Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland1118.04.20243

12245-2022 (00 01 01, 11.00)

Granskning av avfallshanteringsföreskrifterna

Sammandrag:

Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd underrättas om de ändringar i avfallshanteringsföreskrifterna som är under beredning. Ändringarna gäller bl.a. precisering av insamlingsområdet för bioavfall, gemensam kompostering, lastningstider för avfall och flera andra enskilda praktiska aspekter. Man planerar också att föreskrifterna ska kompletteras med att alla ytkärl på 140€660 l, som kan flyttas för hand, i fortsättningen ska vara LSJH:s kärl vid fastighetsvis transport som ordnas av kommunen. Ändringen i avfallshanteringsföreskrifterna för fastighetsspecifika avfallskärl skulle även medföra ett behov av att ändra avfallstaxan

Sfan § 11

Avfallshanteringsombud Satu Ojala 10.4.2024:

Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd uppdaterade avfallshanteringsföreskrifterna i sitt område 4.5.2023 och de trädde i kraft 1.7.2023. Under föreskrifternas giltighetstid har det framkommit behov av att bereda följande ändringar:

Avfallskärl på fastigheter

I 6 § i föreskrifterna bereds ett tillägg enligt vilket LSJH ska leverera nya avfallskärl på 140–660 l till fastigheterna, som kan flyttas för hand och som används vid kommunalt anordnad avfallstransport. Fastighetens eget kärl kan användas tills det på grund av sitt skick borde bytas ut eller om fastighetsinnehavaren annars vill byta kärl. För byte av uthyrda avfallskärl föreslås en övergångsperiod på ett år.

Syftet med ändringen är att alla fastigheter ska få hela och säkra avfallskärl som lämpar sig för användning. Avfallskärlen kan bytas ut i samband med ändringar i avfallsmängden eller insamlingssystemen utan att fastighetsinnehavaren löper risk att investera i olämpliga avfallskärl.

Motsvarande avfallskärlstjänst används i Finland bland annat i huvudstadsregionen i HRM:s område, Birkaland, en del av Österbotten (Lakeuden Etappi Oy) och Loimihämeen Jätehuolto Oy:s område.

LSJH:s representanter presenterar den planerade avfallskärlstjänsten för avfallshanteringsnämnden vid mötet.

Avfallskärlstjänstens inverkan på avfallstaxan

Om 6 § i avfallshanteringsföreskrifterna ändras på det sätt som beskrivs ovan, ska avgifterna för kärltjänster för 140–660 l avfallskärl strykas i avfallstaxan (punkt 3.3.3 i den nuvarande taxan). Avsikten är att avfallskärlet i fortsättningen ska ingå i tömningsavgiften för 140–660 l kärl. Tömningsavgiften skulle vara densamma även om fastigheten fortfarande använder ett eget kärl. Ingen ändring i tömningsavgifterna bereds.

Skyldighet att ordna separat insamling av bioavfall i tätorter med över 10 000 invånare

Enligt 17 § i avfallsförordningen ska bioavfall samlas in separat från varje bostad i en tätort med över 10 000 invånare. En tätort definieras enligt kartmaterialet i det uppföljningssystem för samhällsstrukturen (YKR) som upprätthålls av Finlands miljöcentral,

vars tätortsmaterial består av rutor på 250 m x 250 m.

I föreskrifterna bereds en avgränsning av det ålagda området för separat insamling av bioavfall så att man från området utesluter sådana enskilda YKR tätortsrutor som sträcker sig till enskilda fastigheters område, till vilka det inte finns någon direkt förbindelse från tätorten, eller till vilka transportsträckan orsakar en tydlig avvikelse från sopbilens rutt. Punkter som kan avgränsas är t.ex. YKR-tätortsrutor som korsar ett smalt havssund, och som förbinder en del av den motsatta stranden med ett kalkylmässigt tätortsområde, även om den motsatta stranden till sina verkliga förhållanden är ett glesbygdsområde.

Avgränsningen av ett separat insamlingsområde kan göras med stöd av 15 § 2 mom. i avfallslagen. Enligt den kan undantag från skyldigheten att samla in avfall separat göras i avfallshanteringsföreskrifterna, om den separata insamlingen inte leder till det bästa möjliga helhetsresultatet med beaktande av avfallshanteringens totala konsekvenser för miljön. Miljöbelastningen, som orsakas av att bioavfall hämtas från enskilda fastigheter dit det är långt att köra, kan anses försämra slutresultatet av den separata insamlingen i den mån att det är motiverat att avvika från skyldigheten till separat insamling enligt 15 § i avfallslagen.

Bostadslägenhetens avstånd från den gemensamma komposten för bioavfall

Paragraf 17 om kompostering bereds så att den gemensamma kompostorn kan användas av högst fem bostadslägenheter. Till föreskriften fogas ett avståndskrav på ett maximalt antal meter från fastigheten till den gemensamma komposten. Det föreslagna avståndskravet på en kilometer motsvarar det krav som i 7 § i föreskrifterna ställs på fastigheternas gemensamma avfallskärl. Föreskriften preciserar 41 a § i avfallslagen, enligt vilken avfallsinnehavaren kan överlåta bioavfall, slam från slamavskiljare och slutna tankar eller annat därmed jämförbart avfall för behandling på en grannfastighet eller någon annan fastighet i närheten, om den egna eller gemensam behandlingen är småskalig och behandlingen har godkänts i kommunens avfallshanterings- eller miljöskyddsföreskrifter. En begränsning av användningen till fem bostadslägenheter skulle säkerställa att det är fråga om sådan småskalig behandling som avses i lagen.

Avhämtning och lastning av avfall

En utvidgning av lastningstider för avfall (31 §) bereds. Lastningen kan tillåtas inledas vardagar kl. 5 i stället för tidigare kl. 6. Under veckor med söckenhelg förlängs lastningstiden på lördagar till kl. 22 i stället för tidigare kl. 18. Ändringen är nödvändig eftersom antalet avfallskärl som töms i och med ändringen av skyldigheterna för separat insamling har ökat. Syftet med ändringen är att säkerställa att nödvändiga tömningsåtgärder hinner göras så bra som möjligt under alla förhållanden. Samtidigt ska man också beakta invånarnas trivsel och trafiksäkerhet.

Kompostering av slam från slamavskiljare och slutna tankar i egen regi

Föreskriften om egen kompostering av slam (40 §) förtydligas så att man har rätt att själv tömma slambehållare från fastighetsspecifika minireningsverk och kompostera slammet oberoende av om toalettavloppsvatten eller enbart grått avloppsvatten behandlas i minireningsverket. Ordalydelsen i den nuvarande föreskriften begränsar komposteringen av slam från minireningsverk till kompostering av toalettavloppsslam.

Kravet på att separera och torka slammet före komposteringen har lagts till för egen behandling av tvättvattenslam som samlas i slamavskiljare.

Från föreskriftspunkten avlägsnas maximimängden slam från slamavskiljare som hanteras på egen hand per år, eftersom det är mycket svårt att övervaka det. Behandlingen kan anses vara småskalig utan exakta uppgifter om mängden slam, om behandlingen är tillåten endast för slam från ett minireningsverk i en bostadslägenhet som är i eget bruk eller från en slambehållare för grått avloppsvatten. ​

Övriga ändringar

I avfallshanteringsföreskrifterna föreslås också ändringar i flera andra punkter utöver de ovan nämnda ändringarna. En del av ändringarna ändrar dock inte föreskrifternas innehåll, utan endast formuleringen föreslås korrigeras för att förbättra läsbarheten eller undvika tolkningsfel.

De punkter som föreslås ändras eller läggas till har markerats med röd text i utkasten.

Sammanställningen av och motiveringarna till förslagen till ändring av avfallshanteringsföreskrifterna finns som tilläggsmaterial till föredragningslistan. Utkasten presenteras närmare för avfallshanteringsnämnden på mötet.

Reservering av möjligheter att påverka

För ändringar i avfallshanteringsföreskrifterna har en allmän möjlighet att påverka enligt 41 § i förvaltningslagen reserverats för tiden 8.4. - 15.5.2024, då man kan lämna utlåtanden och kommentarer om ändringarna till avfallshanteringsnämnden. Materialet i anslutning till föreskrifterna samt anvisningar för inlämnande av utlåtanden finns på Åbo stads webbplats turku.fi/kuulutukset och dessutom på avfallshanteringsnämndens egen webbplats

turku.fi/jatehuoltolautakunta.

Man kan också lämna kommentarer om ändringen av taxan under motsvarande tid. Kungörelsen om avfallstaxan och utkastet till taxa finns till påseende på ovan nämnda nätadresser.

Tilläggsmaterial 1​Egentliga Finlands avfallshanteringsföreskrifter, utkast​

Tilläggsmaterial 2​Utredning om ändring av Sydvästra Finlands avfallshanteringsföreskrifter

Tilläggsmaterial 3​Motiveringspromemoria till Egentliga Finlands avfallshanteringsföreskrifter

Avfallsservicesombud Satu Ojala:

Förslag​Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar att anteckna beredningen av avfallshanteringsföreskrifterna för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

Vice verkställande direktör för Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab Jaana Turpeinen och servicechef Jaakko Salminen deltog i mötet för att redogöra för ärendet. De avlägsnade sig från mötet efter presentationen.​