Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden15104.05.202119
Stadsstyrelsen22010.05.202114
Stadsfullmäktige10217.05.20218

10431-2018 (10 03 01, 00 01 02, 03 06 02, 02 08 02)

Överskridning av kostnadsförslaget för byggprojektet Logomobron och höjning av anslaget

Sammandrag:

För stadsfullmäktige föredras en utredning om byggprojektet Logomobrons fram-skridande och överskridning av kostnaderna. Därtill föreslås stadsfullmäktige att de totala kostnaderna för Logomobron fastställs till 21,6 miljoner euro, som innehåller en riskreservation på 0,5 miljoner euro. Tilläggsanslaget täcks med överföringar av anslag inom investeringsprogrammet och justeringen beaktas i stadens budget 2021.

Smn § 151

Stadsmiljösektorn, direktören för stadsbyggande Kimmo Suonpää, byggherrechef Jukka Mäenpää och controller Johanna Korpikoski 26.4.2021:

Bakgrund

Stadsfullmäktige beslutade 15.10.2018 § 191 att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 13,5 miljoner euro, inklusive en reservering på 200.000 euro för dröjsmålskostnaderna för de halvfärdiga planerna och att justeringen av investeringsanslag beaktas i stadens budget 2019.

Dessutom beslutade stadsfullmäktige att berednings- och beslutsprocessen kring broprojektet utreds och att behovet av att vidta tjänstemannarättsliga åtgärder bedöms. Utöver detta ska anvisningarna för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturprojekt ändras så att beredningen och beslutsfattandet på organnivå ökas också när det gäller mindre projekt. Den förstnämnda ärendehelheten behandlades i stadsstyrelsen 29.4.2019 § 183 och ärendet gällande uppdatering av anvisningarna för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturprojekt godkändes av stadsfullmäktige 23.9.2019 § 139.

När stadsfullmäktige fattade beslut om kostnadsförslaget för Logomobron i oktober 2018, uppskattades projektet bli klart i juli 2019. Då var VR Track, som genomförde planeringsarbetet, sen med sina planer från den i avtalet bestämda tidsplanen med ca ett år och tre månader.

Efter det blev man tvungen att uppdatera entreprenadens tidtabell 25.3.2019 så att det motsvarade den rådande plansituationen och brons kostnadsförslag uppdaterades 16.4.2019. De totala kostnaderna uppskattas uppgå till 16,044 miljoner euro. Enligt förslaget skulle bron i sin helhet bli redo för ibruktagning i september 2020.

Stadsfullmäktige beslutade 20.05.2019 § 70, att de totala kostnaderna för Logomobron fastställs till 16.044 miljoner euro, och att justeringen av investeringsanslaget beaktas i stadens budget 2020.

Under våren 2020 meddelade byggentreprenören att hen avbryter arbetet på grund av de halvfärdiga planerna. Dessutom uppstod meningsskiljaktigheter mellan beställaren och entreprenören om betalningsgrunderna för stora och ofullbordade tilläggs- och ändringsarbeten. Efter detta förhandlade staden med entreprenören om ett förlikningsavtal för att fortsätta arbetet och samtidigt kompletterade planeraren planerna så att det utifrån dem var möjligt att fortsätta byggandet av bron.  

Stadsfullmäktige beslutade 15.6.2020 § 96 att den totala kostnaden för byggandet av bron fastställs till 19,5 miljoner euro, vilket överskrider den för projektet tidigare fastställda totala föreslagna kostnadskalkylen med 3,456 milj. euro. Tilläggskostnaden orsakades i huvudsak av fördröjningskostnaderna för entreprenaden och tilläggs- och ändringsarbeten som fel och brister i planerna orsakade. Därtill beaktades justeringen av investeringsanslaget i stadens budget 2021. Förlikningsavtalet undertecknades med Åbo stad och YIT Suomi Oy 23.6.2020. I förlikningsavtalet konstaterades att beställaren är skyldig att betala för fördröjningarna endast för de delar som entreprenaden eventuellt blir försenad efter 30.4.2021, av en orsak som beror på den nya beställaren.

Planeringssituation efter stadsfullmäktiges beslut 15.6.2020:

De ståltrappor som planeraren enligt planen tillhandahållit, monterades i huvudsak under sensommaren 2020. Då byggandet av bron fortsatte i oktober, gjordes observationer genom sinnesintryck om att trapporna vid brons ända i trappornas övre del betydligt böjdes och vibrerade. På basis av observationerna granskade planeraren saken och meddelade 16.10.2020, att trappornas böjning inte i tillräcklig mån beaktats i kalkylerna. På grund av detta gav planeraren instruktionen att avbryta installeringar i anknytning till trapporna som skulle ha ökat belastningen på trapporna.  

Planeraren lade fram ett förslag för godkännande gällande trappornas strukturella funktion för att säkerställa att under trapporna i ändan av bron skulle planeras tilläggsstödpelare. Installeringen av tilläggsstödpelarna förutsatte att extra grunder lades under trapporna. Grunderna skulle pålas med en pållängd på ca 40 meter. Tiden som krävdes för reparationsarbetet och byggandet av de nya stöden och genomförande av arbeten i anknytning till dessa, fördröjde brons färdigställande från tidsplanen i förlikningsavtalet med ca 5 månader.

För att trygga trappornas funktion, behövdes även omfattande reparationsarbeten på de trappor ner till stationsperrongerna som var menade att fungera som en tillfällig lösning. På grund av detta beslutade Trafikledsverket att trapporna inte repareras eller installeras för att undvika reparationskostnaderna och minimera fördröjningar i tidsplanen, eftersom trapporna i varje fall skulle behöva byggas bredare under det redan inledda projektet Åbo bangård. Under planeringen av Logomobron fanns ingen information om tidsplanen för projektet Åbo bangård. Och de tillfälliga trapporna antogs vara i bruk flera år innan de slutliga byggs.

I planerna för fasadplattorna framgick ett fel, som krävde planering av ett extra system för stödbalkar. Även detta ändringsarbete orsakade en tilläggskostnad på flera hundratusen euro för beställaren.

Utöver dessa har planerna för belysnings- och elarbeten samt automationssystemen behövts reparareras och de har färdigställts först under hösten 2020 och våren 2021. Därtill har planeraren under samma tidsperiod reparerat, uppdaterat och uppgjort en stor mängd övriga planer i anknytning till det ursprungliga planeringsavtalet. Dessa har orsakat fördröjningar i entreprenadtiden och tilläggskostnader i form av tilläggs- och ändringsarbeten för beställaren.

Entreprenadens framskridande och slutförande

 Efter stadsfullmäktiges beslut 15.6.2020 var de mest centrala orsakerna som påverkar kostnaderna och ändringarna i tidsplanen följande:

- planeringsfelet i planerna för trapporna i ändan av bron orsakar ökade byggkostnader och fördröjningar i tidsplanen och genom det dröjsmålskostnader,

- efter att planerna för el-, vvs- och belysning färdigställts, har ersättningarna ökat mer än förväntat,

 - strukturen för de stödbalkar som fasadkonstruktionerna förutsätter har ändrats och man har blivit tvungen att bygga dem tätare än vad som uppskattats,

 - vikten på trapporna i ändan av bron har ökat betydligt jämfört med den ursprungliga mängdförteckningen, vilket ökar kostnaderna,

 - på grund av ändringar i gångbrons struktur, måste brons yta istället för den ursprungligen planerade pågrusbeläggningen, genomföras som ett separat gjutningsarbete istället för den ursprungliga planen,

 - på grund av att arbetet har framskjutits till en mindre idealisk årstid för byggarbeten och den gångna vinterns köld har orsakat större skydds- och uppvärmningskostnader än först uppskattats,

 - strukturerna för brons beröringsskydd och fallskydd har för funktionens säkerställande ändrats jämfört med den ursprungliga planen och

 - därtill har tillgången till vissa konstruktioner försvårats och priset stigit som en följd av fördröjningarna i tidsplanen.

Kostnadskalkyl för bron 26.4.2021

Totala kostnader för Logomobron:

Planering745.000 €
* ändringsarbeten200.000 €
* arbetsplatstjänster200.000 €
Byggverksamhet, övervakning 
extern revision och arrende 1.067.000 €
Byggentreprenad 8.538.000 €
* ändringar och extra arbeten (kalkyl)   7.300.000 €
* dröjsmålskostnader (till 31.8.2021) 3.050.000 €
Riskreserv500.000 €
  21.600.000 €

Kostnadsförslaget för de totala kostnaderna för projektet Logomobron, som hör till de strategiska projekten, blev 21,6 milj. euro, i vilken en riskreservering på 0,5 miljoner euro ingår. Detta överskrider den för projektet tidigare fastställda totala kostnaden med 2,1 milj. euro, medan den tidigare fastställda kostnaden var 19,5 milj. euro.

I bokslutet för 2020 är de kumulativa realiserade utgifterna för projektet Logomobron för åren 2016–2020 sammanlagt 16,33 miljoner euro. Sektorns prognos för 2021 är i nuläget 2,8 miljoner euro.

Enligt utredningen torde bron i sin helhet kunna tas i bruk hösten 2021. Behovet av anslag för 2021, som grundar sig på den totala föreslagna kostnadskalkylen, är cirka 5,3 miljoner euro, för vilken i budgeten för det aktuella året reserverats 2,8 miljoner euro.

Enligt anvisningarna om tillämpning av budgeten ska ändringarna i kostnadsförslaget och tidtabellen för projekten samt deras inverkan på finansieringen rapporteras till och föreläggas stadsstyrelsen i samband med delårsöversikten och boksluten. Stadsmiljönämnden beslutar föreslå för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 21,6 miljoner euro, vilket innehåller en riskreserv på 0,5 miljoner euro, och att justeringen av investeringsanslaget på ca 2,5 miljoner euro finansieras med överföring av anslag inom infrainvesteringsprogrammet.

Markanvändningsdirektör Jyrki Lappi:

FörslagStadsmiljönämnden föreslår stadsstyrelsen beslutar för sin del godkänna och vidare föreslå stadsfullmäktige, att den totala kostnaden för byggandet av Logomobron fastställs vara 21,6 miljoner euro, vilket överskrider den för projektet tidigare fastställda totala föreslagna kostnadskalkylen med 2,1 milj. euro. Därtill beaktas justeringen av investeringsanslagen i stadens budget 2021 på det sätt som föredragits ovan.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 11-2.

Innan beslutet röstades om föredragandens förslag och Sandelins förslag om förkastande understödd av Lähteenmäki.

Vid omröstning med namnupprop röstade Hellsten, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, van Ooik, Wirén, Euro, Häkkinen, Manni och Ilvessalo för föredragandens förslag.

För Sandelins förslag om förkastande röstade förutom henne även Lähteenmäki som understödde henne.

Föredragandens förslag blev beslut med rösterna 11–2.

Motiveringar till Sandelins förslag till förkastande:

”Det föreslås att en kostnadsöverskridning för 2021 görs genom anslagsöverföringar inom investeringsprogrammet. Att kostnadsförslaget för projektet överskrids med flera miljoner gör att andra viktiga och genuint nödvändiga investeringar uteblir.

Den ursprungliga kostnadskalkylen för projektet Logomobron som fastighetsaffärsverket då godkände var 8,5 miljoner euro. Ärendet förelades fullmäktige först då kostnadsförslaget rejält hade uppgått till 13,5 miljoner euro.  År 2019 var det dags för en ny kostnadsöverskridning, priset steg till drygt 16 miljoner euro. År 2020 föreslogs fullmäktige en ny kostnadsöverskridning igen. Då uppgick kostnaderna till 19,5 miljoner euro. Även denna överskridning påstods innehålla en riskreserv på 1 miljon euro. Nu föreslås en ny överskridning som skulle öka kostnaden till 21,6 miljoner euro.”

Ledamot Sandelin och ledamot Lähteenmäki anmälde avvikande mening i ärendet.

Ssn § 220

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att den totala kostnaden för byggandet av Logomobron fastställs till 21,6 miljoner euro, vilket överskrider den för projektet tidigare fastställda totala föreslagna kostnadskalkylen med 2,1 milj. euro. Därtill beaktas justeringen av investeringsanslaget i stadens budget 2021 på det ovannämnda sättet.

BeslutFörslaget godkändes.

Direktören för stadsbyggande Kimmo Suonpää och stadsjurist Pauliina Ahlas deltog i sammanträdet via distansförbindelse för att redogöra för ärendet.

Sfm § 102

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att den totala kostnaden för byggandet av Logomobron fastställs till 21,6 miljoner euro, vilket överskrider den för projektet tidigare fastställda totala föreslagna kostnadskalkylen med 2,1 milj. euro. Därtill beaktas justeringen av investeringsanslaget i stadens budget 2021 på det ovannämnda sättet.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.

Framlagt förslag till återremiss och dess behandling

Mäkipää lämnade understödd av Lindfors följande återremissförslag:

”Stadsfullmäktige beslutar att ärendet remitteras för ny beredning så att fullmäktige föreläggs en separat utredning om

a) hur de fel och problem som uppstått i samband med Logomos broprojekt ska undvikas i framtiden så att kommuninvånarnas gemensamma och begränsade skattemedel ska kunna användas på ett ansvarsfullt sätt, och

b) hur de instanser som ansvarar för felen i broprojektet ska ställas till svars för sina fel.”

Då diskussionen avbrutits framställde ordföranden följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Mäkipääs förslag till återremiss blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 52 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 13 fullmäktigeledamöter understödde Mäkipääs återremissförslag, 2 röstade blankt, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Framlagt förslag till förkastande och dess behandling

Yrttiaho föreslog understödd av Lähteenmäki att beslutsförslaget förkastas.

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Yrttiahos förslag till förkastande blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 52 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 11 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos förslag till förkastande, 4 fullmäktigeledamöter röstade blankt och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.   

Avvikande meningar

Hersi, Kossila, Lähteenmäki, Oksanen, Sandelin och Yrttiaho bad att få sin avvikande mening antecknad i protokollet.

Bilaga 1Omröstningsförteckningarna