Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen25108.06.20206
Stadsfullmäktige9515.06.202025

6455-2020 (02 02 00)

Investeringsobjekt för år 2021 som avgörs under våren

Sammandrag:

För stadsfullmäktige föreslås att den bekräftar de under våren avgjorda investeringsprojekten för infrastruktur och lokaler för år 2021, vars genomförandeplanering kan inledas inom ramarna för investeringsanslagen redan år 2020. På grund av coronaepidemin har det varit svårt att bilda en lägesbild över ekonomin och därför fattar man beslut om planeringssiffrorna först under hösten.

Ssn § 251

Biträdande stadsdirektör Jarkko Virtanen, direktör för stadsbyggande Kimmo Suonpää, lokalservicedirektör Tuomas Koskiniemi och controller Johanna Korpikoski 24.4.2020:

Investeringsprogrammens utgångspunkter och prioritering

Vid upprättandet av investeringsprogrammen har man beaktat Åbo stads strategiska riktlinjer och strategiska utgångspunkter såsom Åbos spetsprojekt. Övriga utgångspunkter vid upprättandet av investeringsprogrammen är i främsta hand för säkerheten och hälsan nödvändiga ombyggnadsprojekt som minskar underhållskostnaderna samt förbättrar energieffektiviteten och vars långvariga behov i servicenätverket är garanterat. Projekt som staden har bundit sig till att genomföra med avtal prioriteras. I prioriteringsordningen beaktar man dessutom investeringarnas nödvändighet och effektivitet.

Anvisningarna för utredning av behov och projektplanering för lokalprojekt och infrastrukturprojekt har godkänts av stadsfullmäktige i februari 2018. Uppdateringen av anvisningarna för utredning av behov och projektplanering för infrastrukturprojekt godkändes av stadsfullmäktige 23.9.2019 § 139. Uppdateringen av infrastrukturanvisningen gör det möjligt att samtidigt planera genomförandet av detaljplanen och gatu- och stadsmiljön, vilket väsentligt påskyndar projektens verkställighetsfas och förbättrar samordningen av planerna och deras kvalitet. Man tagit i bruk anvisningarna och verksamhetsmodellen för nya infrastrukturprojekt vid utarbetandet av budgeten för år 2021.

Stadsmiljösektorn förverkligar stadens investeringsprogram och använder anslagen såsom avtalsstyrningsmodellen anger. Stadsstyrelsens servicebeställning ur investeringsprogrammen görs i samband med avtalsstyrningen för de olika objektens del till nämnden.

Den pågående coronaepidemin har rikligt med internationella och nationella följder. Enligt finansministeriets uppfattning försämras Finlands ekonomi drastiskt och krisen lämnar sina spår i den offentliga ekonomin. Ekonomin förutses sjunka med -5,5 procent i år. Åren 2021 och 2022 beräknas BNP växa med 1,3 procent. Den offentliga ekonomin beräknas fortfarande visa ett underskott på långt över 9 miljarder euro år 2024. Man kan ännu inte bedöma de ekonomiska effekter som coronaepidemin orsakar för staden. I samband med beredningen av budgeten uppdateras även bedömningen av de ekonomiska effekternas och nödvändiga åtgärdernas inverkan även för investeringarnas del. Investeringar är ett betydande och viktigt sätt att återuppliva ekonomin.   Vid prioriteringen av investeringar ska man beakta effekterna av ändrade tidtabeller bl.a. på den organiska tillväxten.

För att bevara egendomens värde krävs att det finns tillräckliga investeringsanslag för att minska reparationsskulden. Målet borde också vara att anslagen för grundlig renovering och reparationer är minst lika stora som avskrivningarna, så att den byggda egendomen inte förfaller. Stadens planenliga avskrivningsnivå för lokalegendom för planperioden är sammanlagt ungefär 99 mn euro och stadens planenliga avskrivningsnivå för infrastrukturegendom för planperioden 2021–2024 är sammanlagt ungefär 102 mn euro. Investeringsplanernas renoverings- och reparationsinvesteringsnivåer i förhållande till avskrivningsnivåerna preciseras i samband med höstens budgetprocess. Utöver investeringar genomgörs åtgärder inom underhållet av lokaler och infrastruktur som minskar reparationsskulden.

Stadens serviceverksamhets lokalinvesteringsbehov, i bolagsform eller som hyresobjekt, ökar koncernskulden och hyresansvaren. Inledandet av investeringsprogrammens externa projekt förutsätter t.ex. att fler objekt säljs ur kommunkoncernen under ekonomiplaneringsperioden.

Stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion besluter i enlighet med förvaltningsstadgans 35 § bl.a. om investeringsprogrammens utgångspunkter och objektens prioritering.

Investeringsnivåer åren 2017–2020 och investeringsbehov åren 2021–2024

Investeringsutgifterna för byggnadsverksamheten fördelas inom Åbo moderstad i stadsmiljöns investeringar i infrastrukturen och lokaler. Därtill innehåller förslaget upphandling av fast egendom, dvs. tomter och råmark. I budgeten baseras investeringsnivåerna på planeringssiffror som godkänts av stadsfullmäktige. Planeringssiffrorna för investeringsutgifterna för år 2021 godkänns av stadsfullmäktige i juni.

Koncernförvaltningens lokalservicecentral och stadsmiljösektorn har berett förslag om investeringsbehovet hos stadens verksamhetslokaler och stadsmiljöns infrastrukturinvesteringar samt fasta egendom. I bilaga 1–3 presenteras infrastrukturens investeringsprogram, lokalinvesteringsprogrammet samt anskaffningar av fast egendom.

Figur 1 visar förverkligade investeringsnivåer för infrastruktur- och lokalprojekt samt fast egendom för åren 2017–2019, en prognos för år 2020 samt investeringsnivåer för planperioden för åren 2021–2024 sammanlagt ungefär 0,75 miljarder euro. Dessutom har man föreslagit för planeringsåren 2021–2024 sammanlagt cirka 80 mn euro för lokalinvesteringar för stadens tjänsteproduktion som ska förverkligas som fastighetsbolag och sammanlagt cirka 70 mn euro för infrastrukturprojekt som ska förverkligas i bolagsform, varav cirka 69 mn euro är för den allmänna planeringen och förverkligandet av spårvägen. Det innevarande budgetårets investeringsanslag har höjts med föregående års oanvända anslag för pågående projekt som helt eller delvis har försenats med sammanlagt 19,0 mn euro, varav infrastrukturprojektens andel var 16,6 mn euro och lokalprojektens 2,4 mn euro.

Figur 1. Investeringsnivåer 2017–2019, prognos för 2020 och investeringsplan för ekonomiplaneringsperioden 2021–2024

Planering av investeringar i infrastrukturen budgetåret 2021 och ekonomiplaneåren 2022–2024, objekt som ska prioriteras och projekt som ska göras bindande för år 2021 i juni 2020

I presentationen av budgeten och ekonomiplanerna för investeringar i infrastrukturen åren 2021–2024 har man gjort vissa ändringar i jämförelse med ekonomiplanen för 2020–2023. I planen har man flyttat objekt som förverkligas utanför balansräkningen till en egen tabell i början av planen. I planen har man även lagt till några investeringsprojekt som förverkligar spetsprojekt och markanvändningsprojekt samt ändrat tidtabeller och preciserat investeringsnivåer. Projekten för Östra Strandgatan och Aura ås strand har flyttats till strategiska projekt under spetsprojektet för utvecklingen av centrum (waterfront).

Mest betydande nya projekt eller ändringar i tidtabellen samt anlagsreservering jämfört med investeringsprogrammet för åren 2020–2023 är som följer:

Dessutom har man i planen lagt till två investeringsprojekt som förverkligar spetsprojekt, vars finansieringsbehov är utanför ekonomiplaneringsperioden som nu behandlas:

Mest betydande nya projekt för fastighetsutveckling eller ändringar i tidtabellen samt anlagsreservering jämfört med investeringsprogrammet för åren 2020–2023 är som följer:

Dessutom har man i planen lagt till två stadsutvecklingsprojekt, vars finansieringsbehov är utanför ekonomiplaneringsperioden som nu behandlas:

Som infrastrukturprojekt i bolagsform har man under planperioden 2021–2024 som mål att förverkliga:

Till följd av de föreslagna förändringarna är planeringsperiodens infrastrukturinvesteringar ungefär 226 mn euro (56,6 mn €/år) utan projekt i bolagsform och ungefär 296 mn euro (74,0 mn €/år) när projekten i bolagsform tas med i beräkningen.

Figur 2. Infrastrukturinvesteringsplan för åren 2021–2024.

Figur 2 visar infrastrukturinvesteringsnivån som förverkligas inom egen balansräkning, sammanlagt 226,4 mn euro åren 2021–2024.  Därtill har 69,7 mn euro angivits för planeringsperioden för projekt som förverkligas i bolagsform:

 Vissa anslag (29,10 mn €) ur investeringsprogrammet för infrastrukturen föreslås som bindande för objekten för år 2021 redan i juni, eftersom:

Tilläggsmaterial 2 innehåller infrastrukturobjekt för år 2021 samt deras motiveringar, som ska presenteras som bindande för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige i juni 2020.

Planering av lokalinvesteringar budgetåret 2021 och ekonomiplaneåren 2022–2024, objekt som ska prioriteras och projekt som ska göras bindande för år 2021 i juni 2020

Upprättandet av lokalinvesteringsförslaget för åren 2021–2024 utgår från de uppdaterade investeringsobjekten som godkänts i budgeten för år 2020. I förslaget (bilaga 2) har man beaktat förändringar i förverkligandet av de godkända projekten, indexförhöjningar samt uppskattningar av användningen under åren som projekten genomförs. Av projekten som godkändes i budgeten för år 2020 pågår:

Lokalinvesteringsförslaget för 2020–2023 inkluderade objekt, om vilka det ännu pågick ett antal utredningar bl.a. om alternativa lösningar. För dessa ser situationen ut som följande

För att förverkliga kategorin ”Små projekt <1 mn €” föreslår man att årligen reservera 9 mn euro i budgeten för åren 2021–2024.

I samband med beredningen av budgeten för 2020 föreslog man att årligen reservera 1 mn euro för investeringar i energieffektivitet, så att man kan främja Åbo stads mål om att nå koldioxidneutralitet även vad gäller lokalegendom. Detta har beaktats i beredningen av investeringsprogrammet för åren 2021–2024.

Av koncernbolagens projekt pågår i enlighet med 2019 års godkända budget nybygget av Sofiegatans daghem, som är avsett att slutföras år 2021.

I lokalinvesteringsprogrammet kan man i enlighet med anvisningarna för behovsutredning och projektplanering för Åbo stads lokalprojekt (sf 26.2.2018 § 37) inkludera sådana projekt för vilka man har godkänt behovsutredningen eller projektplanen. För projekten som föreslås att prioriteras pågår eller har slutförts de utredningar som förutsätts i anvisningarna för behovsutredning och projektplanering. Man föreslår även att inkludera i programmet Luolavuori och Lyceets skolor, som stängdes i mars 2020 på grund av problem med inomhusluften. Planeringen och genomförandet av reparationer eller eventuella ersättande projekt ska utföras under planperioden. För dessa två har man inte gjort en behovsutredning eller en projektplan.

För lokalinvesteringsförslaget för 2021–2024 föreslår man att lyfta fram nya objekt som följer (bilaga 2):

De föreslagna projekten bildar på årsnivå investeringsnivåer på 35–111 mn euro och i genomsnitt skulle man förverkliga projekt på årsnivå för 80,5 mn euro. Beloppet inkluderar inte hyresobjekt. Investeringsnivån för 2020 års budget har utan hyresprojekt varit ungefär 70 mn euro på årsnivå. Ökningen har i förhållande till budgeten för år 2020 orsakats av bl.a. Luolavuoris och Lyceets skolors investeringsbehov. Deras genomsnittliga inverkan på fyraårsperioden är 9 mn euro årligen.

Stadens behov av lokalinvesteringar under ekonomiplaneperioden är stora och för att hantera dem använder staden olika former av förvaltning och ägande vid sidan av förverkligande inom den egna balansräkningen. I lokalprojekten ska man överväga vilken form av ägande och förvaltning som är mest ändamålsenlig (moder, koncern, extern) med hänsyn tagen bl.a. till moderstadens och koncernens investeringsförmåga, tidsmässig utjämning av moderstadens investeringar, fördelarna med att utnyttja koncernbolagen, tidsmässig användning av lokalerna (restvärdesrisk), utnyttjande av hyresmarknaden.

Beslut om förvaltningsform fattas i samband med att projektplanen godkänns.

Lokalinvesteringsprogrammet som bildats på detta sätt innebär att mängden som förverkligas inom den egna balansräkningen skulle vara ungefär 242 mn euro (cirka 60,5 mn €/år) under planperioden och koncernprojekten (KOy) ungefär 80 mn euro (cirka 20 mn €/år).

Figur 3. Lokalinvesteringsplan för åren 2021–2024.

Figur 3 visar lokalinvesteringsnivån för åren 2021–2024 på sammanlagt 322,4 mn euro:

Av projekten i samband med lokaler år 2021 föreslås vissa projekt som bindande redan i juni 2020, för att genomförandeplanerna och undersökningarna för projekten i fråga ska kunna inledas under det innevarande budgetåret så att konkurrensutsättningen för byggandet vid behov kan inledas genast i början av året.

Som bindande lokalprojekt kommer att föreslås i juni (tilläggsmaterial 3):

Finansdirektör Valtteri Mikkola 3.6.2020:

Den pågående coronaepidemin har rikligt med internationella och nationella följder som har lett till att världsekonomin har fått tvärstopp. Åtgärderna för att stoppa viruset och konsumenternas försiktighet har minskat den ekonomiska aktiviteten snabbare än någonsin tidigare. Internationella valutafonden förutspår att världsekonomin minskar i år mer än någonsin sedan den stora depressionen på 1930-talet.

Enligt finansministeriets uppfattning försämras Finlands ekonomi drastiskt och krisen lämnar sina spår i den offentliga ekonomin. Ekonomin förutses sjunka med -5,5 procent i år. Åren 2021 och 2022 beräknas BNP växa med 1,3 procent. Den offentliga ekonomin beräknas fortfarande visa ett underskott på långt över 9 miljarder euro år 2024.

Pandemin har även haft en stor inverkan på stadens verksamhet. Man kan ännu inte bedöma de ekonomiska effekter som coronaepidemin orsakar för staden, men de förutses vara betydande. De ekonomiska utsikterna är exceptionellt osäkra. Längden på begränsningarna och blockeringarna har en väsentlig inverkan på mängden effekter.

Landets regering meddelade i sin fjärde tilläggsbudget att den stödjer kommunerna med cirka 1,4 md euro. Syftet är att skydda villkoren för ordnandet av grundläggande tjänster och underlätta utmaningar i kommunernas ekonomi som orsakats av undantagstillståndet. Regeringens beslut är ett steg i rätt riktning, men man har ännu inte fått klarhet om detaljerna.

Under sommaren strävar man efter att få en tydligare lägesbild över ekonomin. Finlands Bank påminde tidigare under våren att man efter krisen ska betona projekt som stödjer hållbarhet och ökar produktionsmöjligheterna. Staden ska bedöma den ikraftvarande ekonomiplanen såväl vad gäller driftsekonomin som investeringar. Det är ändamålsenligt att prioritera projekt och åtgärder som har en återupplivande effekt som förstärker återhämtningen.

Från en ekonomisk synvinkel ska man försäkra att de tidigare nämnda aspekterna beaktas vid beredningen av investeringsprogrammen och använda ta särskild hänsyn till tidtabellen och den årliga användningen av medel. Stadens ekonomiska bärkraft försäkras som en del av beredningen av budgeten.

Ekonomiplaneperiodens planeringssiffror ska bekräftas av stadsfullmäktige i augusti.

Stadsutvecklingssektionen har på sitt möte 4.5.2020 behandlat utgångspunkterna och prioriteringen i investeringsprogrammet samt projektlistan över investeringsobjekt för år 2021 som ska göras bindande redan i juni 2020.

Vissa anslag (29,10 mn €) ur investeringsprogrammet för infrastrukturen föreslås som bindande för objekten (bilaga 1) för år 2021 redan i juni, eftersom:

Av projekten i samband med lokaler år 2021 föreslås vissa projekt (bilaga 2) som bindande redan i juni 2020, för att genomförandeplanerna och undersökningarna för projekten i fråga ska kunna inledas under det innevarande budgetåret så att konkurrensutsättningen för byggandet vid behov kan inledas genast i början av året.

Bilaga 1Objekt som ska beslutas ur infrastrukturens investeringsprogram för år 2021

Bilaga 2Objekt som ska beslutas ur verksamhetslokalernas investeringsprogram för år 2021

Tilläggsmaterial 1Investeringsprogram för infrastrukturen (på finska)

Tilläggsmaterial 2Investeringsprogram för verksamhetslokaler (på finska)

Tilläggsmaterial 3Anskaffningar av fast egendom (på finska)

Stadsdirektör Minna Arve:

FörslagStadsstyrelsen beslutar att föreslå stadsfullmäktige att

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12–2.

Vid omröstning med namnupprop röstade Elo, Peltonen, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för föredragandens beslutsförslag.

För Lindfors följande ändringsförslag röstade förutom honom även Rinne som understödde honom:

”Beslutsförslaget godkänns med den ändringen att Ölflotten, dvs. den s.k. Kulturflotten, flyttas framåt från infrastrukturinvesteringarna år 2021.

Motiveringar:

Ur stadsbildens synvinkel är Ölflotten omstridd och hör inte till de mest brådskande frågorna. Vi kan ta upp byggandet av Ölflotten och dess tidtabell på nytt vid budgetförhandlingarna när stadens ekonomiska läge har klarnat.”

Sfm § 95

Bilaga 1Objekt som ska beslutas ur infrastrukturens investeringsprogram för år 2021

Bilaga 2Objekt som ska beslutas ur verksamhetslokalernas investeringsprogram för år 2021

Tilläggsmaterial 1Investeringsprogram för infrastrukturen (på finska)

Tilläggsmaterial 2Investeringsprogram för verksamhetslokaler (på finska)

Tilläggsmaterial 3Anskaffningar av fast egendom (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Sandelin lämnade understödd av Oksanen följande ändringsförslag:

”Beslutsförslaget godkänns med den ändringen att följande stryks ur investeringslistan (bilaga 1): 

- Kulturflotten 0,3 milj.

- Rönnudden (Heikkilä kasernområde) 0,7 milj.

- Pukkilaområdet 0,5 milj.

Motiveringar: 

I detta skede av året och före det egentliga budgetbeslutet ska endast sådana projekt väljas ur infrastrukturinvesteringslistan 2021 som ur stadens synvinkel är nödvändiga och gällande vilka det finns ett särskilt motiverat skäl att påskynda beslutsfattandet.

En utskänkningsflotte som placeras vid Aura ås strand (”kulturflotten”) är ett projekt som inte passar in i kulturlandskapet, är omtvistat och ur stadens synvinkel sett onödigt, och som dessutom skulle stöka till områdets trafikarrangemang. 

Gällande planområdena Rönnudden och Pukkila finns det inga särskilda argument för att påskynda genomförandeplanerna. Dessa planläggningsprojekt är omtvistade och deras utgångspunkter bör övervägas på nytt.”

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Sandelins ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 54 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 12 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins ändringsförslag, 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag som förfallit

Kossilas ändringsförslag med följande innehåll förföll i brist på understöd:

”Jag föreslår att förslaget om att lyfta bangårdsprojektet till ett nytt spetsprojekt stryks ur beslutsförslaget.”

Bilaga 3Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 95
Bilaga 1:Vuoden 2021 infran investointiohjelmasta päätettävät kohteet / Objekt som ska beslutas ur infrastrukturens investeringsprogram för år 2021
Bilaga 2:Vuoden 2021 toimitilojen investointiohjelmasta päätettävät kohteet / Objekt som ska beslutas ur verksamhetslokalernas investeringsprogram för år 2021
Bilaga 3:Äänestyslista/ Omröstningsförteckning