Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland414.02.20194
Avfallshanteringsnämnden i Sydvästra Finland1328.03.20194

12602-2018 (02 05 00)

Utlåtande till Åbo förvaltningsdomstol om besvär i anslutning till avfallstaxan

Sammandrag:

Åbo förvaltningsdomstol ber Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd om ett utlåtande om besvär som har inlämnats till Åbo förvaltningsdomstol gällande nämndens beslut om avfallstaxa 4.12.2018 § 70. Besvären gäller mottagnings- och hanteringsavgifterna för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar, som beslöts fastställas som lika stora inom hela verksamhetsområdet från och med 1.1.2020. Nämnden ska inlämna sitt utlåtande till förvaltningsdomstolen senast 22.2.2019.

Sfan § 4

Avfallsserviceombud Satu Ojala 6.2.2019:

Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd fattade 4.12.2018 (§ 70) ett beslut om avfallstaxan från och med 1.1.2019. Taxan inkluderar för första gången mottagnings- och hanteringsavgifter för slam från även slamavskiljare och samlingsbrunnar som omfattas av kommunens avfallshanteringsansvar. Mottagnings- och hanteringsavgifterna beslöts fastställas som lika stora inom hela verksamhetsområdet. Avgifterna för mottagning och hantering av slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar träder enligt taxan i kraft 1.1.2020.

Salon Imuautot Oy, RTV-Laskenta Ky, Henri Tiainen och Ritva Viitanen-Tiainen har lämnat in ett besvär gällande Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnds beslut om avfallstaxa till Åbo förvaltningsdomstol. Besväret gäller mottagningsavgifterna för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar som de överklagande anser vara oskäliga. De överklagande kräver att beslutet upphävs som lagstridigt och bristfälligt berett samt kräver att ärendet återremitteras till nämnden för ny behandling. De överklagande kräver även att avfallsfaktureringen behandlas på nytt.

Även Salo stad har inlämnat ett besvär gällande beslutet om avfallstaxa 4.12.2018 § 70. Enligt Salo stad kan avgiften som berör slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar inte upprättas på enhetliga grunder, eftersom detta sannolikt skulle innebära en betydande höjning av avgifterna vid Salos mottagningspunkt. Höjningen av avgifter gällande slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar stödjer inte enligt Salo stad målen för vattenskydd i området och skulle inte längre motsvara den servicenivå kommunen tillhandahåller och skulle inte heller uppmuntra till minskade avfallsmängder och minskade negativa konsekvenser eller till en avfallshantering enligt prioritetsordning.

Åbo förvaltningsdomstol ber på grund av besväret om ett utlåtande senast 22.2.2019. Till utlåtandet ska bifogas handlingar som samlats vid behandlingen av ärendet eller som hör samman med behandlingen och en förteckning över handlingarna ska bifogas till utlåtandet.

Förslag till utlåtande

Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd verkar i enlighet med 23 § i avfallslagen som avfallshanteringsmyndighet i ett område som omfattar 17 kommuner. Kommunerna har kommit överens om att i enlighet med 43 § i avfallslagen överföra serviceuppgifterna inom avfallshanteringen till Sydvästra Finlands Avfallsservice


Ab. Avfallshanteringsmyndigheten, det vill säga Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd har befogenhet att besluta om avfallstaxan och -avgifterna.

I det överklagade beslutet om taxa har Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd för första gången, på det sätt som lagen förutsätter, beslutat om grunderna för hanteringsavgifterna gällande slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar inom samarbetsområdet för avfallshanteringen i Sydvästra Finland. Enligt beslutet är grunderna för hanteringsavgifter gällande slam desamma som för övriga avfallsslag som omfattas av taxan, det vill säga att avgiftsgrunderna utgörs av avfallsslag och avfallsmängd. Avgifterna är till sin storlek desamma inom hela verksamhetsområdet och för alla avfallshanteringens kunder, oberoende av var avfallet uppkommer och var det hanteras.

Avfallshanteringens samarbetskommuner, inklusive Salo stad, har kommit överens om att överföra de serviceuppgifter inom avfallshanteringen som i enlighet med 43 § i avfallslagen omfattas av kommunens ansvar till det gemensamt ägda bolaget Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab (LSJH). Till LSJH:s uppgifter hör bland annat att sköta om de mottagnings- och hanteringstjänster för avfall som omfattas av kommunens ansvar samt fakturera avgifter enligt avfallstaxan, med vilka servicen för invånare i ägarkommunerna upprätthålls. LSJH ansvarar alltså även för mottagning och hantering av slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar som omfattas av kommunens avfallshanteringsansvar. LSJH ansvarar även gentemot mottagningsplatsen att det slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar som levereras till mottagningsplatsen till sin kvalitet lämpar sig för mottagning. Förarna ansvarar för slammets kvalitet gentemot LSJH och avfallsinnehavarna, det vill säga transportens beställare gentemot förarna.

LSJH fakturerar avfallsavgifter i anslutning till slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar enligt taxan. Faktureringen av avfallsavgifter enligt taxan innefattas även i avfallshanteringens serviceuppgifter som samarbetskommunerna har fastställt för det av kommunerna ägda bolaget LSJH. Med andra ord har avfallshanteringsnämnden inte behörighet att besluta om att överföra faktureringen av avfallsavgifter till LSJH eller någon annan aktör. I det överklagade beslutet har man inte heller beslutat om ett sådant överförande.

Tiotals olika avfallsslag som omfattas av Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s mottagnings- och hanteringsansvar transporteras till ett flertal olika hanteringsanläggningar med vilka LSJH har avtalat om hanteringsavgifterna och andra praktisk frågor i anslutning till avfallshanteringen. Kostnader som uppstår vid behandlingen av avfall och produktion av andra tjänster inom avfallshanteringen ska i enlighet med 78 § i avfallslagen täckas med avfallsavgifter vars grunder fastställs i kommunens avfallstaxa (avfallslagen 79 §).

Syftet med avfallstaxan är att säkerställa en jämlik behandling av invånarna i olika områden vad gäller avfallsavgifterna, oberoende av de områdesvisa kostnadsskillnaderna och avfallets slutliga behandlingsplats. I avfallslagens riktlinjer ska avgifterna vara jämlika i förhållande till servicenivån och skäliga så, att olika kunder, kundgrupper eller olika områden inte utan grund sätts i en från varandra avvikande ställning vad gäller avfallsavgifterna. Den av LSJH ordnade behandlingsservicen för slam är jämlik i förhållande till servicenivån för alla avfallshanteringens kunder, oberoende av område. Den kommunala avfallshanteringens kunder har inte heller i praktiken möjlighet att påverka behandlingens servicenivå eller var slammet behandlas, eftersom LSJH enligt avfallshanteringsbestämmelserna även fastställer de platser till vilka slam från varje område ska transporteras för behandling. Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd har vid beslutet om avfallstaxa och avfallsavgifter uppfyllt de i avfallslagen fastställda kraven.


Vid beredningen av ärendet undersöktes även avgifter enligt mottagningsplats för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar i en tabell som har bifogats till utlåtandet. Avfallshanteringsnämnden hade tillgång till tabellen när beslutet fattades. Avgifterna enligt mottagningsplats i tabellen grundade sig på prissättningen vid varje mottagningsplats och avgifterna gällde i mottagningsplatsens verksamhetsområde. Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd har dock inte ansett mottagningsplatsernas olika stora behandlingsavgifter utgöra en tillräcklig grund för att fastställa mottagningsavgifterna för slam enligt mottagningsplatsernas så kallade verksamhetsområden. Alla mottagningsplatsernas verksamhetsområden sammanfaller inte heller med kommungränserna, vilket skulle leda till olika stora mottagningsavgifter inom kommunen (Pöytis).

I besvären hänvisas till att en mottagningsavgift för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar enligt taxan skulle innebära övertäckning, eftersom de nuvarande och betydligt lägre avgifterna vid Affärsverket Salon Veden jätevedenpuhdistamo redan täcker kostnaderna och till och med ger vinst. Övertäckning uppkommer dock inte eftersom avgifterna enligt taxan har beräknats täcka alla sammanlagda kostnader inom verksamhetsområdet.

I besvären har framförts att en betydande höjning av mottagningsavgifterna för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar i Salo skulle innebära en risk för skyddet av vattendragen i området. En hög mottagningsavgift kan leda till att slambrunnarna inte töms eller till att slammet inte längre levereras till mottagningsplatsen utan leds som orenat ut i naturen. Detta problem som har framförts i besvären gäller avfallshanteringens hela samarbetsområde när avgifterna är lika stora för alla. Användningen av lika stora avgifter sänker även avgifterna i sådana områden där de nu är högre än genomsnittet.

Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslöt att avgifterna för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar träder i kraft 1.1.2020, det vill säga med en övergångsperiod på cirka ett år. Under övergångsperioden kan de kommuner och mottagningsplatser där mottagningsavgiften för slam stiger betydligt till följd av lika stora taxor under ett års tid förbereda sig inför att de lika stora taxorna träder i kraft och konsekvenserna av detta.

Om kostnaderna för mottagning av slam ändras betydligt under eller efter övergångsperioden ska avfallshanteringsnämnden justera avfallstaxan enligt kostnadsnivån för mottagningsavgifter.

Till utlåtandet bifogas de ställningstaganden som har inlämnats inom tidsramen för hörande (2 st.), Salo stads ställningstagande 7.5.2018 samt avfallshanteringens beskrivning av servicenivå för år 2019 och en tabell över mottagnings- och behandlingsavgifterna för slam från slamavskiljare och samlingsbrunnar enligt mottagningsplats.

Tilläggsmaterial 1Besvär inlämnat av Salon Imuautot Oy m.fl.

Tilläggsmaterial 2Besvär inlämnat av Salo stad

Tilläggsmaterial 3Begäran om utlåtande 23.1.2019, Åbo förvaltningsdomstol

Tillsynsdirektör Leena Salmelainen:

FörslagSydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd beslutar ge Åbo förvaltningsdomstol ett utlåtande enligt ovan nämnda förslag.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt med understöd av Rautanens och Salminens förslag.

Före bordläggningen framlade Havia med understöd av Tammi följande ändringsförslag:

Jag föreslår att Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd i sitt utlåtande till Åbo förvaltningsdomstol konstaterar att de besvärandes krav är berättigade och att Åbo förvaltningsdomstol därför ska godkänna besvären, häva det överklagade beslutet och återremittera beslutet till avfallshanteringsnämnden för ny beredning.

Såsom framgår av besvären ställer lika taxa kommuninvånarna, särskilt i Saloområdet, ogrundat i en ojämlik ställning, beroende på om deras fastighet hör till det kommunala avloppsnätet eller inte. Taxabeslutet orsakar inte några verkliga förändringar i serviceutbudet, med vilka man skulle kunna motivera en oskälig kostnadsförhöjning för fastighetsägarna.

Sfan § 13

Bordlagt 14.2.2019 § 4.

BeslutFörslaget godkändes. Beslutet i ärendet fattades med rösterna 8-6.

I omröstningen med namnupprop röstade Ahlgren, Jormakka, Kallio, Ratilainen, Rautanen, Salmi, Salminen och Salovius-Laurén för föredragandes förslag.

För Havias ändringsförslag, med understöd av Tammi, röstade Kivelä, Seikola, Vähä-Rahka och Ylhäinen.

Havias förslag var följande:

Jag föreslår att Sydvästra Finlands Avfallshanteringsnämnd i sitt utlåtande till Åbo förvaltningsdomstol konstaterar att de ändringssökandes krav är berättigade och att Åbo förvaltningsdomstol därför ska godkänna besvären, häva det överklagade beslutet och återremittera beslutet till avfallshanteringsnämnden för ny beredning.

Såsom framgår av besvären ställer en jämn taxa kommuninvånarna, särskilt i Saloregionen, oförskylt i en ojämlik ställning, beroende på om deras fastighet är ansluten till det kommunala avloppsnätet eller inte. Taxabeslutet leder inte till några verkliga ändringar i serviceutbudet, med vilka man skulle kunna motivera en oskälig förhöjning av fastighetsägarnas kostnader.

Kälviäinen deltog inte i mötet.

Sändlista

utlTurun hallinto-oikeus