Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland4902.11.20233

6385-2023 (02 05 00)

Avfallstaxa från och med 1.1.2024 i Sydvästra Finland

Sammandrag:

Förslaget till ändring av avfallstaxan för nästa år presenteras för Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd. Det föreslås att avfallshanteringens grundavgift höjs så att grundavgiftsintäkterna nästan helt täcker kostnaderna för de tjänster som ska täckas med grundavgiften. För separat insamling av bioavfall och förpackningsavfall föreslås betydligt sänkta tömningsavgifter. För tömning av slam från slamavskiljare och slutna tankar föreslås fasta tömningsavgifter i fyra olika avgiftsklasser. Avfallshanteringsnämnden fattar beslut om taxan efter tiden för hörande 23.10.-13.11.2023.

Sfan § 49

Avfallshanteringsombud Satu Ojala 27.10.2023:

Kostnaderna för de avfallshanteringstjänster som kommunen ansvarar för täcks i huvudsak med den avfallstaxa som avfallshanteringsnämnden beslutar om. Kostnaderna för boende i Sydvästra Finland samt för avfallshanteringstjänster för kommunernas förvaltnings- och servicefunktioner beräknas uppgå till 40,4 miljoner euro år 2024. Med intäkterna från den föreslagna taxan täcks 33,4 miljoner, dvs. 83 % av kostnaderna. Resten av kostnaderna täcks med Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s övriga inkomster.

Grundavgift för avfallshantering

Det föreslås att grundavgiften för avfallshanteringen ska ändras så att de inkomster som tas ut som grundavgifter från och med 2024 skulle täcka kostnaderna för kostnadsfria avfallshanteringstjänster vid användningstillfället med cirka 96 procent, vilket innebär en grundavgiftsinkomst på 6,50 miljoner euro. I sin helhet beräknas grundavgiftskostnaderna uppgå till 6,75 miljoner euro. År 2023 beräknas grundavgiftsinkomsten täcka cirka 79 % av kostnaderna för grundavgiftstjänsterna, vilket är 4,9 miljoner euro av de uppskattade totalkostnaderna på 6,1 miljoner euro. En del av tjänsterna har täckts med andra inkomster från avfallsavgifter, bl.a. intäkter från behandlingsavgifter för blandat avfall. Ändringen skulle innebära att hushållets årsavgift skulle höjas med cirka 5–7 euro beroende på bostadstyp.

Grunden för ändringen är riktlinjerna i områdets avfallshanteringsprogram, där man strävar efter en grundavgift med full täckning, så att upprätthållandet av den lagstadgade basservicen inom avfallshanteringen kan säkerställas när mängden blandavfall eventuellt minskar i framtiden. På grund av höjningen av grundavgiften kunde inkomsten från blandavfall också användas i större utsträckning till exempel för att stöda den fastighetsvisa separata insamlingen av återvinningsbara avfallsslag.

Man föreslår att bostäder som omfattas av kvartersinsamlingen ska läggas till som en ny avgiftsklass för grundavgiften, eftersom dessa har tillgång till separat insamling för alla avfallsslag och således inte belastar LSJH:s ekopunkter. Grundavgiften för en bostad som ingår i en kvartersinsamling är densamma som till exempel för ett bostadsaktiebolag med fem eller flera lägenheter som har egna kärl för separat insamling.

Med grundavgiften täcks underhållet av avfalls- och sorteringsstationerna, behandlingen av farligt avfall, avfallsrådgivningen, underhållet av Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s ekopunkter, myndighetsuppgifterna inom avfallshanteringen och upprätthållandet av avfallsregistren.

Förslag till grundavgift för avfallshantering 2024:

bostad/år/€

Moms 0 %

Moms 24 %

Grundavgift 2024

Grundavgift 2023

Egnahemshus och småhus (1–4 lägenheter

25,0

6,00

31,00

23,85

5 eller fler lägenheter

22,66

5,44

28,10

21,60

Kvartersinsamlingsbostad

22,66

5,44

28,10

Egnahemshus och småhus, obebodda

15,77

3,78

19,55

15,00

Fritidsbostad

15,77

3,78

19,55

15,00

Internatbostad, bostad i servicehus

15,77

3,78

19,55

15,00

Tömningsavgifter för bioavfall

Nästan alla tömningsavgifter för bioavfall sänks betydligt. Till exempel sänks tömningsavgiften för ett bioavfallskärl på 240 liter i ett hushåll från 13,23 euro till 8,70 euro och tömningsavgiften för ett djupinsamlingskärl från 27,92 euro till 20,53 euro.

Den största faktorn som påverkar sänkningen av avgifterna är att anbudsförfarandet för transporter lyckades väl är inom olika entreprenadområden. Dessutom föreslås att behandlingsavgiftsandelen för bioavfall sänks så att 20 % av kostnaderna finansieras med inkomster av blandavfall och annan inkomst. Ingen ändring föreslås dock i behandlingsavgiften för blandavfall. Behandlingsavgiften för blandavfall är fortfarande 160 €/ton (moms 0 %).

Genom att sänka behandlingsavgiften strävar man efter att uppmuntra invånarna att sortera bioavfall, eftersom det enligt sorteringsundersökningar fortfarande finns mycket bioavfall i blandavfallet.

Tömningsavgifter för förpackningsavfall

Avgifterna för separat insamling av avfall från glas, plast, kartong och metallförpackningar sänks, eftersom konkurrensutsättningen av transporter har minskat kostnaderna för tömning av de flesta kärltyper. Den föreslagna sänkningen av tömningsavgifterna från nuvarande avgifter är 8–50 procent enligt kärltyp. Sänkningarna gäller alla separat insamlade avfallsslag och de flesta typer av avfallskärl. Avgifterna måste endast höjas i fråga om tömningsavgifterna för de frontlastcontainrar för plast och rullpallar som används vid insamlingen av kartong.

Tömningsavgifter för slam från slamavskiljare och slutna tankar

Transport- och behandlingsavgifterna för slam från slamavskiljare och slutna tankar vid kommunalt anordnad avfallstransport föreslås vara en tömningsavgift som tillämpas på slam från både slamavskiljare och slutna tankar. För olika behållarvolymer föreslås fyra olika tömningsavgiftsklasser.

Tömningsavgiften inkluderar kostnaderna för behandling av slam, som bestäms enligt den genomsnittliga behandlingskostnaden för slammängden i avgiftsklassen som baserar sig på slambehållarens volym. Tömningsavgiften inkluderar också transportkostnaderna, som bestäms enligt priserna vid transportkonkurrensutsättningarna.

Orsaken till förslaget till ändring av slamavgifterna är att det i praktiken har visat sig vara svårt att exakt mäta slammängden när behållaren töms. Oklarheterna i mätresultaten orsakar missnöje hos kunderna och det är svårt att kontrollera mätresultaten i efterhand och det förbrukar mycket resurser. I ändringsförslaget har man strävat efter att hålla den kostnad som slamtömningen orsakar fastigheterna så nära den tidigare avgiftsnivån som möjligt. Motsvarande faktureringssätt som baserar sig på behållarvolymen används bl.a. i Nyland där HRM ordnar kommunal slamtransport.

Förslag till tömningsavgifter för slam från och med 1.1.2024:

moms 0 % €

24 % €

tömningsavgift €

Slambehållarens volym 0,01-3,0 m³

144,23

34,62

178,85

Slambehållarens volym 3,01-6,0 m³

187,80

45,07

232,87

Slambehållarens volym 6,01-9,0 m³

240,72

57,77

298,49

Slambehållarens volym 9,01-12,0 m³

292,17

70,12

362,29

Beredning och presentation av taxan i avfallshanteringsnämnden

För de föreslagna taxeändringarna har man reserverat en allmän möjlighet att påverka under tiden 23.10–13.11.2023, då man kan lämna skriftliga åsikter om taxeutkastet till Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd. Kungörelsen och utkastet till taxa finns på Åbo stads webbplats turku.fi/sv/kungorelser och även på avfallshanteringsnämndens egen webbplats turku.fi/jatehuoltolautakunta. Förslaget till taxa lämnas till avfallshanteringsnämnden för godkännande efter hörandet.

Som bilagor till föredragningslistan finns ett utkast till taxa och en beskrivning av servicenivån för år 2024. Ändringspunkterna har markerats med röd text. Avfallshanteringsnämnden har dessutom som bakgrundsmaterial till mötet i Åbo stads elektroniska tjänst päättäjäpalvelu en jämförelsetabell över avfallsavgifterna 2023 och de avgifter som föreslagits för 2024.

Vid mötet är också representanter för Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab närvarande för att presentera utkastet till taxa och grunderna för det för avfallshanteringsnämnden.

Bilaga 1​ ​Avfallstaxa i Sydvästra Finland från och med 1.1.2024, utkast​

Bilaga 2​Beskrivning av servicenivån inom Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s verksamhetsområde 2024

Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:

Förslag​Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar att anteckna utkastet till taxa för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

Vice President Jaana Turpeinen och​ expert på slamtjänster Fredrik Lindholm vid Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab deltog i mötet för att redogöra för ärendet. De avlägsnade sig från mötet efter föredragningen.​


Bilagor:

Sfan § 49
Bilaga 1:Avfallstaxa i Sydvästra Finland från och med 1.1.2024, utkast
Bilaga 2:Beskrivning av servicenivån inom Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s verksamhetsområde 2024