Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland | 34 | 24.08.2023 | 3 |
4910-2023 (14 06 07)
Ansökan om undantag från skyldigheten att överlämna avfall till kommunalt anordnad avfallshantering
Sammandrag:
Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd har 22.6.2023 mottagit en ansökan där man ber om undantag från skyldigheten att överlämna avfall till kommunalt anordnad avfallstransport. Ansökan behandlas vid avfallshanteringsnämndens möte eftersom tjänsteinnehavarna inte har fått behörighet att avgöra ärendet
Sfan § 34
Avfallsombud Satu Ojala 15.08.2023:
Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd har tagit emot en ansökan från ett bostadsaktiebolag där man ber om undantag från skyldigheten att ansluta sig avfallshantering anordnad av kommunen för alla avfallsfraktioner som samlas in från fastigheten i fem år. Undantag söks eftersom man vid transport som ordnas av Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab inte kan tömma s.k. halvdjupa avfallskärl som installerats på fastigheten 2022, eftersom kärlen är monterade under en elledning, även om de måste tömmas med kran. Vid tömning med kran utgör luftelkabeln en fara för den som utför tömningen och andra som befinner sig i närheten samt en risk för tömningsutrustningen, ellinjen och gårdens övriga konstruktioner. Den sökande vill själv välja ett visst transportföretag för att utföra tömningarna, eftersom företaget i fråga enligt den sökande kan utföra tömningen trots ellinjen. Sökanden är inte villig att flytta kärlen och ger motiveringar till detta i ansökan, som finns som tilläggsmaterial till föredragningslistan.
Godkännandet av ansökan skulle förutsätta avvikelser från 41 § i avfallslagen, som bland annat föreskriver att avfall från boende ska överlämnas till kommunalt anordnad avfallstransport. I ansökan hänvisas till 42 § i avfallslagen, som innehåller en möjlighet att avvika från skyldigheten enligt 41 § att överlåta avfall till kommunalt anordnad avfallshantering endast i fråga om avfall som uppkommer i kommunens förvaltnings- och serviceverksamhet (32 § 1 mom. 2 punkten i avfallslagen). Möjligheten att avvika från 42 § i avfallslagen gäller alltså inte avfall från boende, så det är inte möjligt att godkänna ansökan på basis av den.
På basis av ansökan kan man inte heller säkerställa att placeringen av de lyftbara avfallskärlen under ellinjen som beskrivs i ansökan uppfyller förutsättningarna i den s.k. avfallsförordningen (Statsrådets förordning om avfall, 978/2021) och de lokala avfallshanteringsbestämmelserna. Enligt 10 § i förordningen ska man kunna nå insamlingsplatsen för avfallet obehindrat och avfallet ska kunna lastas tryggt. Det får inte finns någon risk för att den som använder eller tömmer sopkärlen skadar sig och att det inte orsakas någon fara eller skada för hälsan eller miljön, Avfallsförordningen har preciserats i Sydvästra Finlands avfallshanteringsbestämmelser (28 §), som innehåller mer detaljerade skyldigheter i anslutning till ordnandet och utrustningen av insamlingsplatsen samt placeringen av avfallskärl. Den kommunala miljövårdsmyndigheten övervakar att avfallslagen och -förordningen samt de kommunala avfallshanteringsföreskrifterna följs.
Tilläggsmaterial 1Ansökan om undantag
Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:
FörslagSydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar avslå ansökan eftersom det enligt avfallslagen inte är möjligt att godkänna den.
BeslutAvfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland beslutade att lämna ansökan oprövad.
Beslutet fattades enhälligt i enlighet med föredragandens beslutsförslag som ändrades vid sammanträdet.
Sändlista
partBostads Ab Brunnshöjden, Pargas
förkLounais-Suomen Jätehuolto Oy