Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland | 3 | 10.02.2022 | 3 |
12163-2021 (02 05 00)
Avfallstaxan i Sydvästra Finland, hanteringsavgifterna för slam
Sammandrag:
Under sitt möte den 18 november 2021 returnerade Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd ärendet gällande avfallstaxan för ny beredning i fråga om hanteringsavgifterna för slam. Det nya förslaget till taxan för hanteringsavgiften för slam har utarbetats så att man i enlighet med nämndens beslut lägger till en ny tredje slamavgift jämte hanteringsavgifter.
Sfan § 3
Avfallsserviceombud Veli-Matti Suhonen 1.2.2022:
Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslöt vid sitt möte den 18 november 2021 att returnera avfallstaxan i fråga om behandlingsavgifterna för slam för ny beredning. I taxan beslöt man att lägga till den tredje slamfraktionen som ingick i utkastet till avfallstaxan 2021, "avloppsvatten från slutna tankar" med kubik- och tonspecifika priser.
Enligt nämndens beslut skulle en ökning av avfallstaxan för avloppsvatten från sluten tank och dess behandlingsavgifter förbättra situationen för de fastigheter som inte har andra alternativ för hantering av avloppsvatten än att styra det i sin helhet till slutna tankar.
Behandlingsavgifter för slam i den gällande taxan
I den nuvarande taxan har behandlingsavgifterna för slam fastställts separat för två olika slamarter, dvs. slam från slamavskiljare och slam från slutna tankar, enligt tabell 1 nedan. Avgifterna för bägge typerna av slam grundar sig på kostnaderna för att ordna hantering av dem.
Tabell 1.De nuvarande behandlingsavgifterna för slam
Behandlingsavgifter för slam från slamavskiljare och slutna tankar | € moms 0 % | € moms 24 % | Enhet |
Slam från slambrunnar eller slamavskiljare, slam från små reningsverk | 16,6 | 20,59 | m3 |
Slam från slambrunnar eller slamavskiljare, slam från små reningsverk | 17,44 | 21,62 | t |
Slam från slutna behållare | 13,57 | 16,83 | m3 |
Slam från slutna tankar | 14,25 | 17,68 | t |
Behandlingsavgifterna för slam enligt det nya förslaget
Enligt det nya förslaget ska behandlingsavgiften för avloppsvatten från slutna tankar som separerats från slam från slutna tankar stödjas avsevärt genom att avgiften för slam från slutna tankar sänks till 5 €/m3 (moms 0 %). Den föreslagna avgiften för avloppsvatten från slutna tankar följer utkastet till taxan från 2021. På motsvarande sätt höjs behandlingsavgifterna för andra slamarter så att de totala kostnaderna för behandlingen av slam täcks. I och med ändringen överför man alltså den största delen av kostnaderna för behandlingen av avloppsvatten från slutna tankar så att de täcks av behandlingsavgifterna för andra slamarter.
Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s (LSJH) beräkning av avgifterna enligt det nya förslaget grundar sig på behandlingskostnaderna och slammängderna för 2022 som uppgetts av platserna som tar emot slam. Vad gäller avloppsvatten från slutna tankar grundar sig beräkningen på en uppskattning, eftersom det inte finns exakta uppgifter om mängden avloppsvatten från slutna tankar som uppstår i området. Avloppsvatten från slutna tankar har i verksamhetsområdet tidigare betraktats som en separat slamart endast i Salo.
Behandlingsavgifterna för slam enligt det ändrade förslaget presenteras här i tabell 2:
Tabell 2 Behandlingsavgifterna för slam enligt ändringsförslaget
Hanteringsavgifter för slam från slamavskiljare och slutna tankar | € moms 0 % | € moms 24 % | Enhet |
Slam från slamavskiljare | 18,83 | 23,35 | m3 |
Slam från slamavskiljare | 19,78 | 24,52 | t |
Slam från slutna tankar | 15,42 | 19,12 | m3 |
Slam från slutna tankar | 16,2 | 20,08 | t |
Avloppsvatten från slutna tankar | 5 | 6,2 | m3 |
Avloppsvatten från slutna tankar | 5,25 | 6,51 | t |
För att kunna skilja på slam från slutna tankar som samlas in i likadana slutna tankar som avloppsvatten ska slamarterna definieras i taxan. Enligt förslaget ska följande slamarter definieras i bilagan till taxadokumentet Definitioner:
Slam från slutna tankar: Slam som samlas i slutna tankar avsedda för toalettavloppsvatten.
Avloppsvatten från slutna tankar: Slam som samlas i slutna tankar avsedda för tvättvatten eller allt slags hushållsavloppsvatten, även toalettvatten.
Avgifternas kostnadsmotsvarighet
Behandlingsavgifter för de olika slamarterna som anges i det nya förslaget grundar sig inte på de faktiska kostnaderna för behandlingen av dem, utan på hur mycket behandlingen av avloppsvattnet från slutna tankar stöds genom avgifterna för behandlingen av andra slamarter. I tabell 3 nedan presenteras de faktiska behandlingskostnaderna för varje slamart:
Tabell 3 Behandlingskostnaderna för slamarterna i enlighet med ändringsförslaget
Behandlingskostnader för slam från slamavskiljare och slutna tankar | € moms 0 % | € moms 24 % | Enhet |
Slam från slamavskiljare | 18 | 22,32 | m3 |
Slam från slamavskiljare | 18,91 | 23,45 | t |
Slam från slutna tankar | 14,59 | 18,09 | m3 |
Slam från slutna tankar | 15,33 | 19 | t |
Avloppsvatten från slutna tankar | 12,66 | 15,7 | m3 |
Avloppsvatten från slutna tankar | 13,3 | 16,49 | t |
Ikraftträdandet av de nya avgifterna
LSJH har föreslagit att de nya behandlingsavgifterna för slam ska träda i kraft först den 1 maj 2022. Både boende och transportföretagen ska informeras om ibruktagandet av den nya slamarten. Den nya slamarten måste också läggas till både i de mottagande instansernas datasystem och i Sydvästra Finlands Avfallsservices fakturerings- och rapporteringssystem. Dessutom ska det utredas hur transporterna av den nya slamarten kan följas upp i transportföretagarnas avfallstransportdokument så att information om det transporterade slammets art hamnar hos mottagaren.
Att reservera påverkningsmöjligheter
Ett meddelande om att taxan som gäller behandlingsavgifter för slam är anhängigt och om möjligheten att påverka har getts genom en kungörelse för 5–31.1.2022. Då har också utkastet till taxan och en utredning om ändringsförslagen varit framlagda i Åbo stads datanät. Man fick in en åsikt av en privatperson gällande ärendet. I sin åsikt motsätter privatpersonen sig höjningen av taxan och föreslår att behandlingskostnaderna för slam skulle faktureras separat för varje reningsverk.
Bilaga 1Sydvästra Finlands avfallstaxa för behandlingsavgifterna för slam från och med den 1 maj 2022
Tilläggsmaterial 1Åsikt om utkastet till taxan
Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:
FörslagSydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar att godkänna taxan för behandlingsavgifter för slam enligt bilaga 1 och foga definitionerna av slam och avloppsvatten från slutna tankar som nämns i presentationsdelen till bilagan Definitioner.
Taxan tillämpas från och med den 1 maj 2022 trots eventuellt ändringssökande.
BeslutSydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslöt att behandlingsavgiften för slam från slamavskiljare och slutna tankar har två avgiftsklasser: ”slam från slambrunnar eller slamavskiljare, slam från små reningsverk” och ”slam från slutna tankar”. Priserna på avgiftsklasserna beräknas enligt bilaga 2.
Efter omröstning fattades beslut med rösterna 7-6, tre frånvarande.
Vid omröstningen genom namnupprop röstade Agge, Engblom, Korimäki, Nevavuori och Riikonen för Hannulas ändringsförslag som Rautionaho understödde.
Breilin, Nieminen, Palomäki, Rantanen, Seikola och Vainio röstade för föredragandens förslag.
Taxan tillämpas från och med den 1 maj 2022 trots eventuellt ändringssökande.
Bilaga 2Sydvästra Finlands avfallstaxa för behandlingsavgifterna för slam fr.o.m. 1.5.2022 ändrad per 10.2.2022 (Lsjhlk § 3)
Motiveringarna till Hannulas förslag var följande:
Avfallshanteringsnämndens uppgift är att främja miljöskyddet. Miljöskydd är i detta fall till exempel att uppmuntra till behandling av avfall på den plats där det uppstår, inte transportera för behandling någon annanstans. Fastighetens läge har inte kommit som en överraskning när man ansökte om bygglov eller köpte fastigheten. Från och med 2004 har man krävt att fastigheterna renar avloppsvattnet i enlighet med den nuvarande lagstiftningen. Fastighetsinnehavaren och den som orsakar avfallet ansvarar för behandlingen av avloppsvattnet. Subventioneringen av avgifterna ska grunda sig på avfallslagen och med den kan man uppmuntra till att t.ex. minska avfallets mängd och skadlighet. En lägre avgiftsklass för avloppsvatten från slutna behållare skulle ha en motsatt verkan och de som har investerat i filtreringssystemen skulle bestraffas med högre avgifter. Subventioneringen är ogrundad och ojämlik. Uppgifterna om avloppssystemet anmäls elektroniskt och det finns inga resurser för att övervaka dem. Efter transporten kan slammets ursprung inte spåras. Den lägre avgiftsklassen kan missbrukas, vilket skulle höja priserna för alla.
Ahlbeck, Hiltunen och Silander var frånvarande från mötet
Sändlista
åtgAuran kunta
åtgKaarinan kaupunki
åtgKemiönsaaren kunta
åtgLiedon kunta
åtgLounais-Suomen Jätehuolto Oy
åtgMarttilan kunta
åtgMaskun kunta
åtgMynämäen kunta
åtgNaantalin kaupunki
åtgNousiaisten kunta
åtgPaimion kaupunki
åtgParaisten kaupunki
åtgPöytyän kunta
åtgRaision kaupunki
åtgRuskon kunta
åtgSalon kaupunki
åtgSauvon kunta
åtgUudenkaupungin kaupunki
åtgStadsstyrelsen
förkXXXXX
Bilagor:
Sfan § 3
Bilaga 1:Sydvästra Finlands avfallstaxa för hanteringsavgifterna för slam från och med den 1 maj 2022
Bilaga 2:Sydvästra Finlands avfallstaxa för behandlingsavgifterna för slam fr.o.m. 1.5.2022 ändrad per 10.2.2022 (Lsjhlk § 3)