Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen27208.06.2020
Stadsfullmäktige9615.06.202026

10431-2018 (10 03 01, 00 01 02, 03 06 02)

Överskridning av kostnadsförslaget för byggprojektet Logomobron och höjning av anslaget

Sammandrag:

För stadsfullmäktige föreslås en utredning om byggprojektet Logomobrons framskridande och överskridning av kostnaderna. För stadsfullmäktige föreslås att de totala kostnaderna för Logomobron bekräftas uppgå till 19,5 miljoner euro, som innehåller en riskreserv på 1,0 miljoner euro. Granskningen av investeringsbeloppet beaktas i stadens budget 2021.

Ssn § 272

Stadsmiljösektorn, direktören för stadsbyggande Kimmo Kimmo Suonpää, byggherrechef Jukka Mäenpää och controller Johanna Korpikoski 5.6.2020:

Bakgrund

Stadsfullmäktige beslutade 15.10.2018 § 191 att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 13,5 miljoner euro, inklusive en reservering på 200.000 euro för dröjsmålskostnaderna för de halvfärdiga planerna och att justeringen av investeringsanslag beaktas i stadens budget 2019.

Dessutom beslutade stadsfullmäktige att berednings- och beslutsprocessen kring broprojektet utreds och att behovet av att vidta tjänstemannarättsliga åtgärder bedöms. Utöver detta ska anvisningarna för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturprojekt ändras så att beredningen och beslutsfattandet på organnivå ökas också när det gäller mindre projekt. Den förstnämnda ärendehelheten behandlades i stadsstyrelsen 29.4.2019 § 183 och ärendet gällande uppdatering av anvisningarna för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturprojekt godkändes av stadsfullmäktige 23.9.2019 § 139.

När stadsfullmäktige fattade beslut om kostnadsförslaget för Logomobron i oktober 2018, uppskattades projektet bli klart i juli 2019. Vid den tidpunkten låg planeraren VR Tracks planer efter den avtalsenliga tidtabellen med cirka ett år och tre månader.

Efter det blev man tvungen att uppdatera entreprenadens tidtabell 25.3.2019 så att det motsvarade den rådande plansituationen och brons kostnadsförslaget uppdaterades 16.4.2019.  De totala kostnaderna uppskattas uppgå till 16,044 miljoner euro. Enligt förslaget skulle bron i sin helhet bli redo för ibruktagning i september 2020.

Stadsfullmäktige beslutade 20.05.2019 § 70 att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 16,044 miljoner euro och att justeringen av investeringsanslag beaktas i stadens budget 2020 såsom ovan har föreslagits.

Planeringssituation

Till följd av en extern revision ändrades planerna för brons stödtorn och huvudbalk markant i slutet av 2018 och planerna för montering av huvudbalken måste till vissa delar bearbetas vidare.

Den externa revisionen och Trafikledsverket har godkänt planeringsmaterialet (delvis på vissa villkor) 1.2.2019, dvs. nästan fem månader efter den uppskattade tidpunkten i den föregående utredningen. Planerna har 8.3.2019 ansetts ha framskridit så långt att man har kunnat börja bereda beställningen av huvudbalkens stålkomponenter, och bristerna i planeringen ansågs inte längre fördröja verkstadsarbetet.

Tills dess orsakade dock brister i planeringen och fel att ytterligare fördröjningar och kostnader uppstod.  

Entreprenadens framskridande och tidtabell

Tidtabellen för byggentreprenaden har uppdaterats 25.3.2019 för att motsvara den rådande planeringssituationen. Enligt den uppdaterade tidtabellen är man tvungen att förlänga entreprenadtiden till 4.9.2020. Enligt byggnadsentreprenörens måltidtabell blir brons konstruktioner dock färdiga i juni 2020.

Arbetet med att förstärka grunden till brons stödkonstruktioner (T2-T4) färdigställdes i början av februari 2019 och efter det avbröts byggarbetena fram till 23.4 då arbetet med att montera stödtornen inleddes.  

Som ovan har konstaterats förutsatte den externa revisionen ändringar i planerna, vilket ledde till att man var tvungen att delvis ta isär stödtorn som redan tillverkats och göra betydliga ändringar i dem. Stödtornen jämte ändringsarbeten har nu färdigställts och monterats med undantag av ett torn. Det sista stödtornet monteras under veckoslutet.

På grund av att planerna ytterligare fördröjts förorsakas huvudentreprenören, och delvis också den mekaniska verkstaden som är underleverantör till huvudentreprenören, extra dröjsmålskostnader från och med 1.10.2018. Enligt den uppdaterade tidtabellen betalas de sista dröjsmålskostnaderna till huvudentreprenören i september 2019 då monteringen av huvudbalken kan påbörjas.

Ändringarna i planen medför även en större mängd stål jämfört med den ursprungliga planen. Stålmängderna enligt de ursprungliga konstruktionsplanerna var enligt planeraren och den externa revisionen inte tillräckliga för att kraven på konstruktionens stabilitet och hållfasthet skulle uppnås. Brokonstruktionens hållfasthet måste uppnås i alla extrema förhållanden.

Förutom dröjsmålet i planeringen har tidtabellen främst påverkats av leveranstiden för huvudbalkens stålkomponenter. Förutom betonggrunden består brokonstruktionen av cirka 1 000 ton stålkonstruktioner. På grund av brons avvikande konstruktion har man varit tvungen att komplettera planen för huvudbalken med över 800 delplaner inklusive dimensioneringar och hållfasthetsberäkningar. Alla dessa planer har först granskats genom planerarens interna kvalitetskontroll och därefter av två olika granskare från beställarens sida. Då entreprenaden upphandlades innehöll planerna cirka 200 delplaner.

På grund av bangården och tågtrafiken som löper under bron har man av säkerhetsskäl inte kunnat äventyra brons hållfasthet eller funktion på något sätt. Därför har man varit tvungen att fortsätta planeringen så länge att man med säkerhet kommit fram till en planeringslösning som garanterar en tillräcklig stabilitet, funktion och monterbarhet. Först efter det har man kunnat beställa stålkomponenterna.

Efter att den mekaniska verkstaden tillverkat huvudbalken och den monterats hösten 2019 fortsatte entreprenaden med byggandet av gångbro, fasader, husteknik, trappor och hissar. 

 Entreprenören har avbrutit arbetena vid objektet från 4.5.2020 på grund av de brister denna ansett finnas i planeringen och andra meningsskiljaktigheter.

 Efter stadsfullmäktiges beslut 20.5.2019 var de mest centrala orsakerna som påverkar kostnaderna och ändringarna i tidtabellen följande:

Kostnader

I september 2018 såg situationen gällande kostnaderna för Logomobron ut enligt följande:

Planering745.000 €
* ändringsarbeten156.000 €
* arbetsplatstjänster49.000 €

Byggherreverksamhet, övervakning,

extern revision och arrende

500.000 €
Byggentreprenad 8.540.000 €
* ändringar och extra arbeten 1.400.000 €
* dröjsmålskostnader331.580 €
  11.721.000 €

Bedömningar av entreprenörens dröjsmålskostnader för tiden

1.1.2018–31.7.2018576.527 €
1.8.2018–31.9.2018200.000 €

Planändringarnas slutliga

verkningar

 

800.000 €

 1.576.000 €
  
Bedömning av de slutliga kostnaderna 13.297.000 €

I utredningen som då lämnades till stadsstyrelsen och stadsmiljönämnden konstaterades att planändringarnas slutliga kostnadseffekter kan räknas ut först efter att planerna har färdigställts. I beräkningen beaktades inte heller omfattningen av den ersättningsskyldighet som eventuellt åläggs byggnadsplaneraren bland annat för att planerna fördröjdes.

Kostnadsförslag för bron 16.4.2019

Totala kostnader för Logomobron:
Planering745.000 €
* ändringsarbeten 156.000 €
* arbetsplatstjänster49.000 €
  

Byggherreverksamhet, övervakning,

extern revision och arrende

535.000 €
Byggentreprenad 8.540.000 €
* ändringar och extra arbeten (beräkning)  3.342.000 €
* dröjsmålskostnader (till 1.10.2019)  1.952.000 €
* kvantitativa förändringar (beräkning)  725.000 €
  16.044.000 €

Kostnadsförslag för bron 5.6.2020

Totala kostnader för Logomobron:

Planering745.000 €
 * ändringsarbeten200.000 €
 * arbetsplatstjänster 200.000 €

Byggherreverksamhet, övervakning,

externa revisionen och arrende

997.000 €
Byggentreprenad8.538.000 €
* ändringar och extra arbeten (kalkyl) 5.619.000 €
* dröjsmålskostnader (till 5.6.2020) 2.201.000 €
Riskreserv 1.000.000 €
 19.500.000 €

Entreprenören har avbrutit arbetet på objektet från och med 4.5.2020. Efter det har parterna förhandlat för lösa meningsskiljaktigheterna och få igång projektet på nytt. Åbo stad och byggföretaget YIT har nått en överenskommelse om detaljerna beträffande byggandet av Logomobron. Arbetena kan på basis av det startas igen om stadsstyrelsen för sin del godkänner förlikningsavtalet och för det vidare för godkännande till stadsfullmäktige. Enligt förlikningsavtalet är antalet risker klart mindre men staden förbereder sig i sitt beslut på icke-förutsedda risker som beror på brons exceptionella konstruktion.

Den totala föreslagna kostnadskalkylen för projektet Logomobron som hör till de strategiska projekten, har fastställts bli 19,5 milj. euro, som innehåller en riskreserv på 1,0 milj. euro. Detta överskrider den tidigare totala föreslagna kostnadskalkylen med 3,456 milj. euro, den tidigare kostnadskalkylen var 16,044 milj. euro.

I bokslutet för 2019 är de kumulativa realiserade utgifterna för projektet Logomobron för åren 2016–2019 sammanlagt 9,12 miljoner euro. Sektorns prognos för penninganvändningen 2020 är för tillfället 4,43 miljoner euro.

Enligt utredningen torde bron i sin helhet kunna tas i bruk våren 2021. I budgeten för 2021 har anslag inte reserverats för projektet. Behovet av anslag för 2021, som grundar sig på den totala föreslagna kostnadskalkylen, är cirka 5,95 miljoner euro.

Enligt anvisningarna om tillämpning av budgeten ska ändringarna i kostnadsförslaget och tidtabellen för projekten samt deras inverkan på finansieringen rapporteras till och föreläggas stadsstyrelsen i samband med delårsöversikten och boksluten. Stadsstyrelsen beslutar föreslå för stadsfullmäktige att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 19,5 miljoner euro, vilket innehåller en riskreserv på 1,0 miljoner euro, och att justeringen av investeringsanslag på ca 5,95 miljoner euro beaktas i stadens budget 2021.

Stadsdirektör Minna Arve:

FörslagStadsstyrelsen beslutar för sin del godkänna och vidare föreslå stadsfullmäktige, att den totala kostnaden för byggandet av Logomobron fastställs vara 19,5 miljoner euro, vilket överskrider den för projektet tidigare fastställda totala föreslagna kostnadskalkylen med 3,456 milj. euro. Därtill beaktas justeringen av investeringsanslagen i stadens budget 2021 på det sätt som föredragits ovan.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 11–3.

Vid omröstning med namnupprop röstade Elo, Peltonen, Maaskola, Miikkola, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för föredragandens beslutsförslag.

För Lindfors följande ändringsförslag som understöddes av Laivoranta röstade förutom dessa personer även Rinne:

”Stadsstyrelsen beslutar att godkänna beslutsförslaget med den ändringen att takpriset fastställs till 18 miljoner euro. Projektets omfattning ska minskas vid behov.

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att svaret på begäran om utredning som stadsstyrelsen gjorde 11.5.2020 gällande tabellen över ansvarsfördelning vid byggandet av Logomobron lämnas till stadsstyrelsen för kännedom innan frågan om en höjning av anslaget för Logomobron behandlas i fullmäktige.”

Direktören för stadsbyggande Kimmo Suonpää deltog i sammanträdet för att redogöra för ärendet.

Sfm § 96

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att den totala kostnaden för byggandet av Logomobron fastställs vara 19,5 miljoner euro, vilket överskrider den för projektet tidigare fastställda totala föreslagna kostnadskalkylen med 3,456 milj. euro.

Därtill beaktas justeringen av investeringsanslagen i stadens budget 2021 på det sätt som föredragits ovan.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.

Framlagt förslag om förkastande och dess behandling

Yrttiaho föreslog understödd av Lähteenmäki att förslaget förkastas.

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Yrttiahos förslag till förkastande blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 47 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 14 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos förslag till förkastande, 4 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 2 fullmäktigeledamöter var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.  

Avvikande meningar

Följande fullmäktigeledamöter bad att få sin avvikande mening antecknad i protokollet:

Hersi, Kossila, Lindfors, Lundén, Lähteenmäki, Oksanen, Rinne, Saarinen, Sandelin, Sumelius och Yrttiaho.

Bilaga 1Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 96
Bilaga 1:Äänestyslista / Omröstningsförteckning