Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland2306.06.20194

10573-2018 (02 02 00, 02 05 01)

Läget för beredningen av stadsmiljösektorns strategiska avtal 2020

Sammandrag:

För Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland föreslås att den antecknar stadsmiljösektorns verksamhetsplan, det vill säga det strategiska avtalet med tillhörande budget och ekonomiplan för åren 2020-2023 för kännedom.

Sfan § 23

Stadsmiljösektorn, sektionschef Christina Hovi 15.5.2019:

I Åbo utarbetas budgeten och ekonomiplanen i enlighet med kommunallagen av sektorerna och inom koncernförvaltningen som en del av avtalsstyrningsprocessen. Avtalsstyrning betyder att det ställs mångsidiga mål på två nivåer, mellan stadsstyrelsen och nämnden (strategiskt avtal) och mellan nämnden och sektorn (operativt avtal).

Beredningen och uppställningen av målen baserar sig på stadens strategihelhet som består av huvudstrategin på stadsnivå (stadsstrategi) och de två strategiska programmen som hör till den. De strategiska programmen är Konkurrenskraft och hållbar tillväxt samt Välfärd och aktivitet. I strategihelheten ingår dessutom personalprogrammet Personalen som resurs.

De ovan nämnda dokumenten återger vilka centrala mål staden ställer på sin verksamhet och vilka principer de förtroendevalda och stadens personal lovar att förbinda sig till.

Beredningen inleddes med att utkastet till verksamhetsplan presenterades 9.4.2019 på stadsmiljönämndens och byggnads- och tillståndsnämndens budgetseminarium.

Stadsstyrelsen behandlar de strategiska avtalen och planeringssiffrorna 21.5.2019 och stadsfullmäktige beslutar om planeringssiffrorna 17.6.2019.

Behandlingen fortsätter efter sommarsäsongen så att nämndernas förslag för strategiska och operativa avtal ska vara behandlade före 20.9.2019.

Stadsmiljösektorns strategiska avtal

Strukturen för det strategiska avtalet 2020 har ändrats i förhållande till avtalet för innevarande år.

Beskrivningen av verksamheten innehåller sektorns uppgifter, sektorns serviceområden och nämnderna som styr verksamheten.

Fenomen som kraftigt inverkar på verksamhetsmiljön är klimatförändringen, urbaniseringen, stadens tillväxt (befolkning, arbetsplatser), den ekonomiska uppgången, digitaliseringen och ändringar i lagstiftningen.

Nyckeltal som beskriver behovet kommer att presenteras på hösten 2019.

Ur de strategiska dokumenten har utvecklingsplanen för verksamheten och de strategiska insatsområdena härletts. Stadsmiljösektorn förverkligar särskilt punkterna Åbo växer hållbart och Åbo höjer konkurrenskraften i stadsstrategin Åbo 2029. Bland de strategiska programmen förverkligar stadsmiljösektorn särskilt huvudtemana 3.3 Rakentuva Turku ja ympäristö och 3.2 Vaikuttava ja uudistuva Turku. Stadsmiljösektorn tillämpar stadens utvecklingsmodell (Ss 29.9.2014 § 368) i all utveckling. I sin verksamhet prioriterar stadsmiljösektorn de av fullmäktige godkända spetsprojekten: utvecklingen av centrum (Sf14.5.2018 § 92), Åbo Vetenskapspark (Sf 14.5.2018 § 91) och Smart and Wise Turku, SAWT (Sf 14.4.2018 § 90).

De nyckeltal som beskriver verksamheten inkluderas i avtalet på hösten 2019.

Målen som är bindande gentemot stadsfullmäktige är till antalet sex. Av målen hör fyra samman med förverkligandet av stadens klimatmål (Sf 11.6.2018 § 142). Minskningen av växthusgasutsläppen följs upp årligen. En hållbar samhällsstruktur eftersträvas med Generalplanen 2029 och genom planläggning av boendet inom zonerna för tätare stadsstruktur. Hållbar mobilitet med låga koldioxidutsläpp eftersträvas genom att öka gångtrafikens, cykeltrafikens och kollektivtrafikens andel samt genom att främja drivkraft med låga koldioxidutsläpp i mobilitetslösningarna. Kolsänkorna förstärks för att dämpa klimatförändringen. Områdesvis ojämlikhet minskas med åtgärder för en socialt hållbar stadsutveckling (28.1.2019 § 7). En förbättrad trafiksäkerhet eftersträvas med åtgärder som gäller alla sektorer (Ss 6.3.2017 § 91).

Stadsmiljösektorns åtgärder för att förverkliga spetsprojekten har presenterats i kapitlet Strategiska projekt. I kapitlet finns även stadsmiljösektorns övriga utvecklingsprojekt.

Målen som är bindande gentemot stadsstyrelsen är till antalet åtta. Av målen hör fem samman med att skapa verksamhetsförutsättningar för en växande stad. För att trygga en mångsidig och tillräcklig tomtreserv strävar man efter att öka den genomförbara tomtreserven till att motsvara behovet för tre år. För att trygga en mångsidig och tillräcklig tomtreserv har de kvantitativa målen för en ökning av den våningsyta som omfattas av detaljplaner (småhus, våningshus, näringslivstomter) fastställts. Minst 20 procent av bostadsvåningsytan ska placeras på stadens mark så att bland annat en tillräcklig produktion av stadens egnahemstomter och en av staten (ARA) stödd bostadsproduktion för den växande stadens behov möjliggörs. Med hjälp av i rätt tid gjorda investeringar i infrastruktur främjas en överlåtelseduglig tomtreserv och stadens tomtöverlåtelser. För att förverkliga koncernbolagens mål för bostadsproduktion överlåts årligen tomter till stadens egna bolag, vars sammanlagda bostadsrätt uppgår till minst 22 500 kvadrat våningsyta år 2020. En behovsutredning av projekt inom infrastruktur och genom att ta i bruk anvisningarna för projektplanering eftersträvas en bättre kostnadshantering av investeringsprojekten.

Utvecklingsmålet för fastighetsinnehav har förnyats. Byggnader och markområden som staden inte längre använder utvecklas med hjälp av olika fastighetsutvecklingsprojekt i enlighet med stadens strategiska mål. En del av projekten inom strategisk markanvändning har överförts under målet.

Målet med en bra stadsmiljö är att nöjdheten bland invånarna bevaras eller förbättras till genomsnittsnivån i jämförelsekommunerna. Stadsmiljösektorn koordinerar förverkligandet av Åbo stads och Helsingfors stads gemensamma Östersjöutmaning (Ss 22.10.2018 § 402) för att skydda Östersjön. Genom materialåtervinning och nyttobruk av avfall eftersträvas minskade utsläpp från avfallshanteringen.

Kapitlet Strategiska markanvändningsprojekt har tagits bort. Spetsprojekten förverkligas av har flyttats till punkten Strategiska projekt (Ss) och övriga projekt i syfte att utveckla stadens fasta egendom har flyttats till kapitlet Strategiska mål (Ss). Samtidigt har projekt som i praktiken redan är genomförda gallrats bort.

Anslag och investeringar

Stadsmiljösektorns budget för år 2020 överstiger budgeten för år 2019 och planeringssiffrorna för år 2020 enligt verksamhetsplanen för åren 2019–2022 (Sf 12.11.2018 § 212) med 4,6 miljoner euro (hela sektorn) och 0,7 miljoner euro (stadsmiljönämnden): 29,1 miljoner euro (hela sektorn) och 11,694 miljoner euro (stadsmiljönämnden).

Verksamhetsbidraget som binder hela sektorn (netto) för 2020 uppgår till 33,745 miljoner euro (driftbudget). Som verksamhetsintäkter för 2020 har antecknats 75,92 miljoner euro och som verksamhetskostnader 111,275 miljoner euro.

De viktigaste förändringarna jämfört med år 2019 är (positivt tal försvagar/negativt tal förbättrar planeringssiffrorna):

Stadsmiljönämnden

Stadsbyggande:

Sammanlagt - 0,55 miljoner euro (förbättrar planeringssiffran)

Stadsplanering och markegendom:

Sammanlagt + 0,8 miljoner euro (försvagar planeringssiffran)

Tillstånd och tillsyn:

Sammanlagt + 0,3 miljoner euro (försvagar planeringssiffran)

Geodata och stadsmätning:

Sammanlagt + 0,29 miljoner euro (försvagar planeringssiffran)

Sektorns gemensamma:

Sammanlagt + 0,9 miljoner euro (försvagar planeringssiffran)

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion

Kollektivtrafik:

Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland

Anslag och investeringar

Som infrastrukturinvesteringar (Ss) har för 2020 angetts sammanlagt 43,6 miljoner euro. Av investeringarna har ca 48 procent inriktats på strategiska projekt i anslutning till markanvändning, ca 30 procent på investeringar som minskar reparationsskulden och kvarstående 21 procent på investeringar som producerar, stöder funktioner, förbättrar trafikens funktionsduglighet samt säkerheten och invånarnas trivsel (Ss keh 6.5.2019 § 30). Av infrastrukturinvesteringarna kommer i juni 2019 (på samma gång som stadsfullmäktige beslutar om planeringssiffrorna) att föreslås att cirka 24,5 miljoner euro binds till projekten år 2020.

Investeringsprogrammets indelning i spetsprojekt och fastighetsutvecklingsprojekt preciseras i samband med höstens budgetförhandlingar. Det objektspecifika investeringsprogrammet gällande stadsmiljön presenteras i stadsmiljönämndens operativa avtal som även läggs fram för behandling på hösten 2019.

För investeringarna i samband med verksamhetslokaler 2020 har antecknats 32,4 miljoner euro. I investeringsprogrammet presenteras också objekt utanför balansräkningen som koncernbolagen har utfört. Av projekten i samband med lokaler år 2020 föreslås vissa projekt som bindande redan i juni 2019, för att genomförandeplanerna och undersökningarna för projekten i fråga ska kunna inledas redan under det innevarande budgetåret. Den sammanlagda summan för bindande projekt är 0,9 miljoner euro (Ss keh 6.5.2019 § 30).

Stadsmiljösektorns egna investeringar år 2020 är 1,7 miljoner euro. Stadsmiljönämndens investeringar är 1,2 miljoner euro (utvecklingsprojekt 0,6 miljoner euro, parkeringsmätare 0,6 miljoner euro) och kollektivtrafiknämndens investeringar är 0,5 miljoner euro.

För 2020–2023 har 343 årsverken föreslagits, vilket innebär en ökning på 12 årsverken till stadsmiljösektorns presentation över årsverken för innevarande år.

Personresurserna inom den regionala avfallshanteringsmyndigheten är underställd Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland (3,8 årsverken, 0,2 miljoner euro år 2020). Sydvästra Finlands Avfallsservice ansvarar för 100 procent av kostnaderna.

Målen som beskriver personalens välbefinnande grundar sig på stadens program Personalen som resurs (Sf 24.5.2018 § 89) och är gemensamma för alla sektorer. Stadsmiljösektorns åtgärder för att uppnå målen presenteras på hösten 2019.

Bilaga 1Stadsmiljösektorns strategiska avtal

Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:

FörslagAvfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland beslutar att anteckna stadsmiljösektorns strategiska avtal 2020 i bilaga 1 för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

Ärenden introducerades av Satu Ojala som var tillsynsdirektörens suppleant.


Bilagor:

Sfan § 23
Bilaga 1:Stadsmiljösektorns strategiska avtal