Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen14228.03.202216
Stadsfullmäktige7911.04.202216

12433-2021 (00 01 02, 09 05 00, 10 03 01)

Svar på fullmäktigeledamot Timo Furuholms m.fl. om att förbättra säkerheten på skolvägarna

Sammandrag: -

Ssn § 142

Stadsmiljöns servicehelhet, trafikplanering, trafikingenjör Jaana Mäkinen:

Ledamot Furuholm föreslår i sitt initiativ att staden ordnar en Wilma-enkät för elevernas föräldrar och skolornas anställda, där man utreder farliga platser och andra utmaningar med anknytning till lågstadieelevernas skolresor i Åbo. I initiativet föreslås också att man utifrån enkätresultaten ska utarbeta ett åtgärdsprogram för att minska riskerna i anslutning till skolresor.

I Åbo stad görs som bäst ett trafiksäkerhetsprogram där man går igenom hur stadens alla servicehelheter satsar på trafiksäkerhetsarbetet. I arbetet ställer man upp mål för stadens trafiksäkerhetsarbete och funderar över åtgärder på strategisk nivå och koordinering av trafiksäkerhetsarbetet mellan servicehelheterna. Utvecklingen av samarbetsmodeller för skolorna och trafikplaneringen är en typisk åtgärd på strategisk nivå som torde skrivas in i programmet.

I Åbo har skolorna över 60 verksamhetsställen och det är tyvärr inte realistiskt att börja utreda säkerhetsbristerna i alla skolmiljöer på en gång. Det finns varken planeringsresurser eller genomförandeanslag för ett så stort arbete. Syftet med främjandet av trafiksäkerheten i skolorna är att framskrida så att några skolor väljs till pilotobjekt med vilka man utvecklar en samarbetsmodell. Varje pilotskola kan få en kartenkät om upplevda säkerhetsbrister, om skolan inte redan känner till dem. Dessutom går man igenom säkerhetsbrister och åtgärder med skolans personal. Ärendet bereds redan i Scale Up-projektet som ingår i helheten Smart and Wise Turku i samarbete med trafikplaneringen. Efter att pilotfallen undersökts kan man bättre uppfatta hur och med vilken tidtabell trafiksäkerhetsåtgärderna vid de övriga skolornas verksamhetsställen behöver framskrida.

Karaktären på och omfattningen av de trafiksäkerhetsåtgärder man hittar kommer att variera. Vissa åtgärder kan genomföras med små planändringar på kort sikt. Om det är nödvändigt att göra mer omfattande ändringar i trafiknätet eller utarbeta nya gatuplaner, pågår den interaktiva planeringsprocessen och genomförandefasen längre. Förutom att förbättra den fysiska miljön är det också viktigt att fästa uppmärksamhet vid trafikfostran och kommunikation om trafiksäkerheten, eftersom mycket få trafikolyckor inträffar enbart på grund av brister i trafikmiljön, utan de är ofta förknippade med en mänsklig faktor.

Tilläggsmaterial 1Fullm. Timo Furuholm m.fl. motion (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 79

Tilläggsmaterial 1Fullm. Timo Furuholm m.fl. motion (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige antecknar ovannämnda svar för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

BeslutStadsfullmäktige återremitterade motionssvaret för beredning så att man noggrant utreder kostnaderna för Wilma-enkäten som föreslagits i motionen samt resurskraven och efter detta omvärderar man genomförandet av enkäten.

Motiveringar:

Motionssvaret låter förstå att enkäten som jag föreslagit inte kan genomföras. Till stöd för detta påstående anges ändå inga konkreta skäl.

En Wilma-enkät om säkerheten på skolvägarna genomfördes bland annat i Esbo 2018 som ett externt konsultuppdrag. Själva enkäten krävde då inga personalresurser av staden och kostnaderna var också måttfulla. Enkäten som genomfördes i Esbo gav cirka 2 500 svar utifrån vilka man började ta itu med 120 farliga ställen.

En enkät där föräldrar, anställda vid skolorna och barn kan delta ger exakt och unik information om farliga ställen på skolvägarna. Utifrån dessa kan man vidta nödvändiga åtgärder inom ramen för stadens anslag och personalresurser. Den information som enkäten genererar skulle också stöda det kommande trafiksäkerhetsprogrammet och göra det möjligt att utveckla staden i en tryggare riktning.

Allt som allt är det fråga om en liten satsning med tanke på vilka betydande effekter den förbättrade säkerheten på skolvägarna kan ha. Genom att förbättra säkerheten på skolvägarna skapar man en tryggare miljö för stadens barn. Dessutom skulle detta innebära en klimatgärning och bidrar till att öka barnens aktivitet.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Beslut i ärendet fattades enhälligt på förslag av Furuholm understödd av Elo.