Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsfullmäktige21502.12.20134

12137-2013 (041)

Förslag till budget för 2014 och förslag till ekonomiplan för 2014 - 2016

Sammandrag:

Stadsstyrelsen har framlagt ett förslag till budget och ekonomiplan för nästa år (11.11.2013 § 455 och 25.11.2013 § 478). I förslaget är nämndernas och direktionernas verksamhetskostnader 1.471 milj. euro. Jämfört med budgeten för 2013 ökar verksamhetsbidraget med 3,1 %. Årsbidraget i budgetens resultaträkning är 31,3 milj. euro och avskrivningarna 57,0 milj. euro. Ekonomin anses vara i balans, om årsbidraget motsvarar avskrivningarna. Räkenskapsperiodens resultat blir -17,7 milj. euro och underskottet 11 milj. euro. Enligt kommunallagen ska balans i ekonomin uppnås under planeperioden. Före 2016 är ekonomin i balans och uppvisar ett överskott. Det andra skedet av reformprogrammet ska påbörjas och innebär att driftsutgifterna skärs ner eller inkomsterna ökas. Stadsfullmäktige beslöt 18.11.2013 höja kommunalskattesatsen för 2014 från 18,75 % till 19,50 %. Fastighetsskattesatserna förblir oförändrade nästa år.

Sfm § 215

Bilaga 1

Förslag till budget för 2014 och förslag till ekonomiplan för 2014–2016 (på finska)

(Innefattar de ändringar som stadsstyrelsen godkände vid sammanträdet 11.11.2013 § 455, inga ändringar 25.11.2013 § 478)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att

- rasteringarna på sidan 58 i budgetboken stryks i investeringsprogrammet för infratjänster:

 Ny- och utvidgningsinvesteringarna KHE 2014 och ersättnings- och underhållsinvesteringarna KHE 2014

- det nya anslaget för ny- och utvidgningsinvesteringar blir 26.574.000 euro och

- det nya anslaget för ersättnings- och underhållsinvesteringar blir 13.242.000 euro.

Stadsfullmäktige beslutar att budgeten för 2014 och ekonomiplanen för 2014– 2016 godkänns enligt bilaga 1 med de ovan nämnda ändringarna.

 

BeslutStadsfullmäktige beslöt att

- rasteringarna på sidan 58 i budgetboken stryks i investeringsprogrammet för infratjänster:

Ny- och utvidgningsinvesteringarna KHE 2014 och ersättnings- och underhållsinvesteringarna KHE 2014

- det nya anslaget för ny- och utvidgningsinvesteringar blir 26.574.000 euro och

- det nya anslaget för ersättnings- och underhållsinvesteringar blir 13.242.000 euro.

Stadsfullmäktige beslöt att budgeten för 2014 och ekonomiplanen för 2014– 2016 godkänns enligt bilaga 1 med de ovan nämnda ändringarna och följande tillägg i texten:

Stadsstyrelsen sid. 20

1.   De näringspolitiska satsningarna och åtgärderna utökas och omfördelas till den del som behövs för att stöda sysselsättning och tillväxt.

2.   Ledarskapet med inriktning på kostnadsmedvetenhet och kunskap vidareutvecklas inom stadens alla verksamheter. Kostnadskalkyler ska ligga till grund för prissättningen av olika tjänster, och för att uppnå detta ska planer utarbetas.

3.   I samband med reformprogram nr 2 fortsätter utnyttjandet av analysen av olika tjänster, bl.a. vid bedömningen av om staden kan avstå från vissa tjänster.

4.   Målet att effektivt utnyttja lokaliteterna innefattas i strategin och de åtgärder som behövs för att uppnå målet påbörjas omedelbart

5.   Uppgifterna, arbetssätten och processerna inom förvaltningen utvärderas på alla nivåer och möjligheterna utreds att reformera och förenkla förvaltningen så, att den motsvarar behoven enligt den nya verksamhetsmodellen och så, att olika teknologiska möjligheter utnyttjas. Samtidigt utreds lokalitetslösningarna inom förvaltningen på längre sikt.

6.   Vid utökning av personalresurserna ska inriktningen i mån av möjlighet vara intern omplacering och erbjudande av utbildning för nya uppgifter. Personalplaneringen reformeras så, att det ges bättre möjligheter att omfördela personalresurserna och så att anställda erbjuds möjligheter att övergå till nya uppgifter inom staden.

7.   För att minska den kommunala andelen av arbetsmarknadskostnaderna för långtidsarbetslösa ska en utredning göras om vilka praktiska åtgärderna som varit effektiva i olika sysselsättningsprojekt samt möjligheterna att effektivera verksamheten vid servicecentret för arbetskraft. Dessutom ska information insamlas om praxis i fråga om lyckad sysselsättningsverksamhet i jämförbara städer. På basis av utredningarna fattas beslut om vilka åtgärder som behövs för att effektivera verksamheten. Koordineringen ska förstärkas.

8.   I samband med reformprogrammet utvärderas investeringsnivåerna på nytt under ekonomiplaneperioden.

9.   Utreds enligt vilka grunder ändringar kan göras i låneamorteringsplanen så, att lån återbetalas enligt en snabbare tidtabell.

10. Utreds i vilken utsträckning Åbo producerar tjänster för invånarna i andra kommuner och vilka kostnader detta beräknas föranleda.

11. Tillsammans med stadsdelsveckorna utreds om verksamheten kan organiseras inom ramen för delaktighetsverksamheten, t.ex. i samarbete med Åbosamfundet, Centralorganisationen för småhus i Åbo (Turun Pientalojen Keskusjärjestö) och/eller inom ramen för Eviva-projektet.

12. Koordineringen av invandringsärendena görs tydligare och förenhetligas. Kostnaderna för de specialtjänster som invandrarna behöver och integreringen utreds och likaså statens andel i dessa kostnader.

13. De åtgärder som genomförts och planerats för utvecklandet av Pansio-Pernoområdet sammanställs och på basis av detta fastställs riktlinjerna för hur området ska utvecklas.

14. Inom ramen för anslagen byggs en cykelväg längs Tavastgatan till Biblioteksbron på avsnittet mellan Nylandsgatan och Rettigsbrinken.

15. Planen för genomförande av stombusslinjerna framläggs för beslut.

16. Utreds om de svenskspråkiga socialtjänsterna kan sammanföras och bilda en egen helhet.

17. Budgeteringen enligt principen om hållbar utveckling utvecklas.

18. Utreds om bildningsväsendet har möjlighet att göra en inbesparing som motsvarar utökningen av gruppstorlekarna inom den grundläggande utbildningen på något annat sätt inom samma tidsperiod, och samtidigt utreds situationen i fråga om gruppstorlekarna i de övriga stora städerna. Med undervisnings- och kulturministeriet inleds förhandlingar om syftet med de pengar som beviljas för att minska undervisningsgrupperna.

Fastighetssektorn sid. 55

19. Fastighetssektorn ska ombesörja att de beställningar och den omsättning som baserar sig på gällande avtal mellan staden och olika produktionsbolag uppnås till fullo 2014 så, att arbetet periodiseras på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt med tanke på bolagens verksamhet och inte fördröjs pga. att planer saknas.

Åboregionens Fastighetsservice Ab sid. 122

20. Produktionsbolagen ska 2014 utarbeta planer så, att bolagen på ett konkurrensmässigt sätt kan svara på olika anbudsförfrågningar, då marknaden öppnas för den omsättning som baserar sig på stadens beställningar.

Åboregionens Byggnadsteknik Ab sid. 124

21. Produktionsbolagen ska 2014 utarbeta planer så, att bolagen på ett konkurrensmässigt sätt kan svara på olika anbudsförfrågningar, då marknaden öppnas för den omsättning som baserar sig på stadens beställningar.

Turun Seudun Kuntatekniikka Oy sid.126

22. Produktionsbolagen ska 2014 utarbeta planer så, att bolagen på ett konkurrensmässigt sätt kan svara på olika anbudsförfrågningar, då marknaden öppnas för den omsättning som baserar sig på stadens beställningar.

Bilaga 2                               Omröstningsförteckningarna 1–7

Behandlingen av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes, meddelade ordförande Lehtinen att fullmäktige först för en allmän diskussion och att den inleds av stadsstyrelsens ordförande och att grupperna därefter håller sina anföranden i gruppernas storleksordning och därefter följer övriga anföranden. Ordföranden meddelade att han enligt 18 § i stadsfullmäktiges arbetsordning begränsar gruppanförandena i detta ärende till högst 10 minuter och övriga anföranden till högst 5 minuter. Möjlighet till replik beviljas inte. Efter den allmänna diskus­sionen behandlas de föreslagna ändringarna i förslaget till budget och förslaget till ekonomiplan.

Efter den allmänna diskussionen övergick stadsfullmäktige till att behandla de ändringar som föreslås i stadsstyrelsens förslag till budget och ekonomiplan. Ordförande Lehtinen konstaterade följande i fråga om behandlingen av ärendet:

Grund för behandlingen är stadsstyrelsens förslag 11.11.2013 (den blå boken, bilaga 1) och de ändringar i den som gjordes vid stadsstyrelsens sammanträde 25.11.2013. De ändringsförslag som fullmäktigegrupperna meddelat på förhand har sammanställts till en sammandragsförteckning som utdelades till fullmäktigeledamöterna före sammanträdet. Om det utöver de ändringsförslag som ingår i sammandragsförteckningen framläggs andra ändringsförslag, ska de införas i sammanträdesapplikationen.

Då ändringsförslagen behandlats, anses stadsfullmäktige ha godkänt hela budgeten för 2014 och ekonomiplanen för 2014–2016. Samtidigt godkänner stadsfullmäktige strukturen i budgeten som utgör grund för fördelningen av anslagen och inkomstposterna inom de olika förvaltningarna.

Ordföranden avbröt sammanträdet för en paus kl. 18.47–19.03.

Behandlingsordningen för de föreslagna ändringarna

Ordförande Lehtinen framställde att de föreslagna ändringarna behandlas enligt förvaltningsorgan.

Behandlingsordningen godkändes.

Föreslagna ändringar

Fullm. Huovinen föreslog, understödd av fullm. Rosenlöf, de ändringar (nr 1–22) i budgeten för 2014 och ekonomiplanen för 20142016 som sedermera blev stadsfullmäktiges beslut.

Fullm. Li Andersson framställde, understödd av fullm. Muukkonen, följande fem ändringsförslag:

Stadsstyrelsen sid. 21

1. Driftsekonomidelen/objekt

Utökning av sysselsättningsanslaget med 2 000 000 € för att i första hand användas för sysselsättning av unga långtidsarbetslösa under 25 år inom ramen för stadens organisation i syfte att uppfylla ungdomsgarantin.

Täcks genom att den andel av arbetsmarknadsstödet som kommunen betalar minskar samt genom att inrikta det belopp på 200 000 euro som reserverats för inköp av tjänster till att täcka utgiftsökningen för sysselsättningsanslaget.

Bildningssektorn sid. 33

2. Textändring/mål

  Budgetförslag 2014Ekonomiplan 2015Ekonomiplan 2016

Andelarna av kommunala och inköpta tjänster inom den grundläggande dagvården

(inom daghems- och familjedagvården) 76/24

 % 76/24% 76/24% 76/24

Bildningssektorn sid. 35

3. Driftsekonomidelen/objekt

  Budgetförslag 2014Ekonomiplan 2015 Ekonomiplan 2016

Ökning av anslaget för läsåret

2014–2015:

+ 4 000 000 € för bibehållen storlek på undervisningsgrupperna samt

+ 500 000 € för materialanskaffningar för 2014

U+ 2 500 + 2 000 

Ökning av verksamhetsinkomsterna för läsåret

2014–2015:

+ 2 5000 000

pengar för minskning av undervisningsgrupperna

I+ 1 250 + 1 250  

Fastighetssektorn sid. 55

4. Textändring/mål

Den grundliga renoveringen av skolan Pansion koulu och byggandet av en nyhögstadieskola genomförs under planeperioden.

Fastighetssektorn sid. 57

5. Textändring/mål

Restaureringsmålningarna i fullmäktigesalen/Fullmäktigegruppernas flygel i 1 vån. och 2 vån. stryks i investeringsförteckningen.

Fullm. Yrttiaho framställde, understödd av fullm. Lähteenmäki, följande ändring:

Fastighetssektorn sid. 58

Investeringsanslagen för infratjänster vid Fastighetsaffärsverket utökas med 2,5 milj. euro så, att de permitteringar som hotar personalen vid Åboregionens Kommunalteknik Ab och Åboregionens Byggnadsteknik Ab kan undvikas.

Beslutsfattande i fråga om de föreslagna ändringarna

Enhälligt godkända ändringsförslag

De av fullm. Huovinen föreslagna ändringarna nr 12 och 422, som understöddes av fullm. Rosenlöf, godkändes enhälligt.

Omröstning 1

I fråga om fullm. Huovinens ändringsförslag nr 3, som understöddes av fullm. Rosenlöf, framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar ”ja” och de fullmäktigeledamöter som understöder fullm. Huovinens ändringsförslag röstar ”nej”. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 6 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 58 fullmäktigeledamöter understödde Huovinens ändringsförslag, 2 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev fullm. Huovinens ändringsförslag stadsfullmäktiges beslut.

Omröstning 2

I fråga om fullm. Li Anderssons ändringsförslag nr 1, som understöddes av fullm. Muukkonen, framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar ”ja” och de fullmäktigeledamöter som understöder fullm. Li Anderssons ändringsförslag röstar ”nej”. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 58 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 9 fullmäktigeledamöter understödde Li Anderssons ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Omröstning 3

I fråga om fullm. Li Anderssons ändringsförslag nr 2, som understöddes av fullm. Muukkonen, framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar ”ja” och de fullmäktigeledamöter som understöder fullm. Li Anderssons ändringsförslag röstar ”nej”. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 58 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 9 fullmäktigeledamöter understödde Li Anderssons ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Omröstning 4

I fråga om fullm. Li Anderssons ändringsförslag nr 3, som understöddes av fullm. Muukkonen, framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar ”ja” och de fullmäktigeledamöter som understöder fullm. Li Anderssons ändringsförslag röstar ”nej”. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 58 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 9 fullmäktigeledamöter understödde Li Anderssons ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Omröstning 5

I fråga om fullm. Li Anderssons ändringsförslag nr 4, som understöddes av fullm. Muukkonen, framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar ”ja” och de fullmäktigeledamöter som understöder fullm. Li Anderssons ändringsförslag röstar ”nej”. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 58 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 9 fullmäktigeledamöter understödde Li Anderssons ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Omröstning 6

I fråga om fullm. Li Anderssons ändringsförslag nr 5, som understöddes av fullm. Muukkonen, framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar ”ja” och de fullmäktigeledamöter som understöder fullm. Li Anderssons ändringsförslag röstar ”nej”. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 58 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 9 fullmäktigeledamöter understödde Li Anderssons ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Omröstning 7

I fråga om fullm. Yrttiahos ändringsförslag, som understöddes av fullm. Lähteenmäki, framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar ”ja” och de fullmäktigeledamöter som understöder fullm. Yrttiahos ändringsförslag röstar ”nej”. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 59 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 7 fullmäktigeledamöter understödde fullm. Yrttiahos ändringsförslag, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.


Bilagor:

Sfm § 215
Bilaga 1:Vuoden 2014 talousarvioehdotus ja vuosien 2014-2016 taloussuunnitelmaehdotus
Bilaga 2:Äänestyslistat 1 - 7