Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Stadsfullmäktige12717.06.20136

2682-2013 (000)

Godkännande av reformprogrammet och precisering av planeringssiffrorna för ekonomiplaneperioden

Tiivistelmä: -

Sfm § 127

Bilaga 1                               Reformprogrammet (på finska)

Bilaga 2                               Planeringssiffrorna för olika organ (på finska)

Bilaga 3                               Det indirekta ägandet (på finska)

Bilaga 4                               Försäljnings- och utvecklingspotentialen inom byggnadsbeståndet (på finska)

Bakgrundsmaterial 1          Reformprogrammet – sammandrag (diapresenta­tion) (på finska)

Bakgrundsmaterial 2          Sammanställning av serviceklassificeringen (på finska)

Bakgrundsmaterial 3          Sammanställning av investeringsförslagen (på finska)

Bakgrundsmaterial 4          Finansministeriets basserviceprogram 2014–2017 (på finska)

Bakgrundsmaterial 5          Kommunförbundets Kommunalekonomi 1/2013 (på finska)

Bakgrundsmaterial 6          Personalorganisationernas ställningstagande till Åbo stads reformprogram (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige godkänner linjedragningarna i reformprogrammet enligt bilaga 1 samt förpliktar de olika organen att under ledning av stadsstyrelsen verkställa åtgärdsprogrammen i bilaga 1.

Stadsfullmäktige beslutar fastställa planeringssiffrorna för budgeten för 2014 och för ekonomiplanen för 2015 - 2016 enligt bilaga 2.

Stadsfullmäktige beslutar dessutom att

-      staden under perioden 2014–2016 övergår till indirekt ägande av fastigheter och verksamhetslokaler i fråga om de objekt som ingår i bilaga 3,
-      stadsstyrelsen bereder en preciserad förteckning på basis av de preliminära försäljningsobjekt som ingår i bilaga 4 och
-      avtalen om försäljning och övergång till indirekt ägande framläggs för beslut i stadsfullmäktige i enlighet med instruktionerna och stadgorna.

BeslutStadsfullmäktige beslöt godkänna stadsstyrelsens förslag med följande ändringar och tillägg:

1.   Genomförandet av de strukturella och verksamhetsmässiga reformerna följs effektivt upp och reformarbetet fortsätter.

2.   Genomförandet av reformprogrammet rapporteras till stadsfullmäktige i samband med framläggandet av årsrapporterna om verksamheten och ekonomin.

3.   Arbetet med att utveckla avtalsstyrningsmodellen fortsätter enligt de linjedragningar som stadsfullmäktige fastställt i beslutet om organiseringen av förvaltningen. Ledarskapssystemen inom välfärdssektorn och bildningssektorn reformeras under ledning av stadsdirektören och resultatområdesindelningen utvärderas. Samtidigt utreds antalet förvaltningsnivåer inom de olika sektorerna och vid behov införs en fungerande arbetsrotation.

4.   Befogenheterna att tillsätta olika förvaltningsuppgifter utvärderas på nytt och behovet bedöms från fall till fall.

5.   De mål och åtgärder som gäller reformen av hemvården framläggs för behandling efter att de pågående utredningarna har färdigställts.

6.   Klasstorlekarna inom den grundläggande utbildningen utökas med i medeltal 1,5 elever och på motsvarande sätt minskas också antalet skolgångsbiträden och förvaltningspersonalen inom undervisningsväsendet. De olika skolorna ska se till att utökandet av gruppstorlekarna inte leder till oskäliga situationer för enskilda grupper.

7.   I fråga om skattehöjningen fattas beslut om den slutliga nivån på förhöjningen i höst i samband med budgetprocessen.

8.   Försäljningen av stadens fastigheter effektiveras t.ex. vid behov så, att tomterna utvecklas med hjälp av planer, användarnas behov beaktas i fråga om de lokaler som är till salu och en tillräcklig nyttjandegrad säkerställs i fråga om de återstående lokalerna. Antalet tomma lokaler och hindren i fråga om försäljning av dem utreds och i första hand avstår staden från lokaler som är tomma, blir tomma och som staden planerat att avstå ifrån. Avtalen för de objekt som ingår i bilaga 3 framläggs för godkännande i stadsfullmäktige.

9.   Ett bidragsregister inrättas, och på basis av detta minskas slutsumman för bidrag med 1 %.

10. Datasystemen effektiveras och överlappningar gallras bort i synnerhet inom välfärdssektorn.

11. Uppföljningen av ekonomin och faktureringen effektiveras och rapporteras till koncernsektionen.

12. Granskningen av de avgifter som Fastighetsaffärsverket uppbär utvidgas och görs mera omfattande och inkluderas t.ex. avgifterna för boendeparkering och utskänkningsrättigheter, byggherrarnas farledsersättningar och priset på reklamplatser i offentliga rum.

13. Utreds högre besöksavgifter inom fritidstjänsterna för icke-ortsbor.

14. Verksamheten i simhallarna i Laustis och Patis tryggas, likväl så att andra modeller för underhållet och eventuella inskränkningar i öppettiderna utreds.

15. Strategin för upphandling framläggs för behandling i stadsstyrelsen före utgången av 2013.

16. Utvärderas effektiviteten inom lagerhållningen och onödiga lager avvecklas.

17. Utreds en eventuell ny placering för koloniträdgården i Kuppis som tillåter en mångsidigare verksamhet och eventuellt en utvidgning av verksamheten.

18. Bibehållandet av biblioteket i Runosbacken tryggas i samband med beslutet om skolnätverket.

19. Sociala krediter övervägs på nytt i samband med budgetberedningen.

Behandlingen av ärendet vid sammanträdet

Li Andersson föreslog, understödd av Rinnne, följande remiss:

”Stadsfullmäktige förenar sig med personalorganisationernas åsikt om att det ska ges mera tid för behandling av reformprogrammet. Fullmäktige beslutar remittera ärendet för ny beredning så, att av nämnderna och övriga organ inbegärs förslag om vad reformprogrammet ska innehålla. Organen framlägger förslagen till planeringssiffror för budgeten för 2014 och för ekonomiplanen för 2015–2016 inom ramen för budgetberedningen.”

Då diskussionen avbrutits, framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner har Li Anderssons remissförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

Vid omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 57 fullmäktigeledamöter fortsatt behandling av ärendet och 9 fullmäktigeledamöter understödde Li Anderssons remissförslag, 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Bilaga 5                               Omröstningsförteckning 1 (på finska)

Vid fullmäktigesammanträdet framlades följande fem ändringsförslag:

Ändringsförslag nr 1

Huovinen föreslog, understödd av Rosenlöf, följande ändring:

”Stadsfullmäktige beslutar godkänna stadsstyrelsens förslag med följande ändringar och tillägg:

1.   Genomförandet av de strukturella och verksamhetsmässiga reformerna följs effektivt upp och reformarbetet fortsätter.

2.   Genomförandet av reformprogrammet rapporteras till stadsfullmäktige i samband med framläggandet av årsrapporterna om verksamheten och ekonomin.

3.   Arbetet med att utveckla avtalsstyrningsmodellen fortsätter enligt de linjedragningar som stadsfullmäktige fastställt i beslutet om organiseringen av förvaltningen. Ledarskapssystemen inom välfärdssektorn och bildningssektorn reformeras under ledning av stadsdirektören och resultatområdesindelningen utvärderas. Samtidigt utreds antalet förvaltningsnivåer inom de olika sektorerna och vid behov införs en fungerande arbetsrotation.

4.   Befogenheterna att tillsätta olika förvaltningsuppgifter utvärderas på nytt och behovet bedöms från fall till fall.

5.   De mål och åtgärder som gäller reformen av hemvården framläggs för behandling efter att de pågående utredningarna har färdigställts.

6.   Klasstorlekarna inom den grundläggande utbildningen utökas med i medeltal 1,5 elever och på motsvarande sätt minskas också antalet skolgångsbiträden och förvaltningspersonalen inom undervisningsväsendet. De olika skolorna ska se till att utökandet av gruppstorlekarna inte leder till oskäliga situationer för enskilda grupper.

7.   I fråga om skattehöjningen fattas beslut om den slutliga nivån på förhöjningen i höst i samband med budgetprocessen.

8.   Försäljningen av stadens fastigheter effektiveras t.ex. vid behov så, att tomterna utvecklas med hjälp av planer, användarnas behov beaktas i fråga om de lokaler som är till salu och en tillräcklig nyttjandegrad säkerställs i fråga om de återstående lokalerna. Antalet tomma lokaler och hindren i fråga om försäljning av dem utreds och i första hand avstår staden från lokaler som är tomma, blir tomma och som staden planerat att avstå ifrån. Avtalen för de objekt som ingår i bilaga 3 framläggs för godkännande i stadsfullmäktige.

9.   Ett bidragsregister inrättas, och på basis av detta minskas slutsumman för bidrag med 1 %.

10. Datasystemen effektiveras och överlappningar gallras bort i synnerhet inom välfärdssektorn.

11. Uppföljningen av ekonomin och faktureringen effektiveras och rapporteras till koncernsektionen.

12. Granskningen av de avgifter som Fastighetsaffärsverket uppbär utvidgas och görs mera omfattande och inkluderas t.ex. avgifterna för boendeparkering och utskänkningsrättigheter, byggherrarnas farledsersättningar och priset på reklamplatser i offentliga rum.

13. Utreds högre besöksavgifter inom fritidstjänsterna för icke-ortsbor.

14. Verksamheten i simhallarna i Laustis och Patis tryggas, likväl så att andra modeller för underhållet och eventuella inskränkningar i öppettiderna utreds.

15. Strategin för upphandling framläggs för behandling i stadsstyrelsen före utgången av 2013.

16. Utvärderas effektiviteten inom lagerhållningen och onödiga lager avvecklas.

17. Utreds en eventuell ny placering för koloniträdgården i Kuppis som tillåter en mångsidigare verksamhet och eventuellt en utvidgning av verksamheten.

18. Bibehållandet av biblioteket i Runosbacken tryggas i samband med beslutet om skolnätverket.

19. Sociala krediter övervägs på nytt i samband med budgetberedningen.”

Ändringsförslag nr 2

Tavio föreslog, understödd av Miikkola, följande ändring:

”Stadsfullmäktige beslutar att den förteckning över förslag till ändring/tillägg som ingår i ändringsförslag nr 1 kompletteras med en ny punkt (punkt 20) som lyder: Utreds inbesparingsmöjligheterna i fråga om servicen för invandrare och mottagandet av flyktingar.”

 Ändringsförslag nr 3

Sandelin föreslog, understödd av Lähteenmäki, följande ändring:

”Följande åtgärd tilläggs: ’Befrielserna från hälsocentralsavgifter bibehålls’.

Åtgärden ’Familjevårdens andel inom placeringarna utom hemmet inom barnskyddet utökas och anstaltsvården minskas’ kompletteras med följande text: ”Den anstaltsvård som behövs ordnas i stadens egna enheter.”

 Ändringsförslag nr 4

Yrttiaho föreslog, understödd av Sandelin, följande ändring:

”Åtgärderna inom bildningssektorn:

-      Följande åtgärd stryks: "Dimensioneringen av vårdbiträdenas arbete med städning och kostservice och utan vårdarbete justeras (inbesparingen ca 10 % av anställningarna, dvs. 16 årsverken)".

-      Följande åtgärd stryks: "Gruppstorleken inom den grundläggande utbildningen utökas från i medeltal 19 elever till 21 elever."

Bilaga 3

-      Bilaga 3 ’Det indirekta ägandet’ förkastas och staden avstår från systemet med återhyrning.”

Ändringsförslag nr 5

Oksanen föreslog, understödd av Heikkilä, följande ändring:

”Åtgärderna inom bildningsväsendet:

-      Följande åtgärd stryks: ’Sammanslagning av gymnasiet Lyseon lukio med gymnasiet Luostarivuoren lukio, överflyttning av skolan Runosmäen koulu till skolan Lyseon koulus lokaliteter.’

-      Följande åtgärd ändras: ’Staden avstår från lokaliteterna vid Tommilagatan och de överlåts för privat daghemsverksamhet’ enligt följande: ’Utreds en eventuell användning av lokaliteterna för stadens egen daghemsverksamhet’.

Åtgärderna inom fastighetssektorn:

-      Följande åtgärd ändras: "Koloniträdgården i Kuppis – ingen kommunalteknik och byggandet av kommunalteknik är dyrt. Effektivt centrumbyggande ’längs snabbspårvagnsrutten’ samt utvecklande av parkeringen och verksamheten på Kuppis idrottsområde" enligt följande: "Koloniträdgården i Kuppis bevaras."

Bilaga 4

-      Följande punkter stryks i bilaga 4 Försäljnings- och utvecklingspotentialen inom byggnadsbeståndet:

·         Slottsgatan 31, fd. stentryckeriet, förvaltningsbyggnaden

·         Slottsgatan 31, fd. stentryckeriet

·        Tavastgatan 15, Juseliuska stallet och transformatorbyggnaden

·         Tavastgatan 15, Gamla Stortorget, kulturcentralen

·         Tenhola, Storabocksvägen 53

·         Västra Strandgatan 15, Petreliuska huset

·         Västra Strandgatan 13 a, Kempe

·        Västra Strandgatan 13 a, Kempes gårdsbyggnad

·         Västra Strandgatan 15, Magasinet

·         Västra Strandgatan 15

·         Ulappa Storabocksvägen 39

·         Slottsgatan 14

·         Nylandsgatan 1, Juseliuska huset

·         Östra Strandgatan 10, restaurang Samppalinna

·         Daghemmet vid Kämnersstigen 5”

Både Yrttiaho och Oksanen föreslog ursprungligen vid fullmäktigesammanträdet de ovan nämnda ändringarna (ändringsförslagen nr 4 och 5) som två separata ändringar. Fullmäktiges ordförande Lehtinen frågade Yrttiaho och Oksanen och de godkände att deras ändringsförslag behandlas som ett ändringsförslag.

Omröstningsordning

Då diskussionen avslutats föreslog ordföranden följande omröstningsordning:

-      i den första omgången ställs ändringsförslag nr 1 och ändringsförslag nr 2 mot varandra

-      i den andra omgången ställs det förslag som vann den första omgången och ändringsförslag nr 3 mot varandra

-      i den tredje omgången ställs det förslag som vann den andra omgången och ändringsförslag nr 4 mot varandra

-      i den fjärde omgången ställs det förslag som vann den tredje omgången och ändringsförslag nr 5 mot varandra

-      i den femte omgången ställs det förslag som vann den fjärde omgången och stadsstyrelsens förslag mot varandra.

Omröstningsordningen godkändes.

Behandlingen av ändringsförslagen

Första omgången

Ordföranden framlade följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder ändringsförslag nr 1, röstar ”ja”, om ”nej” vinner, har ändringsförslag nr 2 blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

Vid omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 51 fullmäktigeledamöter ändringsförslag nr 1 och 6 fullmäktigeledamöter understödde ändringsförslag nr 2, 10 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således vann ändringsförslag nr 1 denna omgång.

Andra omgången

Ordföranden framlade följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder det förslag som godkändes i första omgången (ändringsförslag nr 1), röstar ”ja”, om ”nej” vinner, har ändringsförslag nr 3 blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

Vid omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 57 fullmäktigeledamöter det förslag som godkändes i första omgången (ändringsförslag nr 1) och 9 fullmäktigeledamöter understödde ändringsförslag nr 3, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt, och således vann det förslag som godkänts i den första omgången (ändringsförslag nr 1) denna omgång.

Tredje omgången

Ordföranden framlade följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder det förslag som godkändes i den andra omgången (ändringsförslag nr 1), röstar ”ja”, om ”nej” vinner, har ändringsförslag nr 4 blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

Vid omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 56 fullmäktigeledamöter det förslag som godkändes i den andra omgången (ändringsförslag nr 1) och 9 fullmäktigeledamöter understödde ändringsförslag nr 4, 2 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således vann det förslag som godkänts i den andra omgången (ändringsförslag nr 1) denna omgång.

Fjärde omgången

Ordföranden framlade följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder det förslag som godkändes i den tredje omgången (ändringsförslag nr 1), röstar ”ja”, om ”nej” vinner, har ändringsförslag nr 5 blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

Vid omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 57 fullmäktigeledamöter det förslag som godkändes i den tredje omgången (ändringsförslag nr 1) och 9 fullmäktigeledamöter understödde ändringsförslag nr 5, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt, och således vann det förslag som godkänts i den tredje omgången (ändringsförslag nr 1) denna omgång.

Femte omgången

Ordföranden framlade följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar ”ja”, om ”nej” vinner, har det förslag som godkändes i den fjärde omgången (ändringsförslag nr 1) blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

Vid omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 1 fullmäktigeledamot stadsstyrelsens förslag och 57 fullmäktigeledamöter understödde det förslag som godkändes i den fjärde omgången (ändringsförslag nr 1), 9 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev det förslag som godkändes i den fjärde omgången (ändringsförslag nr 1) stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 6                               Omröstningsförteckningarna 2-6 (på finska)

Efter behandlingen av ärendet övergick ordförande Seppo Lehtinen till att bli fullmäktigeledamot kl. 22.08. Ordförande blev andra vice ordföranden Elina Rantanen.


Liitteet:

Sfm § 127
Liite 1:Uudistamisohjelma
Liite 2:Toimielinkohtaiset suunnitteluluvut
Liite 3:Välillinen omistaminen
Liite 4:Rakennuskannan myynti- ja kehityspotentiaali