Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden4101.02.20229
Stadsstyrelsen16404.04.202214
Stadsfullmäktige7111.04.20228

15246-2018 (10 02 03)

Förslag till ändring av detaljplan och tomtindelning; "Rönnudden", Rönnudden, Korpolaisbacken, Parkbacken och Lillheikkilä (adress Hirvensalo parkvägen, Lillheikkilävägen, Regementsvägen) (26/2018)

Sammandrag:

Detaljplaneförslaget för Rönnudden gör det möjligt att i enlighet med en hållbar stadsplanering bygga ett bostadsområde som baserar sig på slutna kvarter för cirka 2 500 invånare. I detaljplaneförslaget föreslås byggrätt på området för sammanlagt cirka 183 200 v-m2. I områdets mellersta del finns dessutom den omfattande Katanpääparken som också fungerar som en fördröjande konstruktion i hanteringen av dagvatten och översvämningar. Kostnaderna för infrastruktur- och allmänna områden som föranleds av genomförandet av planen har uppskattats till cirka 25,1 mn euro (moms 0 %) och som kostnad för genomförande av gång- och cykelvägen längs Regementsvägen till Uittamovägen till cirka 0,6 mn euro utanför planen. Kostnadsförslaget presenteras för stadsfullmäktige för godkännande i samband med att detaljplanen godkänns.

Smn § 41

Stadsmiljö, stadsplanering och marktillgångar, planläggning, planläggningsarkitekt Päivi Siponen och Urbanity Oy, DI/YKS-582 Pekka Saarinen 21.1.2022:

I planläggningen har ett förslag till detaljplaneändring daterat  1.4.2021 ändrats med anledning av utlåtandet och anmärkningar 1.11.2021 och ändrats med stöd av stadsmiljönämndens beslut 7.12.2021 § 475.

Förslaget till detaljplaneändring har utarbetats i samarbete med Stadsmiljöns planläggningsenhet, Senatsfastigheter, Urbanity Oy, Gehl Architects och AJAK arkitektbyrå samt aktörer som vunnit tomtöverlåtelsetävlingen som partnerskapsplan.

Nuläget

Största delen av planeringsområdet är ett område som befriats från användning av Försvarsmakten. Området ägs till största delen av Senatsfastigheter, en del av gatorna och små obrutna områden ägs av staden. Försvarsmakten fortsätter verksamheten på området utanför detta detaljplaneområde. Rönnuddens område och dess omgivningar är bebyggt stadsområde som redan länge har omfattats av mänsklig verksamhet, bl.a. åkrar, ängar och ungt skogsbestånd. På området finns ett stort parkeringsområde med sandyta och en tidigare radiostation som använts av försvarsmakten. Planeringsområdets areal är ca. 18,5 ha.

Det nuvarande läget beskrivs närmare i punkt tre i planbeskrivningen Utgångspunkter.

Beskrivning av detaljplaneförslaget

Detaljplanen gör det möjligt att bygga en mångsidig bostadsproduktion, skola och daghem samt affärslokaler och dagligvaruhandel (detaljhandelsenhet). Cirka 2 500 invånare uppskattas finnas i planändringsområdet. Markanvändningen på Rönnudden grundar sig på den slutna kvartersstrukturen, skiktning i olika skalor. De slutna kvarteren gränsar till gator eller trafikförbindelser runt kvarteret. Höjderna på byggnaderna i det slutna kvarteret varierar i regel från tre till åtta, med lägre byggnader i kvarterets sydvästra del, varvid man kan utnyttja maximalt solljus och samtidigt skapa gårdar som är skyddade mot vind och buller. I enlighet med markanvändningsavtalet förbinder sig markägaren att överlåta minst 30 000 v-m2 av området till prisreglerad bostadsproduktion. Överlåtelsen för bostadsproduktion ska gälla minst sju kvarter.

Dessutom är det möjligt för specialgrupper att bo i två kvarter i detaljplaneområdet.

De enskilda husen i kvarteret kan variera betydligt i fråga om arkitektur och storlek. På så sätt möjliggörs en levande och varierande stadsbild och samtidigt kan man flexibelt svara på olika bostadsbehov. Byggande i slutna kvarter skapar en stabil stadsstruktur där funktionerna ligger nära varandra och användningen av olika delar anpassar sig till framtida behov. Den människonära skalan och variationen i byggnadernas fasader skapar levande och intressanta gator. Mellan bostadskvarterens fasad och gatuområdet har man planerat ett 1–4 m djupt främre gårdsområde i kvarteret som för med sig varierande vyer för förbipasserande. På de främre gårdsområdena är det till exempel möjligt att placera lättbyggda terrasskonstruktioner med tak och pergolan. På de främre gårdsområdena kan det också finnas ingångar till bostäder på marknivå. I hela planområdet strävar man efter att på ett målinriktat sätt skapa möjligheter till placering av bostäder på marknivå, gemensamma utrymmen och affärslokaler.

Största delen av kvarteren i detaljplanen är kvartersområden för bostadshögus (AK, AK-1, AK-2). I den norra delen av detaljplanen finns dessutom ett kvartersområde för bostads-, affärs- och kontorsbyggnader (AL-1). Dagligvaruhandel får placeras på markplan i AL-1-kvartersområdet. På torget i nordvästra hörnet finns ett separat litet kvartersområde för affärsbyggnader (KL-1). I områdets östra hörn finns ett kvartersområde för servicebyggnader för daghem och skola (P-1). Dessutom finns ett kvartersområde för bostadsbyggnader (A) i östra hörnet av detaljplanen. Mitt i området byggs en funktionell dagvattenpark (VP), till vilken kvartersområdena för bostadskvarteren och bilplatserna (LPA-1) avgränsar. Gång- och cykelleder vid dagvattenparken fungerar också som rekreations-, underhålls- och räddningsvägar. Största delen av kvarteren har en grönkoefficient på 0,8. Dessutom har man i planeringen av området beaktat risken för översvämningar på grund av störtregn och havsvatten i dagvattenparken i områdets mellersta del. Park- och gatuplaner för allmänna områden, inklusive fördröjnings- och filtreringskonstruktioner för dagvatten, planeras närmare i samband med planeringen av infrastrukturen i området och godkänns av stadsmiljönämnden efter att detaljplanen har godkänts. Den gamla radiostationen i området skyddas med en detaljplan (sr-1).

Planområdets anvisade byggnadsrätt är 183 200 v-m2. I planförslaget finns 6,4 ha bostadskvarter (AK, AK-1, AK-2, A, AL-1), dvs. ca 35 %. Rekreationsområdena (VP, VL 1/s) är 2,4 ha, dvs. ca 13 %. Kvartersområdet för servicebyggnader för daghem och skola P-1 är ca 0,6 ha, dvs. ca 3 %. Kvartersområdet för bilplatser LPA 1 + LPA 2 är sammanlagt 0,7 ha, dvs. 4 %. Gatuområdena är 8,4 ha, dvs. ca 45 %. Kvarterseffektiviteten e varierar mellan 0,7 och 2,8 (AK-1, AK-2, AK, A, AL-1).

Parkeringen sker i AK, AK-1, AK-2 och Al-1-kvarter huvudsakligen ovan mark under tak på innergården och/eller under byggnaden samt i parkeringsanläggningar som byggs i LPA-1-kvartersområden som anvisas i detaljplanen. På kvartersområdena AK, AK-1, AK-2 och AL-1 ska det byggas minst en bilplats för varje bostadsvåningsyta på 1/120 v-m2 och i den prisreglerade bostadsproduktionen 1/135 v-m2. Kvarterets 14 bilplatser ska placeras i parkeringsanläggningen i kvartersområdet LPA-1, Inom kvartersområde A för bostadsbyggnader ska 1 bilplats/bostad byggas och placeras på marknivå på kvartersområde LPA-2. Gästplatser ingår i parkeringsnormen.

I bostadskvarteren ska totalt 1890 k-m2 affärslokaler placeras på marknivå. Vid förberedande av planläggningen har man bland annat utarbetat en utredningsplan för trafiken, översiktsplaner för gator och parker samt samordnat gång- och cykelleder samt räddningsförbindelser. Utredningsplanerna preciseras ännu i planeringen av genomförandet av gatu- och allmänna områden, som inleds våren 2022.

I planbeskrivningen presenteras en närmare beskrivning av detaljplanen och vilka konsekvenser genomförandet av planen har.

Försvarsmaktens militärområde utanför detta planområde är för närvarande ett särskilt skyddsobjekt med tanke på försvaret genom statsrådets förordning 676/2017. Det är för närvarande inte möjligt att anvisa en rutt via stranden genom militärområdet. Strandruttens möjlighet granskas på nytt i samband med planering av Rönnuddens södra detaljplan. Under genomförandet av denna detaljplan strävar man dock efter att utveckla den tillfälliga användningen av detaljplaneändringsområdet och utvecklingsområdet för markanvändningen söder om det, bland annat genom att undersöka möjligheterna att genomföra idrotts- eller rekreationsverksamhet samt andra motsvarande funktioner och evenemang i området. Friluftsleden som går genom området kommer att gå längs stranden längs militärområdet och anslutas genom detaljplaneområdet på Rönnudden och förenas med den gång- och cykelled som planeras för Regementsvägen, varifrån leden förenas med nätverket för gång- och cykeltrafik. En noggrannare planering av gång- och cykelförbindelsen på Regementsvägen ända till Uittamovägen ansluts till planeringen av genomförandet av planen.

Staden inleder planeringen av en redan planerad friluftsled från Fyrstranden till Rönnudden utanför avtalsområdet. Friluftsleden genomförs som en del av samhällsbyggandet på Rönnudden.

Olika skeden i planprocessen

Detaljplaneändringen bereds på Senatsfastigheters initiativ (datum 19.11.2018). Senatfastigheter och Åbo stad har undertecknat ett avtal om beredning av planen 7.1.2019. Målen för detaljplaneändringen har godkänts av stadsmiljönämnden 29.1.2019 § 56. Plan för deltagande och bedömning (PDB) skickades till deltagarna 14.2.2019. I PDB-skedet kom 15 skriftliga åsikter. Vid diskussionstillfället 28.2.2019 i Braheskolan deltog cirka 130 närboende och personer som var intresserade av att planera området.

En enkät om utvecklingen av området genomfördes på internet som en kartenkät, och den var öppen 30.1.- 10.3.2019. Enkäten besvarades av 294 personer som markerade sammanlagt 1 704 platser och rutter på kartan. I översiktsplanen för Rönnudden beaktades de åsikter som kommit in via kartenkäten.

För hela Rönnuddens område utarbetades en utredningsplan för markanvändningen på Rönnudden, som godkändes av stadsmiljönämnden 24.9.2019 § 373 och vidare av stadsstyrelsen 7.10.2019 § 377. Målet för området för markanvändningsplanen för Rönnudden är minst ca 5 000 invånare. Eftersom det är fråga om ett stort område vars genomförande tar tiotals år och kommer att framskrida stegvis är det ändamålsenligt att utarbeta flera detaljplaner för området. Då kan man bättre säkerställa att planerna är genomförbara och att investeringarna förläggs i rätt tid.

Detta förslag till detaljplan som utarbetats för norra delen av Rönnudden omfattar endast lite över hälften av det område som i utredningsplanen för markanvändningen reserverats för boende, så målet för detta område är ca 2 500–3 000 invånare.

Det preliminära utkastet till detaljplan presenterades vid ett diskussionstillfälle 9.1.2020 i Statens ämbetshus auditorium, där ca 40 invånare var närvarande. Stadsmiljönämnden godkände utkastet till detaljplan 11.2.2020 § 34 som grund för förlaget till detaljplan.

Hösten 2020 hölls en tomtöverlåtelsetävling (pris- och kvalitetstävling) i tre kvarter (kvarter 11, 13, 14) som inleder byggandet av området. 13 förslag lämnades in till tävlingen. Genom tävlingen lyckades man skapa en arkitekturmässigt mycket högklassig syn på Rönnuddens område enligt detaljplanens anda. Alla tävlingsbidrag som lämnades in fanns till påseende och kunde kommenteras i tjänsten kerrokantasi.fi 26.10.-8.11.2020. Antalet kommentarer var 267. Responsen utnyttjades i tävlingens andra skede och i utarbetandet av detaljplaneförslaget.

Planförslaget framlades till påseende under tiden 19.4-18.5.2021 och samtidigt begärdes myndighetsutlåtanden om det. Invånarmötet i anslutning till förslaget till detaljplanen hölls 28.4.2021. Mötet ordnades som ett webbevenemang på grund av sammankomstbegränsningarna och hälsosäkerheten i anslutning till covid-19. I mötet deltog 68 invånare, företagare eller andra delaktiga i området. 12.5.2021 hölls dessutom ett webbmöte med Parkbackens egnahemsförening.

Planförslaget lades fram på nytt 31.5-29.6.2021 på grund av tekniska orsaker (baskartans omfattning). Inga nya anmärkningar eller utlåtanden kom in under den tid som den nya framläggningen var framlagd.

Ett Teams-möte hölls med de närmaste grannarna 25.10.2021 om de föreslagna ändringarna i planförslaget på basis av anmärkningar och utlåtanden.    

Stadsmiljönämnden har 7.12.2021 § 475 i samband med behandlingen av planförslaget godkänt svaren på anmärkningar som har lämnats in under tiden 19.4-18.5.2021 och 31.5. – 29.06.2021. Samtidigt beslöt nämnden att planförslaget läggs fram på nytt.

Planförslaget framlades för tredje gången 13.12.2021-11.1.2022.

Tidigare anmärkningar under tiden 19.4-18.5.2021

Bemötandena till dessa har godkänts av stadsmiljönämnden 7.12.2021 § 475

Under framläggningstiden inkom 18 anmärkningar. Närområdenas egnahemsinvånare är oroade över att ett högt höghusområde byggs nära egnahemshusområdet, att befintliga egnahemshus eventuellt sjunker när planområdet byggs och att trafiken ökar på Regementsvägen och Parkbackens område. De närboende på Regementsvägen är dessutom oroade över skuggningen från höghusen i kvarteret väster om Regementsvägen på sina gårdar och över bullret från den ökande trafiken. Invånarna i den östra ändan av Lillheikkilävägen påminner om att Lillheikkilävägen i tiderna bara byggdes som en lokalväg, där egnahemshusen i närheten inte klarar av den växande trafiken.

De bemötanden till anmärkningarna och utlåtandena som stadsmiljönämnden godkände 7.12.2021 § 475 kan i sin helhet läsas i den till detaljplanebeskrivningen bifogade interaktionsrapporten, s. 29-120.

Bygghöjd

Rönnuddens detaljplaneområde avgränsas huvudsakligen av bostadsområden som redan har bildats, så nybyggen orsakar förändringar i livsmiljön för närområdets invånare. I detaljplaneringen måste man dock samordna målen i olika riktningar och kraven på detaljplanens innehåll.

I det framlagda detaljplaneförslaget i april-maj 2021 varierar antalet våningar vid Regementsvägen i kvarter 11 mellan sex till sju våningar. I kvarter 14 varierar antalet våningar för tomterna vid Regementsvägen från sju till åtta våningar. På basis av anmärkningarna sänktes antalet våningar på tomt 3 på Rönnuddens kvarter 14 från åtta till sju våningar. Detta minskar skuggningseffekten i riktning mot Regementsvägen särskilt under kvällstid på våren och hösten. Således är maximiantalet våningar på tomterna i kvarteret som gränsar till hela Regementsvägen sex eller sju på olika tomter.

Detaljplanen för Rönnudden förverkligar de av staden uppställda och godkända stadsstrategiska målen om en tätare samhällsstruktur för stadsförnyelseområdena och kollektivtrafikens utvecklingskorridorer med beaktande av klimatmålen. Att placera nybyggen i zonen för hållbar stadsstruktur och i synnerhet på gångavstånd från centrumservicen är en del av stadens verksamhet mot klimatförändringen. För att uppnå målen i generalplanen och stadsstrategin krävs bostadsproduktion av höghus.

Undvikande av sättningar och riskhantering

Genom god förhandsplanering hanterar man eventuella risker under byggtiden och undviker sättningar eller söndring i grunderna. I samband med utarbetandet av detaljplanen har man utarbetat olika utredningar om markens byggbarhet, grundförstärkning, skadliga ämnen i marken samt en helhetsplan för behandlingen av områdets dagvatten, där man har fäst uppmärksamhet vid förhållandena i marken i området. I den fortsatta planeringen utreds möjligheterna att utarbeta en regional vibrationsutredning/riskanalys även som stöd för en noggrannare gatu- och infrastrukturplanering samt byggnadsplanering av allmänna områden.

Ökad trafik och trafikbuller

Med tanke på biltrafikens funktion är de primära åtgärderna att dämpa biltrafikens tillväxt enligt stadens trafikpolitiska mål i hela gatunätet samt med tanke på Rönnudden i synnerhet i riktningen Lillheikkilä - Hirvensalo. Därför strävar man även vid planeringen av Rönnudden efter att uppmuntra cykling, gång och användning av kollektivtrafik. Rönnuddens läge är gynnsamt med tanke på cykeltrafiken och kollektivtrafiken, vilket sannolikt begränsar Rönnuddens andel av den ökning av trafikmängderna som trafikprognoserna visar i gatunätet i södra Åbo. Genomfartsrisken i riktning mot Hirvensalo direkt längs Marinstabsgatan till Regementsvägen har förhindrats på Marinstabsgatans kollektivtrafikavsnitt vid Katanpääparken. Området för bullerutredningen i planen utvidgades på grund av anmärkningarna, enligt trafikprognosen för 2050 kan trafikbullret stiga på gårdarna på de närliggande egnahemshusen på Regementsvägen till över 55 dB. På grund av detta fogades till kartan en bestämmelse enligt vilken dagbullernivån från gatuområdet får vara högst 55 dBA på största delen av tomterna i det intilliggande kvartersområdet som reserverats för boende. En noggrannare planering av bullerskyddet görs i samband med gatuplaneringen.

Trafiksäkerheten i Parkbacksområdet kommer att förbättras genom att man ansluter planeringen av genomförandet av gång- och cykelvägen som byggs på Regementsvägen till Uittamovägen enligt planens genomförandeplanering. Målet är att inleda planeringen av genomförandet 2022.

Utlåtanden

Bemötandena till dessa har godkänts av stadsmiljönämnden 7.12.2021 § 475

Naturvärden

Tillsammans med miljöskyddet har man kontrollerat naturvärdena vid kvarter 25 och tillsammans konstaterat att de mest betydande naturvärdena faller utanför planområdet. De mest värdefulla klippängarna som konstaterats i naturutredningarna faller också utanför planområdet. De värdefulla naturområden som blir kvar på försvarsmaktens sida bevaras i naturtillstånd och med liten användning. Klippängen vid kvarter 25 (AK, LPA-1 och A) har naturvärden, men stadsplaneringen konstaterade att det kvarter med träkonstruktion som planen möjliggör är viktigare här.

Skyddad radiostation (sr-1)

I utlåtandena från Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland (NTM), Museiverket och Museicentralen ansågs skyddsbeteckningen vara bra, men det hade ansetts bättre att sänka byggnaderna nära den skyddade radiostationen. I detaljplanen har man dock avsiktligt uttryckligen tänkt att kontrasten mellan ett modernare nybygge och en radiostation som ska bevaras bättre ska lyfta fram den. Även Museiverket anser att radiostationen som historiskt skikt på flervåningskvarterets gård skapar rotsystem i det nya bostadsområdet och den föreslagna detaljplanen hotar inte att bevara kasernområdets centrala värden. Antalet våningar i en skyddad radiostation ändrades så att det motsvarar det korrekta antalet våningar i en byggnad med en våning.

Avvikelse från gällande generalplan

NTM och Egentliga Finlands förbund har i sina utlåtanden uppmanat till att motivera att planförslaget avviker från den gällande generalplanen. I den gällande generalplanen är endast det nuvarande åkerområdet ett flervåningshusdominerat bostadsområde (AK) och den södra delen av ett specialområde (E) för försvarsmaktens bruk. Generalplanen är till denna del föråldrad, eftersom det område som försvarsmakten behöver har minskat. Den pågående generalplanen 2029 har beaktats och detaljplaneförslaget följer den.

Utkastet till generalplan för Åbo 2029 har godkänts av stadsstyrelsen 5.11.2018 § 4. Förslag till generalplan 2029 (datum 24.11.2021) har godkänts av stadsmiljönämnden 14.12.2021 och av stadsstyrelsen 20.12.2021. Förslaget till generalplan läggs fram till påseende. Detaljplanen för Rönnudden följer den godkända naturen och förslaget. I den gällande generalplanen är endast det nuvarande åkerområdet ett flervåningshusdominerat bostadsområde (AK) och den södra delen av ett specialområde (E) för försvarsmaktens bruk. Generalplanen är till denna del föråldrad, eftersom det område som försvarsmakten behöver har minskat. Enligt § 42.4 i markanvändnings- och bygglagen är det möjligt att avvika från en föråldrad generalplan. Den pågående generalplanen 2029 för försvarsmaktens minskade utrymmesbehov har beaktats och detaljplaneförslaget följer den. I förslaget till generalplan är den norra delen av planområdet ett service- och bostadsområde (PA) och den södra delen ett nytt eller väsentligt föränderligt bostadsområde (skärpt A-beteckning). Detaljplanelösningen anpassar sig till generalplanens helhet och uppfyllandet av generalplanens innehållskrav har undersökts utifrån utredningarna i den anhängiga generalplanen. Området har i etapplandskapsplanen för markanvändning, service och trafik i Egentliga Finland, som godkändes av landskapsfullmäktige 11.6.2018, antecknats som område för tätortsfunktioner (A). Även enligt strukturmodellen för Åbo stadsregion 2035 (2.4.2012) har planområdet definierats som ett nytt bostadsområde (AK, nr 83).

Detaljplanen har justerats så att den motsvarar Åbo Energi Elnät Ab:s lokalreserveringar i ET-1 kvarter samt ramvillkoren för dem.

Utgående från utlåtanden från äldrerådet och välfärdssektorn har man i planbestämmelserna i kvarter 10 (AL-1) och 12 (AK-1) lagt till en möjlighet att också genomföra alternativ för serviceboende: "I kvarteren får man placera boende för specialgrupper med servicelokaler" där det skyddade slutna kvarteret passar bra.

Övriga ändringar i plankartan är tekniska eller verbala preciseringar av mindre karaktär.

Planförslaget lades fram på nytt 31.5-29.6.2021 på grund av tekniska orsaker (baskartans omfattning). Inga nya anmärkningar eller utlåtanden kom in under den tid som den nya framläggningen var framlagd.

De bemötanden till utlåtandena som stadsmiljönämnden godkände 7.12.2021 § 475 kan i sin helhet läsas i den till detaljplanebeskrivningen bifogade interaktionsrapporten, s. 29-120.

Anmärkningar var till påseende under tiden 13.12.2021-11.1.2022

När förslaget till detaljplan var framlagt 13.12.2021-11.1.2022 lämnades två anmärkningar in. Före planens tredje framläggande lämnades 5 åsikter in som behandlas i detta sammanhang.

Åsikter i oktober och november 2021

Åsikterna oroade sig för hur byggandet påverkar de nuvarande egnahemshusen. Detta har redan i stor utsträckning besvarats i stadsmiljönämndens bemötanden 7.12.2021 § 475 (t.ex. anmärkningar nr 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 17 och 18 och bemötanden från stadsplaneringen).

De närboende på Regementsvägen lämnade åsikter efter Teams-mötet 25.10.2021. Vid mötet gick man igenom planförslaget som ändrats med anledning av anmärkningar och utlåtanden. Därefter beslöt stadsplaneringen att lägga fram planförslaget ännu för tredje gången efter nämndens behandling, så att invånarna har tillräckligt med tid att reagera på det ändrade planförslaget. Åsikterna motsätter sig fortfarande detaljplaneändringen. Åsikterna har till största delen innehållet i tidigare anmärkningar, som redan har besvarats i stadsmiljönämndens bemötanden 7.12.2021 § 475 (Anmärkningar nr 2, 17 och 18 och bemötanden från stadsplaneringen).

Anmärkningar 11.1.2022

Parkbackens egnahemsförening påminner om att de omgivande bostäderna och tomterna inte beaktas tillräckligt i planen och byggandet. Enligt anmärkningen är planen inte förenlig med kraven i MBL. Föreningen kräver absolut genomfartsförbud och lokalt parkeringsförbud. Föreningen yrkar på ersättningar till tomtägarna för skuggande gårdar, eventuell ökning av trafikbullret samt för att byggandet sjunker. 

Parkbackens egnahemsförenings anmärkning har till största delen inneburit föreningens tidigare anmärkning, som redan har besvarats i stadsmiljönämndens bemötanden 7.12.2021 § 475 (Anmärkning nr 16 och bemötande av stadsplanering). I motsats till vad som framförts i anmärkningen fanns det redan en inbjudan till en öppen invånartillställning som hölls 28.2.2019 i programmet för deltagande och bedömning som postades direkt till närboende 14.2.2019. Parkbackens egnahemsförening hade också 7.3.2019 kallats till en gemensam öppen invånartillställning i Backstugan som ordnades av grannföreningarna och där flera medlemmar i Parkbackens egnahemsförening enligt promemorian var närvarande. Efter detta inledande skede har det ordnats flera invånartillställningar, bl.a. 11.9.2019, 9.1.2020, 28.4.2021,12.5.2021, på grund av coronaviruset en del via Teams. Växelverkan beskrivs närmare i interaktionsrapporten och beskrivningen i punkt 4.4 Planeringsskeden, alternativ och växelverkan.

Enligt stadsplaneringen har man satsat mycket på växelverkan i planen och den har varit tillräcklig.

Den närboende på Regementsvägen motsätter sig fortfarande detaljplaneändringen i sin anmärkning. Enligt anmärkaren har det fortfarande skett nya fel i förfarandet i planprocessen.

Anmärkningen från närboende på Regementsvägen har till största delen inneburit anmärkningarna från de tidigare anmärkningarna som stadsmiljönämnden godkänt 7.12.2021 § 475 (Anmärkning nr 17 och 18 och bemötande av stadsplaneringen). Ett Teams-möte hölls 25.10.2021 med de tre närmaste grannarna på Regementsvägen, där man gick igenom planförslaget som ändrats med anledning av anmärkningar och utlåtanden. Därefter beslöt stadsplaneringen att lägga fram planförslaget ännu för tredje gången efter nämndens behandling, så att invånarna har tillräckligt med tid att reagera på det ändrade planförslaget. Information skickades till anmärkaren om att planens tredje framläggning finns till påseende och samtidigt om att anmärkningsframställarens och anmärkningsframställarens företrädares åsikter i november 2021 ges svar efter att tiden för det tredje framläggandet gått ut.

Stadsplaneringen anser att detaljplanen är lagenlig och inte medför oskälig olägenhet för grannarna.

Anmärkningar som lämnats in tredje gången under framläggningstiden ger inte anledning att ändra planförslaget.

Bemötandena till anmärkningarna kan i sin helhet läsas i den till detaljplanebeskrivningen bifogade interaktionsrapporten, s. 142-146, svaren på tidigare anmärkningar s. 29-120.

Markanvändningsavtal

Mellan staden och Senatfastigheter upprättas ett markanvändningsavtal där man bland annat kommer överens om markägarnas deltagande i kostnaderna för samhällsbyggandet, tidtabellen för planeringen och genomförandet av infrastrukturen samt om prisreglerat boende. Som en del av ersättningen för markanvändningsavtal får staden dessutom markområden från Rönnuddens planområde och Latokari område. Det föreslås att Latokari markområden (s.k. deponeringsområde) anskaffas i stadens ägo trots planen för Rönnudden, men i samband med förhandlingarna om markanvändningsavtalet för Rönnudden har man med Senatfastigheter kommit överens om att i första hand ansluta handeln på Latokari till markanvändningsavtalet.

Infrakostnader och planekonomi

De preliminära kostnaderna för genomförandet av allmänna områden i detaljplaneförslaget är uppskattningsvis cirka 25,1 miljoner euro (moms 0%). Kostnadskalkylen för vattentjänsterna är 1,5 milj. euro (moms 0%). Kostnadsberäkningen för gång- och cykelvägen utanför planområdet till Uittamovägen uppgår till cirka 0,6 miljoner euro. Ersättningen för markanvändningsavtal täcker kostnaderna för byggande av kommunalteknik i området. Cirka 100-200 nya arbetsplatser har uppskattats i området. Staden får också bl.a. fastighetsinkomster och anslutningsavgifter för vattenförsörjningen.

Följande skede

Efter att nämnden godkänt svaren på anmärkningarna framskrider planförslaget till stadsstyrelsens och vidare till stadsfullmäktiges godkännandebehandling när det nödvändiga markanvändningsavtalet mellan staden och Senatfastigheter har undertecknats.

Tillämpade lagrum

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1Karta över Rönnudden

Bilaga 2Bemötande på anmärkningar

Tilläggsmaterial 1Redogörelse över Rönnudden

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett över Rönnudden

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan 21.1.2022

Tilläggsmaterial 4Åsikter nr 1, 2, 4 och 5 före det tredje framläggandet

Tilläggsmaterial 5Åsikt nr 3 Sekretessbelagt (Offentlighetslagen 24 § 25)

Tilläggsmaterial 6Parkbackens egnahemsförenings r.f:s anmärkning 11.1.2022

Tilläggsmaterial 7Påminnelse från invånare på Regemensvägen 11.1.2022

Utarbetade redogörelser och rapporter (på finska), www.turku.fi/sv/plansokning

Stadsmiljödirektör Christina Hovi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar att godkänna bemötanden till anmärkningarna (bilaga 2) och föreslå för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring, daterad 1.4.2021 och ändrad 1.11.2021 (utlåtanden och anmärkningar), samt stadsmiljönämndens förslag till detaljplaneändring som ändrats på basis av beslut 7.12.2021 § 475, läggs fram för stadsfullmäktige för godkännande. I samband med detaljplanen godkänns de bindande tomtindelningarna Rönnudden 11-1-4, 13-1-7, 14.-1-5, 15.-1, 17.-1, 18.-1, 22.-1, 24.-1-3.

Dessutom godkänner nämnden för sin del som infrakostnadsberäkning för de allmänna områdena på Rönnuddens detaljplaneområde 25,1 miljoner euro (moms 0%) och som kostnadskalkyl för gång- och cykelvägen på Regementsvägen utanför planområdet upp till Uittamovägen  0,6 miljoner euro (moms 0%) och skickar kostnadsförslaget vidare till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige för behandling i samband med behandlingen av detaljplanen för Rönnudden.

BeslutFörslaget godkändes.

Ssn § 164

Stadssekreterare Pia Bergström 31.3.2022:

Förslaget till detaljplaneändring för ”Rönnudden” godkändes i stadsmiljönämnden 1.2.2022 § 41.

Markanvändningsavtalet för Rönnudden samt föravtalen för fastighetsköp godkändes i stadsfullmäktige 14.2.2022 § 25. Stadsstyrelsen har 28.2.2022 § 87 beslutat att ovannämnda beslut av stadsfullmäktige 14.2.2022 § 25 verkställs oavsett eventuella besvär. Markanvändningsavtalet och föravtalen för fastighetsköp undertecknades mellan parterna 1.3.2022. Stadsfullmäktiges beslut 14.2.2022 § 25 har överklagats hos förvaltningsdomstolen, men eftersom stadsstyrelsen fattat ovannämnda verkställighetsbeslut kan förslaget till detaljplan för Rönnudden tas upp till behandling i stadsfullmäktige.

Bilaga 1Karta Rönnudden

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Rönnudden (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Rönnudden (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan 21.1.2022 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 1.4.2021 daterade och 1.11.2021 ändrade (utlåtanden och anmärkningar) och 7.12.2021 § 475 på basis av stadsmiljönämndens beslut ändrade förslaget till detaljplaneändring för Rönnudden. I samband med detaljplanen godkänns de bindande tomtindelningarna för Rönnudden 11.-1-4, 13.-1-7, 14.-1-5, 15.-1, 17.-1, 18.-1, 22.-1, 24.-1-3.

Dessutom beslutar fullmäktige att godkänna kostnadsförslaget på 25,1 miljoner euro (moms 0 %) för infrastrukturen i de allmänna områdena i detaljplaneområdet för Rönnudden och kostnadsförslaget på 0,6 miljoner euro (moms 0 %) för gång- och cykelvägen längs Regementsvägen fram till Uittamovägen utanför planområdet.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 71

Bilaga 1Karta Rönnudden

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Rönnudden (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Rönnudden (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan 21.1.2022 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 1.4.2021 daterade och 1.11.2021 ändrade (utlåtanden och anmärkningar) och 7.12.2021 § 475 på basis av stadsmiljönämndens beslut ändrade förslaget till detaljplaneändring för Rönnudden. I samband med detaljplanen godkänns de bindande tomtindelningarna för Rönnudden 11.-1-4, 13.-1-7, 14.-1-5, 15.-1, 17.-1, 18.-1, 22.-1, 24.-1-3.

Dessutom beslutar fullmäktige att godkänna kostnadsförslaget på 25,1 miljoner euro (moms 0 %) för infrastrukturen i de allmänna områdena i detaljplaneområdet för Rönnudden och kostnadsförslaget på 0,6 miljoner euro (moms 0 %) för gång- och cykelvägen längs Regementsvägen fram till Uittamovägen utanför planområdet.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt förslag till återremiss och dess behandling

Sandelin lämnade understödd av Yrttiaho följande förslag till återremiss:

”Förslaget till detaljplaneändring och tomtindelning återremitteras för beredning så att det placeras högst 1500 invånare i det nu föreslagna detaljplaneområdet.  Vid byggandet beaktas bebyggelsen som omger området, miljön och de hållbara trafiklösningarna på ett bättre sätt.”

Då diskussionen avbrutits framställde ordföranden följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Sandelins förslag till återremiss blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 63 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 2 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins förslag till återremiss, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Bilaga 2Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 71
Bilaga 1:Kartta Pihlajaniemi / Karta Rönnudden
Bilaga 2:Äänestyslista / Omröstningsförteckning