Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland1309.03.20231

1730-2022 (02 02 02)

Bokslut för servicehelheten för stadsmiljö 2022

Sammandrag:

För Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd föreslås att bokslutet 2022 för servicehelheten för stadsmiljö godkänns och skickas vidare till stadsstyrelsen. Dessutom rapporteras till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige hur åtgärderna i anpassningsprogrammet som godkänts av stadsfullmäktige framskrider. Resultatet för servicehelheten för stadsmiljö var 9,4 miljoner euro bättre än budgeterat. I stadsstyrelsens egendomsenhet underskred investeringarna inom byggherreverksamheten för stadsmiljön, byggherreverksamheten för lokaler samt anskaffning av fast egendom budgeten med 44,5 miljoner euro. Ersättningarna för markanvändningsavtal uppgick till 0,9 miljoner euro mer än budgeterat och fastigheternas realisationsvinster var 8,1 miljoner euro högre än budgeten.

Sfan § 13

Stadsmiljödirektör Christina Hovi, Koncernförvaltningen, gemensamma tjänster, ekonomitjänster, ekonomichef Johanna Korpikoski och fastighetsekonomichef Timo Sankari 28.2.2023:

Stadsfullmäktige har i samband med bestämmelserna om iakttagande av budgeten för 2022 fattat beslut om budgetens bindande verkan. I bokslutet redovisas för hur de mål med bindande verkan gällande verksamheten och ekonomin samt personalen har nåtts 1.1–31.12.2022. I bokslutet redovisas även de resolutioner/klausuler som stadsfullmäktige har fastställt för respektive organ i samband med budgeten samt uppföljningen av anpassningsprogrammet. ​

Anpassningsåtgärder

I samband med godkännandet av budgeten godkände stadsfullmäktige åtgärderna i anpassningsprogrammet, med hjälp av vilka man strävar efter att balansera den ekonomiska ställningen under tiden för ekonomiplanen. Genom de 13​ åtgärderna som gäller servicehelheten för stadsmiljö eftersträvas en anpassning av ekonomin med 6,2​ miljoner euro under 2020–2023. Servicehelheten för stadsmiljö har aktivt främjat anpassningsåtgärderna, men man kommer sannolikt inte att uppnå målen i euro för varje åtgärd, eller så förekommer det osäkerhet vad gäller uppnåendet av målen. Enligt utredningarna finns det inga möjligheter att genomföra två av åtgärderna. ​

Läget gällande åtgärderna har rapporterats i tilläggsmaterial 1.

​Uppfyllandet av målen gällande verksamheten

Stadsmiljöns åtgärder inom spetsprojekten för att utveckla centrum och vetenskapsparken har framskridit enligt planerna. Centrala projekt är bland annat tomtöverlåtelsetävlingen för Aningais konserthus och upphandlingen för partnerskapsprojektet Kuppis spets. Spetsprojektet för gemenskap, välfärd och en balanserad utveckling av bostadsområdena har framskridit enligt planerna. Under året har ett utkast till förortsvisionen för Åbo förberetts.

Planreserven för flervåningshustomter har utökats ytterligare. Ökningen av våningsytan i flervåningshus var enligt detaljplanerna 239​ 810​ m2vy, vilket var cirka 78​ % mer än målet. Däremot är tomtreserven för små- och radhus knapp och planreserven för dessa tomter kunde inte utökas under 2022. Den planlagda våningsytan för småhusboende var 8​ 119​ m2vy, vilket innebär att 80​ % saknades för att uppnå målet. Småhusplaner har inte kunnat slutföras inom önskad tid, bland annat på grund av besvär mot planerna och utdragna förhandlingar om markanvändningsavtal.

De uppställda målen för den bostadsvåningsyta som planläggs för koncernbolagen och den byggrätt som överlåts uppnåddes inte. För koncernbolagen planlades 7​ 740​ m2vy byggrätt, vilket är cirka 74​ % under målnivån.

Våningsytan som planlagts för näringslivet var 25​ 881​ m2vy, vilket är cirka 59​ % mindre än målet. Under de föregående åren har den nya våningsytan varit betydligt större än målen och för närvarande är tillgången till tomter för olika behov inom näringslivet måttlig.

Anhopningen av ansökningar inom byggnadstillsynen kunde avhjälpas före utgången av 2022. År 2022 var ett rekordår. Under 2022 fattade byggnadstillsynen hela 1​ 711​ tillståndsbeslut, vilket var 238 fler än 2021. Antalet pågående ansökningar låg på samma nivå som det årliga genomsnittet, cirka 1​ 500​ ansökningar. Det beviljades 71​ bygglov för nya flervåningshus. Antalet slog med god marginal det tidigare rekordet på 53​ flervåningshus år 2021. I de nya flervåningshusen beviljades lov för 3​ 752​ bostäder. Det föregående rekordet från 2021 var 3​ 032​ bostäder. Antalet beviljade lov för nya egnahems- och parhus var 107, vilket var 11 fler än 2021. Allt som allt beviljades 421​ bygglov för nya byggnader i Åbo under 2022. Det fanns ännu inga tecken på att byggandet skulle avta i Åbo före utgången av 2022.

Målen för koldioxidsnål mobilitet har inte uppnåtts helt. Covid-19-pandemin har minskat användningen av kollektivtrafiken och passagerarna var cirka 17​ % färre än under ett normalt år. Situationen förbättrades dock mot slutet av 2022, eftersom minskningen i januari–februari 2022 var hela 34​ %, men i november–december endast 7​ %. Gångtrafiken har ökat och cykeltrafiken minskat jämfört med 2021. Gång- och cykeltrafiken är mindre än före covid-19-pandemin. Biltrafiken har minskat sedan 2021. Andelen koldioxidsnål trafik i kollektivtrafiken i Åbo har ökat till 28​ %.

Driftsekonomi

Verksamhetsbidraget för servicehelheten för stadsmiljö uppgick till -30,9​ miljoner euro (-40,3 i ändringsbudgeten) år 2022, vilket betyder att resultatet översteg planeringstalet med 9,4​ miljoner euro. Det ekonomiska utfallet förbättrades märkbart av de stöd till kollektivtrafiken som erhölls från transport- och kommunikationsverket Traficom till följd av coronaläget och som för kollektivtrafikens del i Åbo uppgick till 3,6​ miljoner euro. De övriga statsbidragen till kollektivtrafiken uppgick till 1,4​ miljoner euro i kollektivtrafikstöd för stora städer och 1,0​ miljoner euro i klimatbaserat stöd.

Stadsmiljöns verksamhetsintäkter uppgick till 84,4​ miljoner euro och detta översteg budgeten med 10,7​ miljoner euro (73,6 i budgeten).

Tillverkning för eget bruk uppgick till 1,2​ miljoner euro (1,6​ miljoner euro i budgeten), vilket minskade verksamhetsbidraget med 0,4​ miljoner euro.

Stadsmiljöns verksamhetskostnader uppgick till 116,4​ miljoner euro och överskred budgeten med 0,9​ miljoner euro (115,5 i ändringsbudgeten).

Ekonomiutfallet enligt serviceområde år 2022 var enligt följande:

År 2020 trädde skyldigheten angående separat redovisning i enlighet med 30​ d​ § i konkurrenslagen i kraft. Med hjälp av bestämmelserna om konkurrensneutralitet strävar man efter att säkerställa jämlika konkurrensförutsättningar mellan den privata och offentliga sektorn. För stadsmiljöns del identifierades båtplatsuthyrningen som en verksamhet som ska redovisas separat. Verksamhetens resultat uppgick till cirka -0,01​ miljoner euro. ​

Användningen av arbetskraft inom stadsmiljön uppgick år 2022 till 341,3​ årsverken, vilket underskred nivån i budgeten med 15,7​ årsverken (357​ årsverken i ändringsbudgeten). Utfallet för löner och arvoden följde budgeten och var 17,4​ miljoner euro (17,3​ miljoner euro i ändringsbudgeten). Hos Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd var andelen av arbetskraftsanvändningen 3,1​ årsverken. Den sedvanliga resursen (4​ årsverken) inom nämndens beredningsarbete minskade eftersom en av avfallsserviceombudsmännen var tjänstledig. Den faktiska personalresursen var 3,1​ årsverken. Ingen vikarie anställdes under tjänstledigheten.

Utfallet för de nämndspecifika planeringstalen är enligt följande:

Budgeten för Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd utföll enligt följande: Personalkostnaderna följer budgeten (anslag 0,234​ miljoner euro, utfall 0,233​ miljoner euro). Verksamhetskostnaderna underskred budgeten med 0,106​ miljoner euro. Alla kostnader som reserverats i budgeten förverkligades inte under räkenskapsperioden. De största posterna: utveckling av informationssystem 0,070​ miljoner euro samt resor och inkvarteringskostnader 0,033​ miljoner euro. Eftersom kostnaderna underskrider budgeten, underskrider även verksamhetsintäkterna budgeten med lika mycket.

Förverkligandet av ekonomin och verksamheten inom servicehelheten för stadsmiljö har redovisats i tilläggsmaterial 1 Uppföljningsrapport av servicehelheten för stadsmiljö angående uppnåendet av målen för verksamheten och ekonomin 2022 och i tilläggsmaterial 2 Uppföljning av stadsmiljönämndens serviceplan 31.12.2022.

Realisationsvinster från försäljning av egendom och erhållna ersättningar samt investeringsdelens utfall

Stadsstyrelsens servicebeställning till servicehelheten för stadsmiljö omfattar allokering av budgetanslag från stadsstyrelsens resultatenheter för egendomsförvaltning (1602 SSN/Markegendom, 1603 SSN/Fastighetsegendom, 1604 SSN/Infrastrukturegendom) för genomförande av markegendom, fastighetsegendom och infrastrukturegendom. Servicehelheten för stadsmiljö ansvarar för genomförandet och rapporteringen av ovan nämnda helheter. ​

Nettomålet i euro för servicebeställningen till stadsmiljön överskreds med 8,9​ miljoner euro (27,2​ miljoner euro i ss ändringsbudget). Verksamhetsintäkterna var 8,1​ miljoner euro högre och verksamhetskostnaderna 0,8​ miljoner euro lägre än målet. Realisationsvinsterna om 28,7​ miljoner euro från försäljningen av markegendom var 7,3​ miljoner euro högre än målet. Anläggningen av Hertigshörnets planområde har gått snabbare än väntat, vilket har påskyndat tomthandeln. Dessutom har anskaffningsutgiften för de sålda objekten varit lägre än beräknat, vilket har bidragit till att realisationsvinsten har ökat. Andelen intäkter från markanvändningsavtal överskred målet med 0,9​ miljoner euro. Kunderna har betalat ersättningsintäkter från markanvändningsavtal i förskott inom ramen för avtalet. I betalningarna ingår också indexjusteringar som betalas på ersättningarna. Kostnaderna för sanering av förorenade markområden var lägre än beräknat. ​

Investeringsintäkterna från försäljningen av egendom uppgick till sammanlagt 41,7​ miljoner euro och i dem ingick en försäljningsintäkt på 12​ miljoner euro för fast egendom. Den sistnämnda hade ingen resultateffekt. Överlåtelseintäkterna överskred målet med 3,6​ miljoner euro (38,0​ miljoner euro i ss ändringsbudget). Utfallet av finansieringsandelarna överskred målet med 0,4​ miljoner euro (2,8​ miljoner euro i ss budget). ​

Investeringsutgifterna för byggherreverksamheten för stadsmiljön och byggherreverksamheten för lokaler 2022 uppgick till sammanlagt 91,3​ miljoner euro (133,6​ miljoner euro i ss budget), avvikelsen från målet var 42,2​ miljoner euro. Utfallet av investeringsutgifterna för byggherreverksamheten för stadsmiljön var 62,1​ miljoner euro och för byggherreverksamheten för lokaler 29,2​ miljoner euro. Anskaffningsutgiften för markegendom var 2,3​ miljoner euro mindre än budgeterat (3,5​ miljoner euro i ss budget), eftersom köpeförhandlingarna inte kunde slutföras på det sätt som planerats i budgeten. ​

De mest betydande budgetavvikelserna för byggherreverksamheten för stadsmiljön var att 17,2​ miljoner euro av anslagen för fastighetsutvecklingsobjekt blev oanvända under 2022. Genomförandet av Kirstiparken, Hertigshörnet, Rönnudden, Pukkila och Toppå har fördröjts och tyngdpunkterna i genomförandet flyttades fram till de kommande åren. På grund av ett besvär mot planen för Björnbrinken blev 1,75​ miljoner euro som reserverats för Björnbrinken oanvända och godkännandet av planen för Koskennurmi har flyttats fram till 2023, vilket innebär att 1,5​ miljoner euro blir oanvända för objektet. ​

Av anslaget för jordtippsområdena som helhet förblev 2​ miljoner euro oanvända år 2022, eftersom anslagsreserveringen för Färjstrandens jordtippsområde har uppskattats vara högre än årets behov. Behovet av anslag överförs till 2023. För de projekt som minskar renoveringsskulden blev 2,9​ miljoner euro oanvända i sin helhet, varav projektet för automatisering av dammar (1,3​ miljoner euro) flyttas till 2023 på grund av projektets komplexitet. På grund av de knappa planeringsresurserna har planerna inte till alla delar framskridit som planerat. Av projektet som förbättrar trafikens funktion och säkerhet samt projektet för invånarnas trivsel förblev 1,3​ miljoner euro oanvända för vartdera. ​

De mest betydande objektspecifika budgetavvikelserna för byggherreverksamheten för lokaler var att 10,2​ miljoner euro av anslagen för Namngivna objekt blev oanvända under 2022. I investeringsprogrammet fanns objekt om vilka inga beslut har fattats (bl.a. Lyceets skolhus och Luolavuori skolhus). I en del av objekten har den årliga penninganvändningen varit mindre än beräknat och arbetsprestationernas tidpunkter har fördröjts (bl.a. nybyggnaden i Överby för Wäinö Aaltonens skola, Nummisbackens skola, Nummis skolhus, Raunistula skola, grundl. tekn. renovering). För Små projekt förblev 4,6​ miljoner euro oanvända under 2022. Två stora projekt (Hirvensalo skidcentrum och fasadrenoveringen på Tavastgatan 10) flyttades fram ett år på grund av det dåliga konkurrensläget. I en del av objekten har den årliga penninganvändningen varit mindre än beräknat eller också har projektet ställts in efter att det har lagts till på listan (t.ex. Makslagatans barnhem och renoveringen av daghemmet på Observatoriegatan). ​

Om förverkligandet av de planerade investeringsprojekten skjuts upp till nästa år och projektens finansieringsbehov för nästa år står klart först efter behandlingen av nästa års budgetförslag, kan servicehelheten framföra ett förslag till anslagsöverskridningar för nästa år. Motiveringen är en anslagsbesparing av motsvarande storlek under 2022. Det har gjorts ett separat förslag till beslut om de investeringsanslag som överförs från 2022. ​

Utfallet för stadsmiljöns egna investeringar 2022 var sammanlagt 0,6​ miljoner euro (0,9​ miljoner euro i budgeten), vilket innebär att budgeten underskreds med 0,3​ miljoner euro. Den viktigaste orsaken till underskridningen var ett mindre utfall än beräknat för en anslagsreservering för andra investeringar, såsom programvaror, på 0,1​ miljoner euro (0,4​ miljoner euro i budgeten). Utfallet för kollektivtrafikens investeringar var 0,4​ miljoner euro (0,5​ miljoner euro i budgeten). ​

Sammandrag

Servicehelheten för stadsmiljö uppnådde det för år 2022 uppställda bindande målet för planeringstal, eftersom utfallet översteg budgetnivån med 9,3​ miljoner euro. Slutresultatet förbättrades märkbart tack vare de stöd som staten riktade till kollektivtrafiken. ​

Resultatmålet för servicehelheten för stadsmiljö (stadsstyrelsens egendomsenhet) som uppställts i stadsstyrelsens servicebeställning uppnåddes 2022, eftersom utfallet översteg budgetnivån med 8,9​ miljoner euro. Resultatet förbättrades avsevärt tack vare realisationsvinsterna från försäljningen av markegendom. Till detta bidrog att Hertigshörnet har anlagts snabbare än väntat. ​

Vad gäller investeringarna (stadsstyrelsens egendomsenhet) uppnåddes inte målen helt. En del av projekten inleddes inte eller framskred inte enligt den uppskattade tidsplanen.

Utfallet av investeringarna i byggherreverksamheten för stadsmiljön och byggherreverksamheten för lokaler underskred målet i budgeten med sammanlagt 42,2​ miljoner euro. Försäljningsmålen uppnåddes och försäljningsintäkterna från fastigheterna överskred det mål som ställts upp i budgeten. ​

Planreserven för flervåningshustomter har utökats ytterligare. Däremot är tomtreserven för små- och radhus knapp och planreserven för dessa tomter kunde inte utökas under 2022. De uppställda målen för den bostadsvåningsyta som planläggs för koncernbolagen och den byggrätt som överlåts uppnåddes inte. Den centrala överlåtelsen till TVT i området Hertigshörnet flyttades fram till 2023. ​

Vad gäller servicehelheten för stadsmiljö kunde anhopningen av ansökningar inom byggnadstillsynen avhjälpas under 2022.

Målen för koldioxidsnål mobilitet uppnåddes inte helt, men andelen koldioxidsnål trafik i kollektivtrafiken i Åbo har ökat till 28​ %. ​

De åtgärder för stadsmiljön som fastställts i spetsprojekten har framskridit enligt planerna.

Tilläggsmaterial 1​Uppföljningsrapport av servicehelheten för stadsmiljö angående uppnåendet av målen för verksamheten och ekonomin 2022

Tilläggsmaterial 2​Uppföljning av serviceplanen för servicehelheten för stadsmiljö, tillstånd och tillsyn 31.12.2022

Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:

Förslag​Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar:

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förStadsstyrelsen
förkKonsernihallinto, talousohjaus