Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland1904.05.20234

12245-2022 (00 01 01, 11.00)

Uppdatering av Sydvästra Finlands avfallshanteringsföreskrifter

Sammandrag:

Kommunen kan med anledning av de lokala förhållandena meddela allmänna före-skrifter som behövs för verkställigheten av avfallslagen. Kommunens bestämmanderätt gäller i huvudsak avfall som omfattas av kommunens avfallshanteringsansvar och avfallshantering som definieras i 32 § i avfallslagen. Det är nödvändigt att uppda-tera avfallshanteringsbestämmelserna för samarbetsområdet för Sydvästra Finlands avfallshantering på grund av ändringar i avfallslagstiftningen och för att förenhetliga bestämmelserna för området.

Sfan § 19

Statsmiljö, tillstånd och tillsyn, avfallsserviceombud Veli-Matti Suhonen 25.4.2023:

Tillämpningsområdet för kommunala avfallshanteringsföreskrifter

Enligt 91 § i avfallslagen får kommunen för verkställigheten av lagen utfärda behövliga allmänna föreskrifter som är påkallade av de lokala förhållandena och gäller kommunen eller någon del av den. Föreskrifterna kan gälla de operativa arrangemangen kring avfallshanteringen, åtgärder för att minska mängden avfall, förhindrande av hälso- och miljöolägenheter som avfallet och avfallshanteringen orsakar, sortering av avfall på uppkomstplatsen, ordnande av mottagningsplats på fastigheten, transport av avfall till den regionala mottagningsplatsen samt ordnande av förvaring, insamling, transport och behandling av avfall.

Avfallshanteringsföreskrifterna kan också gälla tekniska krav i anslutning till avfallshanteringen, såsom kvaliteten på sopkärl eller utrustning som används för transport av avfall och tillåtna lastningstider. För att förebygga nedskräpning kan man utfärda avfallshanteringsbestämmelser som preciserar avfallslagen i fråga om till exempel ordnande av evenemang för allmänheten.

I avfallslagen har också en möjlighet för avfallshanteringsmyndigheten lagts till enligt vilka den kan avvika från de skyldigheter att samla in avfall som föreskrivs i avfallsförordningen (978/2021) i en mer omfattande eller begränsad riktning. Syftet har varit att möjliggöra en flexibel avfallshantering som motsvarar de lokala behoven av grundad anledning. Genom föreskrifterna kan man alltså tillåta en mindre separat insamling än vad som föreskrivs i avfallsförordningen för en viss tid, högst fem år åt gången, om någon av förutsättningarna för undantag från skyldigheten till separat insamling enligt 15 § 2 mom. i avfallslagen uppfylls.

Avfallshanteringsbestämmelser kan utfärdas i begränsad utsträckning även för annat avfall än sådant som omfattas av kommunens avfallshanteringsansvar, såsom avfall från näringsverksamhet. Bestämmanderätten sträcker sig då endast till de praktiska arrangemangen kring och de tekniska kraven för insamling, mottagning och transport av avfallet. Dessutom binds bestämmelserna till hälso- och miljöskyddsfrågor som beror på okontrollerad behandling av avfall.

Behov av att uppdatera föreskrifterna

Behov till följd av ändringar i lagstiftningen

Under de senaste åren har det skett flera betydande förändringar i avfallslagstiftningen, och på grund av dem är det nödvändigt att uppdatera kommunens avfallshanteringsföreskrifter så att föreskrifter på olika nivåer som gäller avfallshanteringen inte står i konflikt med varandra. Nedan följer exempel på ändringar i lagstiftningen som är väsentliga med tanke på behovet att uppdatera avfallshanteringsföreskrifterna:

Utkastet till föreskrift har utarbetats så att kommunens kunder inom avfallshanteringen ska hitta de viktigaste uppgifterna om kraven och skyldigheterna i fråga om anordnandet av egen avfallshantering. I föreskrifterna har därför flera punkter från avfallslagen och -förordningen inkluderats, i stort sett som sådana, för att behovet av att bekanta sig med den övriga lagstiftningen för att utreda skyldigheterna ska vara ringa.

Förenhetligande av avfallshanteringsföreskrifterna för verksamhetsområdet

Efter att Nystad anslutit sig till Sydvästra Finlands samarbetsområde för avfallshantering från och med den 1.1.2022 har man i området tillämpat två olika avfallshanteringsföreskrifter, varav den ena gäller endast i Nystads stads område (Nystads avfallshanteringsföreskrifter, Nystads tekniska nämnd 28.01.2020 § 9) och de andra i det övriga verksamhetsområdet (Sydvästra Finlands avfallshanteringsföreskrifter, Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd 27.4.2017 § 22).

Även om de föreskrifter som tillämpas i området redan nu i huvudsak är ganska enhetliga, finns det också vissa betydande skillnader i dem som försvårar skapandet av ett harmoniserat avfallshanteringssystem inom hela verksamhetsområdet. Detta försätter också delvis kunderna inom avfallshanteringen i en ställning där de utan grund avviker från varandra. Det nya utkastet till föreskrift har utarbetats så att föreskrifterna med beaktande av lokala särförhållanden är enhetliga och jämlika inom hela verksamhetsområdet.

De nuvarande avfallshanteringsföreskrifterna finns som tilläggsmaterial

De viktigaste ändringsförslagen

Fastighetsvis transport av avfall som samlas in separat

De viktigaste ändringsförslagen i avfallshanteringsföreskrifterna hänför sig till ändringen av skyldigheten att samla in avfall som samlas in separat (bio- och förpackningsavfall samt småmetall), om vilken det för närvarande föreskrivs i avfallsförordningen. I enlighet med utkastet föreslås inga avvikelser från minimiskyldigheterna för bostadsfastigheter, utan skyldigheterna att samla in avfall enligt avfallsförordningen har inkluderats som sådana i utkastet till föreskrift. I utkastet definieras dessutom ett område där Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab är skyldig att erbjuda andra bostadsfastigheter som inte omfattas av skyldigheten till separat insamling möjlighet att frivilligt ansluta sig till fastighetsvis transport av avfall som samlas in separat.

Skyldigheterna att ordna separat insamling av bio- och förpackningsavfall föreskrivs också i den nya avfallsförordningen och även dessa skyldigheter ingår nästan som sådana i utkastet till föreskrift. I utkastet till föreskrift definieras dessutom för dessa fastigheter ett område där Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab är skyldig att erbjuda andra bostadsfastigheter som inte omfattas av skyldigheten till separat insamling möjlighet att frivilligt ansluta sig till fastighetsvis transport av avfall som samlas in separat.

I utkastet till föreskrift föreslås avvikelser från skyldigheterna i förordningen i fråga om andra fastigheter än bostadsfastigheter så att Sydvästra Finlands Avfallsservice inte ordnar fastighetsvis transport av avfall som samlas in separat på öar utan vägförbindelse eller i Houtskär i Pargas. Grunden för avvikelsen är att det på grund av bristen på fasta vägförbindelser till stor del i praktiken är omöjligt eller mycket svårt att ordna fastighetsvis transport av avfall som samlas in separat och att mängden avfall som uppkommer i området är mycket liten och det därför inte skulle leda till det bästa möjliga helhetsresultatet i enlighet med 15 § i avfallslagen när man beaktar de totala konsekvenserna för miljön. En separat utredning om grunderna för avvikelsen finns i bilaga 2.

Övriga ändringsförslag i utkastet

En nyhet som håller på att läggas till i föreskrifterna är länkar till den elektroniska karttjänsten som administreras av Lounaistieto, där det är lätt att bläddra i och uppdatera kartorna över föreskrifterna. Med hjälp av elektroniska kartor är det också lättare för kunderna inom avfallshanteringen att mer detaljerat och tillförlitligt utreda den egna fastighetens läge och de avfallshanteringstjänster som ordnas i området där fastigheten är belägen. Liksom även skyldigheterna i anslutning till avfallshanteringstjänsterna och alternativ i anslutning till anordnandet av avfallshanteringen.

I samband med förnyelsen av föreskrifterna föreslås också att man tar i bruk de nya begreppen "blandavfall" som ersätter det nuvarande "brännbart avfall" och "ekopunkt" som ersätter det nuvarande begreppet "återvinningspunkt". Införandet av begreppet blandavfall är kopplad till det nationella piktogramprojektet vars mål är att förenhetliga ikonerna för avfallsslag i hela Finland och även i de övriga nordiska länderna. Målet med förenhetligandet är att göra sorteringen av invånarnas avfall enklare genom att ta i bruk avfallsikoner och -beteckningar som är gemensamma för alla aktörer. Omvandlingen av producenternas återvinningspunkter som upprätthålls av Sydvästra Finlands Avfallsservice, och som kompletterar insamlingen av förpackningsavfall till ekopunkter anknyter till att även producenternas regionala mottagningsplatser för förpackningsavfall är ekopunkter (Rinki-Ekopiste). Målet med förenhetligandet av namnen på de regionala mottagningsplatserna för återvinningsbart avfall är att förenkla och underlätta sorteringen och insamlingen av återvinningsbart avfall.

En separat utredning av de väsentligaste ändringsförslagen finns som tilläggsmaterial.

Ärendets behandling

I samband med beredningen av ärendet har utlåtanden begärts av kommunerna i verksamhetsområdet samt deras miljöskydds- och hälsotillsynsmyndigheter, Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab, Suomen pakkauskierrätys RINKI Oy, Suomen Pakkaustuottajat Oy, Suomen Uusiomuovi Oy samt NTM-centralen i Egentliga Finland.

Det har informerats om ärendets anhängiggörande och reserveringen av möjligheterna att påverka beslutsfattandet genom kungörelse på Åbo stads internetsidor under kungörelsetiden 22.2 -1.4.2023. Kungörelsen om ärendet, utkastet till föreskrift samt en utredning om de planerade förslagen till ändring av bestämmelserna har varit framlagda under kungörelsetiden på Åbo stads webbplats. Dessutom har det informerats om att ärendet är anhängigt på avfallshanteringsnämndens egen webbplats och i verksamhetsområdets tidningar.

Ett sammandrag av de ärenden som framförts i utlåtandena och de övriga åsikterna samt utlåtandena och ställningstagandena i sin helhet finns som tilläggsmaterial. I tilläggsmaterialet presenteras också tjänsteinnehavarnas svar på de förslag som lagts fram i utlåtandena och åsikterna samt de ändringar som gjorts i utkastet till föreskrift utifrån dem. Som tilläggsmaterial finns en motiveringspromemoria till föreskrifterna, där motiveringarna till bestämmelserna presenteras paragrafvis.

Bilaga 1Sydvästra Finlands avfallshanteringsbestämmelser från och med 1.7.2023

Bilaga 2​Utredning om grunderna för avvikelse från kraven på separat insamling i avfallsförordningen

Tilläggsmaterial 1​Motiveringspromemoria i anslutning till avfallshanteringsföreskrifterna​

Tilläggsmaterial 2​Egentliga Finlands avfallshanteringsföreskrifter 27.4.2017

Tilläggsmaterial 3​Nystads stads avfallshanteringsföreskrifter, 28.01.2020

Tilläggsmaterial 4​Utredning om de viktigaste ändringsförslagen

Tilläggsmaterial 5​Sammanfattning av Kommunernas utlåtanden

Tilläggsmaterial 6​Sammanfattning av övriga utlåtanden och åsikter

Tilläggsmaterial 7​Sammanfattning av förslag i utlåtanden och åsikter och om ändringar i utkastet utifrån dessa

Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:

Förslag​Egentliga Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar att godkänna avfallshanteringsföreskrifterna enligt bilaga 1 och att föreskrifterna träder i kraft från och med den 1.7.2023.

BeslutFörslaget godkändes.

Före beslutsfattandet preciserade föredraganden bilaga 1 till den form som man godkände vid mötet.

Sändlista

åtgAuran kunta
åtgKaarinan kaupunki
åtgKemiönsaaren kunta
förkKiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry
åtgLiedon kaupunki
förkLounais-Suomen Jätehuolto Oy
åtgMarttilan kunta
åtgMaskun kunta
åtgMynämäen kunta
åtgNaantalin kaupunki
åtgNousiaisten kunta
åtgPaimion kaupunki
åtgParaisten kaupunki
åtgPöytyän kunta
åtgRaision kaupunki
åtgRuskon kunta
åtgSalon kaupunki
åtgSauvon kunta
förkSuomen Pakkaustuottajat Oy
förkSuomen Uusiomuovi Oy
åtgUudenkaupungin kaupunki
förkVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
förkXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX
åtgStadsstyrelsen
förkXXXXX


Bilagor:

Sfan § 19
Bilaga 1:Sydvästra Finlands avfallshanteringsbestämmelser från och med 1.7.2023
Bilaga 2:Utredning om grunderna för avvikelse från kraven på separat insamling i avfallsförordningen