Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen25008.06.20205
Stadsfullmäktige9915.06.202029

4177-2020 (02 02 02, 02.00)

Delårsöversikt nr 1 för 2020

Sammandrag: -

Ssn § 250

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola 1.6.2020, enheten för ekonomi och finansiering:

På grund av coronavirusläget utarbetas den första delårsöversikten undantagsvis över situationen under 1.1–30.4.2020 genom ett beslut av ledningsgruppen vid störningstillstånd.

Prognosen för räkenskapsperiodens resultat 

Enligt den första ekonomiska prognosen för 2020 är årsbidraget 73,5 miljoner euro negativt. Prognosen för årsbidraget avviker från budgeten med -86,8 miljoner euro Främst på grund av de ekonomiska konsekvenserna av coronapandemin fördjupas det beräknade underskottet av verksamhetsintäkter och skatteintäkter ytterligare och räcker inte till att täcka verksamhetskostnaderna och avskrivningarna enligt plan.

Räkenskapsperiodens underskott uppgår till 129,4 miljoner euro enligt den nuvarande prognosen. Det bör beaktas att det förväntade inflödet av skatteintäkter är förknippat med stor osäkerhet.  I budgeten godkändes ett underskott på 41,9 miljoner euro. Budgetavvikelsen är -87,6 miljoner euro.

Utfallet av verksamhetsintäkter och -utgifter

Enligt prognosen uppgår verksamhetsbidraget till -1.148,2 miljoner euro. Verksamhetsbidraget som beskriver nettodriftskostnaderna överskrider budgeten med 32,5 miljoner euro (2,9 procent). Jämfört med året innan försvagas verksamhetsbidraget med 76,9 miljoner euro (7,2 procent).

Prognosen för verksamhetsintäkterna för hela året är 414,9 miljoner euro, vilket är 33,1 miljoner euro mindre än bokslutsutfallet 2019.  Enligt prognosen är budgetavvikelsen 13,6 miljoner euro sämre än planerat.

Verksamhetsutgifterna som justerats för tillverkning för eget bruk uppgår enligt prognosen till 1.563,0 miljoner euro. Ökningen är 18,8 miljoner euro jämfört med budgeten och 43,6 miljoner euro jämfört med året innan.

Avvikelserna i nettodriftsutgifterna (verksamhetsbidraget) enligt organ(budget/prognos 1/2020):

 Utfallsprognos
miljoner euro
Nettoavvikelse
miljoner euro
Social- och hälsovårdsnämnden-666,2-24,6
Kollektivtrafiknämnden-24,0-6,0
Stadsmiljönämnden-10,5-1,1
Idrottsnämnden-22,1- 0,9
Kulturnämnden-37,8- 0,7
Stadsstyrelsen, stadens gemensamma
funktioner (inkl. hantering av egendom)
+18.5- 3,2
Stadsstyrelsen-63,3+2.4
Nämnden för fostran och undervisning-315,5+1.1

Nettoavvikelse:

+ underskridning av utgifter/överskridning av inkomster

- överskridning av utgifter/underskridning av inkomster

Nämndernas beräknade avvikelser i budgeten för 2020 beror i huvudsak på COVID-19 pandemin. 

Utgångspunkten för social- och hälsovårdsnämndens budget 2020 var en cirka 4 miljoner euro mindre budget än i bokslutet för år 2019. Dessutom är kostnaderna under COVID-19 pandemin betydande både när det gäller kostnader och inkomstförluster. I prognosen för hela året uppskattas utgifterna för beredskap för undantagstillstånd som ingår i sektorförvaltningens köp av material och förnödenheter uppgå till 1,0 milj. euro Också inom serviceområdena uppstår kostnader på cirka 3–4 miljoner euro till följd av att köp av tjänster, material och förnödenheter ökat. Till följd av en överlåtelse av rörelse gällande 2M-IT bokförs en nedskrivning på 850 000 euro i anläggningstillgångarna. Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikts prognos är mycket osäker eftersom planen för att täcka sjukvårdsdistriktets beräknade underskott finns tillsvidare inte tillgänglig och den ekonomiska prognosen har upprättats på basis av utfallet i januari–april.

Det minskade resandet under störningstillståndet påverkar kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregions ekonomi så att nämndens verksamhetsintäkter beräknas underskrida budgeten med 8,0 miljoner euro emedan prognosen var 30,5 miljoner euro (38,5 miljoner euro i budgeten). Underskottet i biljettintäkterna mellan januari och april var 3,6 miljoner euro och det förväntade underskottet i maj 1,8 miljoner euro. I slutet av året beräknas underskottet i biljettintäkter vara 2,6 miljoner euro. Också verksamhetsutgifterna minskar, men i mindre utsträckning än inkomstförlusterna. Penninganvändningen som ingår i verksamhetsutgifterna beräknas underskrida budgeten med 2 miljoner euro emedan prognosen var 54,5 miljoner euro (56,5 miljoner euro i budgeten).

Verksamhetsbidraget (nettoinkomst) för stadsstyrelsens gemensamma funktioner (inkl. hanteringen av egendom) underskrids enligt prognosen med 3,2 miljoner euro för hela årets del (21,7 miljoner euro i budgeten för 2020). Coronaepidemin har orsakat en minskad efterfrågan på tomter och detta uppskattas påverka prognosen för försäljning av fast egendom samt försäljningsvinsterna med 3,2 miljoner euro. Inga väsentliga avvikelser förutspås i verksamhetsutgifterna.

Sektordirektörernas redogörelser över viktiga händelser och förändringar i omvärlden, betydande budgetavvikelser och deras orsaker samt eventuella åtgärder som vidtagits eller kommer att vidtas för att hålla budgeten ingår i delen Axplock ur sektorerna i PowerPoint-rapporten. I utredningarna ingår också en prognos över utfallet av arbetskraftsmålen.

Användningen av årsverken och utfallet av personalkostnaderna

Användningen av årsverken beräknas underskrida arbetskraftsmålet med sammanlagt 14,7 årsverken. Det rådande undantagsläget påverkar användningen av arbetskraft vid alla sektorer och anställda har överförts från andra sektorer till välfärdssektorn. På grund av coronaläget har man varit tvungen att köra ner bland annat den icke-brådskande vården i de egna funktionerna och förbereda sig för att sköta COVID-19-situationen. Dessutom har sektorerna bland annat periodiserat semestrar över hela semesterperioden, vilket minskar behovet av att anställa vikarier och tillfällig personal.

Personalkostnaderna för hela året (alla anställningsförhållanden) kommer enligt prognosen att vara cirka 521,4 miljoner euro och löner och arvoden 417,9 miljoner euro (justerade med korrektivposter till sjukförsäkrings- och olycksfallsförsäkringskostnader och övriga personalkostnader sammanlagt 411,9 miljoner euro). Avvikelsen för personalkostnadernas del kommer att vara sammanlagt -9,6 miljoner euro jämfört med budgeten och för lönernas och arvodenas del -4,1 miljoner euro på stadsnivå.

Kostnadseffekten på 1 procent till följd av avtalsförhöjningarna 1.4.2019 som överförs till år 2020 motsvarar 0,25 procent av lönerna, dvs. cirka 1,0 miljoner euro. KT Kommunarbetsgivarna och kommunbranschens huvudavtalsorganisationer uppnådde ett förhandlingsresultat gällande kommunbranschens nya tjänste- och arbetskollektivavtal 27.5.2020. Kostnadseffekten på lönerna år 2020 kommer att preciseras i den andra delårsöversikten.

Skattefinansiering

Finansministeriet har 30.12.2019 meddelat ett beslut om statsandelarna för kommunal basservice och om ersättningen för skatteförluster på grund av skattegrundsändringarna år 2020. Kommunen beviljas statsandel för kostnader som förorsakas av ordnandet av statsandelsåligganden i enlighet med lagen om statsandel för kommunal basservice.

Undervisnings- och kulturministeriet har 31.12.2019 meddelat ett beslut om statsandelar för kommunens driftskostnader inom undervisnings- och kulturväsendet samt om finansiering som beviljas till samkommuner, registrerade samfund och stiftelser år 2020.

Bildningssektorns ledningsgrupp har behandlat undervisnings- och kulturministeriets beslut och sektordirektör Timo Jalonen har i sitt utlåtande 4.3.2020 konstaterat att beslutet inte kräver att sektorn begär omprövning.

Begäran om omprövning av ett statsandelsbeslut ska göras inom tre månader från delfåendet av beslutet. Begäran om omprövning har inte behövts och till stadsstyrelsen föreslås att besluten antecknas för kännedom.

Bakom prognosen för skatteintäkter ligger en beräknad minskning av BNP på 7 procent i år. Vid årsskiftet uppskattades det i finansministeriets ekonomiska översikt att BNP ökar med 1 procent år 2020.  Staten bereder för tillfället stödåtgärder för den kommunala ekonomin för att kompensera kommunerna för verkningarna av coronaepidemin. Ministerierna har inlett beredningarna och beslut förväntas i juni. Prognoser över skattefinansieringen granskas efter dessa beslut och eventuella budgetändringar gällande skatter och statsandelar görs i samband med höstens prognoser.

Prognos över skatteinkomster och statsandelsintäkter

Det sammanlagda inflödet av skatteinkomster och statsandelsinkomster beräknas uppgå till 1 051,4 miljoner euro, vilket är 46,9 miljoner mindre än budgetmålet.

Kommunens prognos över inkomstskatter på 620 miljoner euro är cirka 32 miljoner euro mindre än målet i budgeten.

Fastighetsskatten förväntas uppgå till 57 miljoner euro, vilket är 1,5 miljoner euro mindre än vad som budgeterats.

Samfundsskatten förväntas uppgå till 78 miljoner euro, vilket avviker från budgeten med cirka 36 miljoner euro. Prognosen i våras har som väntat försämrats. Som det ser ut nu har redovisningarna av samfundsskatten minskat med 27,3 procent jämfört med i fjol om prognosen håller.

Statsandelar skulle inflyta 22,5 miljoner euro mer än budgeterat. Undervisnings- och kulturministeriets slutliga beslut om statsandelarna för år 2020 är cirka 4,4 miljoner euro mer än statsandelen i den budgeterade förhandskalkylen. Finansministeriet har också beslutat att ersätta kommunerna för kompensationerna för uppskov med betalningen av skatter som förorsakats av coronapandemin. Detta görs i samband med betalningen av statsandelar. Kompensationen återkrävs med förseningsränta från kommunerna år 2021. För Åbos del är kompensationen 18,6 miljoner euro.

Utfallet av finansiella poster

Prognosen för finansieringsintäkter och finansieringskostnader är +23,4 miljoner euro, vilket är 7,4 miljoner euro mindre än vad som budgeterats. I prognosen beaktas Åbo Teknologifastigheter Ab:s utdelningsavkastning som uteblivit (2,5 miljoner euro) samt avkastningen på konvertibelt skuldebrevslån från Arkea och Kuntec som uteblivit (sammanlagt cirka 0,5 miljoner euro).  Dessutom förväntas ett behov av nedskrivning på cirka 1,0 miljoner euro gällande obligationsplaceringar av stadens kassamedel samt uteblivna intäkter från skadefonden och övriga finansieringskostnader, dvs. nedskrivningarna uppgår till sammanlagt cirka 3,8 miljoner euro.

Finansiering av verksamheten och investeringarna

Kassaflödet för verksamheten och investeringarna visar ett underskott på 177,6 miljoner euro enligt den andra prognosen. Utfallet är 79 miljoner euro mindre än i den ändrade budgeten särskilt på grund av att utfallet av årsbidraget var sämre än beräknat. Det negativa årsbidraget påverkas mest av att nettodriftskostnaderna överskrids och skatteintäkterna underskrids.

I den ändrade budgetens investeringsdel ingår anslagsöverföringar på sammanlagt 18,9 miljoner euro som fullmäktige beslutade om 24.2.2020 § 19. Gällande infrastrukturinvesteringar höjdes anslagen i budgeten med 16,6 miljoner euro (43,6 miljoner euro i budgeten) och gällande anslag för lokalinvesteringar med 2,4 miljoner euro (23,7 miljoner euro i budgeten) för sådana projekts del, vars genomförande har framskjutits från 2019 till 2020 och för vilka finansieringsbehovet som överförts till det nuvarande året har klarnat först efter behandlingen av budgetförslaget.

Kassaflödet för finansieringens del uppgår enligt prognosen till 70 miljoner euro och verkar utfalla enligt planen.

Investeringar och utfallet av överlåtelseinkomster av egendom

Utgiftsprognosen för stadens investeringar är sammanlagt 110,3 miljoner euro. Mellan prognosen och den ändrade budgeten finns en underskridning på sammanlagt 9,5 miljoner euro gällande investeringsutgifter. Prognosen för överlåtelseinkomster 19,9 miljoner euro underskrider planen med 4,0 miljoner euro.

Ändringarna i kostnadsförslagen och tidtabellerna för de nödvändiga infrastruktur- och lokalinvesteringarna samt effekterna på finansieringen på årsnivå rapporteras och föreläggs stadsstyrelsen för godkännande i samband med delårsöversikten och bokslutet. Samtidigt meddelas de investeringsprojekt som underskrider en miljon euro och som tagits upp i eller avlägsnats ur investeringsprogrammet genom beslut av direktören för stadsmiljösektorn eller lokalservicedirektören för kännedom. Bilaga 1 (byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringar) och bilaga 2 (byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringar).

Gällande byggherreverksamheten för stadsmiljön handlar de rapporterade avvikelserna om projekttilläggen ”Infrastrukturen för Blue Industry Park” och ”Funikularen”. Gällande byggherreverksamheten för lokaler uppkom de största avvikelserna i finansieringen på årsnivå på grund av ändringar i tidtabellen i projektet ”Grundläggande renovering av Puolalan koulu”, prognos 2,9 miljoner euro (1,7 miljoner euro i budgeten) och ”Nybyggande av daghemmet i Tommila (f.d. Niitunniska)” prognos 2,1 miljoner euro (3,0 miljoner euro i budgeten).

Utlåningen ökade

Enligt årets första prognos är utlåningsstocken 496,0 miljoner euro i slutet av året. Detta innebär en ökning med 42 miljoner euro jämfört med fjolåret. Nya utlåningar kommer att beviljas koncernsamfunden enligt budgeten till ett belopp av cirka 40 miljoner euro. Utlåningen amorteras med 4,2 miljoner euro under året. Nya utlåningar beviljas i maj till TVT Asunnot-koncernens dotterbolag till ett belopp av sammanlagt 15,2 miljoner euro så att det negativa saldot i de beviljade kontolimiterna konverteras till bolagens långfristiga skulder.

Skuldsättningsbehovet ökar

Gällande långfristiga lån uppskattas att högst 150 miljoner euro lyfts och cirka 104 miljoner euro amorteras i enlighet med budgeten och låneuttagsplanen som stadsstyrelsen godkände 3.2.2020.  Kommuncertifikat som hör till de kortfristiga lånen uppskattas användas till ett belopp av cirka 60 miljoner euro under året. Behovet av att använda kommuncertifikat varierar dock kraftigt enligt kassasituationen. Antalet depositioner på koncernkontot och i personalkassan ökade något i början av året, 7 miljoner euro.

Den sammanlagda räntebelagda skulden, dvs. lånestocken, beräknas uppgå till cirka 850 miljoner euro i slutet av året. Långfristiga lån förfaller till betalning till ett belopp av sammanlagt 50 miljoner euro och de återfinansieras i sin helhet genom ett långfristigt lån (25 år) från Europeiska investeringsbanken. Lånet lyfts 18.5.2020. Dessutom lyfts ett lån på 10 miljoner euro 20.5.2020 från Europeiska utvecklingsbanken (CEB). Lånets maturitet är sju år. Sammanlagt lyfts långfristigt lån på 60 miljoner euro i början av året.

Stadens räntebelagda fordringar och ekonomiska placeringar beräknas vara 50 miljoner euro mindre än den räntebelagda skulden i slutet av året, dvs. staden har en nettoskuld. I början av året ingicks inte ett enda ränteswapavtal (räntederivatinstrument), eftersom ränteskyddsgraden för den totala skulden är relativt hög redan i nuläget.

Lånebeloppet som dottersammanslutningar direkt tagit från finansieringsanstalter beräknas öka i slutet av året särskilt på grund av de investeringar som genomförts av koncernen TVT Asunnot Oy och Studentbystiftelsen i Åbo.  Därtill ersätter man den kortfristiga skulden med långfristig finansiering efter att skolorna Koy Turun Syvälahden koulu och Koy Turun Yli-Maarian koulu blivit färdiga. Koncernens lånestock beräknas öka måttligt under år 2020.

I Anslagsändringar och -överföringar som föreläggs stadsstyrelsen

Stadsmiljönämnden föreslog för stadsstyrelsen 26.5.2020 § 184 en tilläggsfinansiering för personalutgifter på sammanlagt 111 994 euro för år 2020 (lönekostnader 92 557 euro + bikostnader) baserat på vakansökningarna i enlighet med åtgärderna i anpassningsprogrammet som godkänts av fullmäktige:

Justering av anslag och inkomstposter gällande projekt

Anslaget som godkänts av stadsfullmäktige får genom stadsstyrelsens beslut överskridas med ett belopp som motsvarar överskridningen av inkomsterna eller nya inkomster utan separat beslut av stadsfullmäktige om anslaget eller inkomstberäkningen inte har kunnat beaktas vid uppgörandet av budgeten och om följande villkor uppfylls samtidigt:

Anslagen för stadsstyrelsens projekt ökar för intäkterna och utgifternas del i enlighet med bilaga 3. Självfinansieringsandelarna gällande nya projekt hade beaktats vid beredningen av budgeten och därmed finns det inget behov av tilläggsanslag i budgeten för stadsstyrelsens organ.

Överföringen av Kallelankadun päiväkoti till de namngivna projekten.

Vid daghemmet Kallelankadun päiväkoti (Karlborgsgatan 3) genomfördes avdelningsrenoveringar under somrarna 2014–2018. Byggnaden som byggts 1982 är fortfarande delvis i originalskick och det är ändamålsenligt att modernisera byggnaden i sin helhet. I programmet för mindre investeringar 2020 som lokalservicedirektören har godkänt har man förberett sig för återstående renoveringar (ppky 20.12.2019 § 31).

Kostnadsberäkningen överskrider dock gränsen för en miljon euro, så det föreslås att byggnaden överförs till gruppen Namngivna investeringsprojekt > 1  M€ i lokalinvesteringsprogrammet, Ssn. Kostnadsförslaget för renoveringarna är 1,95 miljoner euro och åtgärderna fördelas under kommande år enligt följande 2020: 1,5 miljoner euro och 2021: 450 000 euro. Anslagsreserveringen för projektet ur programmet för mindre investeringar år 2020 uppgick till 900 000 euro.  Differensen är således 1 050 000 euro. Investeringsutgifterna ökar inte i sin helhet till följd av ändringen, eftersom det finns projekt i programmet för mindre investeringar som var avsedda att genomföras 2020 men som inte genomförs. Dessutom har ett investeringsanslag beaktats för objektet i budgeten 2021. Stadsstyrelsen har godkänt projektbeskrivningen för Kallelankodin päiväkoti 3.2.2020 § 39.

II Ändringar av anslags- och inkomstposter som föreläggs stadsfullmäktige:

Stadsmiljönämnden har 26.5.2020 § 184 beslutat att föreslå för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 27.5.2020 § 97 beslutat att lämna in en delårsöversikt till stadsstyrelsen och begära ett avgörande om tidpunkten för stomlinjens införande.

Enheten för ekonomi och finansiering skickar den första delårsöversikten för 2020 till stadsstyrelsen för behandling.

Stadsdirektör Minna Arve 1.6.2020:  

I årets första prognos har nämnderna undantagsvis också bedömt de oundvikliga verkningarna av störningstillståndet som förorsakats av coronapandemin i budgeten för 2020. Stadsmiljönämnden har lagt fram justeringar i årets budget redan i den första prognosen. Efter granskningarna är den ändrade budgeten för driftsekonomin cirka 0,5 miljoner euro större än den ursprungliga budgeten.

Coronapandemin kommer att ha en stor inverkan på den offentliga sektorns ekonomi. Staten har meddelat åtgärder för att förstärka kommunernas ekonomi men detaljer har ännu inte offentliggjorts. Till följd av situationen kan stadens ekonomiska ställning inte bedömas och därför är beredskapen att fatta ett beslut om stomlinjen svag. Det är ändamålsenligt att ärendet avgörs med beaktande av den ekonomiska helhetsbilden och utvecklingsprognosen, så ärendet föreläggs för behandling i samband med den andra delårsöversikten 2020.

Stadsdirektör Minna Arve och ekonomidirektör Valtteri Mikkola 8.6.2020:

Landets regering lämnade sin fjärde tilläggsbudgetproposition för 2020 till riksdagen fredagen 5.6.2020. Tilläggsbudgetpropositionen innehåller ett s.k. stimulanspaket. I den omfattande helheten ingår också åtgärder för att stödja kommunerna. Syftet med dem är att trygga ordnandet av basservicen och underlätta den ekonomiska situation som undantagstillståndet förorsakat i kommunerna.

Den helhet i tilläggsbudgetpropositionen som utgörs av stödet till kommunerna och sjukvårdsdistrikten uppgår till sammanlagt cirka 1,4 miljarder euro.

I statsandelen till kommunerna för ordnande av basservice föreslås ett tillägg på sammanlagt över 770 miljoner euro. Av detta ska 112 miljoner euro anvisas till stöd för barn, unga och familjer och fördelas till kommunerna som en del av statsandelssystemet på basis av antalet barn. Dessutom ska 60 miljoner euro anvisas för att säkerställa att servicen för äldre fungerar. 50 miljoner euro ska riktas till höjning av statsandelarna enligt prövning, och sammanlagt 550 miljoner euro till alla kommuner för att delas ut dels med ett lika stort belopp per invånare, dels i förhållande till utdelningen av kommunalskatten år 2020.

Besluten om statsandelar uppskattas höja statsandelen för ordnande av Åbo stads basservice med cirka 23 miljoner euro år 2020.

Det föreslås att kommunernas andel av samfundsskatteintäkterna höjs med 10 procentenheter och att statens utdelning sänks på motsvarande sätt för 2020. Ändringen minskar skatteintäkterna med 410 miljoner euro för innevarande år och ökar kommunernas skatteintäkter på motsvarande sätt.

Till följd av ändringen i samfundsskattens utdelning uppskattas Åbo stads samfundsskatteintäkter öka med cirka 23 miljoner euro år 2020.

För sjukvårdsdistrikten föreslås ett understöd på 200 miljoner euro för att kompensera kostnader och eventuella underskott till följd av coronavirussituationen.

Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt är en samkommun som i huvudsak finansieras av medlemskommunerna. Sjukvårdsdistriktets ekonomi har balanserats med hjälp av kommunfaktureringen. Statens direkta understöd kommer att minska sjukvårdsdistriktets underskott och därmed medlemskommunernas skyldighet att täcka underskottet.

Dessutom innehåller stimulanspaketet statsbidrag som separat ansöks för den grundläggande undervisningen, småbarnspedagogiken, gymnasieutbildningen, yrkesutbildningen, hobbyverksamhet och ungdomsarbete samt kollektivtrafiken. Gällande dessa kan uppskattas att statsbidragen ökar med cirka 4 miljoner euro, men detta preciseras på hösten.

I Åbo stads första delårsöversikt beräknas räkenskapsperiodens resultat uppvisa ett underskott på nästan 130 miljoner euro. Till följd av statens ovannämnda åtgärder lär stadens ekonomiska ställning förbättras med cirka 46 miljoner euro. Dessutom kan statsbidragen förutses öka med cirka 4 miljoner euro. Som en helhet torde den ekonomiska ställningen år 2020 förbättras med cirka 50 miljoner euro, vilket innebär att det förutsedda underskottet torde minska till cirka 80 miljoner euro. Verkningarna av statens åtgärder preciseras senare och tas i beaktande i årets andra delårsöversikt samt i höstens budgetberedning.

Bilaga 1Byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringar 03/2020

Bilaga 2Byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringar 03/2020

Bilaga 3Stadsstyrelsens organs anslagsändringar gällande nya projekt

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt  1/2020 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Länkbibliotek till besluten som fattats av de nämnder som föreslagit ändringar i budgeten (på finska)

Tilläggsmaterial 3Finansministeriets beslut 30.12.2019 och Undervisnings- och kulturministeriets beslut 31.12.2019 om statsandelarna för 2020 (på finska)

FörslagStadsstyrelsen beslutar

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att föreslå för stadsfullmäktige att

BeslutFörslaget godkändes.

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola deltog i sammanträdet via distansförbindelse för att redogöra för ärendet.

Sfm § 99

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt  1/2020 rapport (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar anteckna delårsöversikt 1 2020 för kännedom.

Därtill beslutar stadsfullmäktige om följande ändringar i anslagen i budgeten för 2020:

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.