Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland1804.05.20233

11440-2022 (14 06 00, 00 04 01)

Transportsystem för brännbart avfall i Sydvästra Finland

Sammandrag:

En kommun i vilken den i avfallslagen från 1993 avsedda ordnande avfallstranspor-ten genomförs som avtalsbaserad avfallstransport ska se över ordnande av avfallstransporten och fatta ett beslut i ärendet. Tidigare beslut som fattats i ärendet inom Sydvästra Finlands område har upphävts på grund av besvär. Enligt förslaget övergår man vid transport av brännbart avfall från den nuvarande transporten enligt avtal till avfallstransport som anordnas av kommunen.

Sfan § 18

Statsmiljö, tillstånd och tillsyn, avfallsserviceombud Veli-Matti Suhonen 25.4.2023:

Beslutsfattande i avfallstransportärendet

I enlighet med 149 § 4 mom. i avfallslagen (646/2011) ska en kommun där avfallstransporten då lagen träder i kraft ordnas som avfallstransport enligt avtal se över vilka möjligheter det finns att ordna avfallstransport enligt villkoren i 37 § 1 mom. i avfallslagen som ordnas av fastighetsinnehavaren och fatta beslut i ärendet. Om beslut fattas om övergång från avfallstransport enligt avtal till avfallstransport ordnad av kommunen ska det i beslutet föreskrivas om nedläggning av avfallstransporten enligt avtal.

Beslut om avfallstransportsystemet fattas av kommunens avfallshanteringsmyndighet som inom samarbetsområdet för Sydvästra Finlands avfallsservice är Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd.

Nystads stad anslöt sig från början av 2021 till delägare i Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab och som medlem i Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd. Detta beslut gäller dock inte avfallstransporter i Nystadsområdet.

Tidigare beslut om system för transport av fast avfall

Enligt övergångsbestämmelsen i avfallslagen borde beslutet i ärendet ha fattats senast ett år efter att avfallslagen trädde i kraft, dvs. 1.5.2013. Sydvästra Finlands avfallshanteringsmyndigheter har 2013–2021 fattat sex beslut om att ordna fastighetsvis transport av brännbart avfall som ordnas av fastighetsinnehavaren:

Till följd av förvaltningsdomstolarnas beslut ska nämnden fatta ett nytt beslut i ärendet. Avfallslagen ändrades den 19.7.2021 så att man i alla kommuner måste övergå till kommunalt anordnad transport av bioavfall senast den 19.7.2024 samt i fråga om småmetallavfall och förpackningsavfall från och med den 1.7.2023. Av denna anledning kan nämndens nya beslut om avfallstransport av fast avfall endast gälla transport av brännbart avfall (dvs. s.k. blandavfall).

Villkor för avfallstransport som ordnas av fastighetsinnehavaren

Enligt 35​ §​ i avfallslagen (646/2011) ska kommunen se till att transporten av avfall som avses i 32 § ordnas i enlighet med antingen 36 eller 37 § från en mottagningsplats som fastighetsinnehavaren ordnat (fastighetsvis avfallstransport). Enligt paragrafen ska fastighetsvis avfallstransport oavsett metod ordnas så att avfallstransporttjänster tillhandahålls allomfattande och tillförlitligt samt på skäliga och icke-diskriminerande villkor.

Enligt 36 § i avfallslagen är kommunalt anordnad avfallstransport från fastigheter det primära alternativet. Inom avfallshanteringens verksamhetsområde kan man dock besluta att fastigheternas avfallstransport ordnas i kommunen eller en del av den så att fastighetsinnehavaren kommer överens om det med avfallstransportören. Detta är möjligt endast om följande förutsättningar enligt 37 § i avfallslagen uppfylls:

  1. avfallstransporttjänster tillhandahålls allomfattande och tillförlitligt samt på skäliga och icke-diskriminerande villkor
  2. transporten främjar avfallshanteringens allmänna funktion, stöder utvecklingen av avfallshanteringen i regionen och medför inte fara eller skada för hälsan eller miljön och
  3. konsekvenserna av beslutet bedöms i sin helhet som positiva med särskilt beaktande av effekterna på privathushållens ställning och på företagens och myndigheternas verksamhet.

Enligt regeringens proposition (RP 199/2010) ordnas avfallstransporterna alltså i regel som kommunalt anordnad transport. Beslut om transport som fastighetsinnehavaren ordnar kan fattas endast om alla förutsättningar enligt 37 § uppfylls. Begränsningen av kommunens beslutanderätt är nödvändig så att kommunen i fråga om det avfall vars hantering den enligt 32 § är skyldig att ordna försäkrar sig om avfallshanteringstjänsternas tillgänglighet, kvalitet och funktion också när fastighetsinnehavaren väljer transportör i enlighet med den föreslagna paragrafen.

I detaljmotiveringarna gällande 37 § i regeringens proposition konstateras ytterligare att de föreslagna förutsättningarna för införande av avfallstransport som fastighetsinnehavaren ordnar är stramare än de förutsättningar för införande av avfallstransport enligt avtal som anges i avfallslagen från 1993.

Motiveringar till beslutsförslaget

Uppfyllande av förutsättningarna i 37 § i avfallslagen

Tjänsteinnehavarna inom avfallshanteringen i servicehelheten för Åbo stadsmiljö har som stöd för beslutet om transportsystemet gjort utredningen ”Kunnan vastuulle kuuluva polttokelpoisen jätteen kuljetus Lounais-Suomessa: Arvio jätelain ehtojen täyttymisestä 2023” (Transport av brännbart avfall som hör till kommunens ansvar i Sydvästra Finland: Uppskattning av uppfyllandet av villkoren i avfallslagen 2023"). Dessutom är följande utredningar tillgängliga:

Av utredningarna framgår att förutsättningarna enligt 37 § i avfallslagen för att övergå till avfallstransport som ordnas av fastighetsinnehavaren vid transport av brännbart avfall inte uppfylls i granskningsområdet. Utredningarna finns som bilagor.

Även Åbo förvaltningsdomstol har i sitt senaste beslut i ärendet (23.6.2022 beslutsnummer H1040/2022) konstaterat att de utredningar som gjorts och de motiveringar som nämnden framfört i sitt tidigare beslut inte visar att någon av förutsättningarna för övergång till transport som fastighetsinnehavaren ordnar uppfylls inom hela granskningsområdet. Efter detta har inga sådana förändringar skett i transporten av brännbart avfall inom granskningsområdet eller i annan avfallshantering och man har inte fått sådana nya utredningsuppgifter på basis av vilka det skulle vara motiverat att anta annat. Åbo förvaltningsdomstols beslut finns som tilläggsmaterial.

Samma utredningar har använts som grund för beslutsfattandet även i ärendets tidigare behandlingsskeden. Avfallshanteringsnämndens tjänsteinnehavares utredning har dock uppdaterats 2023 så att ändringen av avfallslagen (714/2021) har beaktats. Till följd av detta kan beslutet om transportsystemet i fortsättningen endast gälla transport av brännbart avfall.

Andra motiveringar till övergång till kommunalt anordnad transport

Transporttjänsternas täckning och jämlikhet

Alla kunder inom kommunens avfallshantering beaktas när transporttjänsterna konkurrensutsätts och ordnas. För fastigheter som det inte är möjligt att komma åt med sopbilar är det möjligt att systematiskt ordna regionala mottagningsplatser som kan anslutas till en del av kommunens transportentreprenad. Transporttjänst ska också upprätthållas för kunder med betalningsstörningar.

Transportkostnaderna bestäms utifrån regelbundna konkurrensutsättningar och transportavgifterna är lika stora och jämlika för avfallshanteringens kunder. Alla kunder har jämlik nytta av Sydvästra Finlands Avfallsservice:s förhandlingskraft som upphandlare av tjänster oberoende av bl.a. fastighetens läge. Enligt utredningarna är transportavgifterna också i genomsnitt lägre vid kommunalt anordnad transport.

Avfallsavgifterna och grunderna för dem fastställs av avfallshanteringsnämnden. Kommuninvånarna har rätt att delta i beslutsfattandet genom att framföra sin åsikt i ärendet. Avfallsavgifterna och grunderna för dem är offentliga och transparenta. Transportavgifterna påförs fastighetsinnehavarna direkt, varvid även sänkningen av transportkostnaderna förmedlas jämlikt till alla kunder inom avfallshanteringen.

Transporternas funktion och försörjningsberedskap

I systemet kan man betydligt bättre säkerställa att fastigheterna hör till den fastighetsvisa transporten och att det insamlade avfallet hamnar på de mottagningsplatser som kommunen bestämt och på ett ändamålsenligt och kontrollerat sätt. Samtidigt minimeras de miljö- och hälsorisker som uppstår vid okontrollerad hantering av avfall, vid leverans till fel ställen och när avfall lämnas i miljön.

När alla bostadsfastigheter är kommunens transportkunder och området har gällande taxor, färdiga rutter för transporter och en enhetlig plan för exceptionella transportsituationer, kan Sydvästra Finlands Avfallsservice som ansvarar för ordnandet av transporten reagera planmässigt och snabbt på överraskande situationer.

Kundens avfallshanteringstjänster på ett och samma ställe

Alla kunder inom kommunens avfallshantering får de avfallshanteringstjänster som Sydvästra Finlands Avfallsservice ordnar och tillhörande rådgivning och handledning samt fakturering av avfallshanteringen för alla avfallsslag som uppkommer på fastigheten vid ett och samma ställe.

Möjligheter att utnyttja alternativa insamlingssystem och avfallsavgifter som styr återvinningen på ett heltäckande sätt

System för fackkärl och kvartersinsamling av brännbart avfall och avfall som samlas in separat (bio- och förpackningsavfall samt småmetall) kan utvecklas och tas i bruk på ett heltäckande sätt endast om även transporten av brännbart avfall ordnas av kommunen. Till exempel kan insamlingen av bioavfall och brännbart avfall i stora tätorter ordnas med dubbelfackskärl och i nya bostadsområden kan man också ta i bruk kvartersinsamlingssystem som täcker insamlingen av brännbart avfall.

I synnerhet med tanke på främjandet av återvinningen är det möjligt att på ett heltäckande sätt använda avfallsavgifter som uppmuntrar kunderna. Avgifter som uppmuntrar kunderna kan användas endast vid kommunalt anordnad transport, där avfallshanteringsnämnden fastställer invånarnas behandlings- och transportavgiftsandelar för respektive kärl även för brännbart avfall.

Transportens effektivitet och mindre skadliga miljökonsekvenser

Transportlogistikens effektivitet kan optimeras regionalt när transportsystemens gränser inte begränsar planeringen av transportrutterna och när endast en transportentreprenör är verksam i varje entreprenad.

När kraven på separat insamling skärps måste man se till att transporterna är effektiva och utsläppssnåla, så att miljöfördelarna av den ökade insamlingen och materialåtervinningen inte går förlorade till miljöolägenheter som orsakas av ineffektiva transporter. Minimeringen av den tunga sopbilstrafiken förbättrar också trafiksäkerheten i bostadsområden.

I kommunens transportentreprenader kan man snabbt och heltäckande ta i bruk nya utsläppssnåla eller utsläppsfria transportfordon. I transportentreprenader av Sydvästra Finlands Avfallsservice togs biogas i bruk som bränsle våren 2020 och biogas kommer även i fortsättningen att användas om nätverket av tankningsstationer möjliggör det.

Uppföljningens och övervakningens funktion och enkelhet

Avfallshanterings- och tillsynsmyndigheternas tillgång till information samt skötseln av myndigheternas skyldigheter och det praktiska arbetet är betydligt enklare, lättare och effektivare när myndigheterna får all information som behövs för att fullgöra sina skyldigheter från Sydvästra Finlands Avfallsservice utan separata begäran, uppmaningar och tillsynsåtgärder.

Avfallshanteringsmyndigheten behöver inte kontinuerligt följa hur den transport som fastighetsinnehavaren ordnar fungerar eller hur de villkor som ställts för den uppfylls och inte heller utifrån dem bedöma behovet av nya beslut om transportsystemet.

Marknadskartläggning av transporter och uppdelning av transportentreprenader i kommunens konkurrensutsättningar

Möjligheterna för transportföretag av alla storlekar att delta i kommunens anbudsförfaranden tryggas numera också direkt i lagstiftningen. Till följd av ändringen i avfallslagen ska Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab göra en marknadskartläggning när upphandlingen av tjänster planeras och i anbudsförfrågan fastställa tjänsternas varaktighet. Dessutom ska transportupphandlingen tidsplaneras så att företag av alla storlekar har möjlighet att delta i anbudsförfarandena. Transporterna ska konkurrensutsättas i delar så att fler än ett företag kan väljas till serviceproducent.

Tidtabell vid övergång till kommunalt anordnad transport

Enligt 37 § i avfallslagen ska det i ett beslut om övergång till kommunalt anordnad avfallstransport bestämmas när den avfallstransport som fastighetsinnehavaren ordnar upphör. Tidpunkten kan infalla tidigast tre år efter det att beslutet fattades.

Om avfallshanteringsnämnden beslutar om övergång till kommunalt anordnad transport, genomförs övergången stegvis så att de första transportentreprenaderna som Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab ordnar inleds tidigast tre år efter beslutsfattandet, dvs. 2026, och övergången slutförs före utgången av 2029.

Transportentreprenörerna och invånarna underrättas om övergången till kommunalt anordnad avfallstransport senast ett år innan entreprenaden som konkurrensutsatts av Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab inleds. Sydvästra Finlands Avfallsservice ansvarar för det praktiska ordnande av upphandlingen och för informationen.

Ärendets behandling

Avfallshanteringsnämnden har begärt nya utlåtanden i ärendet av kommunerna och Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab. Dessutom har utlåtanden särskilt begärts in av NTM-centralen i Egentliga Finland som är den regionala tillsynsmyndigheten över avfallslagen i Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s samarbetsområde.

Det har informerats om ärendets anhängiggörande och reserveringen av möjligheterna att påverka beslutsfattandet genom kungörelse på Åbo stads internetsidor under kungörelsetiden 10.3 -19.4.2023. Kungörelsen om ärendet och utredningsmaterialet har under kungörelsetiden varit offentligt framlagda på Åbo stads webbplats. Dessutom har det informerats om att ärendet är anhängigt på avfallshanteringsnämndens egen webbplats och i verksamhetsområdets press.

Kommunernas utlåtanden

14 av kommunerna i verksamhetsområdet gav ett utlåtande i ärendet. S:t Karins och Pemar gav separata utlåtanden från stadsstyrelserna och miljöskyddsmyndigheterna som är tillsynsmyndigheter för avfallshanteringen.

Av de kommuner som lämnat utlåtande, där brännbart avfall redan för närvarande transporteras med transport som anordnas av kommunen, har Masku och Virmo varit för en övergång till kommunalt anordnad transport inom hela verksamhetsområdet. Resos utlåtande kan anses vara neutralt i de kommuner som redan nu transporterar brännbart avfall vid kommunalt anordnad transport. Utlåtandet kan anses vara till fördel för Reso stad om avfallstransporten kunde ordnas utan hinder för kommungränserna även i fråga om brännbart avfall, varvid transportlogistiken kunde granskas på ett nytt sätt i kommunernas gränsområden. I utlåtandet av Reso konstaterades dessutom att avfallshanteringsnämnden ska se till att ett lagligt beslut fattas i ärendet och att förvaltningsdomstolens börda inte utökas genom ett nytt ogrundat beslut.

I kommuner där det brännbara avfallet för närvarande transporteras med avtalsbaserad transport enligt den gamla avfallslagen har Aura, S:t Karins, Lundo, S:t Mårtens, Pemar, Pöytis, Rusko och Salo förordat en övergång till transport som fastighetsinnehavaren ordnar. Övergång till kommunalt anordnad transport har förespråkats av Åbo, Pargas, Sagu och miljönämnden som fungerar som miljöskyddsmyndighet i S:t Karins.

Åbo stad har i sitt utlåtande påpekat att upprepade lagstridiga beslut i ärendet har orsakat betydande administrativ belastning och ständig osäkerhet för aktörerna inom avfallshanteringen i området. Enligt utlåtandet är det utifrån tidigare domstolsbeslut i ärendet uppenbart att de krav som i avfallslagen ställs på transport som ordnas av fastighetsinnehavaren inte uppfylls, så det finns ingen anledning att i onödan förlänga behandlingen av ärendet med nya beslut som på basis av tidigare avgöranden inte har förutsättningar att uppnå laga kraft.

I utlåtandena av St:Karins och Lundo städer har Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd ombetts återförvisa ärendet för ny behandling så att avfallshanteringsnämnden kan besluta att hålla vid den nuvarande avfallstransporten av fast avfall som fastighetsinnehavaren ordnar enligt 37 § i avfallslagen till den del och i alla de kommuner och/eller delar av kommunen i området där systemet uppfyller kraven i avfallslagen.

På basis av utredningsmaterialet kan man dock inte påvisa någon viss kommun eller kommundel inom verksamhetsområdet, där man motiverat kan påvisa att alla villkor för övergång till fastighetsinnehavarens transportsystemet uppfylls. I utlåtandena har det inte heller framförts vilka sådana områden kunde vara. Att dela upp det nuvarande avtalsbaserade transportområdet i mindre områdeshelheter i enlighet med utlåtandena skulle således förutsätta att man återgår till utgångspunkten för transportsystemärendet i området och att behandlingen av ärendet inleds helt från början samt att nya kommun- eller kommundelsspecifika utredningar och nya beslut fattas. Det är inte heller möjligt att på förhand försäkra sig om att villkoren i avfallslagen uppfylls på basis av nya utredningar så att man i ärendet kan få till stånd lagakraftvunna beslut. Såsom ovan framförts fattade avfallshanteringsnämnden för Kimitoön, Pemar, Salo och Sagu kommunspecifika beslut om att övergå till transport som fastighetsinnehavaren ordnar i Pemar, Salo och Sagu kommuner och alla dessa upphävdes på basis av besvär.

lösningen för avfallshanteringssystemet har i princip bedömts av avfallshanteringsmyndigheterna ur ett regionalt perspektiv, eftersom kommunerna i området har beslutat att ordna den avfallshantering som hör till deras ansvar i regionalt samarbete. När det gäller transporter är denna regionala granskning viktig bl.a. för att alla gränser för transportsystemet inom samarbetsområdet sannolikt försämrar den totala logistiska effektiviteten hos avfallstransporterna i området, eftersom kommungränserna och/eller kommundelsgränserna begränsar bildandet av så effektiva transportrutter som möjligt i båda transportsystemen. Enligt utredningarna höjer en ineffektiv transport de totala kostnaderna för transporterna, de boendes avfallsavgifter och skadliga utsläpp i miljön. Ju mindre transportområden verksamhetsområdet skulle delas in i, desto svårare skulle det vara att utveckla avfallshanteringen regionalt, eftersom redan de nuvarande gränserna för transportsystemet och upprätthållandet av två parallella transportsystem försvårar den regionala utvecklingen av avfallshanteringen och samarbetet mellan kommunerna i olika transportsystem i avfallshanteringen.

Övriga utlåtanden och ställningstaganden

Övriga ställningstaganden och utlåtanden kom in från bostadsaktiebolag (8 st.), Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab transportföretag och deras intressebevakningsorganisation (4 st.) samt föreningar och privatpersoner (17 st.). Dessutom har utlåtandet getts av NTM-centralen i Egentliga Finland, som är regional tillsynsmyndighet för avfallshanteringen. I dessa utlåtanden och ställningstaganden har man i regel förordat en övergång till transport som fastighetsinnehavaren ordnar, men även neutrala ställningstaganden som förordar en övergång till kommunalt anordnad transport har framförts. En del av privatpersonens ställningstaganden har varit sådana att avsändarens identitet inte har kunnat verifieras.

I utlåtandena från privata transportföretag och SKAL Ympäristöyritykset ry, som fungerar som deras intressebevakningsorganisation, har det framförts att förutsättningarna för att övergå till transport som fastighetsinnehavaren ordnar uppfylls i hela granskningsområdet eller åtminstone i största delen av granskningsområdet. Nämnden har inte fått några nya utredningar som stöd för dessa förslag.

NTM-centralen i Egentliga Finland föreslår i sitt utlåtande att förutsättningarna för fastighetsvis avfallstransport som fastighetsinnehavaren ordnar inte kan anses uppfyllas i området för Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd enligt 37 § i avfallslagen. Förutsättningarna uppfylls inte bl.a. till den del systemet ska främja avfallshanteringens allmänna funktion i kommunen, stöda utvecklingen av avfallshanteringen i regionen och inte medföra fara eller skada för hälsan eller miljön. Därtill konstaterar NTM-centralen att Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd ska beakta rättsinstansernas motiveringar till hävning av tidigare beslut och inte i strid med lagstiftningen fatta ett nytt beslut om fortsatt avfallstransport som fastighetsinnehavaren ordnar i ifrågavarande kommuner.

En sammanställning av alla utlåtanden och ställningstaganden samt alla utlåtanden och ställningstaganden i sin helhet har presenterats som tilläggsmaterial.

Tilläggsmaterial 1​Avfallstransport av brännbart avfall i sydvästra Finland

Tilläggsmaterial 2​Selvitys jätehuollon hinnoista Lounais-Suomen alueella

Tilläggsmaterial 3​Kommentar till Ramboll Oy:s utredning

Tilläggsmaterial 3​Jämförelse av transportsystem, Logistiskt perspektiv

Tilläggsmaterial 5​Svar till Ramboll Oy:s utredning

Tilläggsmaterial 6​Utredning om hur villkoren i avfallslagen uppfylls vid transport av avfall i Åboregionen

Tilläggsmaterial 7​Lauri Ojalas utlåtande om Ramboll Oy:s utredning

Tilläggsmaterial 8​Åbo förvaltningsdomstols beslut H1040 2022

Tilläggsmaterial 9​Sammanställning av utlåtanden och åsikter om transportsystemet

Tilläggsmaterial 10​Kommunernas utlåtanden

Tilläggsmaterial 11​Övriga utlåtanden och åsikter

Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:

Förslag​Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar att transporten av brännbart avfall från Aura, S:t Karins, Lundo, S:t Mårtens, Pemar, Pargas centrum, Pöytis, Rusko centrum, Salo, Sagu och Åbo övergår från nuvarande avfallstransport enligt avtal till kommunalt anordnad avfallstransport enligt 36 § i avfallslagen.

Man övergår till kommunalt anordnad transport tidigast tre år efter att detta beslut har fattats, stegvis under åren 2026-2029, när man inleder de nya transportentreprenaderna som Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab har konkurrensutsatt. De avtalsbaserade avfallstransporterna upphör i och med övergången till transporter som anordnas av kommunen.

Beslut​Beslutet godkändes. Beslut i ärendet fattades med rösterna 7-6, 3 frånvarande.

Beslutsfattande

​Beslut i ärendet fattades efter två omröstningar.

1:a omröstningen

​Vid omröstningen med namnupprop röstade Breilin, Engblom, Hannula, Makkonen, Nevavuori, Nieminen, Riikonen och Silander för fortsatt behandling av ärendet.

​Utöver dem röstade Agge, Korimäki och Vainio för Seikolas återremittering som understöddes av Hiltunen.

​Ahlbeck, Palomäki och Rantanen var frånvarande från mötet.

​Man beslöt att fortsätta behandlingen med rösterna 8-5, 3 frånvarande.

​Seikolas återremittering var följande:

​Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar att återremittera förslaget för det brännbara avfallstransportsystemets del för ny beredning. I utredningen ska man granska tätorter, glesbygdsområden och skärgårdsområden separat. Utredningen ska vara opartisk och granska fastighetsinnehavarens transportsystem enligt avfallslagen. Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd förutsätter att man gör en ny oberoende och yrkesmässig utredning om transportsystemet för brännbart avfall. På så sätt kan avfallshanteringsnämnden fatta ett beslut som grundar sig på fakta och aktuella uppgifter.

2:a omröstningen

​Vid omröstningen med namnupprop röstade Breil, Engblom, Hannula, Makkonen, Nevavuori, Nieminen och Silander för föredragandens beslutsförslag.

​För Hiltunen Vainios ändringsförslag röstade dessutom Agge, Korimäki, Seikola och Riikonen.

​Ahlbeck, Palomäki och Rantanen var frånvarande från mötet.

​Hiltunens ändringsförslag var följande:

​Transportsystem för brännbart avfall i Egentliga Finland. Jag föreslår att man bibehåller avfallstransporterna. Motiveringar: Förändringen måste utgå från kunderna, inte från ett företag som eftersträvar monopolställning. Det ligger inte i någons intresse att ständigt sträva efter att ändra ett fungerande system. Decentraliseringen av verksamheten/avfallstransporten är en del av riskhanteringen, inte tvärtom.

Sändlista

förkAsunto Oy Laudankantajantie 5
förkAuran kunta
förkKaarinan kaupunki
förkKemiönsaaren kunta
förkKiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry
förkLassila & Tikanoja Oyj
förkLiedon Omakotiyhdistys LOY r.y.
förkLiedon kaupunki
förkLounais-Suomen Jätehuolto Oy
förkLänsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry
förkMarttilan kunta
förkMaskun kunta
förkMynämäen kunta
förkNaantalin kaupunki
förkNousiaisten kunta
förkNummenmäen Pientalot ry
förkPaimion kaupunki
förkParaisten kaupunki
förkPääskyvuoren Omakotiyhdistys ry
förkPöytyän kunta
förkRaision kaupunki
förkRuskon kunta
förkSKAL Ympäristöyritykset ry, SKAL Miljöföretagarna rf
förkSalon Hyötykäyttö Oy
förkSalon Omakotiyhdistys r.y.
förkSalon kaupunki
förkSauvon kunta
förkSuomen Omakotiliiton Varsinais-Suomen piiri ry
förkSuomusjärven Omakotiyhdistys ry
förkUudenkaupungin kaupunki
förkVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
förkVasaramäen Omakotiyhdistys ry
förkXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX
förkStadsstyrelsen
åtgKaupunkiympäristö, ympäristönsuojelu