Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsfullmäktige4725.02.201313

1624-2012 (001, 014, 015)

Åbo stads utlåtande om utkastet till kommunstrukturlag

Sammandrag:

Åbo stad anser i sitt utlåtande att de kommuner som uppfyller kriterierna för samhälls- och pendlingsstruktur bildar en naturlig kärnstadsregion och ett naturligt utredningsområde. För att säkerställa kvaliteten och skapa en grund för de framtida lösningarna bör en utredning göras på området och den bör koordineras av en utredningsman som tillsätts av staten. Arbetet bör göras i samarbete med kommunerna och resultatet blir en helhetsmässig ståndpunkt som kommuninvånarna, beslutsfattarna och tjänstemännen drar nytta av i de följande skedena av kommunreformen. För att trygga områdets livskraft och organiserandet av servicen på lång sikt bör ett sådant förfaringssätt intas i lagstiftningen som innebär att slutsatserna i utredningen och målen för kommunreformen beaktas då ärendet framskrider. Behovet av en reform av servicestrukturen inom social- och hälsovården är inte ifrågasatt, men målen för och genomförandet av reformen kan inte frigöras från kommunreformen i övrigt.

Sfm § 47

Tilläggsmaterial 1Tidsramen för kommunreformprojekten 2013 – 2017 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Kriterierna som styr en reform av kommunstrukturen (på finska)

Tilläggsmaterial 3Utkastet till kommunstrukturlag inkl. motiveringar (på finska)

Tilläggsmaterial 4Förslag till riktlinjer för social- och hälsovården (på finska)

Tilläggsmaterial 5Utlåtande om den rapport som inlämnats av strukturarbetsgruppen för kommunalförvaltningen (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar

att Åbo stads utlåtande om utkastet till kommunstrukturlag godkänns och inlämnas till finansministeriet,

att stadsstyrelsen befullmäktigas att göra sådana smärre ändringar i utlåtandet som behövs och

att stadsstyrelsen och stadens ledning befullmäktigas att främja de mål som ingår i utlåtandet.

BeslutStadsfullmäktige beslöt

att Åbo stads utlåtande om utkastet till kommunstrukturlag godkänns och inlämnas till finansministeriet med följande ändringar:

den sista meningen i det fjärde stycket under rubriken ”Kriterier som styr kommunreformen inom Åbo stadsregion” som lyder ”Dessutom betonar Åbo starkt att delaktigheten och kommuninvånarnas påverkan ska beaktas vid genomförandet av kommunstrukturlagen." ändras enligt följande:

"Dessutom betonar Åbo att en förbättring av delaktigheten och kommuninvånarnas påverkningsmöjligheter samt utvecklandet av nya modeller för närdemokrati ska kopplas samman med genomförandet av kommunstrukturreformen. I samband med eventuella kommunsammanslagningar inom Åbo stadsregion ska säkerställas att kommuninvånarnas röst hörs både i utredningsskedet och också därefter. I utredningarna om sammanslagning bör det intas en plan för hur kommuninvånarnas möjlighe­ter att delta ska förbättras och närdemokrati genomföras. Utvecklandet av närdemokratin ska beaktas i varje skede av processen.",

att stadsstyrelsen befullmäktigas att göra sådana smärre ändringar i utlåtandet som behövs och

att stadsstyrelsen och stadens ledning befullmäktigas att främja de mål som ingår i utlåtandet.

Behandlingen av ärendet vid sammanträdet

Vid fullmäktiges sammanträde framlades följande sex ändringsförslag.

Ändringsförslag nr 1

Kärkkäinen föreslog, understödd av Li Andersson, följande ändring:

Jag föreslår att stycket ”Servicestrukturen inom social- och hälsovården” stryks. Åbo stad ger ett utlåtande om reformen av servicestrukturen inom social- och hälsovården efter att utredarna färdigställt sin rapport.

Ändringsförslag nr 2

Li Andersson föreslog, understödd av Yrttiaho, följande ändring:

”Den sista meningen i det fjärde stycket under rubriken ’Kriterier som styr kommunreformen inom Åbo stadsregion’ i utkastet till utlåtande som lyder Dessutom betonar Åbo starkt att delaktigheten och kommuninvånarnas påverkan ska beaktas vid genomförandet av kommunstrukturlagen." ändras enligt följande:

”Dessutom betonar Åbo att en förbättring av delaktigheten och kommuninvånarnas påverkningsmöjligheter samt utvecklandet av nya modeller för närdemokrati ska kopplas samman med genomförandet av kommunstrukturreformen. I samband med eventuella kommunsammanslagningar inom Åbo stadsregion ska säkerställas att kommuninvånarnas röst hörs både i utredningsskedet och också därefter. I utredningarna om sammanslagning bör det intas en plan för hur kommuninvånarnas möjligheter att delta ska förbättras och närdemokrati genomföras. Utvecklandet av närdemokratin ska beaktas i varje skede av processen."

Ändringsförslag nr 3

Tavio föreslog, understödd av Lampi, följande ändring:

Följande mening i Åbo stads utlåtande stryks: "För att trygga områdets livskraft och målen inom kommunreformen bör man likväl överväga en förpliktande lagstiftning, ifall kommunerna inte på eget initiativ beaktar de slutsatser som ingår i utredningen och inte vidtar åtgärder på basis av slutsatserna" (ingår i avsnittet ”Sammandrag”).

Åbo stads utlåtande kompletteras med följande: "Språklagen bör ändras så att de kommuner som före en kommunsammanslagning varit enspråkiga också framdeles förblir enspråkiga inom kommunområdet. Detta är det tydligaste sättet att genomföra den idé om tvåspråkiga områden som ingår i språklagen utan att enspråkiga områden omvandlas till tvåspråkiga utan någon giltig grund."

Ändringsförslag nr 4

Yrttiaho föreslog, understödd av Li Andersson, följande ändring:

Den sista meningen i det andra stycket under rubriken "Utredningar och lagutkastets förpliktande verkan på reformen av kommunstrukturen" i utlåtandet stryks och samma mening stryks under rubriken "Sammandrag":

"För att trygga områdets livskraft och målen inom kommunreformen bör man likväl överväga en förpliktande lagstiftning, ifall kommunerna inte på eget initiativ beaktar de slutsatser som ingår i utredningen och inte vidtar åtgärder på basis av slutsatserna."

Ändringsförslag nr 5

Li Andersson föreslog, understödd av Muukkonen, följande ändring:

De kommuner som ingår i granskningen av kriterierna - första stycket

Stryks "Med tanke på självförsörjningsgraden i fråga om arbetstillfällen kunde t.ex. utredningsområdet omfatta hela Egentliga Finland."

Social- och hälsovårdens servicestruktur - femte stycket

Stryks "de största verksamhetsmässiga enheterna".

Ändringsförslag nr 6

Laivoranta föreslog, understödd av Saarikko, den ändring som ingår i bilaga 1.

Bilaga 1         Laivorantas ändringsförslag (på finska)

Omröstningsförfarande

Då diskussionen avslutats, framställde ordföranden följande förslag till omröstningsförfarande:

 -       i det första skedet ställs stadsstyrelsens förslag och ändringsförslag nr 1 mot varandra

 -       i det andra skedet ställs det förslag som vann i det första skedet och ändringsförslag nr 2 mot varandra

 -      i det tredje skedet ställs det förslag som vann i det andra skedet och ändringsförslag nr 3 mot varandra

 -       i det fjärde skedet ställs det förslag som vann i det tredje skedet och ändringsförslag nr 4 mot varandra

 -       i det femte skedet ställs det förslag som vann i det fjärde skedet och ändringsförslag nr 5 mot varandra

 -      i det sjätte skedet ställs det förslag som vann i det femte skedet och ändringsförslag nr 6 mot varandra.

Omröstningsförfarandet godkändes.

Behandlingen av ändringsförslagen

Första skedet

Ordföranden framställde följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar ”ja”, om ”nej” vinner har ändringsförslag nr 1 blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 47 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 18 fullmäktigeledamöter understödde ändringsförslag nr 1, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således vann stadsstyrelsens förslag detta skede.

Andra skedet

Ändringsförslag nr 2 godkändes enhälligt.

Tredje skedet

Ordföranden framställde följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder det förslag som godkändes i det andra skedet (ändringsförslag 2) röstar ”ja”, om ”nej” vinner har ändringsförslag nr 3 blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 60 fullmäktigeledamöter det förslag som godkändes i det andra skedet (ändringsförslag 2) och 5 fullmäktigeledamöter understödde ändringsförslag nr 3, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således vann det förslag som godkänts i det andra skedet (ändringsförslag nr 2) detta skede.

Fjärde skedet

Ordföranden framställde följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder det förslag som godkändes i det tredje skedet (ändringsförslag 2) röstar ”ja”, om ”nej” vinner har ändringsförslag nr 4 blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 48 fullmäktigeledamöter det förslag som godkändes i det tredje skedet (ändringsförslag 2) och 13 fullmäktigeledamöter understödde ändringsförslag nr 4, 5 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således vann det förslag som godkänts i det tredje skedet (ändringsförslag nr 2) detta skede.

Femte skedet

Ordföranden framställde följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder det förslag som godkändes i det fjärde skedet (ändringsförslag 2) röstar ”ja”, om ”nej” vinner har ändringsförslag nr 5 blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 52 fullmäktigeledamöter det förslag som godkändes i det fjärde skedet (ändringsförslag 2) och 9 fullmäktigeledamöter understödde ändringsförslag nr 5, 5 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således vann det förslag som godkänts i det fjärde skedet (ändringsförslag nr 2) detta skede.

Sjätte skedet

Ordföranden framställde följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder det förslag som godkändes i det femte skedet (ändringsförslag 2) röstar ”ja”, om ”nej” vinner har ändringsförslag nr 6 blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstningen, som utfördes maskinellt, understödde 56 fullmäktigeledamöter det förslag som godkändes i det femte skedet (ändringsförslag 2) och 4 fullmäktigeledamöter understödde ändringsförslag nr 6, 6 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev det förslag som godkänts i det femte skedet (ändringsförslag nr 2) stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 2                               Omröstningsförteckningarna 1-5 (på finska)


Bilagor:

Sfm § 47
Bilaga 1:Muutosehdotus kuntarakennelakiluonnoksesta
Bilaga 2:Äänestyslistat 1-5