Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsfullmäktige11023.06.20144

3050-2013 (010, 011)

Godkännande av strategin

Sammandrag:

Stadsfullmäktige godkände strategihierarkin 25.3.2013 under § 66. På basis av strategihierarkin har en stadsstrategi och två underlydande strategiska program utarbetats: programmet för välfärd och aktivitet samt programmet för konkurrenskraft och hållbar tillväxt. Föreslås att stadsstyrelsen föreslår att stadsfullmäktige godkänner stadsstrategin och de strategiska programmen samt de huvudsakliga mål och riktlinjer som ingår i dem.

Sfm § 110

Bilaga 1Stadsstrategin (på finska)

Bilaga 2De strategiska programmen (på finska)

(De av stadsstyrelsen godkända ändringarna är beaktade.)

Stadsstyrelsens förslag

att stadsstrategin i bilaga 1 och de strategiska programmen i bilaga 2 samt de huvudsakliga mål och riktlinjer som ingår i dem godkänns och

att beslut om genomförandet av målen och riktlinjerna fattas i samband med budgetprocessen inom ramen för de resurser som är tillgängliga vid respektive tidpunkt.

BeslutFörslaget godkändes sålunda justerat att den nästsista meningen i det sista stycket i stadsstrategin ändrades enligt följande (tillägget med fet stil):

”Ett bra och öppet beslutsfattande, ledarskap och samarbete garanterar att Åbo följer den fastställda utvecklingslinjen och inriktningen.”

Dessutom beslöt fullmäktige under diskussionen enligt 24 § i fullmäktiges arbetsordning delge stadsstyrelsen Miikkolas kläm, som understötts av Lampi.

Behandlingen av ärendet vid sammanträdet

Inlämnat klämförslag

Miikkola framlade följande klämförslag, som understöddes Lampi:

”Föreslås att mätetalen, antingen i de strategiska eller operativa programmen, kompletteras med uppgifter om hur nöjda de företag som erbjuder tjänster samt andra sammanslutningar är med stadens verksamhetssätt.

De bör visa jämförelsetalen eller nyckeltalen både för de tjänster som staden själv producerar och som andra producerar. Också de utländska investeringarna samt åtgärderna för att locka sådana är frågor som är viktiga mätetal för att ange hur stadens näringspolitik fungerar.

I strategierna beaktas inte på ett tydligt sätt hur tillgången till kompetent inhemsk och utländsk arbetskraft ska tryggas (strategisk personalplan, rekrytering, arbetsgivarlöften).

Ett bra mål är en relativ utökning av avsnitten för gång-, cykel- och kollektivtrafik, men dessa åtgärder kan likväl inte vidtas så, att avsnitten för andra färdsätt försvagas. Friktionsfri personbilstrafik och parkering måste också garanteras, eftersom det är den trafikform som majoriteten utnyttjar.

I de strategisiska riktlinjerna är datakommunikationen inte omnämnd. Vi föreslår förbättringar i de öppna trådlösa nätverken inom hela det regionala området, dvs. ett öppet avgiftsfritt datakommunikationsnät för alla invånare i staden.”

Inlämnade ändringsförslag

Tavio föreslog följande ändring med understöd av Lampi:

”1)

Ursprunglig form: "2.2.3 Tillräckligt utbud av utbildning som stöd för att personer med ett främmande språk som modersmål ska kunna utveckla sina kunskaper i finska och svenska och lära känna det finländska samhället

Undermål:

Alla med ett främmande språk som modersmål erbjuds tillräckliga, resultatinriktade och rätt utformade möjligheter att studera finska och svenska."

Skrivningarna om svenska stryks:

Ändringsförslag: "2.2.3 Tillräckligt utbud av utbildning som stöd för att personer med ett främmande språk som modersmål ska kunna utveckla sina kunskaper i finska och lära känna det finländska samhället

Undermål:

Alla med ett främmande språk som modersmål erbjuds tillräckliga, resultatinriktade och rätt utformade möjligheter att studera finska."

2)

Ursprunglig form: "3.1.4 Åbo har möjlighet att utvecklas till en stad med mångkulturell kompetens och utbildning, där arbetsgivarna aktivt rekryterar kompetenta personer med invandrarbakgrund som behärskar främmande språk. Den kulturella mångfalden och internationalismen är särskilda resurser som näringslivet i Åbo kan utnyttja för att förbättra sin konkurrenskraft."

Ordet ”mångkulturell” ersätts med ”internationalism”.

Ändringsförslag: "Åbo har möjlighet att utvecklas till en stad med internationell kompetens och utbildning, där arbetsgivarna aktivt rekryterar kompetenta personer med invandrarbakgrund som behärskar främmande språk. Internationalismen är en särskild resurs som näringslivet i Åbo kan utnyttja för att förbättra sin konkurrenskraft.”

Laivoranta föreslog följande ändring med understöd av Huovinen:

”Den nästsista meningen i det sista stycket i stadsstrategin (tillägget med fet stil):

Ett bra och öppet beslutsfattande, ledarskap och samarbete garanterar att Åbo följer den fastställda utvecklingslinjen och inriktningen.”

Behandlingen av ändringsförslagen

Då diskussionen avslutats, framställde ordföranden att stadsstyrelsens förslag och Tavios ändringsförslag, som understötts av Lampi, ställs mot varandra i första omgången och att det förslag som vinner den första omgången och Laivorantas ändringsförslag, som understötts av Huovinen, ställs mot varandra i den andra omgången. Omröstningsförslaget godkändes.

I den första omgången av beslutsfattandet framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar ”ja”, om ”nej” vinner har Tavios ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 60 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 6 fullmäktigeledamöter understödde Tavios ändringsförslag, 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således vann stadsstyrelsens förslag denna omröstning.

I den andra omgången av beslutsfattandet godkändes Laivorantas ändringsförslag, som understötts av Huovinen, enhälligt och blev stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 3                               Omröstningsförteckning (på finska)

§ 110


Bilagor:

Sfm § 110
Bilaga 1:Kaupunkistrategia
Bilaga 2:Strategiset ohjelmat
Bilaga 3:Äänestyslista