet med bilagorna 1 och 2.

Vidare föreslår stadsmiljönämnden 25.10.2022 § 398 för stadsstyrelsen att

Budgetändringar som föreslås för stadsfullmäktige

Centralvalnämnden har 24.10.2022 § 85 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att nämndens budgetanslag höjs med 62 483 euro och inkomstbudgeten höjs med 10 024 euro, dvs. sammanlagt 52 459 euro netto.

Social- och hälsovårdsnämnden har 20.10.2022 § 413 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare till stadsfullmäktige att inkomstposten för servicehelheten höjs med 8,176 miljoner euro och att utgiftsposten höjs med 39,809 miljoner euro, det vill säga ett nettobelopp på 31,633 miljoner euro.    

Stadsmiljönämnden har 25.10.2022 § 398 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att inkomstbudgeten för ersättningar för markanvändningsavtal sänks med 2 430 243 euro.

Kollektivtrafiknämnden för Åboregionen har 23.8.2022 § 97 föreslagit att kostnaderna för Sirkkala skolas tillfälliga transporter på 150 000 euro överförs till kollektivtrafiken. Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 24.3.2021 § 51 beslutat att ordna skolskjutsar till Sirkkala skolas tillfälliga lokaler under skolans renovering, dvs. för två år. Anslaget på 68 000 euro för hösten 2021 ökades i samband med den första delårsöversikten 2021. För 2022 behövs ett separat anslag på 150 000 euro (135 000 euro + indexökning 10,8 %) för skötseln av skoltransporterna till Sirkkala skola, och för våren 2023 igen ett separat anslag på 77 000 euro (68 000 euro + indexökning 13 %). Anslaget för 2022 ingår inte i budgeten för kollektivtrafiken 2022 och det ingår inte heller i den ekonomiska prognosen för slutet av året i den tredje delårsöversikten, där utgifterna uppskattas överskrida budgeten med endast 14 459 euro.

Nämnden för fostran och undervisning har 27.10.2022 § 139 föreslagit för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att i enlighet med fullmäktiges riktlinjer anvisa ansvarsområdet för nämnden för fostran och undervisning sammanlagt 11 350 000 euro för att täcka utgifterna enligt följande:

I koncernförvaltningens budget 2022 ingick i stadens gemensamma funktioner ett oallokerat sparmål på 7 miljoner euro, som man hade för avsikt att allokera till social- och hälsovårdsnämnden i samband med delårsöversikterna. Det fanns inga möjligheter att rikta sparmålet till social- och hälsovårdsnämnden, men Koncernförvaltningen försökte hitta sparobjekt för vilka det budgeterade sparmålet delvis kan allokeras. Inom Koncernförvaltningen kan sparmålet allokeras till ett belopp av sammanlagt 2,8 miljoner euro tack vare mindre servicebehov än väntat, strikt behovsprövning och fördröjningar i rekryteringarna. Till stadsstyrelsen och vidare till stadsfullmäktige föreslås

Enheten för koncernförvaltningens strategiska ekonomistyrning skickar 2022 årets första delårsöversikt till stadsstyrelsen för behandling.

Bilaga 1Objektspecifika motiveringar i investeringar för byggande av stadsmiljön 09/2022

Bilaga 2Objektspecifika motiveringar för investeringar vid byggande av verksamhetslokaler 09/2022

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 3 2022 rapport

Tilläggsmaterial 3Uppföljningsrapporter om budgetklausulerna och anpassningsprogrammet samt om borgmästarprogrammet

Tilläggsmaterial 3Länkbibliotek till beslut som fattats av nämnder som lagt fram budgetändringar

Kanslichef Tuomas Heikkinen:

FörslagStadsstyrelsen beslutar

Stadsstyrelsen beslutar att föreslå för stadsfullmäktige att stadsfullmäktige antecknar delårsöversikten 3 2022 för kännedom och uppmanar de redovisningsskyldiga att aktivt följa upp utfallet av budgeten för resten av året och avstå från att göra ändringar i den reviderade budgeten som är bindande för fullmäktige.

Stadsstyrelsen beslutar också att föreslå för stadsfullmäktige följande ändringar i budgetanslagen och inkomstposter 2022:

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 231

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 3 2022 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 3Uppföljningsrapporter om budgetklausulerna och anpassningsprogrammet samt om borgmästarprogrammet (på finska)

Tilläggsmaterial 3Länkbibliotek till beslut som fattats av nämnder som lagt fram budgetändringar (på finska)

Stadsstyrelsen förslag

Stadsfullmäktige antecknar delårsöversikten 3 2022 för kännedom och uppmanar de redovisningsskyldiga att aktivt följa upp utfallet av budgeten för resten av året och avstå från att göra ändringar i den reviderade budgeten som är bindande för fullmäktige.

Därtill beslutar stadsfullmäktige följande ändringar i budgetanslagen och inkomstposter 2022:

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Mika Maaskola att han med stöd av 151 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.