Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland | 5 | 18.02.2021 | 5 |
3714-2020 (11 03 02, 00 04 01)
Transport av fast avfall i Sydvästra Finland
Sammandrag:
En kommun i vilken den i avfallslagen från 1993 avsedda ordnande avfallstransporten genomförs som avtalsbaserad avfallstransport ska se över ordnande av avfallstransporten och fatta ett beslut i ärendet. Tidigare beslut som fattats i ärendet inom Sydvästra Finlands område har förkastats på grund av besvär. Enligt förslagen sker övergång i transport av fast avfall från nuvarande avtalsmässig transport till avfallstransport som ordnas av kommunen.
Sfan § 5
Avfallsserviceombud Veli-Matti Suhonen 3.2.2021:
Beslutsfattande i avfallstransportärendet
I enlighet med 149 § 4 mom. i avfallslagen (646/2011) ska en kommun där avfallstransporten då lagen träder i kraft ordnas som avfallstransport enligt avtal se över vilka möjligheter det finns att ordna avfallstransport enligt villkoren i 37 § 1 mom. i avfallslagen som ordnas av fastighetsinnehavaren och fatta beslut i ärendet. Om beslut fattas om övergång från avfallstransport enligt avtal till avfallstransport ordnad av kommunen ska det i beslutet föreskrivas om nedläggning av avfallstransporten enligt avtal.
Beslut om avfallstransportsystemet fattas av kommunens avfallshanteringsmyndighet som inom samarbetsområdet för Sydvästra Finlands avfallsservice är Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd.
Tidigare beslut om system för transport av slam
Enligt övergångsförordningen i avfallslagen borde beslutet ha fattats högst ett år efter att avfallslagen trädde i kraft det vill säga 1.5.2013. Avfallshanteringsmyndigheterna i Egentliga Finlands område har under åren 2013–2017 fattat fem beslut angående ordnande av fastighetsvis transport anordnad av fastighetsinnehavaren:
Till följd av beslut fattade av besvärsmyndigheterna bör avfallsnämnden fatta nytt beslut om fastighetsvis avfallstransport inom sitt verksamhetsområde, för transportsystemen för fast avfall (brännbart avfall, bioavfall, småmetallavfall samt glas-, metall, kartong- och plastförpackningsavfall) på områden där ett avtalsavtalsenligt avfallstransportsystem används, i enlighet med den gamla avfallslagen. Sådana områden är Aura, S:t Karins, Lundo, S:t Mårtens, Pemar, stam-Pargas, Pöytis, stam-Rusko, Salo, Sagu och Åbo.
System för transport av slam
När det gäller transporter som anordnas av kommunen konkurrensutsätter avfallsbolaget Sydvästra Finlands Avfallsservice som ägs av kommunerna transporten av avfall från fastigheten till mottagningsplatsen. Vid varje transportentreprenad sköts transporten av en privat transportföretagare som utsetts via konkurrensutsättning. Vid avfallstransport som anordnas av kommunen fattar avfallshanteringsnämnden beslut om grunderna för avfallsavgifterna och avfallskärlspecifika avgifter. Kommunens avfallsavgifter är offentliga och offentligrättsliga.
Vid avfallstransport som fastighetsinnehavaren anordnar är det fastighetsinnehavaren själv som ordnar fastighetens avfallstransporter genom att avtala om saken med en registrerad transportföretagare. Avgiften som transportföretagaren debiterar fastighetsinnehavaren är privaträttslig och baserar sig på avtalet mellan fastighetsinnehavaren och avfallstransportföretaget. Vid avfallstransport som fastighetsinnehavaren ordnar kan samtidigt finnas flera transportföretagare som transporterar samma avfallssorter inom samma område.
Villkor för avfallstransporter som ordnas av fastighetsinnehavaren
Enligt 35 § 1 mom. i avfallslagen (646/2011) ska kommunen se till att transporten av avfall som avses i 32 § 1 mom. ordnas i enlighet med antingen 36 eller 37 § från en mottagningsplats som fastighetsinnehavaren ordnat (fastighetsvis avfallstransport). Enligt 2 momentet i paragrafen ska fastighetsvis avfallstransport oavsett metod ordnas så att avfallstransporttjänster tillhandahålls allomfattande och tillförlitligt samt på skäliga och icke-diskriminerande villkor.
Enligt 36 § 1 mom. i lagen ska kommunen ordna fastighetsvis avfallstransport, om inte något annat följer av 37 eller 41 § (kommunalt anordnad avfallstransport). Enligt 37 § 1 mom. i lagen kan kommunen besluta att fastighetsvis avfallstransport ordnas i kommunen eller en del av kommunen så att fastighetsinnehavaren avtalar om transporten med en avfallstransportör (fastighetsvis transport) om:
Enligt regeringens proposition (HE 199/2010) anordnas transport av avfall i princip som transport anordnad av kommunen. Beslut om transport som anordnas av fastighetsinnehavaren kan emellertid fattas endast om alla villkor fastställda i 1 mom. i paragraf 37 § uppfylls. Begränsningen av kommunens beslutanderätt är nödvändig att kommunen i fråga om det avfall vars hantering den fastställts vara är skyldig att ordna 32 § enligt säkrar avfallshanteringstjänsternas tillgänglighet, kvalitet och funktion också när fastighetsinnehavaren väljer transportör.
I detaljmotiveringarna gällande 37 § i regeringens proposition konstateras ytterligare att de föreslagna förutsättningarna för införande av avfallstransport som fastighetsinnehavaren ordnar är stramare än de förutsättningar för införande av avtalsmässig avfallstransport enligt avtal som anges i avfallslagen från 1993. Detta är nödvändigt i synnerhet för att trygga fastighetsinnehavarens rättssäkerhet.
Utredningar i anslutning till ärendet
Tjänsteinnehavare vid Åbo stadsmiljösektors avfallshantering har till stöd för beslutsfattande gällande transportsystemet utarbetat en bedömning om hur villkoren i avfallslagens 37.1 § uppfylls. Utredningen Kunnan vastuulle kuuluva jätteenkuljetus Lounais-Suomessa (Avfallstransporten som kommunen ansvarar för i Sydvästra Finland) omfattar alla avfallskomponenter som ska transporteras i transporter som kommunen ansvarar för. Tillgängliga är dessutom följande utredningar om ärendet:
Utredningar ingår som tilläggsmaterial.
Det är inte möjligt att utgående från utredningarna på förhand förvissa sig om att villkoren som fastställts i 37 § i avfallslagen uppfylls så att det är möjligt att fastighetsvisa transporter övergår till transporter som ordnas av fastighetsinnehavaren.
Det går inte heller att säkerställa på basis av utredningen av Ramboll Oy som skickats till myndigheten bland annat att en övergång till fastighetsinnehavarens transportsystem främjar avfallshanteringens allmänna funktion, stöder utvecklingen av avfallshanteringen i regionen eller att nödvändiga transporttjänster tillhandahålls allomfattande på fastighetsvisa transportens område, samt på skäliga och icke-diskriminerande villkor. Detaljerade kommentarer med motiveringar om utredningen av Ramboll Oy finns som tilläggsmaterial.
Motiveringar för en eventuell övergång till transport som ordnas av kommunen
Plan för avfallshanteringens servicehelhet för alla invånare inom verksamhetsområdet
Tömning av avfallskärl och transport av avfall är väsentliga delar av avfallshanteringssystemets som igår i kommunens helhetsansvar. När kommunen också ordnar transporten av alla avfallstransporter kan kommunerna och avfallsservicebolaget som ägs av kommunerna genomföra avfallshanteringen systematiskt och kontrollerat så, att alla delar och skeden som ingår i avfallshanteringssystemet hanteras, och att dessa stöder helheten.
Vid transport som ordnas av kommunen ser kommunen själv till att alla fastigheter i kommunen som behöver färdtjänster och de avfallssorter som samlas in på dem beaktas när färdtjänster ordnas. Så är det möjligt att säkerställa att tjänster av samma kvalitet kan ordnas på samma villkor för alla med beaktande av lokala särskilda förhållanden. I transportförhållanden som är exceptionellt svåra, såsom på semesterbostadsområden och i skärgården kan fastighetsvis transport planmässigt kompletteras med regionala mottagningspunkter.
Främjandet av återvinning som en del av att följa prioritetsordningen
För att uppnå allt stramare återvinningsmål och att följa prioritetsordningen förutsätter en betydligt bredare fastighetsvis insamling och transport av återvinningsbart avfallsmaterial. Transport som anordnas av kommunen kan planera och genomföras på hela samarbetsområdet som en kostnadseffektiv helhet och minimera avgifter som tillkommer av transporters säkerhetsrisker samt trivsel- och miljöolägenheter. Ökande separatinsamling av återvinningsbart avfall kan kompletteras med områdes- och kvarterinsamling samt med insamling med flerfackskärl.
Möjligheten att använda ekonomiskt uppmuntrande avfallsavgifter är i synnerhet betydelsefullt för att främja återvinning. En övergripande användning av ett uppmuntrande betalsystem är endast möjligt i transporter som ordnas av kommunen, där avfallshanteringsnämnden fastställer kärlvisa avfallsavgifter direkt för invånarna.
Transportens effektivitet och minskning av skadlig miljöpåverkan
Transport som ordnas av kommunen är logistiskt sett effektivare än transport som ordnas av fastighetsinnehavaren. Effektiviteten kan höljas betydligt mer från nuläget, när kommunernas eller transportsystemens pengar inte begränsar planeringen av transportrutter som är mest effektiva och när endast en transportentreprenör verkar inom varje entreprenad.
Medan kraven på separatinsamling av återvinningsbart avfall blir strängare är det ännu viktigare att säkerställa utsläppssnåla transporter, så att man inte går miste om miljöfördelar som tillkommer med återvinning på grund av nackdelar orsakade av ineffektiva transporter. Inom snar framtid ska inom avfallstransporter som ordnas av kommunen följas ett s.k. Clean Vehicles-direktiv som EU godkänt år 2019 och enligt vilken andelen av noll- och lågutsläppsfordon i offentlig upphanling måste ökas. Förordningen tillämpas inte på transport som ordnas av fastigheten, där kommun inte är inköpare av färdtjänster.
I Egentliga Finland påbörjades användningen av avfallsbilar som använder biogas som bränsle i kommunens transporter våren 2020. I fortsättningen används biogas alltid då det är möjligt med beaktande av nätverket av tankningspunkter. Användning av biogas kan läggas som villkor för deltagande i konkurrensutsättningen, då kan den tas i bruk snabbt och på bred skala. Konkurrensutsättningsresultatet för biogasentreprenaden för den första kommunen i Egentliga Finland bevisar, att små lokala företag har goda möjligheter att lyckas i kommunens konkurrensutsättningar där förutsättningen är att nyare, renare fordonsteknologi används.
Jämlikheten hos transportavgifterna och regelbunden konkurrensutsättning
Alla fastighetsinnehavare i området drar på samma sätt nytta av de transporttjänster som kommunen förhandlat fram som inköpare av färdtjänster. Kommunens regelbundna upphandling säkerställer att priserna för tjänsterna förblir skäliga. Beslut om avgifter och taxor fattas av avfallshanteringsmyndigheten vars beslutsfattande. Alla kommuninvånare har möjlighet att påverka avfallshanteringsmyndigheten och den kan också ges en anmärkning om kommunens avfallsavgifter. Avgiftsgrunderna är offentliga och avgiftsintäkterna används för att ordna kommuninvånarnas avfallshanteringstjänster. Vid transporter som ordnas av kommunen fördelas en möjlig sänkning av avgifter jämlikt och direkt till alla betalningsskyldiga.
Behovet av uppföljning av tjänsternas prisuppgifter och bedömningen av jämlikheten elimineras i sin helhet när myndigheten själv bestämmer priserna.
När kommunen ordnar transporterna fortgår avfallstransporttjänsterna och tjänsten är tillgänglig även då fastighetsinnehavaren av någon anledning inte kan betala transporttjänsten.
Alla avfallshanteringens tjänster för kommuninvånarna enkelt från samma servicepunkt
Övergången till transport som ordnas av kommunen säkerställer att alla invånare får avfallshanteringstjänster och rådgivning samt vägvisning som tillhör fastigheten enkelt från ett ställe oberoende fastighetens plats. Enkel och fungerande sortering av avfall och separatinsamling där avfallen uppkommer är av hög prioritet för att effektivera återvinningen och för en fungerande avfallshantering. Ett enhetligt transportsystem på hela samarbetsområdet underlättar väsentligen ordnandet av rådgivning och vägvisning.
Uppföljningens och tillsynens funktionsduglighet
Avfalls- och tillsynsmyndigheternas möjlighet att få information och skötseln av myndighetsförpliktelser samt det praktiska arbetet är betydligt enklare, lättare och effektivare när myndigheten får de uppgifter som behövs för skötseln av förpliktelserna tillförlitligt och snabbt av Sydvästra Finlands Avfallsservice, utan särskilda begäranden eller uppmaningar. Alla uppgifter som gäller transporterna finns omedelbart tillgängliga när de har förts in i systemet, så att transporter kan uppföljas och ses över i realtid.
Vid transport som ordnas av kommunen kan man försäkra sig om att fastigheter tillhör kommunens avfallshanteringssystem och att avfallen hamnar på lämpliga mottagningsplatser. Så kan man säkerställa rättigheterna för förpackningarnas tillverkare och den kommun som ansvarar för avfallshanteringen och dess faktiska möjligheter att ordna avfallshanteringen. En större mängd arbetstillfällen för privata transportföretag säkerställs även i och med att fastigheter i större grad tillhör kommunens avfallshanteringssystem.
NTM-centralens utlåtande
Egentliga Finlands NTM-central är en avfallslagsenlig allmän tillsynsmyndighet som bland annat övervakar lagenligheten av avfallshanteringen som tillhör kommunens ansvar på nämndens hela verksamhetsområde. NTM-centralen har i sitt utlåtande gällande ärendet konstaterat att i enlighet med 37 § i avfallslagen uppfylls inte villkoren för övergång till transport ordnad av fastighetsinnehavaren. NTM hänvisar fortsättningsvis i sitt utlåtande till tidigare beslut om transportsystem som upphävts i domstolar och konstaterar att nämnden inte bör fatta ett beslut om övergång till transport som ordnas av fastighetens innehavare och därmed fortsätta tillståndet som strider mot avfallslagen som fortgått sedan 2013.
Tidtabell för övergång till transport som ordnas av kommunen
Om avfallshanteringsnämnden beslutar att övergå till att kommunen ordnar transporten genomförs övergången etappvis som regionala helheter. Verksamhetsområdet uppdelas i entreprenadområden bland annat på basis av antalet och tätheten av fastigheter, avfallskärlstyper och transportförhållanden. Upphandlingar och avtalstider för entreprenader sker etappvis så att upphandlingar pågår jämt och kan sammanjämkas med tidtabellerna för andra upphandlingar i området. Det planeras att de första entreprenaderna ska konkurrensutsättas för att börja 2024 och de sista senast 2030. Transportentreprenörerna och invånarna informeras om övergången till avfallstransporter som ordnas av kommunen senast ett år innan entreprenaden som kommunen upphandlat inleds. Sydvästra Finlands Avfallsservice ansvarar för det praktiska ordnande av upphandlingen och för informationen.
En reservering av en tillräckligt lång övergångstid i enlighet med 149 § 4 mom. i avfallslagen behövs med tanke på skyddet för grundade förväntningar som baserar sig på 15 § i grundlagen (egendomsskydd) för att avfallstransportföretagarna ska ha tid att anpassa sin verksamhet till de förändrade förhållandena. Vid ett förfarande i enlighet med förslaget till beslut förverkligas målet om en tillräcklig övergångstid.
Ärendets behandling
Avfallshanteringsnämnden har i enlighet med sin instruktion begärt utlåtanden i ärendet våren 2020 av kommunerna inom verksamhetsområdet och av Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab. Dessutom har utlåtanden särskilt begärts in av NTM-centralen i Egentliga Finland som är den regionala tillsynsmyndigheten över avfallslagen i Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s samarbetsområde.
Det har informerats om ärendets anhängiggörande och reserveringen av möjligheterna att påverka beslutsfattandet genom kungörelse på de kommuners anslagstavlor som ingår i verksamhetsområdet och på Åbo stads internetsidor under kungörelsetiden 30.3–11.5.2020. Kungörelsen i anknytning till ärendet och utredningsmaterialet har varit offentligt framlagd under kungörelsetiden på Åbo stads webbsidor. Om anhängiggörande av ärendet har dessutom meddelats i tidningarna inom nämndens verksamhetsområde.
Alla inlämnade utlåtanden och ställningstaganden ingår i sin helhet som tilläggsmaterial. En särskild sammanfattning över utlåtandena och ställningstagandena ingår även som tilläggsmaterial.
Tilläggsmaterial 1Avfallstransport i Sydvästra Finland som kommunen ansvarar för
Tilläggsmaterial 2Jämförelse av system för avfallstransport, Logistisk synvinkel, Sydvästra Finland, Turun AMK
Tilläggsmaterial 3Genmäle till Ramboll Oy:s utredning, Turun AMK
Tilläggsmaterial 4Utredning av priser för avfallshanteringen i Sydvästra Finlands område, Taloustutkimus Oy
Tilläggsmaterial 5Utredning om uppfyllandet av avfallslagens villkor i Åboregionens avfallstransporter, Ramboll Oy
Tilläggsmaterial 6Genmäle till Ramboll Oy:s utredning, Turun AMK
Tilläggsmaterial 7Kommunernas utlåtanden
Tilläggsmaterial 8Övriga utlåtanden och ställningstaganden om ärendet
Tillsynsdirektör Leena Salmelainen
FörslagSydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar att när de nya transportentreprenaderna som Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab har upphandlat för 2024–2030 inleds, övergår man från den nuvarande avfallstransporten enligt avtal i enlighet med 36 § i avfallslagen till avfallstransport som anordnas av kommunen. Övergången sker etappvis inom Aura, S:t Karins, Lundo, S:t Mårtens, Pemar, Rusko, stam-Pargas, Pöytis, stam-Rusko, Salo, Sagu och Åbo område. Den ikraftvarande avtalsenliga avfallstransporten upphör vid övergången till kommunal transport.
BeslutÄrendet bordlades enhälligt med understöd av Vähä-Rahkas och Havias förslag.