Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen52230.11.202010
Stadsstyrelsen55107.12.202018
Stadsfullmäktige21514.12.20207

12178-2020 (10 03 02, 07 01 03)

Projektbeskrivning för slutarkiv och patientdataarkiv

Sammandrag: -

Ssn § 522

Lokalservicedirektör Tuomas Koskiniemi, lokalchef Minna Juselius och projektchef Tommy Gustafsson 16.11.2020:

 

Bakgrund

 

Stadsarkivets lokalbehov

 

Stadsstyrelsen beslutade att godkänna utredningen av lokalbehoven hos Åbo stads kontor vid sitt sammanträde 1.10.2019. Projektplaneringen inleddes enligt alternativ B, dvs. funktionerna placeras på Stadshusets gård och i lokalerna vid Universitetsgatan 27 a. Ingendera av de planerade objekten inrymmer större arkivutrymmen, utan stadens arkivlösning granskades som en egen helhet.

 

I en mer omfattande granskning och i den pågående utvecklingen av stadens arkivpraxis har ett behov av ett ändamålsenligt och centraliserat slutarkiv lyfts fram. En del av stadsarkivets utrymmen överensstämmer inte med föreskrifterna och arkivutrymmena finns i flera olika fastigheter. I stadsarkivets utrymmen förvaras sådana handlingar som enligt arkivlagen ska förvaras varaktigt. I stadsarkivets utrymmen förvaras och behandlas dessutom tillfälligt annat arkivmaterial innan det digitaliseras och/eller förstörs. Digitaliseringen och den elektroniska arkiveringen undanröjer inte behovet av förvaring, eftersom förstöringen av digitaliserat material kräver ett tillstånd av Riksarkivet, och detta tillstånd beviljas alltid separat från fall till fall. Utgångspunkten är att den nya slutarkivenheten genomförs som ett hyresobjekt.

 

Arkivet ska ligga inom Åbo stads gränser invid goda trafikförbindelser och det ska kunna nås med kollektivtrafiken. Vid genomförandet av utrymmen ska gällande förordningar om byggande iakttas. Därtill ska man följa Riksarkivets föreskrifter och anvisningar angående arkivutrymmen 1.3.2013, AL/19699/07.01.01.00/2012. Utrymmena ska uppfylla myndighetsbestämmelserna om rörelsehinder och Åbo stads planeringsanvisningar gällande rörelsehinder.

 

Marknadskartläggning sommaren 2020

 

Lokalitetstjänsterna beställde en marknadskartläggning gällande slutarkivet av Toimitilavälitys RHG Oy. Kartläggningen gjordes 15.5–30.6.2020. Branschaktörer ombads redogöra för befintliga arkivutrymmen eller möjligheterna att bygga sådana. Om aktörerna hade tillgängliga lokaler eller intresse att bygga sådana, ombads de lämna följande preliminära uppgifter: läge, tomtstorlek, detaljplan, huruvida objektet är nytt eller kräver grundläggande renovering, bedömning av möjligheten att ta objektet i bruk, indikativ hyresnivå, kostnaderna för hyresgäster, hyrans innehåll och önskad avtalsperiod.

 

Sammanlagt sju olika bolag lämnade ett svar gällande sammanlagt elva objekt, eftersom vissa anbudsgivare tillhandahöll flera objekt. Alla objekt låg inom Åbo stads gränser såsom önskat: vissa på industriområden och i industrikvarter och vissa inom stadens rutstadsplan.

-Av de föreslagna objekten krävde endast ett objekt reparationsbyggande, resten var nybyggnader.

-Den indikativa hyresnivån växlade mellan 13,10–20,00 €/m²/mån, även om det förekom vissa variationer i hyrans innehåll. I alla förslag med undantag av ett hade driftskostnaderna lagts till hyran. I ett förslag hade saneringskostnaderna dessutom fördelats utöver hyran.

 

Välfärdssektorns behov av patientdataarkiv

 

Efter att stadsarkivet inlett sitt projekt har det under sommaren 2020 framkommit ett behov av att grunda egna lokaler också för välfärdssektorns patientdataarkiv.

 

De nuvarande lokalerna som används som patientdataarkiv finns i ÅUCS:s ortokirurgiska sjukhus källarvåning. Välfärdssektorns hyresavtal gällande de nuvarande arkivutrymmena upphör 28.2.2021 och kan inte förlängas eftersom Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt tar lokalerna i eget bruk. Därför måste arkivenheten flytta till andra utrymmen. Av praktiska skäl och på grund av tidtabellen måste arkivmaterialet och arbetsrummen placeras i ersättande lokaler för uppskattningsvis 1–2 år innan det nya arkivutrymmet blir färdigt. Den s.k. Tvätteribyggnaden (byggnad 7) i sjukhusområdet kommer att fungera som ersättande lokaler.

 

Tvätteribyggnaden undersöktes också som ett alternativ för ett varaktigt arkiv. Detta alternativ föreslås dock inte, eftersom byggnaden som har nått slutet av sin livslängd befinner sig i ett område vars markanvändning staden försöker utveckla och effektivisera.

 

Ett annat alternativ som har granskats gällande placeringen av ett varaktigt patientdataarkiv är ledningscentralsgrottan som i nuläget inte används. I samband med utredningen ombads stadens riskhanteringschef och det regionala räddningsverkets beredskapschef att komma med ett utlåtande om ibruktagande av grottan. Att placera arkivutrymmet i ledningscentralsgrottan fick inte understöd.

 

Därför föreslås att patientdataarkivet sammanslås med stadens slutarkivprojekt så att patientdataarkivet vid behov kan lösgöras till eget avtal.

 

Lokalprogram och kostnadsberäkning

 

Tätpackningshyllsystem, ritningslådor, lösa möbler och fasta förvaringsmöbler i arbetsrummen anskaffas genom stadens egen upphandling. Planeringen, byggherreverksamheten och byggandet sköts av hyresvärden.

 

Lokaltyper och arealer

 

Arkivutrymme, slutarkiv

1 270 m²

Arkiv, välfärdssektorn

370 m²

Arbetslokaler inkl. forskarsal och konservering

218 m²

Biutrymmen och korridorer

174 m²

Tekniska utrymmen

118 m²

Sammanlagt

2 150 m²

 

Arkivutrymmenas fria höjd ska vara minst 3 000 mm. Helheten ska förses med ett skyddsrum om våningsytan är större än 1 200 m².

 

Hyresuppskattning:

26 500–43 000 €/mån moms 0 %;

318 000–516 000 €/år;

12,30–20,00 €/m²/mån, hyran har uppskattats på basis av marknadskartläggningen gällande slutarkivet (30.6.2020). I hyresuppskattningen ingår inte driftskostnader.

 

I användarsektorns hyra läggs till de interna poster som uppbärs av lokalitetstjänsterna; förvaltningsavgift 0,13 €/m²/mån; reparationsavgift 0,23 €/m²/mån; städning 1,20 €/m²/mån = sammanlagt 1,56 €/m²/mån.

 

Hyran fördelas mellan stadsarkivet och välfärdssektorn enligt följande:

 

Hyran fördelas mellan stadsarkivet och välfärdssektorn på basis av arean enligt följande:

 

Stadsarkivet

77 %

23 050 €/mån och 277 000 €/år

Välfärdssektorns arkiv

23 %

6 750 €/mån och 81 000 €/år

Sammanlagt

100 %

29 800 €/mån och 358 000 €/år

 

Projektreservering

 

Tätpackningshyllsystem, 16 700 hm

400 000

Ritningslådor, 2 700 lådor

253 000

Övriga förvaringsmöbler

9 000

Lösa möbler

48 000

Sammanlagt

710 000

 

Anskaffningarna fördelas per användare.

Hyresperioden för lokalerna bör vara 20 år så att patientdataarkivet vid behov smidigt kan lösgöras från avtalet.

 

Utlåtande

 

Social- och hälsovårdsnämnden 11.11.2020 § 428:

Nämnden godkände för sin del projektbeskrivningen för slutarkivet och patientdataarkivet, men förutsätter en bedömning av huruvida socialtjänsternas arkiv lämpar sig för arkivbruk och vid behov att en åtgärdsplan utarbetas eller socialtjänsternas arkiv tas med i projektplanen.

 

Projektets framskridande

 

Arkivutrymmet upphandlas för ett slutarkiv och välfärdssektorns patientdataarkiv. Gällande socialtjänsternas arkiv som lyfts fram i social- och hälsovårdsnämndens utlåtande handlar det om en lokal i Eskeli-fastigheten för vilken ett tidsbundet avtal har ingåtts. Utmaningarna med socialtjänsternas arkivutrymmen utreds och avgörs som en egen process.

 

För fullmäktige föreslås att projektet genomförs som hyresprojekt. I samband med godkännandet av projektbeskrivningen fastställer fullmäktige ett takpris för projektet och befullmäktigar inledandet av ett anbudsförfarande gällande hyresobjektet. Utrymmena ska motsvara de krav som uppställs i projektbeskrivningen och anbudsbegäran. Upphandlingsdokumenten och utkastet till hyresavtal godkänns i stadsstyrelsen innan anbudstävlingen inleds.

 

Som takpris för hyresprojektet ska fastställas en årshyra på högst 500 000 euro (moms 0 %).

Bilaga 1Projektbeskrivning för slutarkiv och patientdataarkiv (29.10.2020)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att

projektbeskrivningen för slutarkiv och patientdataarkiv i bilaga 1 godkänns,

projektet genomförs som ett hyresprojekt,

takhyran för ett objekt enligt projektbeskrivningen fastställs till högst 500 000 €/år (moms 0 %) och

upphandlingsdokumenten och jämförelsegrunderna för anbuden föreläggs stadsstyrelsen för godkännande innan anbudsförfarandet inleds.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Laivoranta.

Lokalchef Minna Juselius deltog i sammanträdet via distansförbindelse för att redogöra för ärendet.

Ssn § 551

Bordlagt 30.11.2020 § 522

BeslutFörslaget godkändes.

Före det egentliga beslutsfattandet röstades om en återremittering av ärendet för ny beredning.

Stadsstyrelsen beslutade fortsätta behandlingen av ärendet med rösterna 10-4.

Vid omröstning med namnupprop röstade Elo, Peltonen, Maaskola, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Aaltonen, Azizi, Vierimaa och Ruohonen för en fortsatt behandling av ärendet.

För Rinnes följande förslag till återremiss som understöddes av Lindfors röstade förutom dessa personer även Miikkola och Laivoranta:

”Ärendet återremitteras och diskussioner förs med Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt om ett gemensamt patientdataarkiv. Dessutom framhävs att det inte är skäl att genomföra projektet som ett hyresprojekt utan som ett eget. Detta eftersom det handlar om en byggnad för vilken det finns ett behov som inte upphör.”

Efter det godkändes föredragandens beslutsförslag med rösterna 11–3.

Vid omröstning med namnupprop röstade Elo, Peltonen, Maaskola, Miikkola, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Aaltonen, Azizi, Vierimaa och Ruohonen för föredragandens beslutsförslag.

För Laivorantas förslag till förkastande som understöddes av Rinne röstade förutom dessa personer även Lindfors.

Laivoranta, Lindfors och Rinne bad att få sin avvikande mening antecknad i protokollet.

Laivoranta motiverade sin avvikande mening enligt följande:

”Beslutet leder till en ökning av driftskostnaderna. Med kapitalhyran, som motsvarar 7 procent av lokalernas anskaffningspris, betalas anskaffningskostnaderna för hyresvärden under 15 års tid. Detta innebär att varje byggnad som byggs i egen ägo, även om den byggs helt med lån, ger under sin livstid möjlighet att med den nuvarande långfristiga räntenivån anskaffa en minst lika stor fastighet skuldfritt.

Varje euro som betalas som hyra till utomstående minskar med andra ord det egna kapitalet med en halv euro, med vilket nya fastigheter skulle kunna byggas. På årsnivå motsvarar denna förlust 15...20 milj. Beslutet som nu fattats försämrar stadens investeringsförmåga ytterligare. På dessa grunder föreslog jag förkastande och anmälde avvikande mening om beslutet som fattats.”

Sfm § 215

Bilaga 1Projektbeskrivning för slutarkiv och patientdataarkiv (29.10.2020)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att

projektbeskrivningen för slutarkiv och patientdataarkiv i bilaga 1 godkänns,

projektet genomförs som ett hyresprojekt,

takhyran för ett objekt enligt projektbeskrivningen fastställs till högst 500 000 €/år (moms 0 %) och

upphandlingsdokumenten och jämförelsegrunderna för anbuden föreläggs stadsstyrelsen för godkännande innan anbudsförfarandet inleds.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Lähteenmäki lämnade understödd av Laivoranta följande ändringsförslag:

”Jag föreslår att projektet genomförs som ett ägarprojekt, inte som ett hyresprojekt.”

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Lähteenmäkis ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 51 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 16 fullmäktigeledamöter understödde Lähteenmäkis ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Avvikande meningar

Karjalainen, Kossila, Laivoranta, Lehtonen, Lähteenmäki, Oksanen, Rinne och Yrttiaho bad att få sin avvikande mening antecknad i protokollet.

Laivoranta motiverade sin avvikande mening enligt följande:

”Beslutet leder till en ökning av driftskostnaderna. Med kapitalhyran, som motsvarar 7 procent av lokalernas anskaffningspris, betalas anskaffningskostnaderna för hyresvärden under 15 års tid. Detta innebär att varje byggnad som byggs i egen ägo, även om den byggs helt med lån, ger under sin livstid möjlighet att med den nuvarande långfristiga räntenivån anskaffa en minst lika stor fastighet skuldfritt.

Varje euro som betalas som hyra till utomstående minskar med andra ord det egna kapitalet med en halv euro, med vilket nya fastigheter skulle kunna byggas. På årsnivå motsvarar denna förlust 15...20 milj. Beslutet som nu fattats försämrar stadens investeringsförmåga ytterligare. På dessa grunder föreslog jag förkastande och anmälde avvikande mening om beslutet som fattats.”

Bilaga 2Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 215
Bilaga 1:Päätearkiston ja potilastietoarkiston hankekuvaus (29.10.2020) / Projektbeskrivning för slutarkiv och patientdataarkiv (29.10.2020)
Bilaga 2:Äänestyslista/ Omröstningsförteckning