Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Stadsstyrelsen | 221 | 25.05.2020 | 7 | |
Stadsstyrelsen | 238 | 01.06.2020 | 6 | |
Stadsfullmäktige | 100 | 15.06.2020 | 30 | |
Stadsfullmäktige | 129 | 24.08.2020 | 12 |
5877-2020 (00 01 02)
Omfattande välfärdsberättelse
Sammandrag:
Att främja kommuninvånarnas hälsa och välfärd är kommunens grundläggande uppgift. Enligt 12 § i hälso- och sjukvårdslagen ska kommunen ta fram en omfattande välfärdsberättelse för kommunfullmäktige en gång per fullmäktigeperiod. En omfattande välfärdsberättelse ger en helhetsbild av invånarnas välfärd och hälsa och beskriver planen och strukturerna för främjandet av hälsa, invånarnas välfärdssituation enligt åldersgrupp i ljuset av statistiska uppgifter och ger rekommendationer för framtiden. Föreslås att stadsstyrelsen antecknar den omfattande välfärdsberättelsen för kännedom och sänder den till stadsfullmäktige för att antecknas för kännedom. Lägesbilden och rekommendationerna som tagits upp i den omfattande välfärdsberättelsen beaktas vid stadens strategiska planering och verkställandet av programmen samt i förvaltningsreformen.
Ssn § 221
Sektordirektör Minna Sartes, utvecklingschef Maarit Luukkaa, specialsakkunnig Risto Tolonen:
Att främja kommuninvånarnas hälsa och välfärd är kommunens grundläggande uppgift. Enligt 12 § i hälso- och sjukvårdslagen ska en kommun bevaka kommuninvånarnas hälsa och välfärd och de faktorer som påverkar dessa inom varje befolkningsgrupp och observera effekterna av de åtgärder inom den kommunala servicen som sätts in för att svara mot kommuninvånarnas välfärdsbehov. Utöver den årliga rapporten ska en mer omfattande välfärdsberättelse tas fram för stadsfullmäktige en gång per fullmäktigeperiod. Koncernförvaltningen har tillsammans med sektorerna utarbetat en omfattande välfärdsberättelse som bifogats till listan.
Samtidigt som den omfattande välfärdsberättelsen finslipades bröt den globala coronaviruspandemin ut. Den kommer att påverka kommunernas verksamhet inom den närmaste framtiden. Ju bättre välfärds- och hälsosituationen och strukturerna i samhället är, desto bättre förutsättningar har samhället att klara sig även i undantagsförhållanden. I undantagsförhållanden betonas särskilt kärnbudskapet i den omfattande välfärdsberättelsen att det är viktigt att göra tillsammans när det gäller att upprätta och främja hälsa och välfärd.
Den omfattande välfärdsberättelsen skapar en helhetsbild av invånarnas välfärd och avsikten är att den beaktas vid stadens strategiska planering och verkställandet av programmen samt i förvaltningsreformen. Den ger en helhetsbild av stadsbornas välfärd och hälsa och beskriver planen och strukturerna för främjandet av hälsa, invånarnas välfärdssituation enligt åldersgrupp i ljuset av statistiska uppgifter och ger rekommendationer för framtiden. Det handlar inte om en plan eller en strategi för hur välfärd och hälsa ska främjas utan i Åbo främjas välfärd av programmet för hälsa och välfärd som är ett av stadens huvudprogram. Dessutom godkände fullmäktige styrdokument som är indelade i olika teman.
Utifrån statistiskt material har Åbobornas välfärdssituation sammanfattats enligt följande:
Åboborna känner att de mår bra men välfärden fördelas ojämnt.
Barn och ungdomar i Åbo är nöjda med sitt liv.
Åboborna är oroade över psykisk hälsa, arbets- och funktionsförmåga och ekonomi.
Man ska fästa uppmärksamhet vid Åboelevernas vardag.
Det finns stora skillnader mellan bostadsområdena i Åbo.
Största delen av Åboborna mår bra men det finns fortfarande många utmaningar. Hela staden tillsammans måste i allt högre grad möta välfärdsutmaningar men det måste vi göra även områdesvis på grund av fenomenens karaktär. Detta förutsätter i allt större utsträckning ett tväradministrativt arbetssätt i fråga om ledarskap, utvecklingsarbete och serviceproduktion. Detta borde vara utgångspunkten även i reformen av förvaltningen. Invånare, organisationer och företag är värdefulla partner när det gäller att främja välfärden. Som bäst agerar alla parter samordnat för att lösa gemensamma problem. Ledarskapet ska i allt högre grad grunda sig på information och förståelse för invånarnas genuina behov. Experter i välfärden ska i sitt arbete gå ut på att möta människan som en helhet genom att se över sina rutiner och överskrida förvaltningsgränser.
I fråga om välfärd har man identifierat fyra centrala utmaningar som ska beaktas i allt högre grad.
1. Den förändrade åldersstrukturen
I och med att befolkningen åldras förändras och ökar servicebehovet drastiskt. År 2020 kommer antalet Åbobor över 65 år att vara en femtedel mer än nu. I Åbo behövs en tväradministrativ struktur som koordinerar servicen för äldre personer och på så sätt förbättrar verkningsfullheten, effektiviserar verksamheten och ekonomin. De strategiska mål som anknyter till den förändrade åldersstrukturen ska prioriteras i större utsträckning i beslutsfattandet. Ytterst viktiga är sådana tjänster som stöder den fysiska funktionsförmågan och det psykiska välbefinnandet.
2. Psykiska resurser
Oron över den psykiska hälsan har ökat i alla åldersgrupper. För att möta detta behövs fler satsningar på och samordning för förebyggande och korrigerande mentalvårdstjänster inom alla åldersgrupper: omfördelning av resurserna, ökning av kompetensen samt ändring av attityd- och verksamhetskulturen. Vi ska utarbeta en tväradministrativ verksamhetsmodell för den förebyggande mentalvården i Åbo. De pågående utvecklingsprocesserna ska drivas igenom: framtidens social- och hälsovårdscentral, familjecentral, anpassningsprogram inom välfärdssektorn.
3. Arbets- och funktionsförmåga
Utmaningar som har att göra med funktionsförmågan börjar redan i barndomen. Det förutsätter att välfärdsplanen för barn och unga ska verkställas med tillräckliga resurser. I det försvagade sysselsättningsläget ska sysselsättningsförsöket möta den arbetssökandes utmaningar på ett heltäckande sätt. Vid byggandet och utvecklandet av stadens servicenät ska man utgå från användarnas behov och beakta den fysiska miljöns inverkan på funktionsförmågan. Funktionerna ska bearbetas så att de lockar och inspirerar invånarna till egen aktivitet och användning av tjänster genom en ny servicehandledning och kommunikation.
4. Jämlik områdesutveckling
Utvecklandet av det fysiska och digitala servicenätet samt den fysiska miljön ska samordnas och det ska möta områdesvisa behov för att stärka områdenas dragnings- och kvarhållningskraft. Informationsledarskapet gör det möjligt att verkningsfullt rikta åtgärderna områdesvis. Handlingsprogrammet för den socialt hållbara stadsutvecklingen ska genomföras och som en del av detta ska Åbo stads förortsprogram genomföras samt den områdesvisa utredningen av tjänsterna för barn och unga, vilket förutsätter omfördelning av resurserna, ett nytt slags samarbete och ändrade verksamhetssätt.
Vi föreslår att stadsstyrelsen antecknar den omfattande välfärdsberättelsen för kännedom och sänder den till stadsfullmäktige för att antecknas för kännedom. Lägesbilden och rekommendationerna som tagits upp i den omfattande välfärdsberättelsen beaktas vid stadens strategiska planering och verkställandet av programmen samt i förvaltningsreformen.
Bilaga 1Omfattande välfärdsberättelse
Tilläggsmaterial 2Sammandrag av omfattande välfärdsberättelse (på finska)
Stadsstyrelsens förslag
Stadsfullmäktige antecknar ärendet för kännedom.
BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Maaskola understödd av Sundqvist..
Ssn § 238
Bordlagt 25.5.2020 § 221
BeslutFörslaget godkändes.
Utvecklingschef Maarit Luukkaa och specialsakkunnig Risto Tolonen deltog i sammanträdet via distansförbindelse för att redogöra för ärendet.
Sfm § 100
Bilaga 1Omfattande välfärdsberättelse
Tilläggsmaterial 1Sammandrag av omfattande välfärdsberättelse (på finska)
Stadsstyrelsens förslag
Stadsfullmäktige antecknar ärendet för kännedom.
BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Ilvessalo understödd av Kossila.
Behandling av ärendet vid sammanträdet
Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.
Sfm § 129
Bordlagt 15.6.2020 § 100
BeslutFörslaget godkändes.
Behandling av ärendet vid sammanträdet
Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade stadsfullmäktiges andra vice ordförande Lehtinen som skötte uppdraget som ordförande att han med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena till högst 5 minuter vid behandlingen av detta ärende.
Bilagor:
Sfm § 100
Bilaga 1:Laaja hyvinvointikertomus / Omfattande välfärdsberättelse