Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen26508.06.202020
Stadsfullmäktige9715.06.202027

6459-2020 (10 00 00, 00 04 01)

MBT-avtalet för Åbo stadsregion 2020-2031

Sammandrag:

Föreslås att stadsfullmäktige godkänner avtalet om markanvändning, boende och trafik mellan staten och kommunerna i Åbo stadsregion 2020-2031.

Ssn § 265

Biträdande stadsdirektör Jarkko Virtanen, markanvändningsdirektör Jyrki Lappi 3.6.2020:

För Åbo stadsregion har upprättats ett avtal om markanvändning, boende och trafik för åren 2020-2031. Ett förhandlingsresultat mellan parterna som deltog i beredningen nåddes 2.6.2020 och sändes till avtalsparterna för godkännande.

Genom MBT-avtalet främjas genomförandet av de mål och åtgärder som fastslagits i regeringsprogrammet för Sanna Marins regering samt uppnåendet av riksomfattande mål för områdesanvändningen och nationella klimat- och energimål i Åbo stadsregion. Avtalet främjar också genomförandet av strukturmodellen 2035 som gemensamt godkänts av kommunerna. Avtalet är en fortsättning på MBT-avtalet mellan kommunerna i Åbo stadsregion och staten 2016-2019.

Avtalet om markanvändning, boende och trafik bygger på en gemensam målbild som de tretton kommunerna i Åbo stadsregion och staten kommit överens om för utvecklandet av regionen. Syftet med avtalet är att förstärka samarbetet mellan kommunerna och kontinuiteten i planeringssamarbetet. Avtalet främjar partnerskapet mellan stadsregionens kommuner och staten samt stärker parternas engagemang för de gemensamt överenskomna målen  och de åtgärder som krävs för att utveckla regionen. Syftet med avtalet är att förbereda sig på en långsiktig utveckling även under kommande avtalsperioder.

Avtalet har som mål att på ett regionalt plan skapa förutsättningar för ett mångsidigt utbud av bostadstomter och bostadsproduktion som motsvarar behovet och för en bättre samordning av trafiksystemet och markanvändningen.  Målet är att främja en koldioxidsnål och hållbar samhällsstruktur och ett trafiksystem som stödjer detta för att motverka klimatförändringen samt att möjliggöra en smidig vardag, en välfungerande arbetsmarknad och ett livskraftigt näringsliv. 

Målet är också att förebygga segregation och bostadslöshet samt främja mångsidiga bostadsområden och ett mångsidigt bostadsutbud i områden.  När det gäller att utveckla trafiksystemet i stadsregionen ska man öka andelen hållbara färdsätt, förbättra trafiksäkerheten samt öka tillgången till arbetsplatser och tjänster.

I avtalet fastställs en tolv års utvecklingsstig för Åboregionen och en målbild för 2030+ i fråga om utvecklingsåtgärder rörande markanvändning, boende och trafik. Åtgärderna och deras framskridande granskas och preciseras varje regeringsperiod.

I avtalet har införts de viktigaste åtgärderna för 2020-2023 som förutsätter samarbete mellan kommunerna och mellan kommunerna och staten. Med hjälp av åtgärderna ska man se till att utvecklingen i Åbo stadsregion förblir på den nivå som målen förutsätter även på lång sikt. I avtalet ingår också kommunernas och Egentliga Finlands förbunds prioriterade synpunkter på utvecklingsmålen för spår- och vägförbindelser efter 2023 för att iakttas i trafiksystemplanen på riksomfattande nivå.

I avtalet ingår sammanlagt 44 åtgärder indelade i följande tre teman:

- Hållbar och koldioxidsnål samhällsstruktur och ett trafiksystem

- Kvalitet på boende och livsmiljö

- Livskraftig stadsregion

Åtgärderna bildar en omfattande och mångsidig helhet för uppnåendet av målen. Hur dessa åtgärder framskrider uppföljs i statens och kommunernas gemensamma uppföljningsgrupp så att uppföljningsrapporten meddelas stadsfullmäktige för kännedom.

Avtalet innehåller ekonomiska helheter som är viktiga för Åbo. Staden förbinder sig att finansiera den allmänna planeringen och byggplaneringen av spårvägen under perioden 2020 - 2023 med en 30 procents andel (högst 4,5 milj. euro). Hur man på längre sätt förbinder sig till att svara för genomförandekostnaderna för spårvägsprojektet avgörs i samband med uppdatering av MBT-avtalet 2023.

Avtalet innehåller också byggandet av Åbo bangård och det etappvisa byggandet av ett dubbelspår mellan Kuppis och Åbo. Totalkostnaderna för dessa projekt beräknas uppgå till 69,7 miljoner euro som delas jämnt mellan staten och Åbo stad. Dessutom förbinder sig Åbo att svara för genomförandekostnaderna för persontrafikspåret i hamnen. För dessa kostnader försöker parterna få s.k. CEF-stöd från Europeiska unionen till det fulla beloppet.

Genom avtalet förbinder sig staten att bevilja 6,8 miljoner euro i understöd för Åboregionens kollektivtrafik under perioden 2020-2023. Därtill anvisar staten 4,76 miljoner euro i klimatbaserat kollektivtrafikstöd som regionen kan ansöka om separat.

I avtalet har förutom en finansiering på 6,6 miljoner euro som är avsedd för utnyttjande av det statliga vägnätet inskrivits en separat finansiering till ett belopp av 4,5 miljoner euro som är avsett att användas för främjandet av gång- och cykeltrafiken i gatunätet i de fyra stora stadsregionerna.

För bostadsproduktionens del stöder staten det i avtalet ingående  produktionsmålet för ca 2.600 bostäder till ett rimligt pris genom att bevilja räntestöds- och borgenslån samt genom ett separat startbidrag för byggande av hyresbostäder. Storleken på startbidraget är 3.000 euro per bostad.  Dessutom beviljar staten kommunerna i MBT-avtalsregioner ett understöd på 15 miljoner euro om året för byggandet av kommunalteknik  i centrumområden och områden som stöder sig på kollektivtrafik i anslutning till kompletteringsbyggande.

Genom detta avtal förbinder sig staten och kommunerna att genomföra och främja dessa åtgärder. Avtalet träder i kraft då alla parter har godkänt och undertecknat det.

Bilaga 1Avtalsutkast till markanvändning, boende och trafik i Åbo stadsregion för perioden 2020 - 2031

Stadsstyrelsens förslag    

Stadsfullmäktige beslutar godkänna MBT-avtalet mellan staten och Åbo stadsregion för 2020-2031 enligt bilaga 1.

Sfm § 97

Bilaga 1Avtalsutkast till markanvändning, boende och trafik i Åbo stadsregion för perioden 2020 - 2031

Stadsstyrelsens förslag    

Stadsfullmäktige beslutar godkänna MBT-avtalet mellan staten och Åbo stadsregion för 2020-2031 enligt bilaga 1.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.


Bilagor:

Sfm § 97
Bilaga 1:Turun kaupunkiseudun maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusluonnos 2020 - 2031 / Avtalsutkast till markanvändning, boende och trafik i Åbo stadsregion för perioden 2020 - 2031