Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland5205.12.20193

11836-2019 (02 05 00)

Mottagnings- och hanteringsavgifter för slam från slamavskiljare och slutna tankar i Sydvästra Finland

Sammandrag:

Mottagnings- och hanteringsavgifter för slam från slamavskiljare och slutna tankar i Sydvästra Finland har beretts för att godkännas av avfallshanteringsnämnden. Avgifterna föreslås träda i kraft på hela verksamhetsområdet 1.3.2020.

Sfan § 52

Avfallsserviceombud Satu Ojala 28.11.2019:

Mottagnings- och hanteringsavgifterna för slam från slamavskiljare och slutna tankar föreslås att bifogas till avfallstaxan enligt bilaga 1. Ändringarna finns i taxans punkter "2.6.2. Hantering av slam på Kimitoön fram till 29.2.2020" och "4.1.4. Behandlingsavgifter för slam från slamavskiljare och slutna tankar från och med 1.3.2020" samt i avgiftstabellerna som gäller dessa punkter.

De föreslagna avgifterna har beretts i enlighet med ett tidigare beslut från avfallshanteringsnämnden (4.12.2018 § 70) så att avgifterna är desamma i hela området. I avgifterna beaktas ändringen i kostnaderna för mottagning och hantering år 2020. För mottagningen av slam har dessutom ett skilt viktenhetspris (t) definierats, vilket motsvarar volymenhetspriset (m3).

Avvikande från det tidigare beslutet (4.12.2018 § 70) föreslås endast en avgiftsklass för slam från slamavskiljare och slutna tankar, dvs. mottagningsavgiften är enligt förslaget densamma för slam från slamavskiljare, slam från minireningsverk och avloppsslam från slutna tankar.

Grunden för två avgiftsklasser var den kvalitativa skillnaden mellan slam från slamavskiljare och slam från sluten tank. Den kvalitativa skillnaden mellan slammet beror att slamavskiljaren ansamlar fast material från avloppsvattnet som går genom den, medan allt avloppsvatten och allt slam som leds till den slutna tanken samlas i den. Slam från slamavskiljare är därför mer kompakt och kräver mer av rengöringsprocessen än slam från en sluten avloppsbrunn, som vanligtvis innehåller mycket vatten. Slam från slamutrymmen i fastighetsspecifika minireningsverk anses närmast ha samma kvalitet som slam från slamavskiljare och därför har de tillhört samma avgiftsklass.

Slam från slamavskiljare och slutna tankar samt slam från minireningsverk hamnar ofta i samma sugbilstank under transport, vilket leder till att olika slamsorter blandas och att de olika koncentrationerna jämnas ut innan slammet töms ut vid mottagningsplatsen. När mottagnings- och hanteringsavgifterna är olika för olika slamsorter, måste transportören och mottagningsplatsen upprätthålla ett system så att de olika slamsorterna som samlas in från fastigheterna beaktas i faktureringen.

För tillfället har verksamhetsområdet både mottagningsplatser med mottagningspriser som tar hänsyn till olika slamsorter (kommunala avloppsreningsverk) och mottagningsplatser som endast har ett pris för båda slamsorterna (Gasum Turku). Beredningen har lett till förslaget om en enda mottagningsavgift, eftersom skillnaden mellan avgifterna för två olika slamsorter inte var så stor att den skulle ha en särskilt lindrande effekt för hushåll som ofta behöver tömma slutna tankar jämfört med att en enda avgiftsklass används. Avgifterna framgår av tilläggsmaterial 1.

Fakturering enligt en slamsort leder till att varken transportören eller mottagningsplatsen behöver ett system för att kontrollera slamkvaliteten. Avfallstypen ska uppges i avfallets transportdokument enligt avfallsförordningens avfallsförteckning. Slam från slamavskiljare, slam från minireningsverk och slam från slutna tankar klassas som likadant avfall i avfallsförteckningen, dvs. deras avfallskod i avfallsförteckningen är densamma (EWC kod 200304).

Avgifterna föreslås införas under en övergångsperiod på ungefär två månader för att Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab, slamtransportörerna och mottagningsplatserna ska hinna komma överens om hur avgifterna tillämpas i praktiken.

Ställningstaganden

Avgifterna för slam från slamavskiljare och slutna tankar har varit föremål för ställningstaganden vid ett hörande av allmänheten 4–18.11.2019 gällande avfallstaxan.

18.11.2019 upprepade Salo stadsstyrelse sitt tidigare utlåtande (7.5.2018) i denna fråga, där stadsstyrelsen kräver att mottagningsplatsspecifika slamavgifter ska införas i området i enlighet med nuvarande praxis. Grunden är bl.a. det faktum att lika betalningar leder till en orimlig höjning av mottagningsavgifterna i Saloområdet, vilket kan minska slamproducenternas vilja att leverera slammet till en officiell mottagningsplats.

Som ett resultat av hörandet mottogs dessutom ställningstaganden från två privatpersoner gällande slammottagningsavgifterna. I ställningstagandet anses taxaförslaget vara helt orimligt på grund av de betydande prisökningarna i Salo. I ställningstagandet kräver man att varje kommun ska kunna fastställa sina egna avgifter för rening av avloppsslam.

Principfrågan om att jämna ut slammets mottagnings- och hanteringsavgifter på hela området har avgjorts i Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd 4.12.2018. Vid beredningen beaktades i detta skede inte längre ställningstaganden gällande regional utjämning av avgifterna.

De ställningstaganden som inkommit i samband med hörandet har presenterats till avfallshanteringsnämnden vid mötet 21.11.2019. Ställningstagandena i anslutning till slamavgifterna finns nu även på nytt som tilläggsmaterial.

Bilaga 1Avfallstaxa i Sydvästra FInland slamavgifter fr.o.m. 1.3.2020

Tilläggsmaterial 1Avgifter enligt en eller två slamtyper

Tilläggsmaterial 2Salos stadsstyrelsens beslut 18.11.2019 § 449, utlåtande om Sydvästra Finlands avfallstaxa fr.o.m. 1.1.2020

Tilläggsmaterial 3Åsikt om Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämndens förslag till avfallstaxa för år 2020

Tilläggsmaterial 4Salos stadsstyrelsens beslut 2.12.2019 § 470, mottagnings- och behandlingsavtal om slam som uppstår i boende

Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:

FörslagSydvästra Finlands Avfallshanteringsnämnd beslutar att godkänna tillägget i avfallstaxan, i enlighet med bilaga 1, om mottagnings- och hanteringsavgifter av slam från slamavskiljare och slutna tankar i Sydvästra Finland. Mottagnings- och hanteringsavgifterna för slam träder i kraft från och med 1.3.2020 på hela verksamhetsområdet trots ett eventuellt överklagande. Detta beslut upphäver nämndens beslut 4.12.2018 § 70 med avseende på slamtaxan i den mån beslutet rörde ikraftträdandet av slamtaxan.

Samtidigt beslutar Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd att mottagningsavgifterna för slam från slamavskiljare och slutna tankar som gäller Kimitoön, vilka nämns i punkt 2.6.2 i taxan, upphör att gälla medan mottagningsavgifterna för hela området enligt punkt 4.1.4 i taxan träder i kraft.

BeslutFörslaget godkändes i övrigt enligt framställan, men man beslöt att fastställa andra behandlingsavgifter för slam från septiktankar och samlingsbrunnar. Om slammets kvalitet inte kan fastställas på mottagningsplatsen beräknas behandlingsavgiften enligt taxan för slam från septiktankar och minireningsverk.

Bilaga 2Avfallstaxa i Sydvästra Finland, slamavgifter från 1.3.2020, ändrat 5.12.2019 (Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd § 52)

Beslutsfattande

Omröstningar

Beslutet i ärendet fattades efter två omröstningar.

1:a omröstningen

I den genomförda omröstningen genom namnupprop understöddes Rautanens ändringsförslag, som understöddes av Salminen och som tagits upp till beslut, förutom av dessa även av Ahlgren, Elomaa, Jormakka, Kälviäinen, Ratilainen, Salovius-Laurén och Tuovinen.

För Havias förslag, med understöd av Tammi, röstade förutom dessa även Kivelä, Seikola, Vähä-Rahka och Ylhäinen.

I detta skede fattades beslutet i ärendet med rösterna 9-6.

Havias förslag med motiveringar var följande:

Jag föreslår att Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar att fastställa taxan för slam från septiktankar och samlingsbrunnar inom sitt verksamhetsområde utifrån en reningsverksspecifik prissättning så att kostnaden på 0,43 €/m3 för Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s fakturering adderas till reningsverkets pris. Att taxan till dessa delar träder i kraft från och med 1.3.2020 och att nämnden upphäver sitt beslut av den 4.12.2018 gällande slamtaxan och dess ikraftträdande (exkl. Kimitoön).

Jag motiverar framställan bland annat på följande sätt:

På detta sätt undviker man behovet av att transportera slam från Salo till Åbo via landsvägarna samt den körsträcka (uppskattningsvis 200 000 km/år), de kostnader (uppskattningsvis över 500 000 €/år) och de utsläpp (uppskattningsvis över 300 t/år i CO2e) som detta medför. Man skulle ha bättre kunskap än i nuläget om effekterna av implementeringen av EU-direktivet på den nationella lagstiftningen och på sektorn. Man skulle också ha bättre kunskap om hur det gått med den EU-projektfinansiering på 6,5 miljoner euro för utveckling av behandlingen av slam som Salo stad ansökt om tillsammans med andra aktörer. Sydvästra Finlands Avfallsservice har vid flera tillfällen uppgett för nämnden och stadsstyrelsen i Salo, samt i offentligheten (bl.a. Jaana Turpeinen, SSS xx.10.2019), att de godkänner en reningsverksspecifik taxa. Salo stad har meddelat att den godkänner mottagnings- och behandlingsavtalet under förutsättning att en reningsverksspecifik prissättning tillämpas. Därtill minskas risken för att slam ska komma ut i miljön.

2:a omröstningen

För Rautanens ändringsförlag, som understöddes av Salminen och som tagits upp till beslut i nämnden, röstade förutom dessa även Ahlgren, Jormakka, Kivelä, Kälviäinen, Ratilainen, Salovius-Laurén, Seikola, Tammi, Tuovinen, Vähä-Rahka och Ylhäinen.

Föredragandens förslag fick inga röster.

Elomaa och Havia röstade blankt.

Nämndens slutgiltiga beslut fattades med rösterna 13-0, 2 blanka.

Havia anmälde avvikande åsikt till protokollet i enlighet med sin framställan.

Sändlista

åtgAuran kunta
åtgKaarinan kaupunki
åtgKemiönsaaren kunta
åtgLiedon kunta
åtgLounais-Suomen Jätehuolto Oy
åtgMarttilan kunta
åtgMaskun kunta
åtgMynämäen kunta
åtgNaantalin kaupunki
åtgNousiaisten kunta
åtgPaimion kaupunki
åtgParaisten kaupunki
åtgPöytyän kunta
åtgRaision kaupunki
åtgRuskon kunta
åtgSalon kaupunki
åtgSauvon kunta
åtgStadsstyrelsen
förkSuomela Sari


Bilagor:

Sfan § 52
Bilaga 1:Avfallstaxa i Sydvästra FInland slamavgifter fr.o.m. 1.3.2020
Bilaga 2:Avfallstaxa i Sydvästra FInland slamavgifter fr.o.m. 1.3.2020 ändrad 5.12.2019 (Sfan § 52)